köli
köli
No niin tuli kiristettyä kölipultit,jokainen meni noin 2 mm kun momenttiavaimella kiristin.Köliä katsoessa näkyi selvästi että paaran puoli on paksumpi.Kun oli vähän kolea keli en vielä alkanut hiomaan ,ilma on liian kylmä vielä epoksimaalille.Eipä ihme että luovittiin viimekesänä toisinpäin hyvin ja toisin huonosti!
S/Y Aurora
FIN 2775
FIN 2775
Re: köli
Tervehdyselmo wrote: Köliä katsoessa näkyi selvästi että paaran puoli on paksumpi.
Näin oli meilläkin. Todennäköisesti köli on valettu lappeellaan ja alapuoli painunut huonon tuennan takia.
Kölihomma todellakin parantaa veneen kulkua ja eteenkin luovilla. Olethan katsonut jo Wikistä tuon kölihomman työohjeita?elmo wrote: Kun oli vähän kolea keli en vielä alkanut hiomaan ,ilma on liian kylmä vielä epoksimaalille.Eipä ihme että luovittiin viimekesänä toisinpäin hyvin ja toisin huonosti!
Ystävällisin veneily terveisin PR
kölistä
meillä kanssa jonkunlainen kölihomma tänä keväänä ja siitä olisi muutamia kysymyksiä ennen kun päästään töihin.
meillä on kaikkien pareittain olevien kölipulttien päälle vedetty ainakin maali, mahdollisesti myös joku massaus? Kysymys kuuluukin: Onko tästä pääteltävä, että pultit ovat siinä kireydessä mihin ne on vedetty kun vene on tehty -81, vai onko tehty mahdollisesti jossain vaiheessa sisäremonttia ja päätetty maalata/massata kölipulttienkin yli. Maali on ruskeaa ja noudattelee samaa linjaa koko muunkin sisäpohjan osalta.
Jos pultteja ei ole koskaan kiristetty niin olis ilmeisesti nyt korkea aika...
Edellinen omistaja ei ollut itse tehnyt pulteille mitään, eikä tiedä oliko edellinenkään.
Raisiolainen veneenkorjaaja/huoltaja/ammattilainen ei ollut kuullutkaan moisesta jutusta (kölin kiristämisestä) ja naureskeli kysymyksellemme kun asia otettiin puheeksi
Joten jos jollain vastaavia kokemuksia tai tietoa aiheesta niin informoikaa...
Olen kyllä lukenut miten köliremppa tehdään tältä hienolta palstalta, mutta lähtökohtia tässä yritetään selvittää.
Intoa kaikille keväthommiin!
-anssi-
meillä on kaikkien pareittain olevien kölipulttien päälle vedetty ainakin maali, mahdollisesti myös joku massaus? Kysymys kuuluukin: Onko tästä pääteltävä, että pultit ovat siinä kireydessä mihin ne on vedetty kun vene on tehty -81, vai onko tehty mahdollisesti jossain vaiheessa sisäremonttia ja päätetty maalata/massata kölipulttienkin yli. Maali on ruskeaa ja noudattelee samaa linjaa koko muunkin sisäpohjan osalta.
Jos pultteja ei ole koskaan kiristetty niin olis ilmeisesti nyt korkea aika...
Edellinen omistaja ei ollut itse tehnyt pulteille mitään, eikä tiedä oliko edellinenkään.
Raisiolainen veneenkorjaaja/huoltaja/ammattilainen ei ollut kuullutkaan moisesta jutusta (kölin kiristämisestä) ja naureskeli kysymyksellemme kun asia otettiin puheeksi

Joten jos jollain vastaavia kokemuksia tai tietoa aiheesta niin informoikaa...
Olen kyllä lukenut miten köliremppa tehdään tältä hienolta palstalta, mutta lähtökohtia tässä yritetään selvittää.
Intoa kaikille keväthommiin!
-anssi-
Re: kölistä
Tervehdysanssi wrote: meillä on kaikkien pareittain olevien kölipulttien päälle vedetty ainakin maali, mahdollisesti myös joku massaus? Kysymys kuuluukin: Onko tästä pääteltävä, että pultit ovat siinä kireydessä mihin ne on vedetty kun vene on tehty -81, vai onko tehty mahdollisesti jossain vaiheessa sisäremonttia ja päätetty maalata/massata kölipulttienkin yli. Maali on ruskeaa ja noudattelee samaa linjaa koko muunkin sisäpohjan osalta.
FE:n kölipultit ovat veistämön jäljiltä laminoimatta ja maalaamatta. Jos veneessäsi pulttien päällä on jotain maalia (topcoat?) on se jonkin edellisen omistajan tai venekorjaajan tekosia. Onko veneelläsi käyty ensin kivillä ja sitten telakalla?
Jotta pulttiliitos toimisi kuten on suunniteltu tulee se esikiristää laskettuun momenttiin. Jos pultti ei ole tarpeeksi kireällä voi sen juuresta alkaa tihkua vettä veneeseen taikka toisessa ääripäässä köli alkaa heilua lonksuttaa...anssi wrote: Jos pultteja ei ole koskaan kiristetty niin olis ilmeisesti nyt korkea aika...
Edellinen omistaja ei ollut itse tehnyt pulteille mitään, eikä tiedä oliko edellinenkään.


Asiantuntijoita on moneen lähtöön. Meillä ainakin pultit kiristyivät selvästi, joten hieman löysällä olivat.anssi wrote:Raisiolainen veneenkorjaaja/huoltaja/ammattilainen ei ollut kuullutkaan moisesta jutusta (kölin kiristämisestä) ja naureskeli kysymyksellemme kun asia otettiin puheeksi
Intoa sinullekin. Ovatko mallikaaret saatavillasi?anssi wrote: Olen kyllä lukenut miten köliremppa tehdään tältä hienolta palstalta, mutta lähtökohtia tässä yritetään selvittää.
Intoa kaikille keväthommiin!
-anssi-
Ystävällisin veneily terveisin PR
kiitos
aina mukava kuulla jotain mitä ei tiedä, siis kiitos.
Enpä pysty sanomaan onko veneellä käyty joskus kivillä - todennäköisesti joskus. Vene on kuitenkin sen verran vanha, että kyllä todennäköisyys on kivittämisen puolella...
Tämä nyt on vaan arvailua, mutta onhan makaamaan jäänyt vesi tai ylipäänsä kosteus voinut värjätä "pilssin" ja se on päätetty piilottaa maalin alle?
Tiedä häntä...Täytyy jokatapauksessa nyt keväällä tarkistaa(tai -tuttaa) noiden pulttien kireys. Mitä muuten yleensä käytetään kölin saumausaineena jos ei halua ruveta laminoimaan?
Ei ole minulla mallikaaria, enkä tiedä mistä saisin.
Kiitoksia avusta - ehkä tämä tästä.
-anssi-
Enpä pysty sanomaan onko veneellä käyty joskus kivillä - todennäköisesti joskus. Vene on kuitenkin sen verran vanha, että kyllä todennäköisyys on kivittämisen puolella...
Tämä nyt on vaan arvailua, mutta onhan makaamaan jäänyt vesi tai ylipäänsä kosteus voinut värjätä "pilssin" ja se on päätetty piilottaa maalin alle?
Tiedä häntä...Täytyy jokatapauksessa nyt keväällä tarkistaa(tai -tuttaa) noiden pulttien kireys. Mitä muuten yleensä käytetään kölin saumausaineena jos ei halua ruveta laminoimaan?
Ei ole minulla mallikaaria, enkä tiedä mistä saisin.
Kiitoksia avusta - ehkä tämä tästä.
-anssi-
Re: kiitos
Tervehdysanssi wrote: Ei ole minulla mallikaaria, enkä tiedä mistä saisin.
Yhdistyksellämme (jäsenillämme) on mallikaaria käytössään useampiakin. Missä veneesi on / missä itse asustelet? Tieto auttaa paikallistamaan lähimmät / helpoimmin saavutettavat mallikaaret lainaksi / kopioitaviksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Tämä köliremonttihan alkaa olla niin suuressa suosiossa että se aiheuttaa sosiaalisia paineita...
Ne Tosimiehet, jotka on sen jo tehneet, kertovat että työtä on hirmuisesti. Pohdiskelin miten voisi itse päästä helpommalla. Kölihän lienee rautaa? Olisiko mitään mahdollisuutta teettää kimpassa uusi (parempi) kölimuotti ja lähettää vanhat kölit johonkin uuniin sulatettavaksi ja valettavaksi uudestaan???
Jag bara frågar
Kalevi
Ne Tosimiehet, jotka on sen jo tehneet, kertovat että työtä on hirmuisesti. Pohdiskelin miten voisi itse päästä helpommalla. Kölihän lienee rautaa? Olisiko mitään mahdollisuutta teettää kimpassa uusi (parempi) kölimuotti ja lähettää vanhat kölit johonkin uuniin sulatettavaksi ja valettavaksi uudestaan???
Jag bara frågar
Kalevi
Vaikea kyllä kuvitella, että kölin irroitus/takaisinkiinnitys olisi yhtään vähäisempi projekti kuin köliremppa. Loppupeleissä iso osa tuosta pahamaineisesta kölihommasta on sellaista (muitten kertomusten perusteella pääteltynä), mitä voi itsekseen puuhastella sen suuremmin rehkimättä.Kalevi_Harkonen wrote:Tämä köliremonttihan alkaa olla niin suuressa suosiossa että se aiheuttaa sosiaalisia paineita...
Ne Tosimiehet, jotka on sen jo tehneet, kertovat että työtä on hirmuisesti. Pohdiskelin miten voisi itse päästä helpommalla. Kölihän lienee rautaa? Olisiko mitään mahdollisuutta teettää kimpassa uusi (parempi) kölimuotti ja lähettää vanhat kölit johonkin uuniin sulatettavaksi ja valettavaksi uudestaan???
Jag bara frågar
Kalevi
TervehdysKalevi_Harkonen wrote:Tämä köliremonttihan alkaa olla niin suuressa suosiossa että se aiheuttaa sosiaalisia paineita...
Seura tekee siis kaltaisekseen

Kalevi_Harkonen wrote: Ne Tosimiehet, jotka on sen jo tehneet, kertovat että työtä on hirmuisesti. Pohdiskelin miten voisi itse päästä helpommalla. Kölihän lienee rautaa? Olisiko mitään mahdollisuutta teettää kimpassa uusi (parempi) kölimuotti ja lähettää vanhat kölit johonkin uuniin sulatettavaksi ja valettavaksi uudestaan???
Jag bara frågar
Kalevi
Ennen kuin ryhdyt toteuttamaan unelmaasi tarkkuusvaletusta kölistä, ehdotan tutustumista luokkasääntöihin ja muotinvalmistuksen kustannuksiin. Lupaan, että tutkittuasi asiaa monitahoisesti ei se köliremppaan kuluva aika ja työn määrä loppujen lopuksi niin suuri ollutkaan.

Ystävällisin veneily terveisin PR
...Mutta toisaalta riski jäädä paikalleen, kun muut häipyvät horisonttiin on vielä kölirempan jälkeenkin olemassa. Sitten on turha enää vedota kieroon köliin. Itse en ainakaan vielä uskalla luopua tästä selittelyn mahdollisuudestaelmo wrote:Sosiaalisia paineita alkaa tulla kun kölirepan tehneet häviää horisonttiin!

Olli Niemi
Mikä olikaan momentti ?
Moi, koitin löytää aikaisempaa ketjua, jossa kölipulttien momentti oli mainittuna. Ei löytynyt. Ken tietää, ole ystävällinen ja laita vielä tähän replyksi.
t. Heikki
t. Heikki