FE:n dieselöinti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

FE:n dieselöinti

Post by Olli »

Tarkoitus olisi talven mittaan heivata veneestä vanha 2-tahtikärytin, ja vaihtaa tilalle dieselkone. Samalla menee muutamia muita asioita uusiksi.

Mulla tulee tällä hetkellä pakoputki ulos peräsimen takaa pohjasta, eli se on siis veden alla veneen liikkuessa. Siitä on hyvin vaikea havainnoida tuleeko vettä vai ei, ja syöhän se varmaan jotain solmun miljoonasosia vauhtiakin.

Ajattelin laminoida vanhan rei'än umpeen, ja tuoda röörin ulos jostain muualta. Onko hyviä mielipiteitä, kannattaako putki tuoda ulos peräpeilistä vai kyljestä, vai onko asialla mitään merkitystä? Molempia ratkaisuita on näkynyt.

Toinen juttu on löpötankki. Tähän asti on pärjätty perämoottoreista tutulla OMC:n irtotankilla. Nyt olisi hyvä sauma asentaa samalla kiinteä tankki. Tankeista oli jotain juttua aiemmassa viestiketjussa http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=602

Useimmissa FE:issä tankki on kaiketi moottorin takana sitloodan alla. Onko tietoa, mistä saisi alkuperäisen kaltaista V-mallista tankkia? Onko kellään kuvia miten tankki on asennettu? Tarviiko sille esim. laminoida jotain kiinnikkeitä pohjaan? Mikä on hyvä paikka täyttöaukolle?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: FE:n dieselöinti

Post by harald »

Olli wrote:Onko hyviä mielipiteitä, kannattaako putki tuoda ulos peräpeilistä vai kyljestä, vai onko asialla mitään merkitystä? Molempia ratkaisuita on näkynyt.
Aallokko saattaa pumpata vettä putkistoon jos reikä on kyljessä? Peräpeilissä
reikä saattaa aiheuttaa peräpeilin nokeentumista (onko koneessa silloin vikaa?).
Peräpeilissä saat hyvän optisen indikaattorin veden kierrätyksestä. Kai se perä-
peiliasennus on se normi?
Toinen juttu on löpötankki. Tähän asti on pärjätty perämoottoreista tutulla
...
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=602
Mielestäni tuollainen on paras painonjakauman ja tilan kannalta;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0168

Tarkoitan tilankäytöllä sitä, että silloin saa enemmän tilaa sitloodan alle. Jotkut
tosin arvostavat punkan alla olevan tilan korkeammalle. Mm. Maritimista saa
muuten muovisia tankkeja, muistaakseni sellainen n 30cm korkea tankki mahtuu
tuonne punkan alle. Pahvimallilla tuon voi kokeilla. Ps. sirkkeli löytyy lainaksi
tuota punkan vaneria varten.

Painonjakauman kannalta tuo punkan alla oleva tila on mielestäni tosi hyvä,
erittäin lähellä painopistettä. Hifistelyä tietty.
Useimmissa FE:issä tankki on kaiketi moottorin takana sitloodan alla. Onko tietoa, mistä saisi alkuperäisen kaltaista V-mallista tankkia? Onko kellään kuvia miten tankki on asennettu? Tarviiko sille esim. laminoida jotain kiinnikkeitä pohjaan? Mikä on hyvä paikka täyttöaukolle?
Paikka ei ole niin kuvauksellinen että meillä olisi kuvaa em alkuperäistankin
asennuksesta. Pääpirteissään se ruuvataan etureunastaan laipioon, ja takaosa
vain seisoo tasuilla pohjan päällä. Täyttöaukko on silloin sitloodan pohjassa,
joka on hiukan vaikeaa jos on tralleja sitloodan pohjalla. Tosin tuota tankkia
ei niin useasti tarvitse täyttää että tuo olisi ongelma :)

Jos tankin asentaa punkan alle, voisi täyttöputki asentaa styyran puolelle
kanteen. Letkun veto saattaa tosin näkyä sisustuksessa. Ellei vedä tuota letkua
konetilan läpi ja siitä alas punkan alle?

Voisihan sen tankin muuten asentaa paaran puolelle myös, heti pentryn
taakse tuonne säilytystilan puolelle. Tila säilytyslokeron turkin alla on muuten
yllättävän korkea, ja vaikka tankki olisi tuotakin korkeampi niin sekään ei
haittaa vaikka turkki nousisi siitä etureunastaan 10-20cm, vaikea tila käyttää
muutenkin/johonkin muuhun.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

hjertmans.se:

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... rubnr=1013

42l, 930SEK

Mielestäni 20-30l on aivan riittävän kokoinen.

Maritim:

http://www.maritim.fi/pdfs/071-116_3-1.pdf ("Kaukohallintalaitteet, sakkelit?")

sivu 105, 22l, 46x31x22cm 34¤.

Onko "polttoainesäiliö" sopiva löpölle myös?

edit:

Meredin.fi: http://www.meredin.fi/Meredin/1310.pdf

Sivu 3, 33l, L=350mm, K=230mm, P=500mm 112¤

Ja Merediniltä saa rosteritankkejakin, 22l, 178¤. Itse asiassa kaikki pientankit
on 178¤ (22, 27,16,21,29,24,30,33 ja 36 litraiset).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Riippuen hiukan tankkausjärjestelmistä asentaisin täyttöhelan istuinkaukalon
pystyseinään. Pistoolilla ja tunkin jatkokärsän avulla tankkaaminen olisi paljon
helpompaa vrt. vaakatasoon.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: FE:n dieselöinti

Post by Olli »

harald wrote:Aallokko saattaa pumpata vettä putkistoon jos reikä on kyljessä? Peräpeilissä
reikä saattaa aiheuttaa peräpeilin nokeentumista (onko koneessa silloin vikaa?).
Peräpeilissä saat hyvän optisen indikaattorin veden kierrätyksestä. Kai se perä-
peiliasennus on se normi?
Taitaa olla myös putki vähiten tiellä säilytystiloissa, jos sen tuo peräpeilistä ulos... Täytynee mittailla satamassa FE:iden peräpeilit, laskea keskiarvo putken paikasta, ja porata reikä siihen 8)
harald wrote:Mielestäni tuollainen on paras painonjakauman ja tilan kannalta;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0168

Tarkoitan tilankäytöllä sitä, että silloin saa enemmän tilaa sitloodan alle. Jotkut
tosin arvostavat punkan alla olevan tilan korkeammalle.
Juu, tuo on kyllä painon kannalta hyvä, ja muutenkin hienosti toteutettu ratkaisu, mutta meillä on nuo sisäpuolen säilytyslokerot muutenkin vähän kortilla, kun septi söi keulasta yhden "salmiakin", ja akutkin tuli jo siirrettyä punkan alle. Sitloodan allehan tarvitsee tilaa vain, jos aikoo rakentaa lisää huoneita :roll:
harald wrote:Voisihan sen tankin muuten asentaa paaran puolelle myös, heti pentryn
taakse tuonne säilytystilan puolelle. Tila säilytyslokeron turkin alla on muuten
yllättävän korkea, ja vaikka tankki olisi tuotakin korkeampi niin sekään ei
haittaa vaikka turkki nousisi siitä etureunastaan 10-20cm, vaikea tila käyttää
muutenkin/johonkin muuhun.
Tämä voisi olla tutkimisen arvoinen paikka, tuo tila on meillä nyt tyhjä, kun akutkin lähtivät sieltä, ja mitään muutakaan järkevää käyttöä sille ei keksi. Jos tuonne tankin laittaa, niin se kannattaisi melkein sitten hitsata mittojen mukaan, jotta sen saa mahdollisimman alas. Paikkahan on kyllä hankala, mutta on sinne kuitenkin ehkä helpompi ryömiä, kuin moottorin taakse, jos tarvii tehdä huoltotoimenpiteitä...
harald wrote:Mielestäni 20-30l on aivan riittävän kokoinen.
Juu, tuntuu vain olevan nuo pienet kiinteästi asennettavat vähissä. Niitä alkuperäisen kaltaisia V-pohjaisia en ole nähnyt minkään firman sivuilla. Onkohan sekin joku Korpivaaran tekele?

20 litralla on pärjätty tähän asti, vaikka Viren kulutus on Dieseliin verrattuna kolminkertainen. Tankin on joutunut täyttämään noin kolme kertaa kesässä, eli 20 litraa löpöä riittänee koko kesäksi...
harald wrote:Maritim:

http://www.maritim.fi/pdfs/071-116_3-1.pdf ("Kaukohallintalaitteet, sakkelit?")

sivu 105, 22l, 46x31x22cm 34¤.

Onko "polttoainesäiliö" sopiva löpölle myös?
Jos tuo materiaali on eltex, niin pitäisi kestää löpöä, mutta tuohon voi olla vaikea virittää kiinteää täyttöputkea, ja tarviikos nämä dieselit jonkun paluuletkunkin?

Sinänsähän irtotankissa voisi olla puolensa, sen voisi kisoja varten vaihtaa parin litran kannuun, ja voittaa taas useita sekunnin miljoonasosia 8)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: FE:n dieselöinti

Post by harald »

Olli wrote:Paikkahan (anoppilaatikko toim.huom.) on kyllä hankala, mutta
on sinne kuitenkin ehkä helpompi ryömiä, kuin moottorin taakse, jos tarvii
tehdä huoltotoimenpiteitä...
On muuten siltä kannalta miljoonan verran helpompi kuin juuri tuo sitloodan
alla oleva tila. Sen tankin saaminen ulos puhdistusta tai muuta huoltoa
varten on jokseenkin erittäin hankalaa.
Juu, tuntuu vain olevan nuo pienet kiinteästi asennettavat vähissä. Niitä alkuperäisen kaltaisia V-pohjaisia en ole nähnyt minkään firman sivuilla.
Olet ilmeisesti vastannut huomaamatta tuota muokkaustani missä linkkiä
meredinin rosterisiin. Niistä se kapein ja korkein malli on varmaan sopiva?
Jos tuo materiaali on eltex, niin pitäisi kestää löpöä, mutta tuohon voi olla vaikea virittää kiinteää täyttöputkea, ja tarviikos nämä dieselit jonkun paluuletkunkin?
Tuo muovitankki mainitaan löpöä kestäväksi kaikkialla muualla. Ja kiinteän
täyttöhelan siihen saa ruuvamalla korkki pois, ja lisävarusteena saatava
putki tilalle, missä siis letkulle sopiva toinen pää.
Sinänsähän irtotankissa voisi olla puolensa, sen voisi kisoja varten vaihtaa
parin litran kannuun, ja voittaa taas useita sekunnin miljoonasosia 8)
Meillä on yleensä alle 8l tankissa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Monessa veneessä (mm. omassani) pakoputki on asennettu kylkeen. Se ei ole mikään ongelma, jos muistaa laittaa kunnon joutsenkaulan eli pakoputki käy kääntymässä istuinkaukalon selkänojan yläosassa. Tällöin ei varmasti pääse vettä pakoputkeen. Pakoputkesta tulevan veden kuulee ja tarvittaessa näkeekin helposti.

Muovisissa säiliöissä kannattaa katsoa tarkkaan letkujen yhteet. Veneessä olleessa Vetuksen 25 L tankissa muoviset yhteet (paitsi täyttöyhde, joka on muotuiltu osaksi tankkia) on ruuvattu suoraan muovisessa tankissa oleviin kierteisiin ja ne kaikki vuotivat. Olen korvaamassa ne messinkisillä mutterikiristeisillä "läpivienneillä". Erityisen tärkeä tämä tiiviysasia on silloin kun tankkiin laitetaan täyttöputki. Tällöinhän tankin saattaa täyttää putkeen asti ja polttoainetta vuotaa litroja.

Diesel tarvitsee aina paluuletkun, joita halvemmissa, lähinnä perämoottoreiden irtotankeiksi tarkoitetuissa, ei ole. Usein dieseltankkien hinnasta puuttuu letkujen liitokseen tarvittavia osia. Joko koko laippa puuttuu (Vetuksen yli 30 l tankit) tai sitten kulmakappaleet (Meredinin muovitankit).

Vetuksen muovitankit ovat läpinäkyviä, mikä tekee löpömäärän tarkkailun erinomaisen helpoksi, jos tankin kylkeä pääsee katsomaan.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja nautikulmasta saa tankkeja myös:

http://www.nautikulma.fi/Pics/Polttoainetankit.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply