http://www.fe83.org/wiki/index.php/Geno ... n_sijainti
Siitä miettimään.
Genoan skuuttipisteen sijainti
- harald
- Hallitus
- Posts: 11431
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Genoan skuuttipisteen sijainti
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tulee tuosta heti mieleen, että aika edessä on takimmainenkin piste. Meillä Expressissä takimmainen vaihtoehto on kyllä selvästi taaempana suhteessa purjeen liikkeihin. Purje ja venehän on toki ihan erilainen, enkä toki epäile H:n asiantuntemusta. Ero johtuu varmaan pitkälle siitä, että fe:ssä on tarkoitus tuulen yltyessä vaihtaa purjetta. Meillä mennään samalla fokalla koko repertuaari, jolloin vetämällä skuuttipiste voimakkaasti taakse, vain alaosa vetää ja yläosa on kiertynyt kokonaan auki. Tästä pääseekin sitten siihen varsinaiseen asiaan eli mietinnän tulokseen. Jos oletetaan että teillä käy niin, että on liian iso keulalla, mutta ette syystä tai toisesta halua vaihtaa pienempään, niin voisi kokeilla auttaako genuan skuuttipisteen vetäminen oikein reilusti taakse, meinaan kirkkaasti yli "ohjearvojen". Onko joku kokeillut? Kiinnostaisi tietää toimiiko tuo expressin käytäntö genualla sinnepäinkään samalla tavalla vai meneekö ihan pelleilyksi.
Ville
Ville
- harald
- Hallitus
- Posts: 11431
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä varmasti toimii. Tosin mitä taaempana skuuttipiste, ja latteampi alaosa
on, niin sitä vähemmän on tuntoa. Ja jos tämä Ville on se Ville jota uskon niin
tiedät että tuntoa ei ole liikaa muutenkaan.
Sain pitkän viestin Mikko B:ltä joka sanoi että on turvallisempaa pitää
skuuttipistettä liian takana, kuin liian edessä. Skuutti muuttuu myös
epäherkemmäksi "pehmenee" jos pitää skuuttipistettä hiukan taaempana.
treeneissämme käydä läpi.
on, niin sitä vähemmän on tuntoa. Ja jos tämä Ville on se Ville jota uskon niin
tiedät että tuntoa ei ole liikaa muutenkaan.
Sain pitkän viestin Mikko B:ltä joka sanoi että on turvallisempaa pitää
skuuttipistettä liian takana, kuin liian edessä. Skuutti muuttuu myös
epäherkemmäksi "pehmenee" jos pitää skuuttipistettä hiukan taaempana.
Tuon alaosan pulleuden tärkeys on sellainen asia mitä ajattelin tänään illallaMikko B wrote: Hmm... tuo genuan/fokan skuuttipiste on vähän mutkallinen juttu. Yksi lähtökohta on, että "piirretään viiva" 45%
etuliesmasta (alhaalta mitattuna) skuuttikulman läpi ja piste on siinä. Mutta oikeasti skuuttauspisteellä ei
melkeinpä ole väliä, kunhan se ei ole liian edessä.
Käytännössä takaliikin kireys on ratkaiseva. Kunhan skuuttipiste on riittävän takana, skuuttia kiristetään niin
kauan, kunnes takaliesma sulkee riittävästi ylhäältä. Purje kannattaa leikata niin pulleaksi, että alaliesman voi
kiristää täysin tiukalle (rustirauta ottaa yleensä vastaan) ilman, että purjeen alaosa on liian litteä. Silloin
skuuttipiste ei ole kriittinen, vaan ainoastaan skuutin kireys ratkaisee.
Yksi aspekti hommassa on, että kun skuuttipiste on hyvin edessä, purje on erittäin tarkka skuutin kireydelle
(takaliikin kireys on se tärkeä). Kun skuuttipiste on hyvin takana, skuuttaus on vähän "pehmeä" eikä skuutin kireys
ole niin millin tarkka (ikään kuin lisää välitystä skuuttaukseen).
En ehdi nyt enempää, mutta maybe you get the point,
treeneissämme käydä läpi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Skuuttipiste
En kyllä paljoa kostunut edellä mainitusta esityksestä genoan skuuttipisteestä. Tuntui ihan liian teoreettiselta lähestymistavalta. Minun mielestäni on helpompi katsoa virtauslankojan irtoamista, irtoaako ensin ylhäältä vai alhaalta ja sulkeeko liikaa ylhäältä.
Sulkeminen on kuolemansynti, siihen loppuu vauhti ja höidi. Liian auki ylhäältä ja ei höidii. Tämähän se dilemma on mutta melko yksinkertainen kuiten... Niin kireällä kuin mahdollista.
Perusongelma yleensä on, että purjeet on niin huonoja, että niitä ei saa hyvään trimmiin. Toinen asia ehkä FE83:n kohdalla on, että rustit on aika laidalla ja genoaa ei saa aina tarpeeksi keskelle venettä optimaalisesti kevyessä tai keskikelissä. Kovassa tuulessa fokalla ei tätä ongelmaa ole ja sen osoittavat tuloksetkin.
kaikki tämä spekulaatio tietämyksellä, jonka vain täydellinen perehtymättömyys FE83 voi antaa.
Sulkeminen on kuolemansynti, siihen loppuu vauhti ja höidi. Liian auki ylhäältä ja ei höidii. Tämähän se dilemma on mutta melko yksinkertainen kuiten... Niin kireällä kuin mahdollista.
Perusongelma yleensä on, että purjeet on niin huonoja, että niitä ei saa hyvään trimmiin. Toinen asia ehkä FE83:n kohdalla on, että rustit on aika laidalla ja genoaa ei saa aina tarpeeksi keskelle venettä optimaalisesti kevyessä tai keskikelissä. Kovassa tuulessa fokalla ei tätä ongelmaa ole ja sen osoittavat tuloksetkin.
kaikki tämä spekulaatio tietämyksellä, jonka vain täydellinen perehtymättömyys FE83 voi antaa.
Jester