skotpunkter....

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

fe125
alokas

skotpunkter....

Post by fe125 »

Hej Harald o alla andra trevliga FE83 seglare.
PDF filen har jag på jobbdatorn fixar detta imorgon.
Har en Maxi Fenix som är "upphottad" för lys segling.Där sitter skotskenor
på rufftaket och båten klarar detta fast det blir ett smalt spår att styra i.
Genua skotpunkter har flyttats till ruffsidan och visst gör detta stor skillnad på höjdtagningen.Storseglet har lysoptimerats (stor akterrunda) samt hängbom.Med dessa åtgärder får man bra fart i gamla 80 tals båtar.Givitvis har man inte halva garaget liggandes i båten under kappsegling heller.Dagens moderna segel mtr gör underverk med gamla familjebåtar.FE83.an har jag köpt ihop med mina barn och tanken är att få dem intresserade av kappsegling.Seglade Express i 12 år o ngr SM blev det.Tror ändå att en familjebåt vinner i långa loppet....inte alltid är resten av familjen beredda att leva campingliv i båt.25-29 fot är lagom storlek för sedan blir seglingen mkt tyngre.(framförallt spinnaker köret)
Du tror inte FE83 klarar skotning på rufftaket?Har du sett skotvinkeln på Express?Man har ju chans att tvista oxå,eller en kort tvärskena kanske?
Genuan måste defenitivt gå att skota längre in....det är bara att pröva till våren.Den borde inte vara mer svårdriven än en Fenix.Skönt med beg båt som man kan borra lite i.....
Batteriet (1st) är redan flyttat,fixat ett risigt elsystem,sänkt mantåget till 450mm,slängt ut septitanken (luktar alltid ngt),klämt fingrarna på bordet,slängt ut all gammal 80 tals utrustning etc.Nästa vecka öppnar båtmässan i Gbg och då kommer även ljuset tillbaka!
Orginal winscharna är ett skämt,har ngn Lewmar 16 el Andersen 16 över så hör av er.
Nu kommer snart John Blund....

Hälsn

Urban L
harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Jan säljer 16 twospeed barbarossan:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1567
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
fe125
alokas

lättvind

Post by fe125 »

barbarossa vinschar känns inte så kul,får nog invest i ett par Andersen 16,de är klart bäst.Återkommer lite till båtens lättvinds problem.....de kurvor o data som redovisas känns väldigt teoretiskt.Efter många år i Albin Express klassen vet man att det skiljer mkt mellan båtarna,kölprofiler finisch trim osv.Vikten är inget problem i den klassen men mångra andra båt typer skiljer sej en hel del.
Att båten seglar 0,98 i lys i lättvind låter märkligt.Skulle en IF båt vara betydligt snabbare med sin enorma undervattenskropp?Harald du måste väl ha kännt på lite H båtar osv.Med moderna segel som ni har så känns det otroligt om ni seglar 0,98 i lättvind?
Nåväl det går snart till vår o sjösättning då får jag besked hur det står till med denna sak.Ska redovisa hur hon står sej mot min "hottade" Fenix.
Utan kraftigt mastlut på Fenixen så står hon sej slätt oxå i lättvinden.
Kommer att "praktiskt"testa fram rigg o segeltrim på FE125 samt kappsegla mot vår båtklubbs övriga båtar.
Post Reply