Lähdön taktiset kuviot eivät realisoituneet meille mainittavaksi etulyöntiasemaksi. Olimme ainoana veneenä lähtölinjan takana tuulen yläpuolella, purjeet piissä lepattaen odottamassa lähtöpaukkua, kun muu fleetti otti vauhtia tuulen alapuolelta, ja koska ne tulivat styyran halssilla, joutuisimme väistämään kaikkia. Tämä ratkaisu hieman kummaksutti minua, mutta koska olin kellokallena keulassa en kuullut sitloorassa käytyä keskustelua asiasta. Eipä tosin se kellotuskaan juuri onnistunut, syynä se että polarisoivien aurinkolasien läpi en kertakaikkiaan nähnyt kellon lcd näyttöä. Ensi kerraksi lasit tai kello vaihtoon siis.
Lähtö oli kaikesta huolimatta siedettävä ja siitä vaan kryssimään Espoolahtea etelään. Säätieteilijät olivat luvanneet 6 m/s kaakosta mutta Espoonlahti on niin sisämaata että siellä yleensä tuulee merisäätä vähemmän, niin ilmeisesti nytkin. Pysyimme alkumatkasta hyvin muun fleetin vauhdissa ja Panun ohjastamana jopa pakotimme useampia veneitä vendaamaan styyra-paara tilateessa. Koskaan aikaisemmin ei s/y Helmillä olla kisattu näin aggressiivisesti

Björkön kohdalta reitti kääntyi kohti Soukanrannan tuntumassa olevaa kääntöpoijua. Mielestäni ennakoimme tuulen lopumisen rannan tuntumassa tyylikkäästi (pysymällä mahdollisimman kaukana tuulenpuoleisesta rannasta) ja pysyimme edelleen fleetin vauhdissa. Toki LYS1.10-15 veneet olivat jo edellä, mutta lähellä kuitenkin. Samoin kääntömerkin jälkeinen lyhyt lenssiosuus meni vallan mainiosti.
Lopussa sitten reitti menee pikku Pentalan vieritse kohti Soukanrantaa, jonka korkeiden kallioiden suojassa tuuli lopahti jokseenkin täydellisesti. Tässä kohtaa meidänkin venevauhti hidastui ja eroja alkoi syntyä. Lopputuloksena oli jokseenkin oikeusmurhalta tuntuva sijoitus 7/9. Meillähän oli varmasti kisan paras miehistö!
http://www.kivenlahdenvenekerho.fi/kilp ... itulos.htm