whc 22.8 2007

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Jouduitteko siis ordereitten kohta 8.3
uhriksi?
8.3. Jos vene lähtee myöhemmin kuin 10 minuuttia lähtöviestinsä jälkeen, se kirjataan ei lähteneeksi (DNS). Tämä muuttaa PKS sääntöä A4.2.
Tehän olitte aivan viivalla lähtöpaukulla? Minä olisin arvannut teille jopa OCS,
tosin teillä keula näytti johonkin muualle kuin radalle..
Ilmeisesti tosiaan meni yli 10 minsaa linjan ylitykseen, linjan ylityshän hankaloitui kun oltiin periaatteessa paaralla ja sitten sieltä tulee se osittain styyralla, osittain paaralla oleva fleetti ylälipulta.

Yli ei oltu lähelläkään, 10 m oli vähintään linjalle ennen paukkua.

OCS=On the Cource Side=varastus ilman sitten linjan taakse palaamista jne.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Racing Rules of sailing, Appendix A:

http://www.sailing.org/rrs2005/WCR2005A5.pdf

Code: Select all

A11 SCORING ABBREVIATIONS

    These abbreviations are recommended for recording the circum-
    stances described:

    DNC     Did not start; did not come to the starting area
    DNS     Did not start (other than DNC and OCS)
    OCS     Did not start; on the course side of the starting 
                 line at her starting  signal and failed to start, 
                 or broke rule 30.1
    ZFP      20% penalty under rule 30.2
    BFD     Disqualification under rule 30.3
    DNF     Did not finish
   RAF       Retired after finishing
   DNE      Disqualification (other than DGM) not excludable under rule  89.3(b)
   DGM     Disqualification under rule 69.1(b)(2); not excludable
   RDG      Redress given
Aikaisemmin tuo DNE on vissiin ollut DND (Disqualified not deducable) ja
DNC on määritelty jossain Did Not Come (to the starting area).

BFD on Black Flag Penalty. Varastaminen mikäli lautakunta näyttää mustaa
lippua ei ole hyvä asia :) Tuo 30.3 on aika kova keino, jos varastat mustan
lipun alla, ja kisa keskeytetään. Mikäli lähdet seuraavaan lähtöön tulee siitä
DNE (tai DND kuten minä olen jossain nähnyt).

Tuo DGM on "gross missconduct".
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Me pääsimme harjoittelemaan tuota OCS:ää (ESF:llä siis). Erinomaiselta tuntuneen startin saattelemana (ylitimme linjan ~2 kn vauhdilla muiden ollessa lähes paikallaan ja kuvittelimme olevamma puoli veneenmittaa ali) johdimme klungaa 10 minuutin purjehduksen jälkeen n. 200 m (nopeimman veneen LYS 0,15 suurempi). Sitten kyllä juutuimme pläkään ja kisan voittanut vene lipui ohi ja pari muuta pääsi tuntumaan. Tuossa "10 m/s" tuulessa pääsimme parhaimmillaan jopa 3 solmua, mutta keskinopeus jäi alle solmun (1,75 mailia, 2:12) ja pitkään lilluttiin aallokossa 0,1-0,5 kn vauhtia, mutta maaliin tultiin hurjaa 1,5 kn vauhtia.

Illalla sitten odotettu toinen sija muuttui OCS:ksi...

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, kaikille tuli tuosta DNF:
http://www.kilpapurjehtijat.com/whc/tulokset.html wrote: WHC 9 / 12 (22.8.2007) tulokset on korjattu seuraavasti: molemmissa luokissa kilpailleille on annettu DNF Syy tähän on "Kilpailulautakunta lyhensi rata numero viisi. Rataa lyhennettiin siten, että lautakunta laittoi veneen pohjoiskepiltä matkalla Miessaaren kaakkoispuolen poijulle. Lautakunta otti veneet maaliin veneen ja Miessaaren eteläpuolella olevan punaisen kepin linjalta.

Idässä oleva Stora Ådholmening pohjoispuolella oleva vihreä lateraaliviitta on lähempänä, joten maali olisi ollut sääntöjen mukaan veneen itäpuolella. Näin ollen mikään vene ei ole tullut maaliin."
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply