[ranking 6] Espoo GP (EMK)
'Anonymous wrote:Tarkemmin kun tuota katsoo, niin siinähän lukee selvästi tilanne 16.8. eli eiköhän tuo venemäärä vielä tuosta kasva...
Ville
Toisaalta listassa on kyllä Anneli, joka Panun ilmoituksen mukaan ilmoittautui vasta 17.8, eli tuo 16.8 ei välttämättä ole mikään automaattisesti tulostuva aikaleima. Tai Pikky Myy, joka Jussin ilmoituksen mukaan ilmoittautui vasta 18.8.
Kummallistahan se olisi, jos kaikki FE:t ja Platut ovat kyllä tuossa, samoin varmaankin x9:t mutta sitten muitten luokkien osalta tuo ei olekaan "oikea lista".
http://www.emk.fi/content_files/espoogp ... _2007b.htm
Expressit nousseet normaalitasolle, 22 venettä. Melgesit ja FE83:t ovat "alle oman tasonsa", muut aika lailla omalla tasollaan.
Joku tekninen häikkä siellä ilmoittautumisessa on ollut.
Ville
Expressit nousseet normaalitasolle, 22 venettä. Melgesit ja FE83:t ovat "alle oman tasonsa", muut aika lailla omalla tasollaan.
Joku tekninen häikkä siellä ilmoittautumisessa on ollut.
Ville
Joopajoo, viikon verran olen metsästänyt vinssikampia kuudesta eri veneliikkeestä ja kaikista "ne normaalit kelluvat yksinkertaiset vinssikammet" ovat olleet loppu, tarjolla on ollut vain 70 euroa maksavia tiesmitä teleskooppihärpäkkeitä, joitten soveltuvuus FE:seen (ja lompakolle) on kyseenalaista.
No mennään sitten yhdellä kammella, kun ei kampia kaupasta löydy.
Protestilippu, erityisesti lipuksi valmistettu ja tarkoitettu tuote, sentään tarttui mukaan
Näillä näkymin Olga purjehtii kolmella molempina päivinä, joten huomenna mennään survival-hengessä ja sunnuntaina ehkä aamun ensimmäisessä startissa keveydestä voi olla hyötyäkin.
Tavoitteena kuitenkin TOP-5-sijoitus!
No mennään sitten yhdellä kammella, kun ei kampia kaupasta löydy.
Protestilippu, erityisesti lipuksi valmistettu ja tarkoitettu tuote, sentään tarttui mukaan

Näillä näkymin Olga purjehtii kolmella molempina päivinä, joten huomenna mennään survival-hengessä ja sunnuntaina ehkä aamun ensimmäisessä startissa keveydestä voi olla hyötyäkin.
Tavoitteena kuitenkin TOP-5-sijoitus!
Tuuliko tarpeeksi?harald wrote:Lauantaiksi näköjään 6-10m/s, jess!!![]()
Meillä oli onneksi jo kisa ohi, kun laituriin ajaessa tuli aika suojaiseen paikkaan 16,5 m/s puuska ja ulempana kuulemma tuuli pahimmillaan 20 m/s. Ilmeisesti teillä oli silloin vielä kolmas lähtö lukuisista DNS/DNC/DNF tuloksista päätellen.
Joakim
PS. Mulle kelpais kyllä jo hyvin 3-6 m/s tuuli. Kovempia tuulia on tänä kesänä ollut lähes joka kisassa.
Luotettavat huhut puhuivat 17 m/s puuskista ja tosiaan ykkösreivillä broachailtiin jatkuvasti, joten kun muutkin jättivät leikin sikseen niin en nähnyt tarvetta lähteä hakemaan "kakkossijaa" Annelin kai silti startatessa.Anonymous wrote:Tuuliko tarpeeksi?harald wrote:Lauantaiksi näköjään 6-10m/s, jess!!![]()
Meillä oli onneksi jo kisa ohi, kun laituriin ajaessa tuli aika suojaiseen paikkaan 16,5 m/s puuska ja ulempana kuulemma tuuli pahimmillaan 20 m/s. Ilmeisesti teillä oli silloin vielä kolmas lähtö lukuisista DNS/DNC/DNF tuloksista päätellen.
Mutta jotain raportin tynkää, trackit ovatkin menneet jo Haraldille, joten jossain vaiheessa pääsee ihmettelemään niitäkin.
Lähtökohta: Miehistöpaino ~200 kiloa ja 6 kpl käsiä, fokka eteen ja täydellä isolla matkaan.
Ensimmäinen startti meni hämmentävän hyvin, oikeastaan olisi voinut olla vieläkin lähempänä lautakuntavenettä, mutta kun vasemmalla laidalla tuuli vähemmän niin pitihän sitä yrittää hakea ja muut FE:t olivat paukun hetkellä jossain ihan muualla.
Hetken päästä kuitenkin Pikku-Myy vetää hirveää kyytiä ohi samaa kurssia, 3G>fokka. Lopulta sitten ylämerkillä viimeisenä, kuitenkin ihan tiukasti Nereidan ja Annelin perässä. Tuulta oli sen verran, että tein päätöksen olla nostamatta spinnua kun kädet eivät oikein riittäneet vaadittaviin suorituksiin tuossa kelissä. Eipä se paljoa haitannut, mutta toki spinnulla olisi päässyt kompensoimaan kryssivauhdin puutosta.
Ylämerkillä kämmäsin leikkarin täysin, kun päätin ottaa varman päälle kun 35+ jatkuva kallistus ja isohko aallokko aiheutti skidisti sortoa..no, lopulta sitten saikin lähes slöörata merkille.
Toisessa startissa taas paukun tullessa viivalla ihan ok speedillä, mutta taas turhan keskellä linjaa, kuitenkin vasen laita oli vielä kevyempi joten siellä piti pysymän. Ylämerkille omaa reittiä ja lopulta kaikki 5 FE:tä olivat ensimmäisellä ylämerkillä veneenmittojen päässä toisistaan. Huomionarvoista oli, että Pikku-Myyssä vanha orjapiiskuri oli siirretty vinssiapinan tehtäviin

Lenssillä sitten spinnutelleet hieman saivat kaulaa, mutta kuitenkin erot pysyivät yhä pieninä.
Aallokko alkoi jo kasvaa ja etenkin styyran kryssi oli täyttä tuskaa, lopulta sitten leppoisasti lasketellen alas merkille ja ihmetellen että mitäs sitten, kun keli alkoi tosissaan kovenemaan.
Charlottan suunnatessa poispäin ja Annelin ja Pikku-Myyn reivattua päätimme itsekin reivata, mutta tulipahan huomattua että reiviköydet ovat viritettyä päin helvettiä...kukakohan ne on virittänyt..ainiin, minä itse. No, lopputuloksena alaliikki täysin löysä ja purje kauhealla pussilla, liekö edes oikeastaan parempi kuin täysi iso.
Ennen starttia Pikku-Myy katosi jonnekin, joten vaikka olimme kytiksellä Albinien startin luona, päätin sitten lähteä himaan, ei survival-kamppailu opettaisi yhtään mitään ja asioita vain saattaisi hajota.
Huomenna pitää toivoa kevyempää keliä, että pääsisi ajamaan Haraldin laina-1G:llä ja toki että jostain lonkeroista löytyisi se puuttuva käsipari.
Järjestäjille on tosin annettava pientä sapiskaa, Platujen osalta ilmeisesti orderit ovat ristiriitaisia ja sitten itse radan säätäminen kesti tunnin...vaikka nukkuminen on ihan kivaa, niin minä maksan osallistumismaksun siitä hyvästä, että järjestäjä ei nuku vaan menee tekemään radan esim. yli 20 minsaa ennen alkuperäistä starttiajankohtaa, etenkin jos tiedossa on kovaa keliä ja _kovenevaa_ keliä.
Nyt oikeastaan missattiin yksi startti sen takia, että toimeen päästiin vasta klo 13, muuten oltaisiin ehditty ajaa 3 starttia ja ihmetellä sitten onko keli liian kova.
Me tultiin maaliin vähän kolmen jälkeen ja tuulimittarin maksimiksi jäi 13 m/s pitkiä 12 m/s puuskia oli useampia (kolme osui niihin hetkiin kun piti spinnua laskea), mutta jatkuva tuuli ei kyllä ollut yli 10 m/s. Puoli tuntia myöhemmin tullut kertoi jo 33 kn puuskista ja tuo mainitsemani 16,5 m/s tuli sitten vasta hiukan ennen viittä, samoin tieto 20 m/s tuulesta. Spinnuttelusta selvittiin yhdellä broachilla...
Aika hyvin muuten vene "hyppäsi" eteenpäin kun tuo 16,5 m/s puuska yllätti. Tultiin koneella laituriin, poijuhaka kiinni ja olin juuri jarruttanut veneen paikalleen koneella n. 1 m päähän laiturista tuulen ollessa ehkä 5 m/s ko. paikassa. Sitten saikin pidellä kolmen miehen voimin venettä, ettei se nouse laiturille. Yksi piti poijuköyttä knaapissa (ei jaksanut kiristää), toinen työnsi keulaa ja kolmas roikkui naapuriveneen kaiteissa.
Joakim
Aika hyvin muuten vene "hyppäsi" eteenpäin kun tuo 16,5 m/s puuska yllätti. Tultiin koneella laituriin, poijuhaka kiinni ja olin juuri jarruttanut veneen paikalleen koneella n. 1 m päähän laiturista tuulen ollessa ehkä 5 m/s ko. paikassa. Sitten saikin pidellä kolmen miehen voimin venettä, ettei se nouse laiturille. Yksi piti poijuköyttä knaapissa (ei jaksanut kiristää), toinen työnsi keulaa ja kolmas roikkui naapuriveneen kaiteissa.
Joakim
Tervehdys
Olipa päivä. Tuulta oli tarjolla ihan riittämiin, ehkä liikaakin.
Ensimmäiseen lähtöön meinasin läheteä G1:llä, mutta 15 min ennen paukkua rupesin vellihousuksi ja seurasin muiden esimerkkiä vaihtaen G3:een. Kryssittiin ihan mainiosti, mutta tottumaton miehistö (vain 2 vakijäsentä) teki ensimmäisestä lenssistä aika huvittava ainakin ulkopuolisin silmin katsottuna.
Toisessa lähdössä mentiinkin jo paremmin ja haastettiin Pikku Myy ihan maaliviivalle. On sellainen tuntemus, että Myy korjasi koreamman potin, mutta niukasti
.
Kolmanteen lähtöön jäimme yksin, muilla ilmeisesti velvollisuudet kutsuivat . Otimme reivin ja lähdimme radalle ajamaan. Kryssillä vene muistutti sukellusvenettä, kun vesi lensi kaaressa yli. Lenssit olivat aika hurjia. Useita yli 10 solmun surffeja pelkällä reivatulla isolla ja G3:lla. Parhaimillaan lokiin tikitti 11,6 solmua
. Todella sa tehdä töitä, ettei vene olisi lähtenyt lapasesta. Albineista useat jättivät leikin kesken ja taisi yksi mastokin tulla alas.
Kun Annelissa ei tuulimittaria ole, niin arvio tuulesta on vain arvio. Veikkauksemme oli luokkaa 15m/s ja puskissa lisää....
Olipa päivä. Tuulta oli tarjolla ihan riittämiin, ehkä liikaakin.
Ensimmäiseen lähtöön meinasin läheteä G1:llä, mutta 15 min ennen paukkua rupesin vellihousuksi ja seurasin muiden esimerkkiä vaihtaen G3:een. Kryssittiin ihan mainiosti, mutta tottumaton miehistö (vain 2 vakijäsentä) teki ensimmäisestä lenssistä aika huvittava ainakin ulkopuolisin silmin katsottuna.
Toisessa lähdössä mentiinkin jo paremmin ja haastettiin Pikku Myy ihan maaliviivalle. On sellainen tuntemus, että Myy korjasi koreamman potin, mutta niukasti

Kolmanteen lähtöön jäimme yksin, muilla ilmeisesti velvollisuudet kutsuivat . Otimme reivin ja lähdimme radalle ajamaan. Kryssillä vene muistutti sukellusvenettä, kun vesi lensi kaaressa yli. Lenssit olivat aika hurjia. Useita yli 10 solmun surffeja pelkällä reivatulla isolla ja G3:lla. Parhaimillaan lokiin tikitti 11,6 solmua

Kun Annelissa ei tuulimittaria ole, niin arvio tuulesta on vain arvio. Veikkauksemme oli luokkaa 15m/s ja puskissa lisää....

Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tulipa joo reissu miehistölle missä kukaan ei ollut purjehtinut kenenkään
kanssa aikaisemmin (Rea, Ipe, Jan ja minä). Mitä nyt Ipe viime vuonna meidän
kanssa ja Jan oli kellumassa pläkässä viime keskiviikkona.
Lähdettiin tokasta rivistä joka kerta, kyllä etäisyyden arvioiminen on vaikeaa
ohjatessa.
Tokan lähdön hienoa Pikku Myyn ja Annelin rinnakkaista maaliintuloa ihaillessa
kypsyi pikkuhiljaa ajatus jättää se kolmas lähtö ajamatta kun tuulta oli aivan
tarpeeksi. Kryssiminen vielä onnistui ja lenssikin olisi varmaan ollut ihan kivaa(?),
mutta tuo 40 min odottelu että meglesit ja x99it tulisivat maaliin ja että
lautakunta ampuisi seuraavan, samaan aikaan kun oli oikeasti vaikeaa pitää
venettä sivutuulessa helpotti lähtemistä. Perässämme tuli sitten Nereida
myös satamaan.
PIstetilanne meni jännittäväksi :
Anneli 7 (3,3,1)
Charlotta 8 (1,1,DNS)
Pikku Myy 10 (2,2,DNS)
Nereida 14 (4,4,DNS)
St.Olga 16 (5,5,DNS)
Tullessamme miessaaren selällä ja puuskat näyttivät 34knotsia niin olin aika
varma että se oli oikea päätös tällä kertaa
Kisasta olisi muodostunut
broutsaavien väistelyksi ja varusteiden säälimiseksi.
kanssa aikaisemmin (Rea, Ipe, Jan ja minä). Mitä nyt Ipe viime vuonna meidän
kanssa ja Jan oli kellumassa pläkässä viime keskiviikkona.
Lähdettiin tokasta rivistä joka kerta, kyllä etäisyyden arvioiminen on vaikeaa
ohjatessa.
Tokan lähdön hienoa Pikku Myyn ja Annelin rinnakkaista maaliintuloa ihaillessa
kypsyi pikkuhiljaa ajatus jättää se kolmas lähtö ajamatta kun tuulta oli aivan
tarpeeksi. Kryssiminen vielä onnistui ja lenssikin olisi varmaan ollut ihan kivaa(?),
mutta tuo 40 min odottelu että meglesit ja x99it tulisivat maaliin ja että
lautakunta ampuisi seuraavan, samaan aikaan kun oli oikeasti vaikeaa pitää
venettä sivutuulessa helpotti lähtemistä. Perässämme tuli sitten Nereida
myös satamaan.
PIstetilanne meni jännittäväksi :
Anneli 7 (3,3,1)
Charlotta 8 (1,1,DNS)
Pikku Myy 10 (2,2,DNS)
Nereida 14 (4,4,DNS)
St.Olga 16 (5,5,DNS)
Tullessamme miessaaren selällä ja puuskat näyttivät 34knotsia niin olin aika
varma että se oli oikea päätös tällä kertaa

broutsaavien väistelyksi ja varusteiden säälimiseksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Helsinki Harmaja 26.08. klo 09:00 15.1 °C lännestä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 26.08. klo 12:00 16.4 °C lännestä 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 26.08. klo 15:00 17.0 °C luoteesta 6.0 m/s
Tänään oli rataalueella aivan toisenalainen fiilis. Luoteesta tarkoitti käytännössä
olematonta aallokkoa, joka sopii 83:elle tosi hyvin. Kryssin voi ajaa yliskuutattuna
ja aivan litteillä räteillä piinaten ilman että vauhti tippui, ja jokaisessa kisassa
kisasimme käytännössä X79:ien X-tasia lukuunottamatta aika täsiväkisesti.
Minä olin liian keskittynyt itse ajamiseen jotta voisin kertoa miten yksittäiset
kisat meni mutta ekalla ylämerkillä oli FE83 fleetti entistä lähempänä. Ala-
merkillä Paksu Myy, eiku Pikku Myy oli jo puikkaamassa keulaansa meidän
tuulen puolelle joten tiukkaa tämä kisaaminen oli välillä.
Tosin joiltain venekunnilta oli selvästi alapuolen hygienia jäänyt hoitamatta,
sillä selvästi pohjanpesu auttoi höjdissä sen asteen parin verran että olimme
kryssillä liiankin usein ylämerkillä pari veneenmitan johdossa. Joko kovemmat
myrkyt jotta kaikille saadaan tasaväkiset kilpailut, tai sitten luokkaliitolle
sukeltaja!
Päivä oli erinomainen ja etenkin viimeisissä lähdöissä ei jäänyt mitään
toivottavaa Réan, Ipen, Janin ja Haraldin yhteisöstä. Jiipit meni kuin vettä vain
viimeisellä lenssille (teimme puuskissa varmaan puolisen tusinaa jiippiä) ja
jokaiselta tuntui siltä että "onko huomennakin vähintään kolme lähtöä".
Tiimi joko kokoontui ensi kertaa lauantaina ennen lähtöä, kasvoi mielestäni
hurjasti parin vuorokauden aikana ja selvästi paransimme suoritusta ensi
lähdöstä lähtien. Suuret suuret kiitokset Ipelle, joka puolusti viime vuotisen
voittonsa Charlottassa, Réalle joka gastikoululaisena on selvästi saanut
kisakokemusta eikä mikään ollut hänelle vierasta ja Janille, joka selvästi on
kisannut ennenkin ja osasi antaa paljonkin tiimille. Jan oli myös erittäin
pätevän trimmaaja, joka osasi pyytää oikealla hetkellä toimintoja
keula-osastolta. ipe osoitti hyvää aloitekykyä keulakannella ja herätti luottamusta
ja Réasta ei enää uskoisi että hän mukamas aloitti kisaamisen gastikoulussamme
keväällä. Suosittelen jokaista näistä gasteiksi, varauksetta.
1. Charlotta 1,1,DNS,1,1,1 5
2. Pikku Myy 2,2,DNS,2,3,2 11
3. Anneli 3,3,1,5,2,4 13
4. Nereida II 4,4,DNS,3,OCS,3 26
5. St.Olga 5,5,DNS,4,4,5 29
ilahduttavaa että alkaa sijoitukset vaihtelemaan, tämä näkyi myös radalla
niin että sijoitukset esim. kryssillä veneitten välillä vaihteli ja ylämerkin
kiersi aina välilillä eri veneet eri järjestyksessä.
Helsinki Harmaja 26.08. klo 12:00 16.4 °C lännestä 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 26.08. klo 15:00 17.0 °C luoteesta 6.0 m/s
Tänään oli rataalueella aivan toisenalainen fiilis. Luoteesta tarkoitti käytännössä
olematonta aallokkoa, joka sopii 83:elle tosi hyvin. Kryssin voi ajaa yliskuutattuna
ja aivan litteillä räteillä piinaten ilman että vauhti tippui, ja jokaisessa kisassa
kisasimme käytännössä X79:ien X-tasia lukuunottamatta aika täsiväkisesti.
Minä olin liian keskittynyt itse ajamiseen jotta voisin kertoa miten yksittäiset
kisat meni mutta ekalla ylämerkillä oli FE83 fleetti entistä lähempänä. Ala-
merkillä Paksu Myy, eiku Pikku Myy oli jo puikkaamassa keulaansa meidän
tuulen puolelle joten tiukkaa tämä kisaaminen oli välillä.
Tosin joiltain venekunnilta oli selvästi alapuolen hygienia jäänyt hoitamatta,
sillä selvästi pohjanpesu auttoi höjdissä sen asteen parin verran että olimme
kryssillä liiankin usein ylämerkillä pari veneenmitan johdossa. Joko kovemmat
myrkyt jotta kaikille saadaan tasaväkiset kilpailut, tai sitten luokkaliitolle
sukeltaja!
Päivä oli erinomainen ja etenkin viimeisissä lähdöissä ei jäänyt mitään
toivottavaa Réan, Ipen, Janin ja Haraldin yhteisöstä. Jiipit meni kuin vettä vain
viimeisellä lenssille (teimme puuskissa varmaan puolisen tusinaa jiippiä) ja
jokaiselta tuntui siltä että "onko huomennakin vähintään kolme lähtöä".
Tiimi joko kokoontui ensi kertaa lauantaina ennen lähtöä, kasvoi mielestäni
hurjasti parin vuorokauden aikana ja selvästi paransimme suoritusta ensi
lähdöstä lähtien. Suuret suuret kiitokset Ipelle, joka puolusti viime vuotisen
voittonsa Charlottassa, Réalle joka gastikoululaisena on selvästi saanut
kisakokemusta eikä mikään ollut hänelle vierasta ja Janille, joka selvästi on
kisannut ennenkin ja osasi antaa paljonkin tiimille. Jan oli myös erittäin
pätevän trimmaaja, joka osasi pyytää oikealla hetkellä toimintoja
keula-osastolta. ipe osoitti hyvää aloitekykyä keulakannella ja herätti luottamusta
ja Réasta ei enää uskoisi että hän mukamas aloitti kisaamisen gastikoulussamme
keväällä. Suosittelen jokaista näistä gasteiksi, varauksetta.
1. Charlotta 1,1,DNS,1,1,1 5
2. Pikku Myy 2,2,DNS,2,3,2 11
3. Anneli 3,3,1,5,2,4 13
4. Nereida II 4,4,DNS,3,OCS,3 26
5. St.Olga 5,5,DNS,4,4,5 29
ilahduttavaa että alkaa sijoitukset vaihtelemaan, tämä näkyi myös radalla
niin että sijoitukset esim. kryssillä veneitten välillä vaihteli ja ylämerkin
kiersi aina välilillä eri veneet eri järjestyksessä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020