pohjamaali/myrkkymaali
pohjamaali/myrkkymaali
Nyt kun myrkkymaalit on kiellettyjä kysyisin mitä kannattaa käyttää jatkossa.pitääkö vanha myrkkymaali raaputtaa pois? jos niin kannattaako tehdä heti sysksyllä vaiko vasta keväällä?entä suojaako keväällä laitettu myrkkymaali vielä toisen kesän?pohjassa ei ollut näkkiä ja lika pesty pois.
Hyvä kun kysyit, ei tarvitse minun olla aina ensimmäisenä
Tärkeitä kysymyksiä myös mulle, ajattelin vetästä myös primerit pois, mutta juuri tämä ajoitus/kannattaako -osasto oli mielessä. Ja vielä kyssäri veneen pesusta: mitä pesuainetta/liuotinta ootte käyttäneet? Kun kyljet kaipaavat liuotinta ja pahasti. Kehnoa vahaa näköjään käytettiin.

Tärkeitä kysymyksiä myös mulle, ajattelin vetästä myös primerit pois, mutta juuri tämä ajoitus/kannattaako -osasto oli mielessä. Ja vielä kyssäri veneen pesusta: mitä pesuainetta/liuotinta ootte käyttäneet? Kun kyljet kaipaavat liuotinta ja pahasti. Kehnoa vahaa näköjään käytettiin.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Minun mielestäni keli pohjan tekemiseen on kivempi syksyllä. Joten minä skrapaisin vanhat pois
syksyllä. Pohja saa mahdollisesti paremmat mahdollisuudet kuivuakin kun maalit on pois.
Me olemme käyttäneet sellaista punaista puista kahvaa missä jousiteräksen näköinen irtoterä.
Sillä lähtee jos tarkkana on kaikki gelcoatiin asti. PItää olla tarkka vain ettei mene vinoon.
Älkää sitten käyttäkä hiomakonetta. Se pölyttää myrkkyjä joka paikkaan. Parempi on tuollainen
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000494 millä
saa voimaa. Märkähiontaa käsin siis. Jos kaikki-pois menttaliteetillä lähtee niin kahdelta jannulta
mennee 2*10h siihen hommaan. Koneella ei tahdo onnistua sitten millään. Ja jos lähtee niin
tulee äkkiä aaltomainen pohja joka on ihan törkeän näköistä eikä välttämättä tee hyvää
ominaisuuksillekaan.
Liuottimia emme ole käyttäneet. Ihan peruspesu ja sitten killotustahnalla hienoksi. Vanhat
parrat Newsseissä puhuvat oksaalihaposta jota saa apteekistä. Samaa tavaraa taitaa olla Hempelin Gelcoat Cleaner. Sillä kyllä lähtee pinttymät pois. Apteekistä taitaa olla halvempaa,
miksiköhän?
Ja myrkkymaalit ei ole kielletty, ne on vain entistä laimeammat. Ratkaisu siihen on että käyttää
jotain pehmeää maalia jonka teho ei perustu yksinomaan myrkyllisyyteen. Tai sitten tehdä kuten
me, keskinostopisteestä vene ylös pesua varten kesäkuiden aikana kerran kuussa.
Ei siihen
mene kuin tunti kuitenkaan.
syksyllä. Pohja saa mahdollisesti paremmat mahdollisuudet kuivuakin kun maalit on pois.
Me olemme käyttäneet sellaista punaista puista kahvaa missä jousiteräksen näköinen irtoterä.
Sillä lähtee jos tarkkana on kaikki gelcoatiin asti. PItää olla tarkka vain ettei mene vinoon.
Älkää sitten käyttäkä hiomakonetta. Se pölyttää myrkkyjä joka paikkaan. Parempi on tuollainen
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000494 millä
saa voimaa. Märkähiontaa käsin siis. Jos kaikki-pois menttaliteetillä lähtee niin kahdelta jannulta
mennee 2*10h siihen hommaan. Koneella ei tahdo onnistua sitten millään. Ja jos lähtee niin
tulee äkkiä aaltomainen pohja joka on ihan törkeän näköistä eikä välttämättä tee hyvää
ominaisuuksillekaan.
Liuottimia emme ole käyttäneet. Ihan peruspesu ja sitten killotustahnalla hienoksi. Vanhat
parrat Newsseissä puhuvat oksaalihaposta jota saa apteekistä. Samaa tavaraa taitaa olla Hempelin Gelcoat Cleaner. Sillä kyllä lähtee pinttymät pois. Apteekistä taitaa olla halvempaa,
miksiköhän?

Ja myrkkymaalit ei ole kielletty, ne on vain entistä laimeammat. Ratkaisu siihen on että käyttää
jotain pehmeää maalia jonka teho ei perustu yksinomaan myrkyllisyyteen. Tai sitten tehdä kuten
me, keskinostopisteestä vene ylös pesua varten kesäkuiden aikana kerran kuussa.

mene kuin tunti kuitenkaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Suhtautuisin varovasti vanhojen maalien käyttöön. Meidän perheen FE83ssa laitoimme viime keväällä uutta maalia vain osaan pohjasta. Paikoittain näytti niin hyvältä että ajattelimme että ei tarvitse laittaa uutta. Kai siinä oli vähän säästö-aspektikin mukana.
No, kun vene nostettiin viime viikonloppuna niin koko se alue mihin ei oltu laitettu uutta maalia oli simpukoiden peitossa. Painepesurilla ei lähtenyt kunnolla irti, joten menee käsipeliksi.
Vene seisoi tosin melkein koko kesän laiturissa, joten ei oikeastaan ihme että simpukat viihtyvät. Tosin se "vanha" myrkkymaali oli kunnon tavaraa, olisi uskonut että kestää paremmin.
Suosittelisin uuden myrkkymaalin tai vastaavan laittamista. Toinen vaihtoehto on niin kun Charlotta tekee, että pesee veneen pari kertaa kesässä.
- Peik , s/y La FE'e
No, kun vene nostettiin viime viikonloppuna niin koko se alue mihin ei oltu laitettu uutta maalia oli simpukoiden peitossa. Painepesurilla ei lähtenyt kunnolla irti, joten menee käsipeliksi.
Vene seisoi tosin melkein koko kesän laiturissa, joten ei oikeastaan ihme että simpukat viihtyvät. Tosin se "vanha" myrkkymaali oli kunnon tavaraa, olisi uskonut että kestää paremmin.
Suosittelisin uuden myrkkymaalin tai vastaavan laittamista. Toinen vaihtoehto on niin kun Charlotta tekee, että pesee veneen pari kertaa kesässä.
- Peik , s/y La FE'e
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuosta pesemisestä sen verran että riittää että pesee veneen kerran kesä-, heinä- ja elokuussa.
Muina aikoina vesi on niin kylmä että kasvuvauhti on niin hidasta.
Saa nyt katsoa mitä myrkkyä laitetaan ensi vuonna. Todnäk Hard Racing koska sen voi hioa
1200 paperilla.
Muina aikoina vesi on niin kylmä että kasvuvauhti on niin hidasta.
Saa nyt katsoa mitä myrkkyä laitetaan ensi vuonna. Todnäk Hard Racing koska sen voi hioa
1200 paperilla.

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jos haluaa epoksia laittaa pohjaan niin minä tekisin niin että vanhat pois syksyllä. Antaa sen
rungon kuivua sen minkä voi talven yli ja sitten keväällä primerit pintaan. Huomatkaa että
epoksi vaatii vähintään 10°C lämpötilan vuorokauden ympäri kovettuakseen joten on joko
suunniteltava vesillelasku jonnekin lähemmäs juhannusta tai saatava aikaan teltta ja lämmitin.
Näin me tehtiin keväällä:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album51
Ja tuossa on vuodesta 2000 kun me otettiin kaikki vanhat pois käsiskraballa:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 000&page=2
Teknoksen infosivu:
http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument
Me taisimme ostaa ne inertat tuosta RTV Espoosta, Martinsillan vierestä mistä sai hyviä
rosentteja.
http://www.rtv-yhtyma.fi/yhtpaak.htm#espoo
Primerista voin suositella Inerta Primer 5:sta. Tämä on teknoksen tuote ja tuossa
Expresspurjehtijat.net sivuilla sitä kehuttiin myös. On aika paljon edullisempaa kuin hempelin
vastaavat ja on mielestäni mukavampi työskennellä.
Me laitettiin keväällä yhteensä kai 6l sitä teknoksen inertaa. Mokasimme siinä ettemme tehnet
välihiontaa ollenkaan. Eli jos teette niin ostatte kahta eri väriä, esim punaista ja sitä luonnon-
valkeaa. Sitten aloitetaan jommalla kummalla yksi kerros ja maalin kuivuttua hiotaan esim 180P
märkänä. Laskekaa nyt reilusti vain että jos kerran vedätte primeria pintaan niin vähintään tuo
6l pitäisi saada kulumaan. Köliin voisi laittaa sen 3l lisää vielä..
Kahta eri väriä sen takia että näkee todella hyvin jos seuraava kerros peittää ja kalvonpaksuus
on riittävä tai ei.
Me maalasimme pikkutelalla koko veneen, näin jälkeenpäin olisi voinut ajatella jopa isolla telalla
vetämistä jos kaveri seuraa perässä maalaustyynyllä ja tasoittaa jäljet heti perään. Näin jäisi
vähemmän töitä välihiontaan.
rungon kuivua sen minkä voi talven yli ja sitten keväällä primerit pintaan. Huomatkaa että
epoksi vaatii vähintään 10°C lämpötilan vuorokauden ympäri kovettuakseen joten on joko
suunniteltava vesillelasku jonnekin lähemmäs juhannusta tai saatava aikaan teltta ja lämmitin.
Näin me tehtiin keväällä:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album51
Ja tuossa on vuodesta 2000 kun me otettiin kaikki vanhat pois käsiskraballa:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 000&page=2
Teknoksen infosivu:
http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument
Me taisimme ostaa ne inertat tuosta RTV Espoosta, Martinsillan vierestä mistä sai hyviä
rosentteja.
http://www.rtv-yhtyma.fi/yhtpaak.htm#espoo
Primerista voin suositella Inerta Primer 5:sta. Tämä on teknoksen tuote ja tuossa
Expresspurjehtijat.net sivuilla sitä kehuttiin myös. On aika paljon edullisempaa kuin hempelin
vastaavat ja on mielestäni mukavampi työskennellä.
Me laitettiin keväällä yhteensä kai 6l sitä teknoksen inertaa. Mokasimme siinä ettemme tehnet
välihiontaa ollenkaan. Eli jos teette niin ostatte kahta eri väriä, esim punaista ja sitä luonnon-
valkeaa. Sitten aloitetaan jommalla kummalla yksi kerros ja maalin kuivuttua hiotaan esim 180P
märkänä. Laskekaa nyt reilusti vain että jos kerran vedätte primeria pintaan niin vähintään tuo
6l pitäisi saada kulumaan. Köliin voisi laittaa sen 3l lisää vielä..
Kahta eri väriä sen takia että näkee todella hyvin jos seuraava kerros peittää ja kalvonpaksuus
on riittävä tai ei.
Me maalasimme pikkutelalla koko veneen, näin jälkeenpäin olisi voinut ajatella jopa isolla telalla
vetämistä jos kaveri seuraa perässä maalaustyynyllä ja tasoittaa jäljet heti perään. Näin jäisi
vähemmän töitä välihiontaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jotkut sanoo että Kloriini toimii myös. En tiedä enkä tiedä mitä tekee ympäristölle.Awa wrote:Ja vielä kyssäri veneen pesusta: mitä pesuainetta/liuotinta ootte käyttäneet? Kun kyljet kaipaavat liuotinta ja pahasti. Kehnoa vahaa näköjään käytettiin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Me kokeiltiin tuota Hempelin stripperiä ja onhan se helppoa mutta kallista. Etenkin jos
koko pohjaa halua putsata niin meneen kyllä vähintään yhtä pitkä aika. Ainakin tuota Hempelin
tököttiä laitetaan kuivaan pintaan ja huuhdotaan/pestään sitten pois vedellä joten kerrosten
välissä pitää antaa kuivua.
Ja se stripperi pehmentää vain myrkyt. Joten jos on vanhaa rikkinäistä epoksia tai muuta primeria
alla niin sitä joutuu skrapaamaan kuitenkin.
Ja vaikka oletkin pehmentänyt sitä maalia niin se on kuitenkin niin jäykkää että lastalle ja
kyynärpäille tulee kuitenkin töitä.
Me käytimme sitä kölissä siksi ettemme haluneet hioa alla olevaa epoksia puhki kun vaihdettiin
myrkyt toisiinlaisiin. Pohja menee ehkä nopeiten käsin hiomalla tai kovalla skraballa.
Tuon stripperin käyttöön gelkkarin päälle minulla ei ole sanottavaa, pitäisi kysyä esim hempeliltä
suoraan mitä mieltä he ovat.
koko pohjaa halua putsata niin meneen kyllä vähintään yhtä pitkä aika. Ainakin tuota Hempelin
tököttiä laitetaan kuivaan pintaan ja huuhdotaan/pestään sitten pois vedellä joten kerrosten
välissä pitää antaa kuivua.
Ja se stripperi pehmentää vain myrkyt. Joten jos on vanhaa rikkinäistä epoksia tai muuta primeria
alla niin sitä joutuu skrapaamaan kuitenkin.
Ja vaikka oletkin pehmentänyt sitä maalia niin se on kuitenkin niin jäykkää että lastalle ja
kyynärpäille tulee kuitenkin töitä.
Me käytimme sitä kölissä siksi ettemme haluneet hioa alla olevaa epoksia puhki kun vaihdettiin
myrkyt toisiinlaisiin. Pohja menee ehkä nopeiten käsin hiomalla tai kovalla skraballa.
Tuon stripperin käyttöön gelkkarin päälle minulla ei ole sanottavaa, pitäisi kysyä esim hempeliltä
suoraan mitä mieltä he ovat.
Last edited by harald on Mon Sep 29, 2003 12:41 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Pari vinkkiä pohjan laittajille:
Osta paras skrapa mitä rahalla saa ja riittävästi teriä. (Ihan oikeasti tässä ei kannata säästää!) Kahvaksi sellainen ontto, mihin voi kytkeä pölynimurin letkun. (Yleensä pölynimurista tulee entinen.) Esim. sanvikin skrapat on hyviä.
En keksi mitään syytä, miksi pitäisi poistaa myös vanha primeri.
Viimeinen epoksikerros kannattaa vetää yksikomponenttisella kamalla. Se ei ole päällemaalausajan kannalta ollenkaan niin kriittinen kuin kaksikomponenttiepoksi. Näin saattaa myrkky jopa pysyä pohjassa.
Ensin pari kerrosta kovaa pohjamaalia alle ja siihen päälle eriväristä itsekiillottuvaa (pehmeää) maalia. Toimii pirun hyvin ja on helppohoitoinen. Kun kova väri rupeaa pilkistämään niin tiedät maalata lisää pehmeää päälle. Ja jos kauden aikana pehmeä kuluu liikaa, niin kova ottaa homman hoitoonsa.
Hommaan menee perkeleesti aikaa. Jos et skrapaa pohjaa jo syksyllä, voit asettaa vesillelaskutavoitteeksi esim. juhannuksen.
Ville
Osta paras skrapa mitä rahalla saa ja riittävästi teriä. (Ihan oikeasti tässä ei kannata säästää!) Kahvaksi sellainen ontto, mihin voi kytkeä pölynimurin letkun. (Yleensä pölynimurista tulee entinen.) Esim. sanvikin skrapat on hyviä.
En keksi mitään syytä, miksi pitäisi poistaa myös vanha primeri.
Viimeinen epoksikerros kannattaa vetää yksikomponenttisella kamalla. Se ei ole päällemaalausajan kannalta ollenkaan niin kriittinen kuin kaksikomponenttiepoksi. Näin saattaa myrkky jopa pysyä pohjassa.
Ensin pari kerrosta kovaa pohjamaalia alle ja siihen päälle eriväristä itsekiillottuvaa (pehmeää) maalia. Toimii pirun hyvin ja on helppohoitoinen. Kun kova väri rupeaa pilkistämään niin tiedät maalata lisää pehmeää päälle. Ja jos kauden aikana pehmeä kuluu liikaa, niin kova ottaa homman hoitoonsa.
Hommaan menee perkeleesti aikaa. Jos et skrapaa pohjaa jo syksyllä, voit asettaa vesillelaskutavoitteeksi esim. juhannuksen.
Ville
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuon allekirjoitan heti!Anonymous wrote: Osta paras skrapa mitä rahalla saa ja riittävästi teriä. (Ihan oikeasti tässä ei kannata säästää!)
Jos vanha primeri on näkkileipää ja ties mitä miranol primeria se sitten onkaan niin en näeEn keksi mitään syytä, miksi pitäisi poistaa myös vanha primeri.
mitään syytä jättää sitä siihenkään

Toisaalta, jos vanha primeri on tasainen, ilman halkeamia ja on todistettavasti toiminut niin
"if it works, don't fix it".
Tämä oli todella kullanarvoinen tippi. Luinkin tuossa teidänkin forumista miksi ja olisi saattanutViimeinen epoksikerros kannattaa vetää yksikomponenttisella kamalla. Se ei ole
päällemaalausajan kannalta ollenkaan niin kriittinen kuin kaksikomponenttiepoksi. Näin saattaa
myrkky jopa pysyä pohjassa.
mennä naama punaiseksi ensi syksynä. Voihan sen 1-komponentti primerin hioa vielä ennen
myrkkyjä?
Miten Demokratiassa, teilläkö pehmeät myrkyt alla?Ensin pari kerrosta kovaa pohjamaalia alle ja siihen päälle eriväristä itsekiillottuvaa (pehmeää)
maalia. Toimii pirun hyvin ja on helppohoitoinen. Kun kova väri rupeaa pilkistämään niin tiedät
maalata lisää pehmeää päälle. Ja jos kauden aikana pehmeä kuluu liikaa, niin kova ottaa homman
hoitoonsa.
Amen, erä, geimi ja freimi! Meillä meni pitkälle kesäkuun puolelle v 2000.Hommaan menee perkeleesti aikaa. Jos et skrapaa pohjaa jo syksyllä, voit asettaa vesillelaskutavoitteeksi esim. juhannuksen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Voi mutta ei ole käytännössä tarpeen jos kuitenkin hioo myös kovaa myrkkyä. Esim. 2-komp-primer > hionta > 1-komp-primer > kova myrkky > hionta > kova myrkky > hionta on ihan kelvollinen systeemi.Voihan sen 1-komponentti primerin hioa vielä ennen
myrkkyjä?
Appelsiinipintahan "kasvaa" päällemaalatessa eikä tasoitu, toisin kuin voisi kuvitella, joten välihiontoja tarvitaan joka tapauksessa. Paras tietysti hionta joka välissä mutta pohjaan me tehtiin jotain tyyliin ohennettu primer > primer > hionta > primer > primer > hionta > primer > hionta > 1komp primer > myrkky > hionta jne. Hiomisvälit voi kattella vähän säidenkin mukaan, jos ei voi maalata, voi ainakin hioa.
Siis pehmeää on pohjassa kyllä jos sitä tarkoitat, mutta pehmeä on tietysti ulommainen kerros, sen päälle ei voi laittaa mitään.Miten Demokratiassa, teilläkö pehmeät myrkyt alla?
Meillä on kovana hempelin Hard Racing ja pehmeänä hempelin harvinaisempi Sea Tech. Valitettavasti nykyään kielletty, mutta pari purkkia ostettiin ekologiasta piittaamatta varastoon. Suuri tappio veneilijöille, koska tuo oli mielestäni aivan ylivoimainen tuote pohjamaaliksi. Vesiohenteinen elikkä tosi kiva käyttää, helposti tyynyllä tasainen pinta, hyvät värit ja toimii paremmin kuin mikään näkemäni pohjamaali. Nyt taitaa mennä kaikki kehitysrahat näihin "nimekkäiden" maalien ekoversioihin, joten tuskimpa ihan heti saamme seatechistä laillista versiota.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ai Demokratiassa ei sitten ole P1200 paperilla hiottu myrkkypohja?Anonymous wrote: Meillä on kovana hempelin Hard Racing ja pehmeänä hempelin harvinaisempi Sea Tech.

Ei taida sitten olla mitään ideaa hioa 180 hienommaksi välihiontana, vai? Minä en ole löytänyt
mitään suoraa taulukkoa vesipapereiden karkeudet -> naarmut my:ssä sekä naarmut my:ssä ->
eri värien "täyttökyky".
Minusta tuntuu että yli vesi-P180 hiomisella vain saavutetaan huonompi tartunta. Ja P180
saavutettu sileys taitaa olla riittävästi alle kalvopaksuuden.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Pohjamaali/myrkkymaali
Eräs Finngulfilta eläkkeelle jäänyt venealan ammattilainen ehdotti myrkkymaalien ja primer kerrosten poistoon tapettiliisterin ja pesusoodan yhdistelmää. Eli, seos pohjaan joksikin aikaa muhimaan ja sitten lastalla "vain" kaapien em. mönjä ja maalit pois pohjasta. Seossuhde jäi kysymättä, mutta erään toisen henkilön kanssa pohtien päädyimme n. 5-10% seossuhteeseen.Awa wrote:Olen ymmärtänyt että olemassa on myös maalin pehmentäjiä, joiden avulla pohjan putsaaminen on TOSI helppoaOnko kukaan muu kuullut ko. aineista, ja toimivatko ne käytännössä? Etteivät pehmentele koko pohjaa samalla.
Mutta, kokeilemaan en ole vielä päässyt. Toivottavasti viimeistään ensi viikonloppuna. Jos jollakin on kokemuksia vastaavasta, niin palaute otetaan mielellään vastaan.
Pehmenemisestä tms. ei mitään tietoa.
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414