WHC 12.9 2007 (finaali)

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 12.9 2007 (finaali)

Post by harald »

Vielä kahden aikaan veneeseen oli tulossa vain Peik, tyttäreni Lisa
(7v) sekä minä. Aleksi pääsi kuin pääsikin tulemaan (kun selvisi että
harmajalla oli http://testbed.fmi.fi/ mukaan 19m/s harmajalla) ja
yllättäen Ponekin soitti ja sanoi tulevansa äkkiä töistö pois. Ollikin
oli pestattu kyytiin, joten yhtäkkiä meitä olikin kuusi (5½)!

Ollista tuli sitten rintamakarkuri ja otta oman kolmosensa mukaan
ja siirtyi autolla Anneliin, jossa oli pahempi miehistövaje. Sitä
ennen oli Petri käynyt keräämässä ylimääräiset purjeet Charlottasta :)

Tuuli tyyntyi koko ajan, ja lähdöksi vaihdettiin vielä kolmosesta
ykköseen.

Startti aika samanlainen kuin viimeviikolla, paitsi että ajoitus ei ollut
yhtä hyvä tällä kertaa. Saimme kuitenkin ajaa aika vapaissa
tuulissa ekan lenssin kohti vihreää (rata 3, taas), toisin kuin mm
Anneli ja St.Olga jotka molemmat ajoivat aika lähellä sumpussa
toisten veneitten kanssa. Erehdyimme rhumblinen p-puolelle, missä
tuulta oli selvästi vähemmän, Anneli ja Olga näyttivät jo ohittavan
kunnes älysimme nostaa takaisin etelään. Lenssin aikana oli
tuulta siinä 18 knotsin paikkeilla, ja silloin keskusteltiin koko
ajan laitetaanko kolmonen vaiko ei. Päätettiin odottaa ja
ajettiin vihreältä kohti eteläistä punaista poijua hyvin ykkösellä,
tosin american beautyn -skoissa. Edessä Blanco, FF31 ja
Helmi.

Punaisen kierrossa pääsimme Blancon päälle, ja näin koko lenssi
kohta melkin selkää ajoimme American beautyn (AE), Blancona
ja FF31:en vierellä rinta rinnan. Helmi pääsi tässä hiukan karkuun
pahus. Meidän ollessa yhdessä etenevän rintaman vasemman
puoleinen vene meille tuli sitten sisäpaikka ja tässä sitten tuulen
kääntyillessä enemmän tai vähemmän vastaan kohti käärmisten
p-puolta saimme kuin saimmekin pidettyä muut rintamasta
takanamme ja kiersimme ~200m Helmen takana poijun toisena
veneenä.

Harmiksi tuuli oli niin lännestä että seuraava legi oli yhtä halssia
kohti poijua, eikä kryssiä. Tässä järjestykset eivät muuttuneet
mutta Blanco joutui taistelemaan FF31:en kanssa pitääksen
sen takanaan eikä tuulen puolella ja jäi tässä hiukan.

Strekki kohti pohjoiseen, vihreälle viitalle oli mitä oli, mutta
tuulen tyyntyminen alkoi tuntua. Kolmonen veti kyllä tässä
hyvin eikä Blanco saavuttanut ainakaan merkittävästi.

Kryssille käännyttyämme tuuli jatkoi tyyntymistä ja oli kohta
vain 6knotsin paikkeilla. Blanco ajoi eteläiselle reunalle, joka
selvästi veti paremmin ja Falken takaa valitsi toisen laidan eli
varsasaaren ranta. Itse ajoimme parilla tikillä melko keskellä
rataa yrittäen ottaa siftejä (joita ei merkittävästi tullut, vaan
koko ajan pumppasi vasen-oikea).

Blanco meni ohi vasemmalta, päältä ajoi sitten American beauty
sekä Helmi oli jo maalissa. Falkenin kanssa alkoi tekemään jo
tiukkaa kun he tulivat takaisin hyvässä tuulessa vasemmalta
laidalta meidän ajauduttua alapoijulle. Aika riitti meille ja olimme
juuri ennen falkenia maalissa.

aika ok kisa, joskin väärä purjevalinta hiukan kismitti. Toisaalta
tässä vaiheessa oli hyvä säästellä ykköstä tärkeämpiin kisoihin,
sillä pistetilanne oli sellainen että repiä ei tarvinnnut tässä kauden
viimeisessä enää.

Kiitoksia Ponelle, Aleksille, Peikille sekä Lisalle :)

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hei, tulokset tuli jo, kolmanneksi pitää olla vähintään tyydyttävä tulos
tuolla huonolla purjevalinnalla tuossa lopussa.

Helmi kyllä taas näytti kyntensä ja pystyi karkaamaan juuri
ratkaisevalla hetkellä niin, että pääsi vapaissa ajamaan sen
toisen lenssin. Onnittelut heille!

Muu fleetti sitten kärsi näköjään tuulen tyyntymisestä koko ajan.

Sarjan voitto on vissiin varmaa, skål! Kiitoksia kaikille erittäin
hienosta kilpakaudesta. Westhouse Cup on todella kiva kisa kun
manöövereitä on paljon ja veneet ovat enemmän tai vähemmän
aika samannopeuksisia. Kiitoksia kaikille vastustajille, ilman heitä
tämä ei olisi ollenkaan kivaa, ja eritoten Blancolle, joka on ollut
aivan loistava mittatikku (silmässä välillä), jänis, metsästäjä ja
rehti vastustaja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja lopulliset rankingtulokset tulivat ja. Pitänee naputtaa rankingpisteitä
FE-rankingiin vielä illalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 665
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Onnittelut Harald - ei tohon sarjaan ole paljoa lisättävää. Ja onnittelut myös Panulle, Petrille ja Ollille!
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: WHC 12.9 2007 (finaali)

Post by Olli »

harald wrote:Ollista tuli sitten rintamakarkuri ja otta oman kolmosensa mukaan ja siirtyi autolla Anneliin, jossa oli pahempi miehistövaje. Sitä ennen oli Petri käynyt keräämässä ylimääräiset purjeet Charlottasta :)
Korjaisin sen verran, että rintamakarkuri on väärä termi, sillä olinhan kuitenkin rintamalla, tosin vihollisen leirissä. Oikea termi on siis maanpetturi 8) Oikeastihan mun ei pitänyt olla purjehtimassa koko päivänä, mutta joutui sitten kuitenkin...

Se mun kolmonen oli sitäpaitsi Petrillä Olgassa, Anneli ajoi Merielan keulapurjeella, joka on melkein samanlainen. Mun purje taisi olla Olgassa kuitenkin vain painolastina, kun ajoivat kuitenkin Charlottan mustalla ykkösellä...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos Seppo!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: WHC 12.9 2007 (finaali)

Post by harald »

Olli wrote: Korjaisin sen verran, että rintamakarkuri on väärä termi, sillä olinhan kuitenkin rintamalla, tosin vihollisen leirissä. Oikea termi on siis maanpetturi 8)
Luopio? :)
Olli wrote: Se mun kolmonen oli sitäpaitsi Petrillä Olgassa, Anneli ajoi Merielan keulapurjeella, joka on melkein samanlainen. Mun purje taisi olla Olgassa kuitenkin vain painolastina, kun ajoivat kuitenkin Charlottan mustalla ykkösellä...
Kyllä he sillä ennen lähtöä ajoivat, kai ajoivat vielä lenssitkin sillä,
jossain vaiheessa vaihtoivat?

Purjepussien liikenne Charlottassa viiden aikaan oli vain niin vilkasta
että annettakoon anteeksi ellen osannut pitää tarkaa lukua mikä
purje meni mihinkin :)

Mitä eroa on Merielan ja Lisbethin kolmosissa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: WHC 12.9 2007 (finaali)

Post by Olli »

harald wrote:Kyllä he sillä ennen lähtöä ajoivat, kai ajoivat vielä lenssitkin sillä, jossain vaiheessa vaihtoivat?
Vaihtoivat kyllä jo ennen lähtöä, varmaan näkivät kun te vaihdoitte...
harald wrote:Mitä eroa on Merielan ja Lisbethin kolmosissa?
Lisbethissä lähtee niitä radiaalipaneeleita sekä skuutti- että halssikulmasta, Merielassa vain skuuttikulmasta. Sitä en huomannut katsoa, että onko myös Merielan purjeessa läpilatta. Muodoltaan ja käytökseltään purjeet ovat kyllä aika saman oloisia.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tulipa kuitenkin todistettua että kolmosella pärjää kyllä jotenkuten,
vaikkakin se meidän on heavyn kelin kolmonen ja dacron-kolmonen
olisi ollut parempi tuohon keliin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joopajoo, onhan sitä viimeisinä ennenkin oltu mutta ennen ei ole ottanut päähän näin paljoa.

Arttu siis mukana pianistina ja muuten miehistö vakio.

Startti meni hyvin, 10 sek ennen paukkua linja oli sopivan lähellä ja vauhtia oli riittävästi, joten spinnua vain ylös mutta...Artun muistot Olgasta olivat hieman haalistuneet ja puolisen minuuttia kikkataljaa kiskottuaan tajusin että on väärä naru kädessä..se siitä hyvästä startista kun kaikki muut painoivat jo kovaa ohi spinnulla. Lähtömanöövereissä päätin pitää Ollin kolmosta ylhäällä kätevyyden takia ja lenssillä sitten purje vaihtui Charlottan ykköseen.

Jostain syystä vauhti oli kateissa jo spinnuleginkin ajan ja sitten vihreällä aloin jostain aivojumista johtuen kryssimään, kunnes hetken päästä tajusin että olikin kyse slööristä...paradoksaalista olikin, että vauhti pysyi käytännössä samana kun laskin alemmas..en vaan osaa.
Punaisella poijulla (Tomi hoiti hommansa ja vei poijun paikoillaan, hyvä homma) sitten spinnu ylös ja siinä hiljalleen ottamaan kiinni karannutta fleettiä.

Punaisen kepin kohdalla taas slööriä ja H-vene Mojito repi sata metriä kaulaa kääntömerkille tultaessa...mikä on kun taidot ei vain riitä.

Sen jälkeen lisää slööriä ja muu fleetti katoaa horisonttiin.

Vasta vihreällä kepillä kryssille lähdettäessä vauhti nousi yli viiden solmun! ja meno taas tuntui hyvältä, kulma oli hyvä ja tosiaan vauhti parempi kuin slööratessa...

Positiivista oli se, että miehistö hoiti hommansa hyvin, eli kaudesta jäi ainakin käteen roppakaupalla kokemusta. Tuloksista karusti kuitenkin näkee, että parhaiten me pärjätään kun muut ovat ruosteessa joko kauden alussa tai sitten kaikki osaavat purjehtijat ovat poissa kuvioista, kun muut alkavat päästä vireeseen, Olga alkaa pakittamaan.

Perjantaina pitäisi varmaan ajaa vene Haukilahteen ja samalla funtsia josko hieman pesisi kertynyttä limaa pois. Jos Syysseilaus menee yhtä vahvasti kuin muut syksyn saaristokisat niin ei kyllä hirveästi harmita, että kausi loppuu...paitsi ehkä sitten edessä on mielenkiintoinen viikonloppu JS9000:n kyydissä, ehkä.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Vielä pari tuntia ennen kisaa näytti pahalta: miehistössä vajausta, taivaalta sataa kaatamalla vettä ja tuulen nopeus on kevyelle (vajaalle) miehistölle ennakolta aivan liikaa. Hmm lähteä vai ei??? Päätettiin kuitenkin lähteä mukaan ja hyvä niin. Sade lakkasi ja tuulikin asettui siedettäviin lukemiin ja viime metreilla saatiin Ollikin mukaan miehistöön pelastavana enkelinä :D.

Viime viikolla alkanut vallankomous jatkuin ja jouduin itse keulamieheksi kun Pasilla oli menoja eikä päässyt mukaan. Jani oli pinnassa ja Olli ja Harri hoisivat yhteistuumin "keskiötä".

Lähtö meni ihan mukavasti. Ei ihan nappii, mutta hyvin kuitenkin. Lisää vauhtia olisi saanut olla linjalla. Ajoitus taasen oli täysin kohdallaan. Spinnulla vedettiin kohti vihreää lateraalia. Välillä paskoissa ja välillä puhtaissa tuulissa. Päästiin merkille kuitenkin ensimmäisen kolmanneksen mukana.

Spinnu alas G3 (a'la Meriela) ylös ja kohti punaista poijua, joka tällä viikolla oli kuin olikin paikoillaan. Ehkä Alfred von N?ssi oli sen tuonut takaisin, kun ei enää tarvinnut :D....? Katselimme taaksen, kun Olga nostatteli H-venettä saadakseen paremmat asemat legille. Ei tainnut oikein onnistua, kun H oli juuri sen verran etupuolella, ettei Olga mahtunut / päässyt alta ohi.

Poijulta jiippi spinnu ylös, genoa alas ja spinnuteltiin jonossa kohti Melkin selkää ja viimeistä punaista kääntömerkkiä. Jonossa mentiin ja katsottiin miten H yritti jatkuvasti päästä peittämään Charlottaa. Harald nosti aina pois alta ja sai pidettyä sisäpaikan kääntömerkillä.

Punaisella merkillä genoa ylös ja spinnua alas. Tiukasti kohti Lauttasaaren lounaiskärjeä ja kääntöpoijua. Hyvin oltiin vielä asemissa H-veneiden välissä. Käännöksen jälkeen päästiin yhtä samaa halssia tuulen välillä shiftaillessa kohti Miessaaren itäpään poijua. Poijulta kohti vihreää yhtä strekkiä tuulen edelleen shiftaillessa ja samalla huomasimme, että tuuli himmaa. Pahus kun ei saatu tälle legille spinnua ylös, kuten viime viikolla. Olisimme saaneet mahdollisuuden vaihtaa G1 keulalle tyyntyvään keliin.

Viimeinen legi olikin jo tuskaa. Tuulen himmaaminen ja G3 ei selvästi ollut oikein yhteensopiva valinta, joten kaksi H:ta meni sitten meistä ohi ennen maaliviivaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: WHC 12.9 2007 (finaali)

Post by Panu »

Olli wrote:
harald wrote:Ollista tuli sitten rintamakarkuri ja otta oman kolmosensa mukaan ja siirtyi autolla Anneliin, jossa oli pahempi miehistövaje. Sitä ennen oli Petri käynyt keräämässä ylimääräiset purjeet Charlottasta :)
Korjaisin sen verran, että rintamakarkuri on väärä termi, sillä olinhan kuitenkin rintamalla, tosin vihollisen leirissä. Oikea termi on siis maanpetturi 8) Oikeastihan mun ei pitänyt olla purjehtimassa koko päivänä, mutta joutui sitten kuitenkin...
Tervehdys

Ei minusta Olli ketään pettänyt, päin vastoin. Hän pelasti meidät. Eihän Charlotta olisi kuitenkaan tyyntyvässä kelissä mitenkään voinut kulkea hyvin niin painavassa lastissa :?. Eihän...?
:roll:
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panu wrote: Viimeinen legi olikin jo tuskaa. Tuulen himmaaminen ja G3 ei selvästi ollut oikein yhteensopiva valinta, joten kaksi H:ta meni sitten meistä ohi ennen maaliviivaa.
Kyllä EspooGP (siis siinä mielessä että ykkösellä ajoi vielä aika hyvin tiukemmassakin kelissä) ja toisaalta nyt Panun tarina vahvistavat sitä käsitystä, että kun keskiarvoisesti kuitenkin yleensä tuuli laantuu iltaa kohti ja kovia kelejä on ehkä se kolmasosa WHC:sta (ja niistäkin sitten pari sellaisia ettei kolmosellakaan voi ajaa) niin kolmosen osto jäänee sitten tulevaisuuteen ja ykkösgenua pitää hommata varsinaiseksi kisapurjeeksi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Jostain syystä vauhti oli kateissa jo spinnuleginkin ajan ja sitten vihreällä aloin jostain aivojumista johtuen kryssimään, kunnes hetken päästä tajusin että olikin kyse slööristä...paradoksaalista olikin, että vauhti pysyi käytännössä samana kun laskin alemmas..en vaan osaa.
Tämä nyt ei ehkä slööri/sivutuulivauhtia paranna mutta:

Tärkeää on pitää skuutit löysällä. Jopa niin että etuliikki hiukan pakkaa.
Tämä on paljon nopeampi tapa edetä kuin skuuti kireällä ja hitaasti.
Sorto myös pienenee vauhdin myötä, ja apparentti kasvaa, kaikki hyvää.
Tämä koskee myös sivutuuliosuuksia. Takaliikin tellarit lentämään!

Vauhtiin pitää päästä (mutta mihin vauhtiin, se on kysymys), ja
vasta sitten kiristetään, mutta vain vähän. Ja jos on epävarma on
turvallisempaa ajaa lujempaa kuin liian ylös ja hitaasti. Vauhti vauhti vauhti.

Skuuttien pitäminen liian kireänä on synti ja on sama kuin pitäisi
käsijarrun päällä. "If in doubt, ease sheets".

Katso myös boatspeedin 10 käskyä käsky numero 6.
rim your jib so that, if there were a batten in the middle of the leech, it would be parallel with the centerline of the boat. ...
Sama koskee isoa, ylin tellari pitää lentää melkein koko ajan tässä
veneessä. Yleensä silloin isopurjeen ylimmän trimmiviivan taaimmainen
neljännes on silloin myös kölilinjan (puomin) suuntainen.

Tämä tarkoittaa myös sitä että vendan jälkeen pitää skuutin olla
löysempi (apparentti enemmän sivusta kun on vähän nopeutta) ja sitten
kun vauhti nousee kohti tavoitenopeutta ( viime halssin nopeus)
voidaan ottaa sen 5cm sisään skuuttia. Samalla mahdollisesti pinnamies
vaihtaa vaihdetta ja rupeaa ajamaan kakkosvaihteella, eli tuulen puolen
tellarit nousemaisillaan/levottomia.

Eli kiihdytyksessä genoan keskimuotoviivan takaneljännes
noin 10° auki kölilinjaan nähden, kuten myös isopurjeen ylimmän
muotoviivan takaneljännes. Jos olosuhteet suo, ja se onnistuu, voi
sitten kiristää skuutteja niin, että em. muotoviivojen suunnat lähestyvät
kölilinjaa. Mutta varovasti, ensin vaikka 5° asteeseen ja tarkkaillaan
onnistuuko. Aallokossa voi olla että joutuu ajamaan koko kryssin
ykkösvaihteella (muotoviivojen takaosat 10° auki).

Muodonmuutoksethan menevät niin, että ensin twisti poistuu skuuttia
kiristettäessä, tämän jälkeen (hiukan overlappia tässä) skuutin lisä-
kiristäminen joko syventää purjeen, tai latistaa sen, purjeen
leikkauksesta, kunnosta ja materiaalista riippuen. Meidän isopurje
on sellainen että skuutin kiristäminen latistaa sitä samaan aikaan kun
twisti vähenee. Vanha dacron-isopurjeemme on sellainen että skuutin
kiristäminen sulkee takaliikin ja vain syventää sitä.

Katsellessani teidän menoa maailsuoralla eilen huomasin että
teillä oli genoan ylin tellari kuolleena melkein koko ajan. Lisää twistiä
genoaan/skuutti löysemmälle.

Käsky numero 9 on myös totta. Tässä veneessä suurin aika menee
ajaessa molemmat tellarit suoraan taakse. Jos vauhtia on, eikä
aallokkoa, voi ajaa niin että tuulenpuoleinen tellari on nousemaisillaan
mutta vauhdin laskemista pitää koko ajan valvoa. Skuutteja ei välttämättä
kiristetä vielä.

Äärioptimiolosuhteissa (litteä vesi, 5+m/s tosituulen nopeus) voi ajaa
niin että etuliikki lyö hiukan sisään. Vauhti on edelleen kuitenkin kingi.

Nämä ovat siis grooven eri osaalueita, vaihteita. Vaihtaessasi vaihteita
et kuitenkaan skuuttaa purjeita tiukemmin vaan ajat vain grooven eri
sektoreissa. Skuuttaaminen liian kireälle on pahasta. Pitää olla tosi tietoinen
siitä mitä tekee jotta uskaltaa skuutata tosi kireälle.

Säätövara genoan skuutissa on noin 3-5cm ja sama koskee isopurjetta.
Charlottassa säädetään ison skuuttia noin 5cm pätkissä kryssillä. Tämä
tarkoittaa runsaan sentin liikkumaa puomin kohdalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
Panu wrote: Viimeinen legi olikin jo tuskaa. Tuulen himmaaminen ja G3 ei selvästi ollut oikein yhteensopiva valinta, joten kaksi H:ta meni sitten meistä ohi ennen maaliviivaa.
Kyllä EspooGP (siis siinä mielessä että ykkösellä ajoi vielä aika hyvin tiukemmassakin kelissä) ja toisaalta nyt Panun tarina vahvistavat sitä käsitystä, että kun keskiarvoisesti kuitenkin yleensä tuuli laantuu iltaa kohti ja kovia kelejä on ehkä se kolmasosa WHC:sta (ja niistäkin sitten pari sellaisia ettei kolmosellakaan voi ajaa) niin kolmosen osto jäänee sitten tulevaisuuteen ja ykkösgenua pitää hommata varsinaiseksi kisapurjeeksi.
No kyllä se ykkönen on selvästi veneen käytetyin kisapurje (isopurjeen
jälkeen), se on totta. Kolmonen on sitten muuten veneen käytetyin purje
minun arvomaailmassa.

Se MAXX-pen ykkönen on ehkä kustannustehokkain tällä hetkellä. Ellei
sitten halua aramid-purjetta (hintaero kohtuullinen).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply