Kisailun hinta?
Kisailun hinta?
Albin Express on alkanut käydä pieneksi vanhuksille, joten suurempaa etsiskellessä mielessä on käynyt FE 83, kun tuosta kilpailutaudista ei oikein pääse eroon, eikä lottovoitosta ole tietoa. Muutamia retkimalleja näyttäisi olevan markkinoilla (ja lisää varmaan tulee jäiden mukana) melko edullisesti(?), mutta pitäisi tietää suurinpiirtein, paljonko pitää laittaa lisää suhtkelvolliseen kisapurjesettiin. Suomen mestaruuksia ei lähdetä tavoittelemaan, mutta jotain tulosta kuitenkin. Heloituksen ja juoksevan rikin osalta kulut ovat suurinpiirtein tiedossa Expressin virittelyn jäljiltä, mutta purjeiden hinta , kuin myös tarvittava määrä ja parhaat valmistajat kiinnostaa. En viitsisi ennen veneen hankintaa ryhtyä kiusaamaan purjeneulomoita, joten tiedoista oltaisiin kiitollisia!
Re: Kisailun hinta?
TervehdysArtsi wrote:...mutta pitäisi tietää suurinpiirtein, paljonko pitää laittaa lisää suhtkelvolliseen kisapurjesettiin....
... En viitsisi ennen veneen hankintaa ryhtyä kiusaamaan purjeneulomoita, joten tiedoista oltaisiin kiitollisia!
Hmm


Olemme järjestäneet parina viime syksynä purjeiden kimppatilauksen WB-Sailsilta. Viimeksi kauttamme tilattiin 19 purjetta FE:hen, josta on jäänyt varsin hyvä näkemys siitä mitä seilit maksaa

Ohessa hieman markkinahaitaria purjeittain:
- Iso 1600 - 2000¤ dacronista
- Genoa 1 1100 - 1500¤ kalvo / dacron
- Genoa 3 800 - 1200¤ kalvo / dacron
- ST - fokka 800 - 900¤ dacron
- Spinnu 1100 - 1300¤
Jäsenillemme olemme saaneet tuosta suuruusluokasta merkittävän alennuksen kimppatilauksen yhteydessä.
On myös huomioitava, että FE-83:sen luokkasäännöt eivät rajoita purjeiden materiaalia, mistä katsoisin olevan enimmäkseen hyötyä, koska laadukkaalla purjeella voi pärjätä varsin pitkäänkin. Itse kilpailin kohtuullisesti seuraavan ikäisellä setillä:
- Iso 17v
- Genoa 1 (mylar) 16v
- Spinnu 25v,
vielä pari kautta sitten. Kimppatilaukset ovat hieman tilannetta jo korjanneet, mutta vieläkin tuo spinnu on alkuperäinen vm. -81

Ei kun mukaan vaan. Vielä radalle mahtuu... mode-edit, kun ei kukaan tuota asiaa tuntunut mainitsevan
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mainittakoon että yllämainitut hinnat ovat vielä ilman niin sanottuja syys- ja
muita alennuksia. Halvemallakin saa kohtuullisia purjeita, mutta silloin mennään
ns. riskialueelle.
Vielä kertoisin että omasta mielestäni paras yleispurje retki- ja kovemman
kelin kisakäyttöön olisi hyvä dacron genoa kolmonen. Ellei veneessä tällaista
ole, hankkisin sellaisen heti ekana. Tämä sen takia että retkeillessä on
harvoin läskiä laidalla, ja silloin tuo kolmonen vetää kohtuullisesti jo aivan
keveistäkin keleistä lähtien (isossa aallokossa lukuunottamatta).
Kisakäyttöön, ja raskaamman retkikuorman vetämiseen etenkin keveissä
keleissä olisi hyvä kalvo-ykkösgenoa heti tokana valintana purjeita hankittaessa.
Riippuen siitä, miten kisa- tai matkakäyttöä tulee, ja veneen olemassa oleva
purjevarustus on, olisi ykkösen hankinta ehkä ensisijainen hankinta. Tässä
joutuu vähän laskemaan itse, tosiasia on kuitenkin että ilman hyvää
ykkösgenoaa jää kyllä kättelyssä hännille, oli sitten kyseessä LYS- tai OD-
kisailu.
Mikäli veneessä on ehjä isopurje ja ei niin ylikokoinen spinnu, niin näillä
kahdella hankinnalla voinee lykätä uuden isopurjeen hankkimisen vuodella,
kahdella, kunnes kyllästyy säkkiin tai vanhasta isopurjeesta ratkeaa saumat
Tämä mielestäni siksi, että isopurjeen trimmaukseen on niin paljon säätöjä
käytettävissä, että sen saa kuitenkin jonkinlaiseen muotoon aina.
Eli kolmoshankintana (jos vanha on huono) hankkisin dacronisopurjeen, joka
olisi tietysti laadukkaasta kankaasta ja maksimimittainen LYS- ja samalla
myös luokkasääntöihin.
Neljänneksi sitten ehkä uusi spinnu, mutta tässä vaiheessa on sitten jo
kertynyt kisakokemustakin jonkin verran. Modernit spinnut ovat kokoonsa
nähden paljon tehokkaampia, Arkin kippari Seppo voinee allekirjoittaa tämän?
Eli suht täydellisessä retki/kisasetti sisältäisi hyvän ykkös- ja kolmosgenoan,
kohtuukuntoisen isopurjeen sekä spinnun.
ST-fokka on retkeillessä joskus kiva, mutta sellaisen saat vaikka minulta, jos
haluat
muita alennuksia. Halvemallakin saa kohtuullisia purjeita, mutta silloin mennään
ns. riskialueelle.
Vielä kertoisin että omasta mielestäni paras yleispurje retki- ja kovemman
kelin kisakäyttöön olisi hyvä dacron genoa kolmonen. Ellei veneessä tällaista
ole, hankkisin sellaisen heti ekana. Tämä sen takia että retkeillessä on
harvoin läskiä laidalla, ja silloin tuo kolmonen vetää kohtuullisesti jo aivan
keveistäkin keleistä lähtien (isossa aallokossa lukuunottamatta).
Kisakäyttöön, ja raskaamman retkikuorman vetämiseen etenkin keveissä
keleissä olisi hyvä kalvo-ykkösgenoa heti tokana valintana purjeita hankittaessa.
Riippuen siitä, miten kisa- tai matkakäyttöä tulee, ja veneen olemassa oleva
purjevarustus on, olisi ykkösen hankinta ehkä ensisijainen hankinta. Tässä
joutuu vähän laskemaan itse, tosiasia on kuitenkin että ilman hyvää
ykkösgenoaa jää kyllä kättelyssä hännille, oli sitten kyseessä LYS- tai OD-
kisailu.
Mikäli veneessä on ehjä isopurje ja ei niin ylikokoinen spinnu, niin näillä
kahdella hankinnalla voinee lykätä uuden isopurjeen hankkimisen vuodella,
kahdella, kunnes kyllästyy säkkiin tai vanhasta isopurjeesta ratkeaa saumat

Tämä mielestäni siksi, että isopurjeen trimmaukseen on niin paljon säätöjä
käytettävissä, että sen saa kuitenkin jonkinlaiseen muotoon aina.
Eli kolmoshankintana (jos vanha on huono) hankkisin dacronisopurjeen, joka
olisi tietysti laadukkaasta kankaasta ja maksimimittainen LYS- ja samalla
myös luokkasääntöihin.
Neljänneksi sitten ehkä uusi spinnu, mutta tässä vaiheessa on sitten jo
kertynyt kisakokemustakin jonkin verran. Modernit spinnut ovat kokoonsa
nähden paljon tehokkaampia, Arkin kippari Seppo voinee allekirjoittaa tämän?
Eli suht täydellisessä retki/kisasetti sisältäisi hyvän ykkös- ja kolmosgenoan,
kohtuukuntoisen isopurjeen sekä spinnun.
ST-fokka on retkeillessä joskus kiva, mutta sellaisen saat vaikka minulta, jos
haluat

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kiitos selventävistä kommenteista ja provokatoorisesta kannustuksesta luokan pariin!
Expressistä isompaan siirtyessä on eräänä tavoittena ollut tuo legendaarinen seisomakorkeus, sekä sisäkone. Seisomakorkeuden hinta alkaa tuntua liian suurelta, joten tingitään hieman ja yritetään saada VAIMOLLE seisomakorkeusvene! Taitaa FE:n sisäkorkeus nippa-nappa rittää 170 senttiselle daamille? Lisäksi vaaássa on alkanut painaa FE:n kiitettävän kokoinen OD-fliitti (paitsi Turun seudulla, mutta siihen saanee muutoksen aikaan omalla aktiivisuudella). Pääsisi sitten kerran vuodessa ainakin ratakisaan mukaan, jos Hangon regattaa voi sellaiseksi kutsua.
Lopullista päätöstä ei meidän Hallitus ole vielä tehnyt, mutta tarjouksia joko aivan "perusraakileista" (lue: ERITTÄIN halvoista), tai sitten kohtuukuntoisista raasereista voi lähetellä: a.mattila@suomi24.fi
Etusijalla vielä merialueen veneet, mutta kyllä hyvää kannattaa tietysti hakea sisämaastakin, vaikka siitä tuleekin ylimääräisiä kuluja.
Expressistä isompaan siirtyessä on eräänä tavoittena ollut tuo legendaarinen seisomakorkeus, sekä sisäkone. Seisomakorkeuden hinta alkaa tuntua liian suurelta, joten tingitään hieman ja yritetään saada VAIMOLLE seisomakorkeusvene! Taitaa FE:n sisäkorkeus nippa-nappa rittää 170 senttiselle daamille? Lisäksi vaaássa on alkanut painaa FE:n kiitettävän kokoinen OD-fliitti (paitsi Turun seudulla, mutta siihen saanee muutoksen aikaan omalla aktiivisuudella). Pääsisi sitten kerran vuodessa ainakin ratakisaan mukaan, jos Hangon regattaa voi sellaiseksi kutsua.
Lopullista päätöstä ei meidän Hallitus ole vielä tehnyt, mutta tarjouksia joko aivan "perusraakileista" (lue: ERITTÄIN halvoista), tai sitten kohtuukuntoisista raasereista voi lähetellä: a.mattila@suomi24.fi
Etusijalla vielä merialueen veneet, mutta kyllä hyvää kannattaa tietysti hakea sisämaastakin, vaikka siitä tuleekin ylimääräisiä kuluja.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Itse olen n 175cm, ja seisomakorkeutta on sen verran että voin seistä
selkä suorana etenkin lähellä sisäänkäyntiä, mutta päätänijoudun pitämään
hiukan kallellaan. Hyvällä sprayhoodilla saa aikaiseksi hyvin päätilaa ja
uskon että 170cm:elle on seisomakorkeutta melkein koko kajuutassa.
Seisten voi ainakin pukeutua, vaikka olisi vähän pidempikin.
Ja UKI:n kisasta on tarkoitus saada rankingkisa ensi kaudellekin. Länsi-
lippue on järjestämässä alkukesästä jonkinlaisen jotain, joka tällä kaudella
taisi olla vain tapaaminen, ehkä jonkun toisen kilpailun seassa tai jotain.
Joten Hangosta länteen olisi ainakin kolme kisaa + tasoituskilpailut.
Tori-alueella on joitain veneitä myytävänä. Kannattaa tarjota niistä.
selkä suorana etenkin lähellä sisäänkäyntiä, mutta päätänijoudun pitämään
hiukan kallellaan. Hyvällä sprayhoodilla saa aikaiseksi hyvin päätilaa ja
uskon että 170cm:elle on seisomakorkeutta melkein koko kajuutassa.
Seisten voi ainakin pukeutua, vaikka olisi vähän pidempikin.
Ja UKI:n kisasta on tarkoitus saada rankingkisa ensi kaudellekin. Länsi-
lippue on järjestämässä alkukesästä jonkinlaisen jotain, joka tällä kaudella
taisi olla vain tapaaminen, ehkä jonkun toisen kilpailun seassa tai jotain.
Joten Hangosta länteen olisi ainakin kolme kisaa + tasoituskilpailut.
Tori-alueella on joitain veneitä myytävänä. Kannattaa tarjota niistä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sovinistihan voisi todeta, että FE:ssä seisomakorkeus on 170 senttiselle siinä tärkeimmässä paikassa eli pentterin edessä 
Mutta mielestäni n. 180 senttisenä sitä pystyy kulkemaan aika pystyssä koko kajuutassa, vaikka shitbox tuo rumuutta niin tuo se kyllä tilaakin.
Ainakin tuo Tori-osiossa myynnissä oleva vene näytti ihan hyvältä kun sen Amiraalisatamassa näin ja toki rullagenua mahdollistaa a)nautittavan perhepurjehduksen b) foilin avulla kovan kilpapurjehduksen.

Mutta mielestäni n. 180 senttisenä sitä pystyy kulkemaan aika pystyssä koko kajuutassa, vaikka shitbox tuo rumuutta niin tuo se kyllä tilaakin.
Ainakin tuo Tori-osiossa myynnissä oleva vene näytti ihan hyvältä kun sen Amiraalisatamassa näin ja toki rullagenua mahdollistaa a)nautittavan perhepurjehduksen b) foilin avulla kovan kilpapurjehduksen.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Minä olen 172 ja ihan hyvin sisällä pystyssä voi kulkea, ei haittaa vaikka vähän päätä kääntelee siis ei mikäään ongelma.Ja tosta rullalaitteesta voi sen sanoa että takkiin tulee kisoissa alareunasta puuttuu paljon kangasta muiden ykkösiin verrattuna. Jos turussapäin asut niin tule kokeilemaan seisoskelua sisällä. 

S/Y Aurora
FIN 2775
FIN 2775
Tervehdyselmo wrote:Minä olen 172 ja ihan hyvin sisällä pystyssä voi kulkea, ei haittaa vaikka vähän päätä kääntelee siis ei mikäään ongelma.
Itse olen 193 enkä ole tuota seisomakorkeutta juuri kaivannut. Edellinen veneemme oli H-vene ja parannus edelliseen on siis valtava.
Asia ei liene ihan niin yksioikoinen. Ipe pärjäsi Päijännepurjehduksessa kohtuullisesti (oli toinen) rulla genoalla. Muoto ja trimmi lienee tärkeimmät ja vasta sitten koko.elmo wrote:Ja tosta rullalaitteesta voi sen sanoa että takkiin tulee kisoissa alareunasta puuttuu paljon kangasta muiden ykkösiin verrattuna. Jos turussapäin asut niin tule kokeilemaan seisoskelua sisällä.
Miten tämä nyt kuulostaakin tutulta: "Ei se koko vaan miten sitä käyttää..."

Ystävällisin veneily terveisin PR
Kieltämättä tuossa purjeessa alaliikki hyvinkin korkealla.
Loppujen lopuksi jos rulla on pienikokoinen ja purje hyvin leikattu niin ei se paljon korkeamalle se alaliikki nouse, ei ainakaan itselläni.
Sanoisin, että nousukulmassa toisella halsilla tulee se tappio jos tulee. Eikä pidä tilata mitään cruising-purjetta, jolloin tulee toppaukset ja materiaali on aikas paksua.
Loppujen lopuksi jos rulla on pienikokoinen ja purje hyvin leikattu niin ei se paljon korkeamalle se alaliikki nouse, ei ainakaan itselläni.
Sanoisin, että nousukulmassa toisella halsilla tulee se tappio jos tulee. Eikä pidä tilata mitään cruising-purjetta, jolloin tulee toppaukset ja materiaali on aikas paksua.