Kun vanttiruuvi menee poikki...
Kun vanttiruuvi menee poikki...
Ohessa muutama kuva kesälomalta. Voi vain arvailla mitä olisi voinut tapahtua. Tällä kertaa oli onni onnettomuudessa, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Eli tarkastelkaapa aika-ajoin ainakin keulaharuksen kilkkeiden kunto.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ma2004_183
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ma2004_183
Re: Kun vanttiruuvi menee poikki...
Tervehdysoikkpasi wrote:Ohessa muutama kuva kesälomalta. Voi vain arvailla mitä olisi voinut tapahtua. Tällä kertaa oli onni onnettomuudessa, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Eli tarkastelkaapa aika-ajoin ainakin keulaharuksen kilkkeiden kunto.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ma2004_183
Kuva ei näytä järin hauskalta tilanteelta. Voitko valoittaa mikä hajosi? Joskus aikoinaan alkusarjan FE83 veneitä huhupuheiden mukaan vaivasi keulaharuksen kiinnitysrautojen irtoaminen kannesta. Raudat kun oli pultattu suoraan laminaatin läpi vailla kunnollista aluslevyä! Tästä ei liene nyt kysymys?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Keulastaagista!!!
Naheman albumista löytyy kuvaa FE:n keulastaagin kiinnityksestä, josta näkyy hyvin vanhemman (korjaamattoman) ja uudemman version ero. Tämä olisi niin FE:n omistajien kuin ostajienkin hyvä huomioida!
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3832
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3835
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3832
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3835
Jep, ei näyttänyt hyvältä. Vanttiruuvi murtui kuten parissa viimeisessä kuvassa näkyy reijän kohdalta. Suosittelen kaikille tästä eteenpäin vain laadukkaita valmistajia. Tämä ruuvi oli vaihdettu viime keväänä, mutta materiaalissa oli ilmeisesti valuvikaa. Aika hauraasti oli murtunut.Kuva ei näytä järin hauskalta tilanteelta. Voitko valoittaa mikä hajosi?
Vähän säikäytti aluksi, mutta kun selvisi, että kenellekään ihmiselle ei ollut käynyt mitään, niin homma oli jo lähes ok. Ainoina vaurioina oli pienet pintanaarmut yläharusten alapuolella. Ystävällisten kanssaveneilijöiden avustuksella nostimme maston laiturille ja paketoin sen kuljetuskuntoon, jonka jälkeen masto kannelle ja Taalintehtaalle mastokraanalle ja loma jatkui.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Fokan nostin keulakaiteeseen?
Tällainen vanha keskustelu tuli esille ja tuli mieleen että jos noin kävisi, että keulavantti katkeisi, irtoisi ylhäältä tai alhaalta tai mitä tahansa vastaavaa satamaolosuhteissa niin mahtaisiko mastoa pitää pystyssä keulakaiteeseen lukittu fokan nostin? Vai käykö niin, että kaidekin on irti sen jälkeen?
Laitan nimittäin yleensä fokan nostimen kiinni keulaan. Siinä se on hyvin käsillä seuraavaa nostoa varten ja samalla kaukana mastosta kilkuttelemasta.
Laitan nimittäin yleensä fokan nostimen kiinni keulaan. Siinä se on hyvin käsillä seuraavaa nostoa varten ja samalla kaukana mastosta kilkuttelemasta.
Pitää kyllä ylhäällä, jos vain nostin on kiskottu tarpeeksi kireälle. Mulla oli just muutama viikko sitten irti keulastaagi kun rulla kiukutteli, tai siis ei rulla vaan vanttiruuvin sokka joka esti rullaa pyörimästä, ja nimenomaan genoan nostimella pysyi masto notkumatta ihan hienosti. Sokka vaihdettiin malliin tarra, ja hyvin toimii.
-Erkka / Awasome
Kröhöm, kokemuksen syvällä rintaäänellä...
Toissaviikonlopun urheiluvenekisoissa meidän veneessä murtui etustaagin kiinnitys ts. "T-kappale" ja etustaagi siitä tietenkin lähti irti mastosta...n. 6 m/s tuulessa ja kryssillä. Tuloksena ei mitään kummempaa, koska fokan etuliikki piti sitten mastoa pystyssä...vaikka kyse oli kevlar-purjeesta niin en usko että varsinaisesti purjemateriaali on ratkaiseva tekijä, eiköhän purjeitten etuliikit ole tehty kestämään aika suuria pitkittäissuuntaisia rasituksia ja vantit kuitenkin olivat alle 400 kilon jännityksillä. Ja falliköysi sitten vielä erikseen.
Eli siis jos sama kävisi satamassa, niin kyllä fokan fallin pitäisi kestää noin murtolujuuden puolelta. Mutta kiinnityspisteen kanssa pitää olla tarkkana, kaiteitten kiinnitykset voivat olla yllättävänkin heikkoja, eli periaatteessa paras paikka lienee etupurjeen alakulman kiinnityspiste.
Toissaviikonlopun urheiluvenekisoissa meidän veneessä murtui etustaagin kiinnitys ts. "T-kappale" ja etustaagi siitä tietenkin lähti irti mastosta...n. 6 m/s tuulessa ja kryssillä. Tuloksena ei mitään kummempaa, koska fokan etuliikki piti sitten mastoa pystyssä...vaikka kyse oli kevlar-purjeesta niin en usko että varsinaisesti purjemateriaali on ratkaiseva tekijä, eiköhän purjeitten etuliikit ole tehty kestämään aika suuria pitkittäissuuntaisia rasituksia ja vantit kuitenkin olivat alle 400 kilon jännityksillä. Ja falliköysi sitten vielä erikseen.
Eli siis jos sama kävisi satamassa, niin kyllä fokan fallin pitäisi kestää noin murtolujuuden puolelta. Mutta kiinnityspisteen kanssa pitää olla tarkkana, kaiteitten kiinnitykset voivat olla yllättävänkin heikkoja, eli periaatteessa paras paikka lienee etupurjeen alakulman kiinnityspiste.
Re: Kun vanttiruuvi menee poikki...
[
terv. Artsi
Huh-huh! Mahtaako tuollaista huomata edes ajoissa. Pintaruosteesta päätellen on kyseessä Bilteman vanttiruuvi, jota en laittaisi kantaviin rakenteisiin, korkeintaan hätätilassa alavantteihin. Todennäköisesti FE:ssä ei tarvita lainkaan keulavantin ruuvia, vaan tilalle voi laittaa pidemmän vantin, kuten Albin Expresseissäkin. Itse olen ajatellut siirtyä moiseen käytäntöön, kun tulee muutenkin rikihommia talveksi ja ainakin vanhat ylävanttien vanttiruuvit pitäisi uusia.quote="oikkpasi"]Ohessa muutama kuva kesälomalta. Voi vain arvailla mitä olisi voinut tapahtua. Tällä kertaa oli onni onnettomuudessa, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Eli tarkastelkaapa aika-ajoin ainakin keulaharuksen kilkkeiden kunto.
terv. Artsi
Re: Kun vanttiruuvi menee poikki...
TervehdysArtsi wrote:...Itse olen ajatellut siirtyä moiseen käytäntöön, kun tulee muutenkin rikihommia talveksi ja ainakin vanhat ylävanttien vanttiruuvit pitäisi uusia.
terv. Artsi
Jos vanttiruuveja ryhdyt vaihtamaan, niin en liikaa pysty suosittelemaan ns. pronssisia vanttiruuveja

Vanhoja rosterisia ruuveja menikin sitten vähintään yksi / kausi pilalle

Last edited by Panu on Tue Oct 02, 2007 15:01 pm, edited 1 time in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Tuossa fokan/fallin kestämisessä "etustaagina" auttaa hurjasti se, että ne joustavat aika paljon. Kunnolla kiristetyssä etustaagissa on jännitystä FE:ssä ~1000 kg, jonka senkin jo falli/purje kestää, mutta nuo joustavat helposti useita senttejä, jonka jälkeen vantit, hekki ja ison skuutti löystyvät ja kuorma tippuu murto-osaan.
Joakim
Joakim