Hmm, luokkasäännöt eivät kiellä viuluvantteja. Nillä saisi enemmän voimaa
hekistä johdettua keulaharukseen ja masto toimisi kai paremmin nykyisillä
latteilla isoilla, jotka kuormittavat mastonhuippua enemmän. Albineissahan
ei ole kavennettua toppia, joten he pärjäävät 32-kertaisella (tjms) hekillä
aika hyvin.
Kuinkahan paljon tuota hekkiä uskaltaa kiristellä ilman mastovauriota? Kun nyt tuli tuollainen 83:nen hankittua ja siirtopurjehduksella tuuli kohtalaisesti, niin lisäsin hätäisesti hekkiin yhden kukokonjalan ja kiristelin malliin Albin Express, jotta sain ison yläpäästä tehot pois. Satamassa sitten kurkkasin mastoa ylöspäin ja melko reippaasti näytti taipuvan etuvantin yläkiinnikkeestä ylöspäin, eikä niinkään koko masto, kuten Expressissä. Eli viulut saattaisivat olla ainakin jos ei muuta, niin mielenrauhan takia asialliset. Toisaalat kaikki ylimääräinren paino maston huipussa on pahasta Joku insinööri äkkiä laskee, paljonko köliin tarvitaan lisää painoa kompensoimaan tuota viuluhässäkkää (muistaakseni pelkän rullalaitteen ja foilin lisääminenkin vaatisi jo parinkymmenen kilon lisäpuntin fe:n kokoiseen veneeseen!).
FE83:essahan on kavennettu toppi, joka tekee sen että se ennemmin
taipuu kun kiristäisi keulavanttia.
En ole kuullut että hekillä saisi maston poikki. Meilläkin on 8-kertainen
välitys kertaajalla nykyisin. Tosin uusi isopurje on yleisolemukseltaan
niin lattea että se menee levyksi ennen kuin hekki on pohjassa.
Onnittelut muuten FE:n ostosta! Miten meni neitsytpurjehdus? Kerro
eroja tuoreella tuntumalla.
Takaisin aiheeseen niin viulujen tilalle voisi kai laittaa jotain esim. hiili-
kuituputkia profiilin takaseinällä oleviin kaapeliuriin jäykistämään toppia?