pohjamaali/myrkkymaali

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

Post by Guest »

Minäkin aikanaan olin aikeissa ottaa käsipelissä pohjan
puhtaaksi,mutta kun alkoi löytyä `kynnenjälkiä`,rakkuloita, aika
reippaasti,niin peitin alueen kiireesti maalilla ja laskin veneen niine
hyvineen veteen.Syksyllä sitten otin veneen ylös aika varhain ja
suoraan telakalle hiekkapuhallukseen.Terve gelcoat jäi
kiinni,laminaatista irronnut puhaltui pois.Niitä reikiä oli
tuhansia,niinkuin olisi haulikolla ampunut.Laminaatti sinänsä oli
terve.Talven Alma kuivui ulkona,kevätlämpimillä alkoi kosteusmittari
näyttää sopivia lukemia ja sitten alkoi paklaaminen.Arkin pohja
tehtiin samalla kaavalla.Meillä ei vanhan maalin poisto olisi riittänyt
kunnon pohjan tekemiseen,harkitkaapa tykönänne.
antti,s/y Alma
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Pohjamaali/myrkkymaali

Post by rpuustin »

Raati,

olen viimein päässyt aloittamaan pohjan vanhojen maalien poiston ja olen nyt hieman ihmeissäni erilaisten neuvojen keskellä. Hempelin hoito-ohjeissa todetaan että vanhat myrkkymaalit ja primerit vain pois. Toisaalta tämänkin keskustelu aiheen puitteissa on todettu, että antaa vanhojen primereiden jäädä, mikä toisaalta tuntuu järkeen käyvältä.

Joku on ollut ehdottomasti sitä mieltä, ettei ole syytä mennä primer kerroksia koskemaan, että ei missään tapauksessa joutuisi koskemaan gelgoatin pintaa. Em.:n perusteluna oli, että pienikin pinnan rikkominen johtaa kosteuden kerroksiin pääsyn primereista huolimatta.

Eli, jos primerit on myrkkyjen lisäksi poistettava niin kuinka sen pystyy tekemään gelgoatin pintaa vahingoittamatta ja onko em. gelgoatin pinnan edes kevyt hionta vaarallista? Vai, pystyvätkö nykyiset primerit antamaan täydellisen kosteussuojan jos gelgoat pintaa on edes hieman joutunut hionnan yhteydessä koskemaan?

Tarkoitukseni on keväällä vetää ohjeiden mukaiset viisi kerrosta primeria ja sitten myrkyt päälle.

Muuten, Charan pohjassa näyttää olevan n. 4-5 kerrosta myrkkyjä ja vain yksi primer kerros, eli urakka kokonaisuutena näyttäisi olevan kohtuullinen. Vai, liekö perusoptimistin ennenaikasta riemua. En tiedä, ovatko edelliset kaksi omistajaan tehneet tätä urakkaa aiemmin, ja jos eivät, niin näyttää siltä, että aikoinaan (-84) ei primerilla ole turhia läträilty. Tämä saatettakoon tiedoksi muillekin vastaavaa puhaa suunnitteleville.
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Guest

Höpsis

Post by Guest »

Joku on ollut ehdottomasti sitä mieltä, ettei ole syytä mennä primer kerroksia koskemaan, että ei missään tapauksessa joutuisi koskemaan gelgoatin pintaa. Em.:n perusteluna oli, että pienikin pinnan rikkominen johtaa kosteuden kerroksiin pääsyn primereista huolimatta.
Toi on kyllä puppua. Gelcoat ei pidä vettä, sen takia siellä pohjassa on se primeri. (Ei se gelkkari nyt varsinaisesti vuoda tietenkään, mutta ei se mikään riittävä kosteussulku ole.) Sitäpaitsi gelcoat kuivuu vain muotissa (hapeton tila tms. en ymmärrä tarkemmin). Kun esimerkiksi karilleajovauriot korjataan telakalla, ei sinne pohjaan mitään uutta gelkkaria laiteta (=voida laittaa) vaan pelkästään kunnon primerikerrokset. Jos kosteutta pelkäät, niin laita enemmän primerikerroksia.

Vanhoihin primereihin lienee silti turhaa lähteä koskemaan, jos ne ovat kohtuullisessa kunnossa.

Ville
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Pohjamaali/myrkkymaali

Post by rpuustin »

Anonymous wrote:Pari vinkkiä pohjan laittajille:
Osta paras skrapa mitä rahalla saa ja riittävästi teriä. (Ihan oikeasti tässä ei kannata säästää!) Kahvaksi sellainen ontto, mihin voi kytkeä pölynimurin letkun. (Yleensä pölynimurista tulee entinen.) Esim. sanvikin skrapat on hyviä.
Ville
Aiemmin mainitsemani pohjamaalien poistokokeilu, tapettiliisterin ja soodan yhdistelmä, ei ainakaan Charan maaleihin tehonnut.

Elikkä, seuraavaksi skraba kauppaan. Mistä Sandvikin skraboja kannattaa kysellä pääkaupunkiseudulla. Tavallisista rautakaupoista vai...?
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Guest

Post by Guest »

Rautakaupasta varmaan kai, en muista kun en ollut itse hankkimassa sitä meidän yksilöä. Mistään harvinaisuudesta ei ole kyse, löytyy varmasti ilman suurempaa ongelmaa kun vähän etsii.

Ville
mikke
alokas
Posts: 49
Joined: Tue Jan 14, 2003 13:45 pm

Post by mikke »

Onko se nyt varmasti niin, että mikään uusi maali ei tartu vanhan myrkyn päälle? Luulis, että maalinvalmistajilla olisi suurakin mainosta ilmoittaa "tämä tarttuu myös vanhaan maalipintaan".

Itse jätin autotalliin purkin Bilteman myrkkyä ensi vuodeksi joten "periaatteessa" tää on mulla edessä vasta vuoden päästä...
User avatar
pjh
alokas
Posts: 18
Joined: Tue Sep 24, 2002 14:41 pm
Location: Vantaa, FI
Contact:

Post by pjh »

> Tärkeitä kysymyksiä myös mulle, ajattelin vetästä myös
> primerit pois, mutta juuri tämä ajoitus/kannattaako -osasto
> oli mielessä.

Kotiseurani melkein virallinen näkemys siitä, miltä myrkytön veneen pohja tulee ensi syksynä näyttämään, löytyy täältä: http://suns.fi/album/nosto-2003/nosto-10.html :twisted:
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Ei tarvinnut poistaa VC 17 - maalia!

Post by pjtuomaa »

Nyt kun vene on ylhäällä voidaan todentaa, että siirtyminen vanhan tyyppisestä myrkkymaalista uusien määräysten mukaiseen maaliin ei välttämättä ole kovin työlästä, vaikka maalikauppias saataa neuvoa kaapimaan kaiken mahdollisen pohjasta pois maalityypin vaihdon yhteydessä.

Minulla oli ennestään VC17-maalia pohjassa kun menin uutta myrkkymaalia ostamaan viime keväänä. VC17 ei ole siis enää saatavilla, koska se ei täytä uusia määräyksiä. Ilmeisesti Hempelin ohjeiden mukaan toiminut myyjä ilmoitti minulle, että kaikki vanha maali pitää saada pois ja primeritkin, mikäli primer ei ole hyvässä kunnossa. Tämän jälkeen käskettiin laittamaan uutta primeria jotain 6 kerrosta ja sitten esim. Hard Racing ja päälle itsehioutuvaa maalia.
No sitten joku tämän palstan aktiivinen osallistuja (Panu, Harald tai joku muu ehkä, en muista) kehoitti miettimään uudelleen, koska kyseessä olisi ollut aivan järkyttävän iso homma. Pohjassa ei ollut kuplia ja se oli kohtalaisen hyvässä kunnossa.

Päädyin yksinkertaisesti vesihiomaan pohjan VC17 jäljiltä, maali ei lähtenyt ihan kokonaan hionnassa. Tämän päälle maalasin kaksi kerrosta hopeanväristä Yacht Primeria ja lopuksi kaksi kerrosta Blake's myrkkymaalia. Blake's oli siitä miellyttävä, että hinta oli noin 20% edullisempi kuin Hempel ja pari muutakin merkkiä. (ostopaikka Suomenojan satamassa sijaitseva liike).

Vene nousi eilen ja iloiseksi yllätyksekseni huomasin, että käyttämäni resepti oli toiminut loistavasti. Blake's:illä maalattu pohja oli aivan, siis täysin, puhdas näkeistä. Käsittelemätön vetolaite sen sijaan oli näkin peitossa. Joskus pieni oikominen maalinvalmistajan ohjeista kannattaa.
Last edited by pjtuomaa on Tue Oct 18, 2005 13:47 pm, edited 1 time in total.
Perttu, satunnainen purjehtija
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Blakes on passelia maalia, ja kun sitä vielä saa Motonetistä niin hinta on vähän enemmän kohillaan kuin muualla. Jonkin huhun kuulin että Blakes olisi jotenkin naimisissa Hempelin kanssa, mene ja tiedä. Hyvää ja toimivaa kuitenkin.
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa »

Awa wrote: Jonkin huhun kuulin että Blakes olisi jotenkin naimisissa Hempelin kanssa, mene ja tiedä. Hyvää ja toimivaa kuitenkin.
Taitaa olla Hempelin "halpa" brändi. Kovasti tuo purkin etiketissä oleva purje näyttää tutulta.

http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/subcat41.htm
Perttu, satunnainen purjehtija
Post Reply