FE83:en hintakehitys aikojen saatossa
FE83:en hintakehitys aikojen saatossa
Ei paha hinta, riippuen tietty purjeiden iästä ja muusta yleisilmeestä.
mode edit: pilkoin aiheet, ei ole aiheellista keskustella myytävän kohteen alla
hinnoista. Keskustelu oli kuitenkin asiallista.
mode edit: pilkoin aiheet, ei ole aiheellista keskustella myytävän kohteen alla
hinnoista. Keskustelu oli kuitenkin asiallista.
-Erkka / Awasome
Ei menneeseen ole paluuta, sen takia vertailu noinkin kauas on turhaa.Anonymous wrote:Kaikki on niin suhteellista. Vuosi pari sitten noilla spekseillä oli FE83 myynnissä 12 k¤ (kaikki alkuperäistä) ja markka-aikaan FE83:n hinta oli lähes poikkeuksetta alle 100 tmk.Awa wrote:Ei paha hinta, riippuen tietty purjeiden iästä ja muusta yleisilmeestä.
Joakim
Silti on ollut selvästi näkyvillä, että viimeaikoina pyyntihinnat FE:stä ovat olleet lähempänä 20k¤:tä kuin 15:sta, aikalailla ilman mitään ihmeempiä purjekertoja tms. Eli siinä mielessä tuo 16k¤ on aikalailla halpa hinta.
Tuo 12 k¤ pyynti ei ollut kovin kaukaa (luultavasti kevät 2005 tai 2006) ja markka-aikaisistakin hintapyynnöistä voi ainakin päätellä suhteellisia hintakehityksiä, jossa FE:n hinta on ehkä noussut enemmän kuin monen muun vastaavan.Petri wrote: Ei menneeseen ole paluuta, sen takia vertailu noinkin kauas on turhaa.
Silti on ollut selvästi näkyvillä, että viimeaikoina pyyntihinnat FE:stä ovat olleet lähempänä 20k¤:tä kuin 15:sta, aikalailla ilman mitään ihmeempiä purjekertoja tms. Eli siinä mielessä tuo 16k¤ on aikalailla halpa hinta.
Joakim
Ja täytyy (tai siis kannattaa) pitää mielessä, että pyyntihinta on melko usein eri asia kuin toteutunut hinta, eli se millä tavara vaihtaa omistajaa...
Olen muuten itse seilannut kerran juuri tällä myynnissä olevalla feneellä. Silloin ainakin kyseinen yksilö oli huippuhyvä - onpa siitä reissusta tosin aikaakin kulunut mycket paljon.
Kyseessä on yhden mun entisen duunikaverin faijan vene, ja käsittääkseni se on ollut heillä uudesta asti - eli samalla perheellä hellässä hoidossa.
Olen muuten itse seilannut kerran juuri tällä myynnissä olevalla feneellä. Silloin ainakin kyseinen yksilö oli huippuhyvä - onpa siitä reissusta tosin aikaakin kulunut mycket paljon.
Kyseessä on yhden mun entisen duunikaverin faijan vene, ja käsittääkseni se on ollut heillä uudesta asti - eli samalla perheellä hellässä hoidossa.
No, jos pari vuotta sitten sai 12 tonnilla FEn niin teki hyvän diilin. Sehän tarkoittaa sitä, että uudet purjeet ja kone olisi edelleen alle 20k¤. En paljon enempää omastani maksanut, mutta purjeet on uusittu, elektroniikka samoin jne. eli kyllähän meidän veneissä on runko puolet ja loput hipleet toinen puoli hinnasta, noin karkeasti.
-Erkka / Awasome
Yksittäistapauksista on paha mitään päätellä. Tuommoinen 12k¤ vene on ollut joko todellinen löytö, tai sitten siinä on ollut jotain vikaa.Anonymous wrote: Tuo 12 k¤ pyynti ei ollut kovin kaukaa (luultavasti kevät 2005 tai 2006) ja markka-aikaisistakin hintapyynnöistä voi ainakin päätellä suhteellisia hintakehityksiä, jossa FE:n hinta on ehkä noussut enemmän kuin monen muun vastaavan.
Joakim
Itse ostin veneen 2004, eikä silloin tuohon hintaan ollut mitään kaupan. Kyllä FE:n keskimääräinen pyyntihinta liiteli jo silloin jossain 16-18k¤ hujakoilla, ja siitä se on koko ajan tasaisesti noussut.
Samoin on mielestäni käynyt kyllä lähes kaikille vastaavan kokoisille. Jos nousu FE:n kohdalla on ollut voimakkaampaa, on se mielestäni ihan ansaittua... Tällaisille hyvin purjehtiville järkevän kokoisille veneille tuntuu olevan aina kysyntää, vaikka uusia "halpaveneitä" puskee markkinoille. Niiden hinnat ovat kuitenkin purjehduskunnossa vähintään nelinkertaisia huippukuntoiseen FE:hen verrattuna.
Sitäpaitsi aktiivisen yhdistyksen/luokkaliiton arvo on mittaamaton. FE:n tapauksessa se on lisäksi nostanut veneiden arvoa ihan konkreettisesti, kun se on monen kohdalla johtanut kilpavarustelukierteeseen

Jep, Olli!
Näinhän tämä just on. Uudessa venelehdessä on yksi puolalainen (justjoo) 30 jalkainen uusi pursi hintaan palttiarallaa 45 k¤. Mitoiltansa himpun verran Fe:tä isompi, tiedä sitten että miten seilaa.
Eli aika järkevä hinta, varsinkin kun muut tuon kokoluokan veneet maksavat yleensä 70 k¤ pintaan. Silti tuo puolalainen on noin kaksi kertaa Fe:n hintainen, edellyttäen siis että vanhan feneen kone ja purjeet vaihdettu. Mahtaako sitten kuitenkaan olla ominaisuuksia jne asioita kaksi kertaa enemmän kuin Fe:ssä? Eli kyllä Fe:n hinnalla saa edelleen paljon venettä, vaikkakin hinta on reaalirahassa mitattuna noussut vuosien aikana.
No, uusi vene on aina uusi vene, mutta silti. Alkaa meinaan ahistaa, kun on tässä feneettömänä miettinyt ja ihmetellyt, että mikäköhän olisi "se seuraava" paatti, joka soveltuisi meille viidelle, 2+3 muotoiselle isohkolle ydinperheelle. Onhan noita, mutta hinnat ovat osastoa "autshpaljon" myös. Äh.
Näinhän tämä just on. Uudessa venelehdessä on yksi puolalainen (justjoo) 30 jalkainen uusi pursi hintaan palttiarallaa 45 k¤. Mitoiltansa himpun verran Fe:tä isompi, tiedä sitten että miten seilaa.
Eli aika järkevä hinta, varsinkin kun muut tuon kokoluokan veneet maksavat yleensä 70 k¤ pintaan. Silti tuo puolalainen on noin kaksi kertaa Fe:n hintainen, edellyttäen siis että vanhan feneen kone ja purjeet vaihdettu. Mahtaako sitten kuitenkaan olla ominaisuuksia jne asioita kaksi kertaa enemmän kuin Fe:ssä? Eli kyllä Fe:n hinnalla saa edelleen paljon venettä, vaikkakin hinta on reaalirahassa mitattuna noussut vuosien aikana.
No, uusi vene on aina uusi vene, mutta silti. Alkaa meinaan ahistaa, kun on tässä feneettömänä miettinyt ja ihmetellyt, että mikäköhän olisi "se seuraava" paatti, joka soveltuisi meille viidelle, 2+3 muotoiselle isohkolle ydinperheelle. Onhan noita, mutta hinnat ovat osastoa "autshpaljon" myös. Äh.
Tietenkin lienee vain pyyntihintojen osalta, mutta kyllähän tuo hintahaitari jokatapauksessa kertoo että varsinaisen hinnan mediaanikin on varmasti paljon 15k¤ yläpuolella, vaikka jokainen myyjä olisikin aina antanut jonkun verran alennusta.harald wrote:nettiveneen lista myydyistä FE-veneistä:
http://tinyurl.com/ywxcwr
Tuo 23k¤ FE on kyllä aika hauska, kaitpa kevlar1G sitten nostaa hintaa noin paljon

mode: linkki muutettu tinyurl
Tässä hintoja vanhoista Vene-lehdistä ja vertaus Maxi Fenixiin.
Vene 8/99: 6 kpl FE83:ia 80-98 tmk (13-16 k¤), Maxi Fenix 128-170 tmk (21-29 k¤).
Vene 2/00: 7 kpl FE83:ia hinnat tasaisesti 83-95 tmk (14-16 k¤), yhdessä -96 kone, toista kehutaan vähän purjehdituksi huippuyksilöksi, halvimmassakin kone peruskorjattu ja "erittäin siisti". Samassa lehdessä Maxi Fenixit 132-150 tmk (22-25 k¤).
Vene 3/03: 3kpl 14,3, 15,4 ja 23,5 k¤. Kalliimmassa -01 purjeet kaikissa vanhat koneet. Maxi Fenix 27 k¤.
Vene 3/04: 7 kpl 10,5 - 22 k¤. 17,5 k¤ yksilössä purjeet 99-03 ja paljon uusittu -03. 10,5 k¤ yksilössä ihan kattava varustus, mutta mitään ei ole mainittu uusitun. Ei Fenixejä.
Vene 3/05: 3 kpl 16,5, 17 ja 18,8 k¤ ja Fenixit 25,5 ja 26 k¤.
Vene 9/05 8 kpl 16,8-20,9, joista 5 kpl alle 18 k¤. Fenixit 32 ja 39 k¤.
Vene 3/06 16 ja 17 k¤ ei Fenixejä.
Noista voisi vetää vaikkapa seuraavan johtopäätöksen: FE83:n pyyntihintataso oli pitkään ~14-16 k¤ ja Fenixin hintataso n. 1,5-kertainen. Aivan viime vuosina myös ~20 k¤ ja selkeästi ylikin pyynnöt ovat yleistyneet ja kauppojakin on syntynyt. Fenixeistäkin on pyydetty nykyään hurjia, mutta kauppoja en usko yli 30 k¤ tehdyn. Sen sijaan syksyllä meni yksi asiallinen Fenix alle 20 k¤. Ehkä FE:tä enemmän vastaava Maxi Magicejä on myyty edelleen ainoastaan alle 20 k¤ (useita kauppoja 13-18 k¤, sisältää myös sen, josta viime vuonna pyydettiin pitkälti yli 20 k¤). Magic oli 90-luvulla melko tarkasti FE:n hintainen.
Vertaus uusiin. Noin pieniä ei juuri Suomessa myydä. FG 28e on sentään jo merkittävästi isompi. Niitähän saa käytettynä 60-65 k¤ ja uutena niukasti alle 100 k¤ varustettuna. Myynnissähän on myös ollut lähes iskemätön First 27.7 erinomaisella varustuksella 59 k¤. Näissä molemmissa on kunnollinen takakajuutta ja erillinen vessa, mikä tekee veneistä selkeästi halutumpia.
Joakim
Vene 8/99: 6 kpl FE83:ia 80-98 tmk (13-16 k¤), Maxi Fenix 128-170 tmk (21-29 k¤).
Vene 2/00: 7 kpl FE83:ia hinnat tasaisesti 83-95 tmk (14-16 k¤), yhdessä -96 kone, toista kehutaan vähän purjehdituksi huippuyksilöksi, halvimmassakin kone peruskorjattu ja "erittäin siisti". Samassa lehdessä Maxi Fenixit 132-150 tmk (22-25 k¤).
Vene 3/03: 3kpl 14,3, 15,4 ja 23,5 k¤. Kalliimmassa -01 purjeet kaikissa vanhat koneet. Maxi Fenix 27 k¤.
Vene 3/04: 7 kpl 10,5 - 22 k¤. 17,5 k¤ yksilössä purjeet 99-03 ja paljon uusittu -03. 10,5 k¤ yksilössä ihan kattava varustus, mutta mitään ei ole mainittu uusitun. Ei Fenixejä.
Vene 3/05: 3 kpl 16,5, 17 ja 18,8 k¤ ja Fenixit 25,5 ja 26 k¤.
Vene 9/05 8 kpl 16,8-20,9, joista 5 kpl alle 18 k¤. Fenixit 32 ja 39 k¤.
Vene 3/06 16 ja 17 k¤ ei Fenixejä.
Noista voisi vetää vaikkapa seuraavan johtopäätöksen: FE83:n pyyntihintataso oli pitkään ~14-16 k¤ ja Fenixin hintataso n. 1,5-kertainen. Aivan viime vuosina myös ~20 k¤ ja selkeästi ylikin pyynnöt ovat yleistyneet ja kauppojakin on syntynyt. Fenixeistäkin on pyydetty nykyään hurjia, mutta kauppoja en usko yli 30 k¤ tehdyn. Sen sijaan syksyllä meni yksi asiallinen Fenix alle 20 k¤. Ehkä FE:tä enemmän vastaava Maxi Magicejä on myyty edelleen ainoastaan alle 20 k¤ (useita kauppoja 13-18 k¤, sisältää myös sen, josta viime vuonna pyydettiin pitkälti yli 20 k¤). Magic oli 90-luvulla melko tarkasti FE:n hintainen.
Vertaus uusiin. Noin pieniä ei juuri Suomessa myydä. FG 28e on sentään jo merkittävästi isompi. Niitähän saa käytettynä 60-65 k¤ ja uutena niukasti alle 100 k¤ varustettuna. Myynnissähän on myös ollut lähes iskemätön First 27.7 erinomaisella varustuksella 59 k¤. Näissä molemmissa on kunnollinen takakajuutta ja erillinen vessa, mikä tekee veneistä selkeästi halutumpia.
Joakim
Tässä juuri oli pointti, uudet veneet ovat isompia, ja vaikka ne olisivat hinta/laatusuhteeltaan kuinka edullisia, ne ovat silti pirun kalliita. 8m+ kokoluokassa pääsee harrastukseen kiinni 20k¤ panostuksella. Ainakin minulla 40k¤ pankkilaina takakajuutasta ja vessan ovesta ylittäisi sietokyvyn. Uskon, että monella muullakin kulkee harrastusvälinebudjetin raja noilla paikkeilla, ja siksi tämän kokoluokan veneet viedään jatkossakin käsistä, etenkin kun niitä ei enää tehdä.Anonymous wrote: Vertaus uusiin. Noin pieniä ei juuri Suomessa myydä. FG 28e on sentään jo merkittävästi isompi. Niitähän saa käytettynä 60-65 k¤ ja uutena niukasti alle 100 k¤ varustettuna. Myynnissähän on myös ollut lähes iskemätön First 27.7 erinomaisella varustuksella 59 k¤. Näissä molemmissa on kunnollinen takakajuutta ja erillinen vessa, mikä tekee veneistä selkeästi halutumpia.
Joakim
Tietysti itsekin tulee joskus haaveiltua isommasta, mutta silloin palautuu nopeasti mieleen se tosiasia, että vaikka fyrkkaa joskus olisikin, niin tuskin tällaisella epäsosiaalisella havumetsien hylkiöllä koskaan on niin paljon kavereita, että saisi isompaa venettä liikkeelle koska tahansa. FE on kuitenkin helppo hanskata vaikka yksin, ja vain merellä vietetyt tunnit ovat kaiken sen vaivan arvoisia...
No kyseinen (23k¤) vene taisi mennä kaupaksi neljässä päivässä, joten eikö hinta silloin ollut kohdallaan. Nuo nettiveneen hinnat myydyissä veneissä eivät pidät aina paikkaansa. Moni ei vaan viitsi laittaa sitä hintaa millä vene myytiin.
- Antti
- Antti
Petri wrote:Tietenkin lienee vain pyyntihintojen osalta, mutta kyllähän tuo hintahaitari jokatapauksessa kertoo että varsinaisen hinnan mediaanikin on varmasti paljon 15k¤ yläpuolella, vaikka jokainen myyjä olisikin aina antanut jonkun verran alennusta.harald wrote:nettiveneen lista myydyistä FE-veneistä:
http://tinyurl.com/ywxcwr
Tuo 23k¤ FE on kyllä aika hauska, kaitpa kevlar1G sitten nostaa hintaa noin paljon
mode: linkki muutettu tinyurl
[quote="Anonymous"]
Itse ostin veneen 2004, eikä silloin tuohon hintaan ollut mitään kaupan. Kyllä FE:n keskimääräinen pyyntihinta liiteli jo silloin jossain 16-18k¤ hujakoilla, ja siitä se on koko ajan tasaisesti noussut.
2006 pyynnöt liikkui 16-23 kEUR välillä, joten tuosta haarukasta voi sitten hakea keski- ja mediaanihintaa. Hankalaahan tuo vertailu on, koska tämän ikäisten veneiden kunto vaihtelee jo paljonkin. Itse arvostin sitä, että vene on ostettaessa hyvässä kondiksessa, tarvittavat päivitykset tehty ja suhtkoht hyvin varusteltu. Eipähän tarvitse viettää koko kevättä pressun ja veneen alla ja pääsee heti alkuksestä itse asiaan. Toki on niitä jotka haluaa ostaa periaatteessa vain rungon ja että myöhemmin veneessä näkyy oman käden jälki.
Itse ostin veneen 2004, eikä silloin tuohon hintaan ollut mitään kaupan. Kyllä FE:n keskimääräinen pyyntihinta liiteli jo silloin jossain 16-18k¤ hujakoilla, ja siitä se on koko ajan tasaisesti noussut.
2006 pyynnöt liikkui 16-23 kEUR välillä, joten tuosta haarukasta voi sitten hakea keski- ja mediaanihintaa. Hankalaahan tuo vertailu on, koska tämän ikäisten veneiden kunto vaihtelee jo paljonkin. Itse arvostin sitä, että vene on ostettaessa hyvässä kondiksessa, tarvittavat päivitykset tehty ja suhtkoht hyvin varusteltu. Eipähän tarvitse viettää koko kevättä pressun ja veneen alla ja pääsee heti alkuksestä itse asiaan. Toki on niitä jotka haluaa ostaa periaatteessa vain rungon ja että myöhemmin veneessä näkyy oman käden jälki.
No otetaanpa tähänkin asiaan hiukan perspektiiviä pidemmältä aikaväliltä.
Nahema on ostettu 1984 (joo on se totta) ja maksoin siitä silloin 110.000 mk, ja se oli hyvinkin käypä hinta siihen aikaan hyvästä yksilöstä. Huippu pyynnöt olivat n. 120.000 ja halvimmat n. 100.000. Hinnan heilahtelut vuosien saatossa todennäköisesti selittyvät kyllä osin koko maan yleisellä tilanteella. Hinnan nousuun viime aikoina on kyllä syynsä luokan aktiivisuudella, jäsenistön yhtenäisyydellä ja avoimmuudella. Tätä palstaa unohtamatta, tämän parempaa käyntikorttia mikään venetyyppi tuskin voi tarjota!
Esa
Nahema on ostettu 1984 (joo on se totta) ja maksoin siitä silloin 110.000 mk, ja se oli hyvinkin käypä hinta siihen aikaan hyvästä yksilöstä. Huippu pyynnöt olivat n. 120.000 ja halvimmat n. 100.000. Hinnan heilahtelut vuosien saatossa todennäköisesti selittyvät kyllä osin koko maan yleisellä tilanteella. Hinnan nousuun viime aikoina on kyllä syynsä luokan aktiivisuudella, jäsenistön yhtenäisyydellä ja avoimmuudella. Tätä palstaa unohtamatta, tämän parempaa käyntikorttia mikään venetyyppi tuskin voi tarjota!
Esa