Pohjana tälle on, että Joe 17:llä onnistuin myötätuuleen fokalla + perämoottorilla ohjaamaan noin 15 mailia kotisatamaan, kun Jullen peräsinmekanismi (edellisen omistajan viritelmä) katkesi irti vesilinjan kohdalta. Peräsinlapa ei siis ottanut enää lainkaan veteen. Joe 17:ssä pystyy istumaan sitloodassa konetta hoidellen, perä on niin lyhyt.
Toki olisin voinut tulla pelkällä koneella ajatellen, ettei pienissä liukuvissa moottoriveneissäkään peräsintä ole, eikä edes azipod-laivoissa. Mutta hyvää myötätuulta piti hyödyntää. Eikä se hassummin mennyt. Pari kertaa vene lähti nousemaan tuuleen, jolloin sitä ei saanut myötäiseen takaisin muuten kuin 360 asteen kurvilla. Se mahtoi näyttää oudolta

Edellytys ohjattavuudelle oli, että
a) peräsimenä toiminut, käynnissä kohtalaisilla kierroksilla ollut 5hp yamaha kääntyi likimain yhtä helposti kuin peräsimen pinna
b) fokka veti, (mutta iso ei työntänyt koska se oli alhaalla)
Mutta mitäpä olisin voinut tehdä, jos alla olisi vähän isompi vene ja peräsin katoaisi? Joe17 painaa siinä 500 kg ja pituutta on reilut 5 metriä. Entä jos painoa on yli 2 tonnia ja pituutta noin 7,40 - 8,30 m?
Perämoottorivetoisella FE74:llä ehkä voisi teoriassa onnistua käyttämään samaa menettelyä kuin Jullessa. Mutta kun feneessä on sisämoottori...
Onko muuta tehtävissä kuin heittää ankkuri, soittaa apua, odotella tyyntä ?
Pääseekö edes täysin tyynellä merellä eväkölisellä , sisäkoneella varustetulla purjeveneellä etenemään hiljaksiin haluamaansa suuntaan ilman peräsintä? Jos, niin millä apuvälineellä? Mela kun on ainoa varteenotettava katsastusvaruste, eikä se ole paljon.
pohtii ex-jullisti, nyk. Feneilijä