VHF ja katsastus
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
VHF ja katsastus
Minusta katsastus ei vaadi minkäälnaisi pätevyyksiä VHF:n suhteen.
Riittää että veneessä on se laite.
Eihän se hätä sitten pätevyyksiä kysele.
mode edit: aihe pilkottu
Riittää että veneessä on se laite.
Eihän se hätä sitten pätevyyksiä kysele.
mode edit: aihe pilkottu
Last edited by harald on Fri Aug 10, 2007 23:02 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Meri-VHF on luvanvarainen laite ja sen kuuluminen veneen varustukseen edellyttää radiolupaa. Lisäksi jollakulla miehistössä pitää olla pätevyystodistus värkin käyttämiseen. Periaatteessa luvattomasta radiolaitteesta voi saada sakkoja, mutta käytännösä varmaankaan ei. Katsastusmiehen pitäisi kai kysellä radiolupaa jos VHF löytyy veneestä?harald wrote:Minusta katsastus ei vaadi minkäälnaisi pätevyyksiä VHF:n suhteen.
Tuon VHF-pätevyyden hankkiminen on hyvin helppo nakki. Siihen pitää lukea Viestintäviraston julkaisu nimeltä "Rannikkolaivurin radioliikenneopas" ja käydä tentissä. Ja sitten tietysti pitää maksaa vuosittainen lupamaksu

Jukka
...Ellei sitten katsastaja ole tämä Kippari: http://www.komentosilta.net/harald wrote:Minusta katsastus ei vaadi minkäälnaisi pätevyyksiä VHF:n suhteen. Riittää että veneessä on se laite.
On ainakin joskus meuhkannut sfnetissä aiheesta...
Oikeesti tuo VHF-tentti on tehty aika helpoksi. Tilaisuuksia on tiuhaan, ja oikeat vastaukset kerrotaan etukäteen.
Mulla jää tuo 2-luokka kiinni siitä, ettei ole kardaaniripustettua liettä...
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Minä elin siinä uskossa että vasta laitteen käyttäminen ilman ao. lupaa on väärin.Anonymous wrote:Meri-VHF on luvanvarainen laite ja sen kuuluminen veneen varustukseen edellyttää radiolupaa.
Aika moni ostaa veneen jossa on VHF-laite. Eihän pelkän laitteen omistaminen
voi rikos olla, eihän?
Ei mielestäni pidä.Lisäksi jollakulla miehistössä pitää olla pätevyystodistus värkin käyttämiseen.
Katsastussäännöt löytyvät SPL sivuilta osoitteessa:
http://www.purjehtija.fi/uploads/p0pe0cby.PDF
Jos tuota lukee niin kuin piru raamattua, niin riittää että veneessä on VHF-laitekatsastussäännöt wrote: 5.13 VHF-MERIRADIOPUHELIN
1- ja 2-luokissa vaaditaan ja 3-luokassa suositellaan VHF-meriradiopuhelinta.
...
VHF-laitteen käyttö edellyttää radiopuhelimen hoitajan pätevyystodistusta...
jotta katsastuksen kirjaimen mukaiset vaatimukset täyttyisivät. Ellei jotenkin
katsastussäännöt vaadi puhelimen käyttöä...
Omasta mielestäni katsastusmiehen ei tule olla poliisi, eikä hänen pidä hoitaaPeriaatteessa luvattomasta radiolaitteesta voi saada sakkoja, mutta käytännösä varmaankaan ei. Katsastusmiehen pitäisi kai kysellä radiolupaa jos VHF löytyy veneestä?
viranomaisten tehtäviä (radiolupien valvonta et al).
Helppoa, mutta jännitti kuitenkinTuon VHF-pätevyyden hankkiminen on hyvin helppo nakki. Siihen pitää lukea Viestintäviraston julkaisu nimeltä "Rannikkolaivurin radioliikenneopas" ja käydä tentissä.

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Selvennetään vielä, on totta että hallussapito ja käyttö on luvanvaraista. Tämä onAnonymous wrote:Meri-VHF on luvanvarainen laite ja sen kuuluminen veneen varustukseen edellyttää radiolupaa.harald wrote:Minusta katsastus ei vaadi minkäälnaisi pätevyyksiä VHF:n suhteen.
tosin viestintäviraston ja lain ehto.
Katsastuksessa ja sen säännöissä (5.13, sivu 15/23) ei vaadita pätevyyttä. Kirjaimen
mukaan vaaditaan vain se laite ja mainitaan että sen käyttö vaatii pätevyyden.
Tämähän on kivaa, samassa kappaleessa suositellaan myös TV-vastaanotinta
viihteeksi sekä säätietojen vastaanottoon...
Näin mielestäni VHF-puhelimen olemassaolo täyttää katsastuksen ehdot, ellei
sitten katsastaja halua astua lupaviranomaisen sappaisiin ja alkaa vaatimaan
sellaisia asioita mitä katsastussäännöt eivät itsessään vaadi.
Aikaisemmin esim. Helsinki-Tallinn Race vaati sen pätevyyden, mutta sittemmin
tulkintaa lievennetiin niin, että luvan puuttuminen on puhtaasti viranomaisen
ja kilpailijan välinen asia eikä luvan/pätevyyden puuttuminen ole nyttemmin
enää peruste kilpailusuoritusksen hylkäämiseen. Viranomainen voi toki
vaatia sitten sitä sun tätä, mutta tämä ei ole itse suoritukseen mitenkään
riiippuvainen asia. Samalla näkisin että katsastuksen ehdot täyttyvät vain
laitteen veneessä olosta.
Oma mielipide on, että katsastaja voi toimia katsastussääntöjen puitteissa,
mutta ei voi vaatia sen lisäksi muuta. Ellei sitten hän toimi viestintäviraston
ilmiantajana/apulaisena

Last edited by harald on Fri Aug 10, 2007 20:58 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tuosta VHF-jutusta sen verran, että muistan joskus lukeneeni jostain lehdestä, että viranomaiset olisivat ratsanneet kisaveneitä ennen jonkun avomerikisan starttia, ja monella oli lupa-asiat retuperällä. Siinä ei sitten paljon lohduta menikö katsastus läpi ilman lupia, kun sakot ropsahtaa.
Espoo-Suursaari-kisassa kai tuota VHF:ää joutuu oikeasti käyttämäänkin? Kyllä ne luvat vaan on syytä hankkia, kun se vaiva on kuitenkin niin pieni. Talvella on hyvää aikaa lukea harrastukseen liittyvää tekstiä, ja käydä yhden illan tentissä, kun niitä ainakin muutama vuosi sitten järjestettin melko usein...
Espoo-Suursaari-kisassa kai tuota VHF:ää joutuu oikeasti käyttämäänkin? Kyllä ne luvat vaan on syytä hankkia, kun se vaiva on kuitenkin niin pieni. Talvella on hyvää aikaa lukea harrastukseen liittyvää tekstiä, ja käydä yhden illan tentissä, kun niitä ainakin muutama vuosi sitten järjestettin melko usein...
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ahaa, hyvä huomio Olli. VSSR tosin vaatii VHF:n käytön...
Mutta ei kai nyt ihan aikuisen oikeasti sakkoja saatu? En usko.. Tai tosin jos
VSSR:lle on lähdössä niin on kai oikeasti tarkoitus käyttää tuota laitettakin.
Tarkoitukseni ei ollut väheksyä pätevyyksiä, lakeja jne. Taisi vain vähän kiehahtaa
kun tuli sellainen tunne että katsastusmies (jonka rooli pitäisi olla neuvova,
valaiseva sekä herättävä) astuu viranomaisen saappaisiin omalla valtuudellaan.
footnote: omassa veneessä asiat on kaikki kunnossa
Mutta ei kai nyt ihan aikuisen oikeasti sakkoja saatu? En usko.. Tai tosin jos
VSSR:lle on lähdössä niin on kai oikeasti tarkoitus käyttää tuota laitettakin.
Tarkoitukseni ei ollut väheksyä pätevyyksiä, lakeja jne. Taisi vain vähän kiehahtaa
kun tuli sellainen tunne että katsastusmies (jonka rooli pitäisi olla neuvova,
valaiseva sekä herättävä) astuu viranomaisen saappaisiin omalla valtuudellaan.
footnote: omassa veneessä asiat on kaikki kunnossa
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Vielä vähän pienemmällä fontilla tunnustettuna: Mullakin kai virallisesti kunnossa, vaikka 3-luokassa ei VHF:ää tarvita. Kisoissa kuitenkin vaaditaan antenni vähintään 2 m kannesta, ja mulla se on suoraan kaiteessa kiinni. Tämä sääntö ei siis täyty...harald wrote:footnote: omassa veneessä asiat on kaikki kunnossa
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olli wrote:Vielä vähän pienemmällä fontilla tunnustettuna: Mullakin kai virallisesti kunnossa, vaikka 3-luokassa ei VHF:ää tarvita. Kisoissa kuitenkin vaaditaan antenni vähintään 2 m kannesta, ja mulla se on suoraan kaiteessa kiinni. Tämä sääntö ei siis täyty...harald wrote:footnote: omassa veneessä asiat on kaikki kunnossa
Muutamassa suomalaisessa avomerikisassa on poikkeus Offshore special regseihin, se on totta.
"kovimmat" kisat itämerellä ovat kaikki joko Category 3 tai Category 3 with liferaft
(gotland). Näissä on VHF tai vastaava lähetin-vastaanotinvaatimus. Huomatkaa
että Offshore Special Regulations ei myöskään ota kantaa siihen, millaisia
pätevyyksiä pitäisi olla.
Huomaa myös, että tuo cat3 on voimassa käytännössä vain offshore weekillä
suomessa. Katsastus sinänsä ei ottane kantaa siihen, kuinka korkealla antenni
on kannelta.
Last edited by harald on Fri Aug 10, 2007 23:24 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olet väärässä katsastussääntöjen osalta. Kaivoin äsken esille vuoden 2007Anonymous Ville wrote: PS. VHF:stä. Katsastussääntöjen ja usein ordereidenkin mukaan veneessä pitää olla LUVALLINEN vhf. Lupaa taas et saa, ellei sinulla ole niitä henkilökohtaisia papereita. Viestintävirasto on tehnyt pistokokeita juuri suursaari racen alla.
katsastussäännöt s.118 (purjehtijan vuosikirjasta, kun SPL ei ole päivittänyt omansa
netissä). Niissä lukee että "1- ja 2-luokassa vaaditaan...VHF-meriradiopuhelinta".
Sitten mainitaan että käyttö edellyttää .. pätevyystodistusta.
Mikäli jonkun kilpailun purjehdusohjeet vaativat (esim. rangaistuksen uhalla) VHF-
puhelimen käyttöä, niin tätä kautta on totta että vaaditaan se pätevyyskin. Tämä
on se tapaus VSSR:ssä, jossa pitää antaa väliaikatietoja VHF-puhelimen välityksellä.
Mutta esim. Helsinki-Tallinnan 2007 ohje on muotoiltu niin, että pätevyyttä
ei välttämättä tarvita.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tämä ei ole katsastussääntöjä, mutta virallisesti VHF:n hallussapito vaatii aluksen radioluvan:
http://www.ficora.fi/index/luvat/luvanv ... timet.html
Katsastusmiesten tehtävähän ei toki ole näitä syynätä, mutta sekä henkilökohtaisia pätevyystodistuksia, että noita aluksen radiolupia ratsataan joka vuosi isojen kisojen alla ainakin Ficoran nettisivujen mukaan.
Tämä oli se tapaus jota muistelin: http://www.ficora.fi/index/viestintavir ... linna.html
Sittemmin tilanne on parantunut, esim tänä vuonna: http://www.ficora.fi/index/viestintavir ... /P_28.html
Koko juttu:Aluksen radiolähettimen hallussapitoon ja käyttöön on hankittava lupa (aluksen radiolupa). Luvan myöntää Viestintävirasto kirjallisen hakemuksen perusteella.
http://www.ficora.fi/index/luvat/luvanv ... timet.html
Katsastusmiesten tehtävähän ei toki ole näitä syynätä, mutta sekä henkilökohtaisia pätevyystodistuksia, että noita aluksen radiolupia ratsataan joka vuosi isojen kisojen alla ainakin Ficoran nettisivujen mukaan.
Tämä oli se tapaus jota muistelin: http://www.ficora.fi/index/viestintavir ... linna.html
Sittemmin tilanne on parantunut, esim tänä vuonna: http://www.ficora.fi/index/viestintavir ... /P_28.html
Olli Niemi
Sfnetissä on keskustelua aiheesta. Jos juttu pitää paikkansa, niin sakot ovat kyllä pikkasen turhan isoja...:harald wrote:Mutta ei kai nyt ihan aikuisen oikeasti sakkoja saatu? En usko..
http://tinyurl.com/yujg84
Olli Niemi