Onko kenelläkään mitään järkevää ideaa miten tuo alagaija (spinnupuomin alasvetäjä) pitäisi
oikeasti vetää?
Sehän on keulakannessa kiinni renkaassa ruffikaton edessä, siitä se menee jotakin kautta ruffi-
katon vinsseille ja -vapauttajille. Tuo mitä kautta on kysymysmerkki. Meillä on nyt lyhyt pätkä
köyttä joka nostaa kannessa olevan plokin niin korkealle ettei köysi hierrä ruffikaton etuosaa
mutta miten siitä mennään taaksepäin on vähän auki.
Jos sen vetää suoraan siitä plokirivistöön niin geometria on eri eri halsseilla, eli vedon tulisi
mennä jotenkin keskiviivaa pitkin, tai sitten niin ettei käytetä tuollaista nostavaa köysipätkää
välissä.
Miten muilla?
Alagaijan veto?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Alagaijan veto?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Teerve Harald, kotona taas? Ei sitten jaksettu katsella, kun veneet oli vierekkäin? Tosin tää on mun mielestä puitu joskus ennenkin?
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0415
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0415
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
On varmaan sahattu mutta sitä oikeata ratkaisua (TM) vielä etsitään.
Jos se alagaija on tuossa mastonjuuressa niin siihen puomin päähän ei muodostu yhtään
puomia eteenpäin työntävää voimaa jota tarvitaan jotta puomin pää pysyisi purjeessa kiinni.
Eli sen alagaijan pitäisi olla vähintään siinä rinkulassa joka on teilläkin keulakannella nimitarran
edessä. Joissain veneissä tuo vedetään ihan keulaan asti, tämä tietenkin vaikeuttaa jiippejä
kun joutuu irrottamaan sen alagaijan puomista, ei hyvä kovemmilla keleillä. Tätä tapaa käytetään
enimmäkseen isommissa veneissä joissa on tuplat skuutit/gaijat tai jopa kaksi spinnupuomia,
yksi kullekin halssille.
Parasta olisi jos sen vetäisi mastonjalasta suoraan eteenpäin esim plokilla joka olisi mastonjuuressa. Tässä tulee sitten se ongelma että jos käyttää ST-fokkaa niin tuo alagaija on
ikävästi tiellä. Jos pistäisi samalaisen pylpyrän kuin murtoplokirivistössä ruffikattoon niin lähelle
ST-kiskon keskimmäistä yhtymäkohtaa kattoon kuin mahdollista? Hmm... Silloin voisi myös
käyttää tuota korottavaa köysipätkää jotta ruffikaton etureunan gelkkarit ei palaisi puhki.
On muuten yllättävää miten hyvin köysi syö itsensä gelcoatiin!
Joo, kotona ollaan. Eilen eka tiistis kesätauon jälkeen. Kovatuulinen kisa, erittäin puuskainen
ja vaikea ajettava ja tulos mairitteleva toinen sija (20 venettä)! Harald hehkuu duunissa
Jos se alagaija on tuossa mastonjuuressa niin siihen puomin päähän ei muodostu yhtään
puomia eteenpäin työntävää voimaa jota tarvitaan jotta puomin pää pysyisi purjeessa kiinni.
Eli sen alagaijan pitäisi olla vähintään siinä rinkulassa joka on teilläkin keulakannella nimitarran
edessä. Joissain veneissä tuo vedetään ihan keulaan asti, tämä tietenkin vaikeuttaa jiippejä
kun joutuu irrottamaan sen alagaijan puomista, ei hyvä kovemmilla keleillä. Tätä tapaa käytetään
enimmäkseen isommissa veneissä joissa on tuplat skuutit/gaijat tai jopa kaksi spinnupuomia,
yksi kullekin halssille.
Parasta olisi jos sen vetäisi mastonjalasta suoraan eteenpäin esim plokilla joka olisi mastonjuuressa. Tässä tulee sitten se ongelma että jos käyttää ST-fokkaa niin tuo alagaija on
ikävästi tiellä. Jos pistäisi samalaisen pylpyrän kuin murtoplokirivistössä ruffikattoon niin lähelle
ST-kiskon keskimmäistä yhtymäkohtaa kattoon kuin mahdollista? Hmm... Silloin voisi myös
käyttää tuota korottavaa köysipätkää jotta ruffikaton etureunan gelkkarit ei palaisi puhki.
On muuten yllättävää miten hyvin köysi syö itsensä gelcoatiin!
Joo, kotona ollaan. Eilen eka tiistis kesätauon jälkeen. Kovatuulinen kisa, erittäin puuskainen
ja vaikea ajettava ja tulos mairitteleva toinen sija (20 venettä)! Harald hehkuu duunissa

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020