Kenen FE?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Siistiä!
Mustalistainen, on vissiin -81:nen? Spinnu ei ole tuttu. Kuvan Exif-datassa ei sen
suuremmin ole infoa. Helsingin edustalla kuitenkin selvästi.
FE-yksilö on siitä erikoinen että siinä ei ole raitoja ollenkaan.
Spinnutrimmi näyttää hyvältä, ihmeellistä ettei tunnisteta FE:tä jossa spinnutrimmi
kohdallaan? Isopurjeessakaan ei ole minkäänlaista maakarin merkkiä. Olisiko
kuvassa photoshopattu pois viivoja jne?
Mustalistainen, on vissiin -81:nen? Spinnu ei ole tuttu. Kuvan Exif-datassa ei sen
suuremmin ole infoa. Helsingin edustalla kuitenkin selvästi.
FE-yksilö on siitä erikoinen että siinä ei ole raitoja ollenkaan.
Spinnutrimmi näyttää hyvältä, ihmeellistä ettei tunnisteta FE:tä jossa spinnutrimmi
kohdallaan? Isopurjeessakaan ei ole minkäänlaista maakarin merkkiä. Olisiko
kuvassa photoshopattu pois viivoja jne?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Appropos, onko FE:issä mitään muita vuosimallieroja? Omankin veneen oletettu ikä perustuu edelliseltä omistajalta saatuun perimätietoon. Mitään valmistajan sarjanumerokilpeä tms. ei ole löytynyt - pitäisikö sellainen olla?harald wrote:Mustalistainen, on vissiin -81:nen?
Valmistusvuoden bongaus ei kai vaikuta kryssi- tai muuhunkaan nopeuteen, mutta kuuluu sinänsä äärimmäisen mielenkiintoiseen nice to know -osastoon

- Kalevi
Vuonna 2002 tehdyn äänestyksen mukaan näyttäisi siltä, että vain puolella veneistä on kilpi tallella:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=20
Omasta veneestä en ole sarjanumeroa löytänyt...
Sisustuksessa on ainakin kai vuosimalleissa eroja, vanhemmissa taisi olla avohyllyt?
Teippauksia on ollut vähintään kolmea eri mallia, mutta olikohan ne valittavissa asiakkaan mieltymyksen mukaan, vai riippuivatko vuosimallista? Näistä tietysti nopein on se, missä on kaksi raitaa ruffin kyljessä, vielä jos ne ovat punaiset, niin sitten on todella nopea
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=20
Omasta veneestä en ole sarjanumeroa löytänyt...
Sisustuksessa on ainakin kai vuosimalleissa eroja, vanhemmissa taisi olla avohyllyt?
Teippauksia on ollut vähintään kolmea eri mallia, mutta olikohan ne valittavissa asiakkaan mieltymyksen mukaan, vai riippuivatko vuosimallista? Näistä tietysti nopein on se, missä on kaksi raitaa ruffin kyljessä, vielä jos ne ovat punaiset, niin sitten on todella nopea

- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
jos pentrissä on keitin sivukannen alla, on kyseessä todnäk -81:nen.
Mustat kylkilistat (ja mahdollisesti myös klyysien puute edessä) on myös
osoitus alkusarjan veneestä. Uimatikkaat alaasennossa myös, jos tikkaan
alaosa sojottaa vinosta taakse, se on alkusarjaa, jos tikkaan nivelen
kohdalla sahaus on tehty vinosti niin, että alaosa sojottaa suoraan alas,
on kyseessä myöhemmän mallin vene.
Liukuovet taisi erään lähteen mukaan olla lisävaruste, eikä välttämättä
osoita vuosimallista mitään.
Mustat kylkilistat (ja mahdollisesti myös klyysien puute edessä) on myös
osoitus alkusarjan veneestä. Uimatikkaat alaasennossa myös, jos tikkaan
alaosa sojottaa vinosta taakse, se on alkusarjaa, jos tikkaan nivelen
kohdalla sahaus on tehty vinosti niin, että alaosa sojottaa suoraan alas,
on kyseessä myöhemmän mallin vene.
Liukuovet taisi erään lähteen mukaan olla lisävaruste, eikä välttämättä
osoita vuosimallista mitään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Muutenkin tuo liukuovien toteutus tällaisena on ollut vähän kyseenalainen parannus tuotetarjontaan, ne kun tuppaavat olemaan jatkuvasti jumissa puun turpoamisen tähden.harald wrote:Liukuovet taisi erään lähteen mukaan olla lisävaruste, eikä välttämättä
osoita vuosimallista mitään.
Perttu, satunnainen purjehtija
Tervehdysharald wrote:Mustalistainen, on vissiin -81:nen?
Mustatlistat sopii kyllä vuoden -81 malliin.
Vm -81 musta / tumman sininen yhtenäinen raita ruffin kyljessä on usein niin auringon polttama ja huonokuntoinen, etten pidä mahdottomana että se on revitty irti.harald wrote: FE-yksilö on siitä erikoinen että siinä ei ole raitoja ollenkaan.
Näyttäisi kovasti olevan scandicup spinnu, kun alareuna roikkuu noin alhaalla. Kas kun et huomannut, että isopurjetta pitäisi avata lisää aina vantteihin asti (kuvassa iso on liian tiukalla).harald wrote: Spinnutrimmi näyttää hyvältä, ihmeellistä ettei tunnisteta FE:tä jossa spinnutrimmi kohdallaan? Isopurjeessakaan ei ole minkäänlaista maakarin merkkiä. Olisiko kuvassa photoshopattu pois viivoja jne?

Ystävällisin veneily terveisin PR
Niin, itse mietin, että pitäisikö uskaltaa ensi kaudeksi kokeilla...*rumpujen pärinää* kolmea raitaa!Panu wrote:TervehdysOlli wrote: ...Näistä tietysti nopein on se, missä on kaksi raitaa ruffin kyljessä, vielä jos ne ovat punaiset, niin sitten on todella nopea
Voi rähmä. Siitäkö se on kiinni? Tilasinko uuden ison aivan turhaan?
Veikkaisin, että vaikutus veneen aerodynamiikkaan olisi merkittävä ja vähintään kolmen aramid-isopurjeen vertainen.
Hei
Vene on FIN 2283 Annelei, jonka kotisatama on Porvoossa. Vene tuli aikoinaan ilman raitoja, ilman itseskuttaavan fokan kiskoa, isommilla vinsseillä. paremmila vinnsi vapauttajilla ym., jotka "helpotti" veneellä purjehtimista. Purjeet on aina olleet Hartikaisen käsialaa ( Chris Winter ja Pelle Kindberg). Nykyinen isoporje on 90-luvun alusta ja silloin Hartikainen teki purjeita Shore Sailsin lisenssillä. Veneessä on aina käytetty max kokoista 3 Genoa tuulialueella 5 - 18 m/s. Kilpailussa on ajettu 1 Genoalla aina 8 m/s tuuliin. Veneessä on Volvon bensa kone, joka viime keväänä vaihedettiin uuteen Saildrive 280 moottoriin. Spinnu on vanha scandicap spinnu, joka kavennettu hartioista, jotta olisi helpompi purjehtia sööriä. Se on hiukan liian leveä LYSiin, mutta eipä veneelä ole kilpailtu enään useaan vuoteen.
Vene on FIN 2283 Annelei, jonka kotisatama on Porvoossa. Vene tuli aikoinaan ilman raitoja, ilman itseskuttaavan fokan kiskoa, isommilla vinsseillä. paremmila vinnsi vapauttajilla ym., jotka "helpotti" veneellä purjehtimista. Purjeet on aina olleet Hartikaisen käsialaa ( Chris Winter ja Pelle Kindberg). Nykyinen isoporje on 90-luvun alusta ja silloin Hartikainen teki purjeita Shore Sailsin lisenssillä. Veneessä on aina käytetty max kokoista 3 Genoa tuulialueella 5 - 18 m/s. Kilpailussa on ajettu 1 Genoalla aina 8 m/s tuuliin. Veneessä on Volvon bensa kone, joka viime keväänä vaihedettiin uuteen Saildrive 280 moottoriin. Spinnu on vanha scandicap spinnu, joka kavennettu hartioista, jotta olisi helpompi purjehtia sööriä. Se on hiukan liian leveä LYSiin, mutta eipä veneelä ole kilpailtu enään useaan vuoteen.