Otsikon mukainen ongelma, eli vanha läpivienti pitäisi poistaa ja saada reikä umpeen. Kuvissa http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000776
ja
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000777
on moinen homma tehty, mutta tarkalleen ottaen miten? Koska kyse on vesirajan alapuolisesta laminoinnista, haluaisin tehdä homman siten, että reiästä tulisi myös vesitiivis...
Läpiviennin reiän umpeenlaminointi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11101
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Läpivienti pois
Yhden käden rälläkällä sekä pyörivällä teräsharjalla hioin aluetta viistoksi,
kannattaa hioa niin, että vanhan reiän reuna on aivan paperinohut. Ja
hio riittävän isolta alueelta. Mahdollisimman karkeaksi pitäisi saada
aukihiottu pinta.
Sekoitettaessa hartsia kannattaa laakeaan astiaan tehdä max 1dl
kerralla. Hyviksi astioiksi osoittautui etolasta hankittu pino kannellisia
"tupperware" tyyppiset PET-astiat. Eivät maksaneet paljoa ja hartsin
sai kuivuttuaan kammettua ulos purkista. Jotkut 3dl olivat,
muistaakseni.
Apteekista nielun tutkimuspuulastoja, nämä ovat mainoita maalin ja
hartsin sekoitukseen, 500kpl paketti maksoi muutaman euron.
Minulla oli ennestään PET-muovilevyä, tätä pistin ulkopuolelle, alle vielä
makuusuojan palanen sekä sellainen kolmijalkainen säädettävä venetuki,
jolla puristin hellästi muovilevyä sekä makuualustan palasen ulkopuolen
muotiksi.
Sitten vain maton paloja, hartsia sekä töpöttelyä. Kannattaa repiä niitä
matonpaloja, eikä leikata esim saksilla. Nyt en enää muista pitikö
aloittaa suurimmalla vaiko pienimmällä palalla, arvaisin että suurimmalla
(aukihiotun alueen kokoisella) piti aloittaa.
Viimeistely ulkopuolella vähän pakkelia tarvittaessa, sekä sitten neljä
kerrosta epoksiamaalia. Karkeahkolla paperilla ja epäkeskolla
hioin rönsyt sisäpuolelta ja topcoatia sisäpuolelle.
Aikaa tuhraantuu, käytä aktiivihilinaamaria sekä tuuleta tila. Huolehdi
että lämpötila on riittävän korkea sekä ilmankosteus sopiva.
PS. Laita Matti mielellään paikkakuntatieto käyttäjätietoihin
Yhden käden rälläkällä sekä pyörivällä teräsharjalla hioin aluetta viistoksi,
kannattaa hioa niin, että vanhan reiän reuna on aivan paperinohut. Ja
hio riittävän isolta alueelta. Mahdollisimman karkeaksi pitäisi saada
aukihiottu pinta.
Sekoitettaessa hartsia kannattaa laakeaan astiaan tehdä max 1dl
kerralla. Hyviksi astioiksi osoittautui etolasta hankittu pino kannellisia
"tupperware" tyyppiset PET-astiat. Eivät maksaneet paljoa ja hartsin
sai kuivuttuaan kammettua ulos purkista. Jotkut 3dl olivat,
muistaakseni.
Apteekista nielun tutkimuspuulastoja, nämä ovat mainoita maalin ja
hartsin sekoitukseen, 500kpl paketti maksoi muutaman euron.
Minulla oli ennestään PET-muovilevyä, tätä pistin ulkopuolelle, alle vielä
makuusuojan palanen sekä sellainen kolmijalkainen säädettävä venetuki,
jolla puristin hellästi muovilevyä sekä makuualustan palasen ulkopuolen
muotiksi.
Sitten vain maton paloja, hartsia sekä töpöttelyä. Kannattaa repiä niitä
matonpaloja, eikä leikata esim saksilla. Nyt en enää muista pitikö
aloittaa suurimmalla vaiko pienimmällä palalla, arvaisin että suurimmalla
(aukihiotun alueen kokoisella) piti aloittaa.
Viimeistely ulkopuolella vähän pakkelia tarvittaessa, sekä sitten neljä
kerrosta epoksiamaalia. Karkeahkolla paperilla ja epäkeskolla
hioin rönsyt sisäpuolelta ja topcoatia sisäpuolelle.
Aikaa tuhraantuu, käytä aktiivihilinaamaria sekä tuuleta tila. Huolehdi
että lämpötila on riittävän korkea sekä ilmankosteus sopiva.
PS. Laita Matti mielellään paikkakuntatieto käyttäjätietoihin
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tuolla jotain ohjetta:
http://www.terpol.fi/korjla.htm
Eli Pienimmällä palalla pitäisi tuon mukaan aloittaa. Tuo PET kalvo voi siis olla esim. piirtoheitinkalvo. Itse laminoin viime keväänä vanhan pakoputken rei'än kiinni (Vanha putki tuli ulos peräsimen takaa alaspäin...) Siinä joutui siis tekemään myös gelcoat-pinnan, joka sekin onnistuu tuota piirtoheitinkalvoa vastaan (gelkkari ei kovetu ilman kanssa). Käytin piirtoheitinkalvon tukena kovalevyn palaa, joka oli teipattu tiukasti roudarin teipillä pohjaan (toimii, jos pinta on vain vähän kaareva).
Nyt kun tuo paikka tulee vesirajan alle, et tarvitse siihen gelcoatia, kun päälle tulee epoksit, vaan laminointi kuten Haraldin ohjeessa.
http://www.terpol.fi/korjla.htm
Eli Pienimmällä palalla pitäisi tuon mukaan aloittaa. Tuo PET kalvo voi siis olla esim. piirtoheitinkalvo. Itse laminoin viime keväänä vanhan pakoputken rei'än kiinni (Vanha putki tuli ulos peräsimen takaa alaspäin...) Siinä joutui siis tekemään myös gelcoat-pinnan, joka sekin onnistuu tuota piirtoheitinkalvoa vastaan (gelkkari ei kovetu ilman kanssa). Käytin piirtoheitinkalvon tukena kovalevyn palaa, joka oli teipattu tiukasti roudarin teipillä pohjaan (toimii, jos pinta on vain vähän kaareva).
Nyt kun tuo paikka tulee vesirajan alle, et tarvitse siihen gelcoatia, kun päälle tulee epoksit, vaan laminointi kuten Haraldin ohjeessa.
Olli Niemi
Ok, näyttäisi siltä, että homma voisi jopa onnistua tällaiselta kokemattomammaltakin laminaattorilta.
Vedittekö muuten reiän umpeen kerralla vai useampina ohuina kerroksina, joiden jokaisen annetaan kuivua erikseen ennen seuraavan kerroksen laminointia? Muistelen joskus kuulleeni, että kovin paksua laminaattia ei voisi tehdä kerralla hartsin lämpenemisen takia?
Vedittekö muuten reiän umpeen kerralla vai useampina ohuina kerroksina, joiden jokaisen annetaan kuivua erikseen ennen seuraavan kerroksen laminointia? Muistelen joskus kuulleeni, että kovin paksua laminaattia ei voisi tehdä kerralla hartsin lämpenemisen takia?
Tämä on hyvä pointti, suosittelen 3M:n 6200 puolimaskia, jota voi tarvittaessa käyttää suojalasien kanssa tai ilman.harald wrote:Aikaa tuhraantuu, käytä aktiivihilinaamaria sekä tuuleta tila.
http://tinyurl.com/27nys6
Siihen ABEK1 kaasufiltterit joiden päälle P3 pölysuodattimet, niin pysyy lasikuitupölyt pihalla, etkä edes haista polyesterin käryä laminointihommissa. Kertakäyttömaskit kannattaa unohtaa, ne ei suojaa mitään.
Ei kannata aliarvioida syntyvän pölyn määrää, kun rälläköit lasikuitua veneen sisällä. Sitä hienoa jauhoa on sitten joka paikassa veneessä. Vaatteiksi kannattaa valita sellaiset, joista raaskit luopua käytön jälkeen... Imurin käyttö rälläköinnin aikana auttaa vähän, mutta kaikkea pölyä sillä ei saa nieltyä.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11101
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja heivaa kaikki tekstiilit mitä vain irtoaa veneestä ulos. Suosittelen
esim. suojamuovin teippaamista pistopunkan ja keulakajuutan kulku-
aukkoihin, sekä pentrin päälle. Helpottaa siivousta huomattavasti kun
siivottava tila on selkeämpi ja pienempi.
esim. suojamuovin teippaamista pistopunkan ja keulakajuutan kulku-
aukkoihin, sekä pentrin päälle. Helpottaa siivousta huomattavasti kun
siivottava tila on selkeämpi ja pienempi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Pölyongelma on varmasti todellinen. Vene ei tosin ole FE vaan FG, jossa on ovella suljettava erillinen vessa. Tämä helpottanee ainakin jonkinverran pölynhallintaa.harald wrote:Ja heivaa kaikki tekstiilit mitä vain irtoaa veneestä ulos. Suosittelen
esim. suojamuovin teippaamista pistopunkan ja keulakajuutan kulku-
aukkoihin, sekä pentrin päälle. Helpottaa siivousta huomattavasti kun
siivottava tila on selkeämpi ja pienempi.
Teettäisin homman jollain ammattimiehellä, mutta eihän täällä meillä päin ole firmoja, joiden käsiin uskaltaisi homman antaa