WHC 5.9 2007

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 5.9 2007

Post by harald »

Ketkä tulossa? Lisbeth ei taida tulla (onnittelut vielä kerran!), ja St.Olga
lienee lähettämässä. Anneli kai tulossa, muita?

tuuliennuste lupaa epävarman näköisesti lännestä-lounaasta 5m/s.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Harmajalla tuuli on laskenut hiukan aamuyön jälkeen ja kääntynyt jo länteen,
joten ehkä illalla tulee sitten se 5m/s länsilounaasta?

Helsinki Harmaja 05.09. klo 03:00 11.5 °C pohjoisesta 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 04:00 10.9 °C pohjoisesta 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 05:00 10.8 °C pohjoisesta 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 06:00 10.4 °C pohjoisesta 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 07:00 10.3 °C pohjoisesta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 08:00 10.4 °C luoteesta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 09:00 10.9 °C pohjoisesta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 10:00 11.8 °C luoteesta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 11:00 11.9 °C lännestä 2.0 m/s
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tyyntä!Tyyntä! Koska silloin voidaan lyhentää rataa :)

Pitäneekin sitten soitella lähempänä Charlottan liikkuvaan sääasemaan ja kysellä tuulen suuntaa rata-arvontoja varten.
Eilen tiistiksissä pystyi hyvin ajamaan Melkin ympäri B-radan, vaikka vähän tyyntä lupailtiinkin ja lähtöön tullessa tuuli kuoli ja myöhästyttiin lähdöstä, joten saa nähdä miltä tänään näyttää sitten kentällä.
Jan

Post by Jan »

Sori petri jos me vähän oltiin tiellä teidän tullessa maaliin. Teidän kuuluisi toki tulla maaliin ennen meitä...
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jan wrote:Sori petri jos me vähän oltiin tiellä teidän tullessa maaliin. Teidän kuuluisi toki tulla maaliin ennen meitä...
Oltiin jo tultu maaliin siinä kohtaa, eli no problem, arvoitte vaan sitä kulkusuuntaa siinä siihen malliin että ensin luultiin että lähdette kanssa viemään venettä Haukilahden suuntaan tms.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ensiksi todettakoon pahoittelut ratavalinnasta, mutta puuttunut merkki oli ilmeisesti vielä ollut paikalla maanantaina ja eipä merkin puutettä nähnyt Haukilahdesta käsin. Kuitenkin mielestäni ratavalinta oli oikea ottaen huomioon tuulen suunnan ja voimakkuuden, paljon manoovereita ja kaikki veneet ehtivät maaliin hyvissä ajoin ennen pimeää&tuulen tyyntymistä.

Charlotta otti nappistartin ja pääsi hyvällä spiidillä irti muun fleetin peitosta, Annelin startti taas oli aika arka ja sinne fleetin perälle sitten jäitte. Kuitenkin maaliintuloon mennessä Anneli oli ottanut monta päänahkaa, eli kokonaisuutena kisa meni varmaan varsin hyvin.

Kuvia lähdöstä http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album267
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

(Pone, Harald, Peik, Aleksi)

Helsinki Harmaja 05.09. klo 18:00 14.5 °C lounaasta 8.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 19:00 14.2 °C lounaasta 8.0 m/s
Helsinki Harmaja 05.09. klo 20:00 13.9 °C lounaasta 8.0 m/s

Vaikka harmajalla oli mukamas 8m/s lounaasta, niin rataalueella
oli 10-13knotsia vain.

Aivan hyvä ratavalinta Petri kuintekin, enemmän tai vähemmän
herrasmiesmäisesti fleetti kiersi paikan missä merkin piti olla.


Image

Startti oli todella hyvä. Kaikki veneessä vannoivat että varastimme,
mutta kun ranta oli hiljaa eikä äksää nostettu niin menoksi vain.
Sisempi rajoittajapoiju kai liikkuu jonkun verran, ja vaikka tarkistettiin
ennen lähtöä että se oli tosi hienosti linjalla niin poiju oli kai
sitten siirtynyt sisemmäs starttialueelle.

Startissa pääsimme irti fleetistä tosi hyvin, ja takana oleva
purjesuma jarutti toisiaan niin, että kiersimme ekan merkin
selvästi ekana.

Sitten alkoi vaikeudet, eteläisen poiju ei vain näkynyt ja yritimme
plotterista tihrustaa poijun paikkaa. Selvää että siinä keskittyminen
herpaantuu ja kryssistä tuli mitä tuli. Kun käänsimme mielestämme
merkin kohdalla lenssille moni muukin käänty perään, olivat
sitten kohdalla vai ei :) No, arvatenkin joku pyytää hyvitystä
tuosta niin tulokset hylätään kuitenkin.

Lenssillä kohti melkkiä Helmi (AE) ajoi ohi ja takana tulevat
FF31 ja vindungen saavuttivat myös. Merkinkierrossa pääsimme
kuitenkin kuittaamaan tilanteen takaisin jiippaamalla ensin
paaralle ja menemällä heidän ja merkin välistä sisäpaikalle.

Käärmesaarten poijulla helmi johdossa, me kakkosena, sitten
epäämääräisessä sumassa vindungen, FF31 ja LagothriX (x79-).

Kryssillä pystyimme jonkin aikaa pitämään muut takana, mutta
edessä oleva helmi, karikot ja saaret eivät antaneet kovinkaan
paljon rauhaa tai tilaa ottamaan siftejä, ja näin ne tuli tietenkin
otettua vähemmän hyvin tällä kertaa. Suntissa oleva punainen
poiju ei tosiaan ole merkki, Max oli sittenkin oikeassa.

Takaisin puuttuvat poijun kohdalla "kiersimme" yhdessä
lagothrixin kanssa vindungenin perässä, FF31 perässä. Slöörillä
kohti vihreätä pohjoisessa vindungen ei enää viitsinyt nostaa
spinnua, lagothrix ajoi tämän alle ja me saavutimme heidät
alapuolelle myös. FF31 sai viimen spinnun ylös ja merkillä
he sitten ajoivat lagothrixin sisäpuolelle vaatien tilaa vaikka
keulansa ja lagothrixin perän välillä näkyi edelleen puoli
veneenmittaa. Jos on kiltti niin mikäs siinä :)

Jouduimme siis vihreän vindungenin, FF31:en ja lagothrixin
p¤koissa ja ajoimme reilusti alas löytääksemme vapaita tuulia.
Edessä Helmi näyttä ajavan yhdellä halssilla maaliin, kuten
myös vindungen. Ainakin FF31:en otti pienen korjaavan ja
me jouduimme ajamaan vähän pidemmän korjauksen jotta
pääsisimme maaliin.

Lopputuloksena hyvin purjehditta kisa meiltä "vakkareilta" ja
kivaa oli. Vene kulki ajoittain kuin unelma, mitä nyt kryssillä
aramidpurje kiilsi sen verran että tuossa tuulessa vaadittavaa
ohjailutarkkuutta ei oikein saavutettu. Kivaa oli, katsotaan
jäävätkö tulokset voimaan vai pyytääkö joku hyvitystä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Missäs ne tulokset on, kellohan on jo yli 10.. :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kakkoseksi, Helmi voitti. Blanco kolmas. hyvä hyvä.

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=86

Anneli 12/18.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Kakkoseksi, Helmi voitti. Blanco kolmas. hyvä hyvä.

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=86

Anneli 12/18.
Tomppa on veltostunut, tulokset kuitenkin menivät eteenpäin jo minuuttia yli ysin!

Ja sitten vaan venaamaan kisan hylkäystä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Isossa luokassa Elixir on ollut todella-todella nopea. Ai niin, laskivat
ehkä poijun oletetun sijainnin "hiukan" väärin. Taisivat ajaa suoraan
vihreälle. Siitä luokasta se hyvityspyyntö varmaan tulee.

Vai väittääkö joku että tuossa kelissä voisi ottaa 13 minuutin
kaulan kakkoseen.. :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Lähdettiin kolmistaan Harrin ja Pasin kanssa kisaan ja päätimme olla itsellemme armollisia laittaen vanhan G3:n keulille. Kokeilimme myös G1:tä, mutta läskiä olisi pitänyt olla enemmän laidalle. Lisäksi laskin (lue: arvelin) että G3:lla saataisiin parempi nousukulma, jolloin sen minkä mahdollisesti spiidissä hävitään, niin höidissä voitetaan.

Lähtö meni tapamme mukaan hieman reisille ja olimme viivasta selvästi jäljessä paukun tullessa. Hetki korkeutta ja spinnu ylös. Vihreällä viitalla viisaasti sisäpaikalle ja spinnu alas ja heti venda vapaisiin. Hetken päästä aloimme tähystämään seuraavaa merkkiä poijua. Ei näkynyt. Ei nähnyt muutkaan, kun Alfred von N?ssi oli sen kaiketi vienyt mukanaan. Koko letka kiersi kiltisti "oletettun" poijun paikan ja veti spinnulla Melkin selälle. Huolestuneena katselin, että onpa letka venynyt ja Charlotta keikkuu edelleen kärjessä.

Punaiseltä jiipattiin kohti Larua spinnulla tiukkaa vetoa. Larun lounaiskulmasta poijun ympäri spinnu laskien ja genua nostaen alkoi meidän nousumme. Tällä kryssilla ajoimme kaksi H:ta ja Guy 27 kiinni ja ohikin. Toinen H pääsi tosin kääntämään sisäpuolelta meidän etupuolelle. Pienellä nostamisella päästiin painamaan ja ohikin ja vedettiin nopeasti 100m kaulaa ennen vihreää. Spinnua alas ja genoalla ensimmäisen ison luokan veneen paskoissa kohti maalia. H tekji ovelan vedon. Tiesivät, etteivät pääse yläpuolelta, niin laskivan selvästi nopeamppaa alemmaksi ja päästyään etupuolelle alkoivat nostaa. Hyvä veto ja ansaittu voitto (siis meistä). Jälkeen päin olisi ehkä viimeiselle vastatuuli osuudelle pitänyt vaihtaa G1. Sen verran tuo tuuli himmasi, että olisi saanut sen puuttuvan solmun kymmenyksen talteen. Mene ja tiedä.

Puolivälissä maaliin tuli Charlotta jo vastaan (masentavan nopea) ja Aleksi sparrasi huutamalla ohittamaan H:tä. Ei pystytty.

Mitä sitten tästä illasta opittiin. G3:llä saa upean höidin ja nopeuskaan ei ole huono aallottomissa olosuhteissa. Pikkuisen oli tuo skuuttaaminen hakusessa, kun tuo rätti oli viimeksi kunnolla mastossa pari vuotta sitten...

Kiitokset Harrille "kipparoinnista", pääsimpä itse taas kerran kokeilemaan miehistön roolia.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply