Tarkoitus olisi talven mittaan heivata veneestä vanha 2-tahtikärytin, ja vaihtaa tilalle dieselkone. Samalla menee muutamia muita asioita uusiksi.
Mulla tulee tällä hetkellä pakoputki ulos peräsimen takaa pohjasta, eli se on siis veden alla veneen liikkuessa. Siitä on hyvin vaikea havainnoida tuleeko vettä vai ei, ja syöhän se varmaan jotain solmun miljoonasosia vauhtiakin.
Ajattelin laminoida vanhan rei'än umpeen, ja tuoda röörin ulos jostain muualta. Onko hyviä mielipiteitä, kannattaako putki tuoda ulos peräpeilistä vai kyljestä, vai onko asialla mitään merkitystä? Molempia ratkaisuita on näkynyt.
Toinen juttu on löpötankki. Tähän asti on pärjätty perämoottoreista tutulla OMC:n irtotankilla. Nyt olisi hyvä sauma asentaa samalla kiinteä tankki. Tankeista oli jotain juttua aiemmassa viestiketjussa http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=602
Useimmissa FE:issä tankki on kaiketi moottorin takana sitloodan alla. Onko tietoa, mistä saisi alkuperäisen kaltaista V-mallista tankkia? Onko kellään kuvia miten tankki on asennettu? Tarviiko sille esim. laminoida jotain kiinnikkeitä pohjaan? Mikä on hyvä paikka täyttöaukolle?
FE:n dieselöinti
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE:n dieselöinti
Aallokko saattaa pumpata vettä putkistoon jos reikä on kyljessä? PeräpeilissäOlli wrote:Onko hyviä mielipiteitä, kannattaako putki tuoda ulos peräpeilistä vai kyljestä, vai onko asialla mitään merkitystä? Molempia ratkaisuita on näkynyt.
reikä saattaa aiheuttaa peräpeilin nokeentumista (onko koneessa silloin vikaa?).
Peräpeilissä saat hyvän optisen indikaattorin veden kierrätyksestä. Kai se perä-
peiliasennus on se normi?
Mielestäni tuollainen on paras painonjakauman ja tilan kannalta;Toinen juttu on löpötankki. Tähän asti on pärjätty perämoottoreista tutulla
...
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=602
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0168
Tarkoitan tilankäytöllä sitä, että silloin saa enemmän tilaa sitloodan alle. Jotkut
tosin arvostavat punkan alla olevan tilan korkeammalle. Mm. Maritimista saa
muuten muovisia tankkeja, muistaakseni sellainen n 30cm korkea tankki mahtuu
tuonne punkan alle. Pahvimallilla tuon voi kokeilla. Ps. sirkkeli löytyy lainaksi
tuota punkan vaneria varten.
Painonjakauman kannalta tuo punkan alla oleva tila on mielestäni tosi hyvä,
erittäin lähellä painopistettä. Hifistelyä tietty.
Paikka ei ole niin kuvauksellinen että meillä olisi kuvaa em alkuperäistankinUseimmissa FE:issä tankki on kaiketi moottorin takana sitloodan alla. Onko tietoa, mistä saisi alkuperäisen kaltaista V-mallista tankkia? Onko kellään kuvia miten tankki on asennettu? Tarviiko sille esim. laminoida jotain kiinnikkeitä pohjaan? Mikä on hyvä paikka täyttöaukolle?
asennuksesta. Pääpirteissään se ruuvataan etureunastaan laipioon, ja takaosa
vain seisoo tasuilla pohjan päällä. Täyttöaukko on silloin sitloodan pohjassa,
joka on hiukan vaikeaa jos on tralleja sitloodan pohjalla. Tosin tuota tankkia
ei niin useasti tarvitse täyttää että tuo olisi ongelma

Jos tankin asentaa punkan alle, voisi täyttöputki asentaa styyran puolelle
kanteen. Letkun veto saattaa tosin näkyä sisustuksessa. Ellei vedä tuota letkua
konetilan läpi ja siitä alas punkan alle?
Voisihan sen tankin muuten asentaa paaran puolelle myös, heti pentryn
taakse tuonne säilytystilan puolelle. Tila säilytyslokeron turkin alla on muuten
yllättävän korkea, ja vaikka tankki olisi tuotakin korkeampi niin sekään ei
haittaa vaikka turkki nousisi siitä etureunastaan 10-20cm, vaikea tila käyttää
muutenkin/johonkin muuhun.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
hjertmans.se:
http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... rubnr=1013
42l, 930SEK
Mielestäni 20-30l on aivan riittävän kokoinen.
Maritim:
http://www.maritim.fi/pdfs/071-116_3-1.pdf ("Kaukohallintalaitteet, sakkelit?")
sivu 105, 22l, 46x31x22cm 34¤.
Onko "polttoainesäiliö" sopiva löpölle myös?
edit:
Meredin.fi: http://www.meredin.fi/Meredin/1310.pdf
Sivu 3, 33l, L=350mm, K=230mm, P=500mm 112¤
Ja Merediniltä saa rosteritankkejakin, 22l, 178¤. Itse asiassa kaikki pientankit
on 178¤ (22, 27,16,21,29,24,30,33 ja 36 litraiset).
http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... rubnr=1013
42l, 930SEK
Mielestäni 20-30l on aivan riittävän kokoinen.
Maritim:
http://www.maritim.fi/pdfs/071-116_3-1.pdf ("Kaukohallintalaitteet, sakkelit?")
sivu 105, 22l, 46x31x22cm 34¤.
Onko "polttoainesäiliö" sopiva löpölle myös?
edit:
Meredin.fi: http://www.meredin.fi/Meredin/1310.pdf
Sivu 3, 33l, L=350mm, K=230mm, P=500mm 112¤
Ja Merediniltä saa rosteritankkejakin, 22l, 178¤. Itse asiassa kaikki pientankit
on 178¤ (22, 27,16,21,29,24,30,33 ja 36 litraiset).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: FE:n dieselöinti
Taitaa olla myös putki vähiten tiellä säilytystiloissa, jos sen tuo peräpeilistä ulos... Täytynee mittailla satamassa FE:iden peräpeilit, laskea keskiarvo putken paikasta, ja porata reikä siihenharald wrote:Aallokko saattaa pumpata vettä putkistoon jos reikä on kyljessä? Peräpeilissä
reikä saattaa aiheuttaa peräpeilin nokeentumista (onko koneessa silloin vikaa?).
Peräpeilissä saat hyvän optisen indikaattorin veden kierrätyksestä. Kai se perä-
peiliasennus on se normi?

Juu, tuo on kyllä painon kannalta hyvä, ja muutenkin hienosti toteutettu ratkaisu, mutta meillä on nuo sisäpuolen säilytyslokerot muutenkin vähän kortilla, kun septi söi keulasta yhden "salmiakin", ja akutkin tuli jo siirrettyä punkan alle. Sitloodan allehan tarvitsee tilaa vain, jos aikoo rakentaa lisää huoneitaharald wrote:Mielestäni tuollainen on paras painonjakauman ja tilan kannalta;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0168
Tarkoitan tilankäytöllä sitä, että silloin saa enemmän tilaa sitloodan alle. Jotkut
tosin arvostavat punkan alla olevan tilan korkeammalle.

Tämä voisi olla tutkimisen arvoinen paikka, tuo tila on meillä nyt tyhjä, kun akutkin lähtivät sieltä, ja mitään muutakaan järkevää käyttöä sille ei keksi. Jos tuonne tankin laittaa, niin se kannattaisi melkein sitten hitsata mittojen mukaan, jotta sen saa mahdollisimman alas. Paikkahan on kyllä hankala, mutta on sinne kuitenkin ehkä helpompi ryömiä, kuin moottorin taakse, jos tarvii tehdä huoltotoimenpiteitä...harald wrote:Voisihan sen tankin muuten asentaa paaran puolelle myös, heti pentryn
taakse tuonne säilytystilan puolelle. Tila säilytyslokeron turkin alla on muuten
yllättävän korkea, ja vaikka tankki olisi tuotakin korkeampi niin sekään ei
haittaa vaikka turkki nousisi siitä etureunastaan 10-20cm, vaikea tila käyttää
muutenkin/johonkin muuhun.
Juu, tuntuu vain olevan nuo pienet kiinteästi asennettavat vähissä. Niitä alkuperäisen kaltaisia V-pohjaisia en ole nähnyt minkään firman sivuilla. Onkohan sekin joku Korpivaaran tekele?harald wrote:Mielestäni 20-30l on aivan riittävän kokoinen.
20 litralla on pärjätty tähän asti, vaikka Viren kulutus on Dieseliin verrattuna kolminkertainen. Tankin on joutunut täyttämään noin kolme kertaa kesässä, eli 20 litraa löpöä riittänee koko kesäksi...
Jos tuo materiaali on eltex, niin pitäisi kestää löpöä, mutta tuohon voi olla vaikea virittää kiinteää täyttöputkea, ja tarviikos nämä dieselit jonkun paluuletkunkin?harald wrote:Maritim:
http://www.maritim.fi/pdfs/071-116_3-1.pdf ("Kaukohallintalaitteet, sakkelit?")
sivu 105, 22l, 46x31x22cm 34¤.
Onko "polttoainesäiliö" sopiva löpölle myös?
Sinänsähän irtotankissa voisi olla puolensa, sen voisi kisoja varten vaihtaa parin litran kannuun, ja voittaa taas useita sekunnin miljoonasosia

- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE:n dieselöinti
On muuten siltä kannalta miljoonan verran helpompi kuin juuri tuo sitloodanOlli wrote:Paikkahan (anoppilaatikko toim.huom.) on kyllä hankala, mutta
on sinne kuitenkin ehkä helpompi ryömiä, kuin moottorin taakse, jos tarvii
tehdä huoltotoimenpiteitä...
alla oleva tila. Sen tankin saaminen ulos puhdistusta tai muuta huoltoa
varten on jokseenkin erittäin hankalaa.
Olet ilmeisesti vastannut huomaamatta tuota muokkaustani missä linkkiäJuu, tuntuu vain olevan nuo pienet kiinteästi asennettavat vähissä. Niitä alkuperäisen kaltaisia V-pohjaisia en ole nähnyt minkään firman sivuilla.
meredinin rosterisiin. Niistä se kapein ja korkein malli on varmaan sopiva?
Tuo muovitankki mainitaan löpöä kestäväksi kaikkialla muualla. Ja kiinteänJos tuo materiaali on eltex, niin pitäisi kestää löpöä, mutta tuohon voi olla vaikea virittää kiinteää täyttöputkea, ja tarviikos nämä dieselit jonkun paluuletkunkin?
täyttöhelan siihen saa ruuvamalla korkki pois, ja lisävarusteena saatava
putki tilalle, missä siis letkulle sopiva toinen pää.
Meillä on yleensä alle 8l tankissaSinänsähän irtotankissa voisi olla puolensa, sen voisi kisoja varten vaihtaa
parin litran kannuun, ja voittaa taas useita sekunnin miljoonasosia

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Monessa veneessä (mm. omassani) pakoputki on asennettu kylkeen. Se ei ole mikään ongelma, jos muistaa laittaa kunnon joutsenkaulan eli pakoputki käy kääntymässä istuinkaukalon selkänojan yläosassa. Tällöin ei varmasti pääse vettä pakoputkeen. Pakoputkesta tulevan veden kuulee ja tarvittaessa näkeekin helposti.
Muovisissa säiliöissä kannattaa katsoa tarkkaan letkujen yhteet. Veneessä olleessa Vetuksen 25 L tankissa muoviset yhteet (paitsi täyttöyhde, joka on muotuiltu osaksi tankkia) on ruuvattu suoraan muovisessa tankissa oleviin kierteisiin ja ne kaikki vuotivat. Olen korvaamassa ne messinkisillä mutterikiristeisillä "läpivienneillä". Erityisen tärkeä tämä tiiviysasia on silloin kun tankkiin laitetaan täyttöputki. Tällöinhän tankin saattaa täyttää putkeen asti ja polttoainetta vuotaa litroja.
Diesel tarvitsee aina paluuletkun, joita halvemmissa, lähinnä perämoottoreiden irtotankeiksi tarkoitetuissa, ei ole. Usein dieseltankkien hinnasta puuttuu letkujen liitokseen tarvittavia osia. Joko koko laippa puuttuu (Vetuksen yli 30 l tankit) tai sitten kulmakappaleet (Meredinin muovitankit).
Vetuksen muovitankit ovat läpinäkyviä, mikä tekee löpömäärän tarkkailun erinomaisen helpoksi, jos tankin kylkeä pääsee katsomaan.
Joakim
Muovisissa säiliöissä kannattaa katsoa tarkkaan letkujen yhteet. Veneessä olleessa Vetuksen 25 L tankissa muoviset yhteet (paitsi täyttöyhde, joka on muotuiltu osaksi tankkia) on ruuvattu suoraan muovisessa tankissa oleviin kierteisiin ja ne kaikki vuotivat. Olen korvaamassa ne messinkisillä mutterikiristeisillä "läpivienneillä". Erityisen tärkeä tämä tiiviysasia on silloin kun tankkiin laitetaan täyttöputki. Tällöinhän tankin saattaa täyttää putkeen asti ja polttoainetta vuotaa litroja.
Diesel tarvitsee aina paluuletkun, joita halvemmissa, lähinnä perämoottoreiden irtotankeiksi tarkoitetuissa, ei ole. Usein dieseltankkien hinnasta puuttuu letkujen liitokseen tarvittavia osia. Joko koko laippa puuttuu (Vetuksen yli 30 l tankit) tai sitten kulmakappaleet (Meredinin muovitankit).
Vetuksen muovitankit ovat läpinäkyviä, mikä tekee löpömäärän tarkkailun erinomaisen helpoksi, jos tankin kylkeä pääsee katsomaan.
Joakim