whc 22.8 2007
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
whc 22.8 2007
keli on varsin mielenkiintoinen. Jos tuulee, niin mistä?
http://veps.fma.fi/portal/page/portal/v ... uliennuste
taitaa tulla paaran vastatuulilähtö. Jännittää jo miten sekin menee ("styyrbord").
Tuuliennustetta on korotettu aamuisesta. Nyt näyttää luvatun 4-7m/s.
http://veps.fma.fi/portal/page/portal/v ... uliennuste
taitaa tulla paaran vastatuulilähtö. Jännittää jo miten sekin menee ("styyrbord").
Tuuliennustetta on korotettu aamuisesta. Nyt näyttää luvatun 4-7m/s.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: whc 22.8 2007
Helppoa tuo sään ennustaminen!harald wrote:keli on varsin mielenkiintoinen. Jos tuulee, niin mistä?
http://veps.fma.fi/portal/page/portal/v ... uliennuste
taitaa tulla paaran vastatuulilähtö. Jännittää jo miten sekin menee ("styyrbord").
Tuuliennustetta on korotettu aamuisesta. Nyt näyttää luvatun 4-7m/s.
Vene-lehden sääpalvelun mukaan 18.00 tuulee 10 m/s. Eilen sen mukaan ennustettiin 12 m/s. Suunta sentään on pysynyt samana eli hiukan idästä pohjoiseen.
Toivottavasti tulee vain tuo 4-7, koska muuten menee kaksistaan hiukan raskaaksi (siis ESF:n keskiviikkokisa ei WHC).
Joakim
Jooh, Otaniemessä nyt täysin kuollutta, ihmetyttää todella jos tuolla jossain sitten tuuleekin.
No, ehkä jopa pääsee merelle viidellä, niin pystyy ajamaan ykkösellä vaikka olisikin se 7-8 m/s.
Anneli skippaa ja Ollikin on matkoilla, eli kahdella FE:llä sitten mennään, tavoitteena olla tiputtamatta sijoitusta taas n. 10 sijalla.
No, ehkä jopa pääsee merelle viidellä, niin pystyy ajamaan ykkösellä vaikka olisikin se 7-8 m/s.
Anneli skippaa ja Ollikin on matkoilla, eli kahdella FE:llä sitten mennään, tavoitteena olla tiputtamatta sijoitusta taas n. 10 sijalla.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.fmi.fi/saa/index_2.html
koillisesta jotain 3-4-5-6?
Lokki kännyssä: 3m/s pohjoiskoillisesta
No, tuulet on mitä on sitten lähdössä. Todnäk 2m/s
http://veps.fma.fi/portal/page/portal/v ... uliennusteSuomenlahti:
Idän ja koillisen välistä tuulta 5-9 m/s, illasta alkaen 3-7 m/s. Sade- tai ukkoskuuroja, paikoin utua.
koillisesta jotain 3-4-5-6?
Lokki kännyssä: 3m/s pohjoiskoillisesta
No, tuulet on mitä on sitten lähdössä. Todnäk 2m/s

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joopajoo, tasan sillä kertaa kun on "oikea" miehistöpaino kehissä, ei tuule, ei yhtään.
Startti meni ihan ok siinä lilluessa, mitä nyt tuuli shiftasi juuri ikävästi meille ja jouduin heittämään styyralle paaran fleetin tullessa hitaasti, tai siis tooooosiii hitaasti, mutta vääjäämättömästi päin. Siinä samassa tuuli shiftasi taas hieman ja mm. Charlotta pääsi ajamaan ihan eri suuntaan kuin me.
Lähtölinjan ylitykseen meni about 15 minsaa ja korostan sitä, että vitosen kohdalla olin ehkä 20m päässä linjasta.
No, jossain vaiheessa lillumista tuttava ajoi EMK:n ribillä läheltä ja pyysin häntä käymään kysymässä haluaisiko lautakunta käyttää ko. venettä radan lyhentämiseen, näytti jo tunnin purjehduksen kohdalla siltä ettei rataa ikinä pääsisi loppuun ja muilla kuin EMK:llahan ei ole paikalla veneitä millä rataa lyhentää.
No tovin päästä ribi tuli takaisin ja viestitti hieman sen suuntaista, että lautakunta yrittää etsiä jostain purjeveneen millä rataa lyhentää mutta eivät ilmeisesti pidä suurta kiirettä asian kanssa.
n. 1,5h purjehduksen jälkeen päätin että jos eräs satamasta kovaa vauhtia moottorilla lähtenyt purjevene ei parkkeeraa kääntömerkille, pistetään kone päälle ja lähdetään himaan. No, vene meni menojaan ja lilluminen sekalaiseen suuntaan jatkui, joten kone päälle ja...minuutin päästä näemme kovaa vauhtia ajavan purjeveneen joka sitten osoittautui lautakuntaveneeksi.
Itse kisasta ei ole paljoa sanottavaa, ensin mentiin kryssiä, sitten spinnulla plattista, sitten taas kryssiä ja vendassa kurssi saattoi muuttua 180 astetta ilman että asialle oikeastaan pystyi tekemään mitään. Olisi varmaan vaan pitänyt itsepäisesti ajaa sitä 0-0,5 solmun vauhtia kohti Varsasaarta vaikka merkki olikin ihan eri suunnassa ja sitten arpoa varsasaaressa pääsisikö sieltäpäin merkille jotenkin.
No DNF ja varmasti viimeinen sija, eli sijoituksen huonontuminen siis onnistui sittenkin. Lainagastit Rea ja Kristoffer kuitenkin ehkä taas saivat lisää kokemusta, jos ei muusta niin ainakin huonosta tuurista ratkaisuita tehdessä.
Ensi viikolla olen poissa, 5.9 lähetetään, FE-regatan ajan olen Lapissa ja Riston aikatauluista ei ole tietoa, joten 12.9 WHC jäänee sitten Olgan viimeiseksi kisaksi tällä kaudella.
Startti meni ihan ok siinä lilluessa, mitä nyt tuuli shiftasi juuri ikävästi meille ja jouduin heittämään styyralle paaran fleetin tullessa hitaasti, tai siis tooooosiii hitaasti, mutta vääjäämättömästi päin. Siinä samassa tuuli shiftasi taas hieman ja mm. Charlotta pääsi ajamaan ihan eri suuntaan kuin me.
Lähtölinjan ylitykseen meni about 15 minsaa ja korostan sitä, että vitosen kohdalla olin ehkä 20m päässä linjasta.
No, jossain vaiheessa lillumista tuttava ajoi EMK:n ribillä läheltä ja pyysin häntä käymään kysymässä haluaisiko lautakunta käyttää ko. venettä radan lyhentämiseen, näytti jo tunnin purjehduksen kohdalla siltä ettei rataa ikinä pääsisi loppuun ja muilla kuin EMK:llahan ei ole paikalla veneitä millä rataa lyhentää.
No tovin päästä ribi tuli takaisin ja viestitti hieman sen suuntaista, että lautakunta yrittää etsiä jostain purjeveneen millä rataa lyhentää mutta eivät ilmeisesti pidä suurta kiirettä asian kanssa.
n. 1,5h purjehduksen jälkeen päätin että jos eräs satamasta kovaa vauhtia moottorilla lähtenyt purjevene ei parkkeeraa kääntömerkille, pistetään kone päälle ja lähdetään himaan. No, vene meni menojaan ja lilluminen sekalaiseen suuntaan jatkui, joten kone päälle ja...minuutin päästä näemme kovaa vauhtia ajavan purjeveneen joka sitten osoittautui lautakuntaveneeksi.
Itse kisasta ei ole paljoa sanottavaa, ensin mentiin kryssiä, sitten spinnulla plattista, sitten taas kryssiä ja vendassa kurssi saattoi muuttua 180 astetta ilman että asialle oikeastaan pystyi tekemään mitään. Olisi varmaan vaan pitänyt itsepäisesti ajaa sitä 0-0,5 solmun vauhtia kohti Varsasaarta vaikka merkki olikin ihan eri suunnassa ja sitten arpoa varsasaaressa pääsisikö sieltäpäin merkille jotenkin.
No DNF ja varmasti viimeinen sija, eli sijoituksen huonontuminen siis onnistui sittenkin. Lainagastit Rea ja Kristoffer kuitenkin ehkä taas saivat lisää kokemusta, jos ei muusta niin ainakin huonosta tuurista ratkaisuita tehdessä.
Ensi viikolla olen poissa, 5.9 lähetetään, FE-regatan ajan olen Lapissa ja Riston aikatauluista ei ole tietoa, joten 12.9 WHC jäänee sitten Olgan viimeiseksi kisaksi tällä kaudella.
TervehdysPetri wrote:Joopajoo, tasan sillä kertaa kun on "oikea" miehistöpaino kehissä, ei tuule, ei yhtään.
Maailma ei aina vain ole oikeudenmukainen. Valitan. Anneli jäi poijuun kun halusin pitää veneen kannen valkoisena, koska "pyrstöyskä" on jo vainanut / kalvanut vatsan seutua jo muutaman päivän.
Kun ei tuule, niin ei tuule ennusteista riippumatta.Petri wrote: Lähtölinjan ylitykseen meni about 15 minsaa ja korostan sitä, että vitosen kohdalla olin ehkä 20m päässä linjasta.
No pitkäänhän sinun pinna kestikin...Petri wrote: n. 1,5h purjehduksen jälkeen päätin että jos eräs satamasta kovaa vauhtia moottorilla lähtenyt purjevene ei parkkeeraa kääntömerkille, pistetään kone päälle ja lähdetään himaan. No, vene meni menojaan ja lilluminen sekalaiseen suuntaan jatkui, joten kone päälle ja...minuutin päästä näemme kovaa vauhtia ajavan purjeveneen joka sitten osoittautui lautakuntaveneeksi.

Kaiketi on tärkeintä pitää vene edes liikkeessä. No jos ei pääse yhtään merkin suuntaan on mielekkyys hommasta kaukana.Petri wrote:Itse kisasta ei ole paljoa sanottavaa, ensin mentiin kryssiä, sitten spinnulla plattista, sitten taas kryssiä ja vendassa kurssi saattoi muuttua 180 astetta ilman että asialle oikeastaan pystyi tekemään mitään. Olisi varmaan vaan pitänyt itsepäisesti ajaa sitä 0-0,5 solmun vauhtia kohti Varsasaarta vaikka merkki olikin ihan eri suunnassa ja sitten arpoa varsasaaressa pääsisikö sieltäpäin merkille jotenkin.
Ei kait nyt ihan viimeiseksi kisaksi vaan viimeiseksi WHC:ksi. Olethan vielä tulossa Espoo GP:hen...?Petri wrote: No DNF ja varmasti viimeinen sija, eli sijoituksen huonontuminen siis onnistui sittenkin. Lainagastit Rea ja Kristoffer kuitenkin ehkä taas saivat lisää kokemusta, jos ei muusta niin ainakin huonosta tuurista ratkaisuita tehdessä.
Ensi viikolla olen poissa, 5.9 lähetetään, FE-regatan ajan olen Lapissa ja Riston aikatauluista ei ole tietoa, joten 12.9 WHC jäänee sitten Olgan viimeiseksi kisaksi tällä kaudella.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olipa todellinen pläkäkisa. 1.2 mailia mittasin matkaa plotterin
trackista ja aikaa meni noin kaksi tuntia, joten keskinopeus oli
aika huono tässä kisassa. Ratana siis rata numero 5, eli
startilta suoraan punaiselle poijulle, vihreälle kepille, takaisin
poijulle, takaisin vihreälle kepille ja maaliin.
Olimme pari minuuttia ennen lähtöä edelleen radan puolella, mutta
tällä kertaa aivan viivan tuntumassa. Saimme kuin saimmekin
jonkinlaisen lähdön, vaikkei sillä tällä kertaa ollutkaan niin paljon
merkitystä. Ohjailuvauhdin ylläpitäminen oli jo sinänsä erittäin
haastavaa.
Matka meni spinnu-ylös-alas, kryssi sivutuuli lenssi ja kaikkea siltä
väliltä. Onneksi oli aivan rasvatyyni eikä yhtään aaltoa (mitä nyt
jotkut moottoriveneilijä-keleitä) joten jaksoi punnertaa. Tuuli-
mittari ei matkan aikana näyttänyt mitään, joitain minuutin
kestoisia jaksoja lukuunottamatta.
Lopussa saimme tosi hyvän vauhdin päälle ja taisimme ohittaa
maalilinjalla lilluvan vindungenin kahden solmun vauhdissa.
Hatunnosto Priscalle, joka veti tosi vakuuttavasti paukun!
Kiva muuten että Falken oli taas ilmestynyt joukoon, tervetuloa
joukkoon!
Kiitokset lautakunnalle joka tuli lyhentämään, vaikkei heille
varsinaista lautakuntaalusta oltu allokoitukaan. Kumarrus, minulla
oli hirveä nälkä.
Arvaus että viiden joukossa olisimme, ellei tuuli sitten noussut
siinä lopussa..
Ainahan Petri voisit protestoida tuota että kukaan ei tullut
maaliin oikein. Ordereissa lukee että "lautakunnan ja lähimmän
kiinteän merimerkin välistä" ja siinä kohtaa missä lautakunta
oli niin lähelläkään ei ollut lähellä "kiinteä merimerkkiä". Ordereihin
pitäisi muuttaa että "lähimmän merkin tai merimerkin...".
trackista ja aikaa meni noin kaksi tuntia, joten keskinopeus oli
aika huono tässä kisassa. Ratana siis rata numero 5, eli
startilta suoraan punaiselle poijulle, vihreälle kepille, takaisin
poijulle, takaisin vihreälle kepille ja maaliin.
Olimme pari minuuttia ennen lähtöä edelleen radan puolella, mutta
tällä kertaa aivan viivan tuntumassa. Saimme kuin saimmekin
jonkinlaisen lähdön, vaikkei sillä tällä kertaa ollutkaan niin paljon
merkitystä. Ohjailuvauhdin ylläpitäminen oli jo sinänsä erittäin
haastavaa.
Matka meni spinnu-ylös-alas, kryssi sivutuuli lenssi ja kaikkea siltä
väliltä. Onneksi oli aivan rasvatyyni eikä yhtään aaltoa (mitä nyt
jotkut moottoriveneilijä-keleitä) joten jaksoi punnertaa. Tuuli-
mittari ei matkan aikana näyttänyt mitään, joitain minuutin
kestoisia jaksoja lukuunottamatta.
Lopussa saimme tosi hyvän vauhdin päälle ja taisimme ohittaa
maalilinjalla lilluvan vindungenin kahden solmun vauhdissa.
Hatunnosto Priscalle, joka veti tosi vakuuttavasti paukun!
Kiva muuten että Falken oli taas ilmestynyt joukoon, tervetuloa
joukkoon!
Kiitokset lautakunnalle joka tuli lyhentämään, vaikkei heille
varsinaista lautakuntaalusta oltu allokoitukaan. Kumarrus, minulla
oli hirveä nälkä.
Arvaus että viiden joukossa olisimme, ellei tuuli sitten noussut
siinä lopussa..
Ainahan Petri voisit protestoida tuota että kukaan ei tullut
maaliin oikein. Ordereissa lukee että "lautakunnan ja lähimmän
kiinteän merimerkin välistä" ja siinä kohtaa missä lautakunta
oli niin lähelläkään ei ollut lähellä "kiinteä merimerkkiä". Ordereihin
pitäisi muuttaa että "lähimmän merkin tai merimerkin...".
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Harmajan tuuliraportti on tyly:
Helsinki Harmaja 22.08. klo 18:00 19.6 °C pohjoisesta 1.0 m/s
Helsinki Harmaja 22.08. klo 19:00 - °C pohjoisesta - m/s
Helsinki Harmaja 22.08. klo 20:00 - °C pohjoisesta - m/s
Helsinki Harmaja 22.08. klo 21:00 18.4 °C idästä 1.0 m/s
Helsinki Harmaja 22.08. klo 18:00 19.6 °C pohjoisesta 1.0 m/s
Helsinki Harmaja 22.08. klo 19:00 - °C pohjoisesta - m/s
Helsinki Harmaja 22.08. klo 20:00 - °C pohjoisesta - m/s
Helsinki Harmaja 22.08. klo 21:00 18.4 °C idästä 1.0 m/s
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tulokset tulivat:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=78
esimerkillistä toimintaa lautakunnan taholta!
Tästä tuli taas tärkeitä pisteitä, enemmän kuin viime viides-sija
antoi. Yllättävän moni kamppaili maaliin asti tuossakin kisassa,
hyvä.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=78
esimerkillistä toimintaa lautakunnan taholta!
Tästä tuli taas tärkeitä pisteitä, enemmän kuin viime viides-sija
antoi. Yllättävän moni kamppaili maaliin asti tuossakin kisassa,
hyvä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jouduitteko siis ordereitten kohta 8.3
uhriksi?
tosin teillä keula näytti johonkin muualle kuin radalle..
uhriksi?
Tehän olitte aivan viivalla lähtöpaukulla? Minä olisin arvannut teille jopa OCS,8.3. Jos vene lähtee myöhemmin kuin 10 minuuttia lähtöviestinsä jälkeen, se kirjataan ei lähteneeksi (DNS). Tämä muuttaa PKS sääntöä A4.2.
tosin teillä keula näytti johonkin muualle kuin radalle..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo