Karvalakki 2006
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Karvalakki 2006
Valmistelut on suoritettu, sisäskuutti aka. inf*cker on saanut lisävältitysplokin ja
pohja, köli ja peräsin on pesty kunnolla.
Veneitä on näillä näkymin tulossa yli 60!
http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... tautuneet/
Ja keliä luvataan ainakin yli 5m/s:
http://www.veneily.fi/fi/saatiedot/?area=pohjoisitameri
http://windguru.com/int/index.php?sc=420
Katsotaan jos viimevuotinen tuhannen sekunnin voitto onnistuu tänä vuonna taas.
pohja, köli ja peräsin on pesty kunnolla.
Veneitä on näillä näkymin tulossa yli 60!
http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... tautuneet/
Ja keliä luvataan ainakin yli 5m/s:
http://www.veneily.fi/fi/saatiedot/?area=pohjoisitameri
http://windguru.com/int/index.php?sc=420
Katsotaan jos viimevuotinen tuhannen sekunnin voitto onnistuu tänä vuonna taas.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Karvalakki 2006
Ei toivoakaan, koska Daltonia miehittää taas joukko FE-tähtiä (vai mites Harald asiaa hehkuttikaan)harald wrote: Katsotaan jos viimevuotinen tuhannen sekunnin voitto onnistuu tänä vuonna taas.

Tosin henk. koht. lähinnä mietiskelen tuota virolaisen X-35:n lyssisettiä, mikä saattaa olla aika merkittävä tekijä voittotaisteluissa...vekkuli homma se, että upouudet OD-veneet kisaavat eri lysseillä.
Itse valmistaudun huuhtelemaan purjehdushimon pois talveksi palelemisella ja v-käyrän maksimoinnilla, eipähän sitten tee mieli enää purjehtia kunnes kelit ovat lämpimät.
Jaa, tuolla on useampia luokkia...jaajaa, olen elänyt siinä kuvitelmassa että olisi tiististen tapaan vain yksi luokka.harald wrote:No Dalton ja Charlotta ovat tuskin samassa luokassa.
Ordereitahan ei todellakaan lueta ennen kisaa

Tuuli näyttäisi olevan luoteistuulta, eli sinänsä Kasuunin kierto lienisi aikalailla kryssilenssiä?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja reipasta keliä taas. Lainassa Hennulista olivat Pekka-apina ja Jussi-apina, meidän
oman Peik-apinan lisäksi
Anteeksi, sehän oli Jussi-gorilla!! 
Rata B meni kopun edustalta trutkobbeniin, rysäkarin viitalle, lenssi Siittimelle,
sivuvastainen malmgrundetille, siitä kryssi koirasaareen, rysäkarin viitalle,
trutkobben taas kerran ja takaisin maaliin. Noin 22 mailia.
Ykkösgenoalla lähdettiin, koska tuulta oli vain noin 5m/s.
Startissa yritimme päästä paaralla fleetin läpi, suhteellisen hyvin meni, mutta
joutui antautumaan yhdessä kohtaa ja heittämään styyralle vähäksi aikaa.
Suhteellisen vapaissa saimme lähestyä ylämerkki, mm alapuolella leikkarilla
oli Fiftyfun ja pari muutakin isompaa venettä.
Ylämerkillä olimme ihan hyvin kärkifleetissä, ja lenssi-slööri ulospäin lähti huonon
alun jälkeen ihan hyvin liikkeelle. Edessä vindungen, crescendo, pari albinia,
puppis (dehler/optima) ja pari muuta venettä. Fiftyfun 200m takana.
Trutkobben kierrettiin hirveässä nipussa aivan rantakiviä nuollen, edessä keulassa
kiinni Lurifax (Albin Express, AE) ja alapuolella parin metrin päässä Puppis.
Edessä oleva Kaos häiritsi sen verran että heitimme paaralle, ja takaisin styyralla
fiftyfun joutui tiputtamaan meidän takaa.
Rysäkarin kohdalla oli paljon ongelmlia jonkun Avancen kanssa, jonka mielestä
tuossa aallokossa on järkevää vettä paaralle suoraan keulan edessä niin, että
veneitten välinen etäisyys on alle metrin. Käänsimme pois, mutta eikös ne
heittäneet vendan suoraan päälle taas? Ihmeellistä toimintaa.
PItkä slööri ulospäin parani koko ajan, kun aallokko pikkuhiljaa kääntyi
enemmän mukaan. Huiput tässä lenssillä jotain 10 solmun luokkaa.
10 mailin lenssin jälkeen hyvän kierron jälkeen edessä meni ykis kevlarisopurje
kahtia, ja tamppaava inferno 33 ohitettiin alta. Ensin inferno ei uskonut että
on vaarallista pomppia vierekkäin parin metrin etäisyydellä toisistaan, ja viimein
he tiputtavat alle ja jatkoivat matkaa. Tässä onneksi kukaan ei kuollut, niin
lähellä kävi heidän parraslistansa meidän gastiemme jalkoja.
Kryssi alkoi huonoissa merkeissä kun Kaos edessä kiersi hiukan meitä ennen,
mutta pystyimme mailin kryssin jälkeen viimein kiipeämään heidän tuulen
puolelle ja ohitimme heidät puolen veneenmitan päässä luuvartin puolella.
Näyttää siltä että tuossa tuulessa (8m/s) menee suorituskykykäyrät ristiin niin,
että meillä on pieni etu nopeudessa ja höjdissä.
Koirasaaren kohdalla oli verkkoja, ja kiersimme nämä rannan nuollen, kun muut
ajoivat verkkojen ulkopuolelta, tässä voitimme parikymmentä sekuntia varmaan.
Pieni strekki kohti rysäkari oli hyvä taukohetki tyhjentää. nojooo
Spinnunosto ja kohti trutkobbenia uudemman kerran. Jiippi ei mennyt ns nappiin,
mutta Pekka ja Peik ripeällä toiminnallaan saivat selvitettyä ja matka jatkui.
Trutkobbenin jälkeen strekkiä kohti maalia. Edessä olevat nopeammat veneet
olivat niin lähellä että "varovainen arvio on voitto".
Näyttää siltä että Petrin gastaama Dalton (platu 25) jäi suorassa ajassa meidän
jälkeen, että se siitä Petri
Nyt suihkuun ja palkintojenjakoon. Toivotaan että olin oikeassa sijoitusten suhteen.
oman Peik-apinan lisäksi


Rata B meni kopun edustalta trutkobbeniin, rysäkarin viitalle, lenssi Siittimelle,
sivuvastainen malmgrundetille, siitä kryssi koirasaareen, rysäkarin viitalle,
trutkobben taas kerran ja takaisin maaliin. Noin 22 mailia.
Ykkösgenoalla lähdettiin, koska tuulta oli vain noin 5m/s.
Startissa yritimme päästä paaralla fleetin läpi, suhteellisen hyvin meni, mutta
joutui antautumaan yhdessä kohtaa ja heittämään styyralle vähäksi aikaa.
Suhteellisen vapaissa saimme lähestyä ylämerkki, mm alapuolella leikkarilla
oli Fiftyfun ja pari muutakin isompaa venettä.
Ylämerkillä olimme ihan hyvin kärkifleetissä, ja lenssi-slööri ulospäin lähti huonon
alun jälkeen ihan hyvin liikkeelle. Edessä vindungen, crescendo, pari albinia,
puppis (dehler/optima) ja pari muuta venettä. Fiftyfun 200m takana.
Trutkobben kierrettiin hirveässä nipussa aivan rantakiviä nuollen, edessä keulassa
kiinni Lurifax (Albin Express, AE) ja alapuolella parin metrin päässä Puppis.
Edessä oleva Kaos häiritsi sen verran että heitimme paaralle, ja takaisin styyralla
fiftyfun joutui tiputtamaan meidän takaa.
Rysäkarin kohdalla oli paljon ongelmlia jonkun Avancen kanssa, jonka mielestä
tuossa aallokossa on järkevää vettä paaralle suoraan keulan edessä niin, että
veneitten välinen etäisyys on alle metrin. Käänsimme pois, mutta eikös ne
heittäneet vendan suoraan päälle taas? Ihmeellistä toimintaa.
PItkä slööri ulospäin parani koko ajan, kun aallokko pikkuhiljaa kääntyi
enemmän mukaan. Huiput tässä lenssillä jotain 10 solmun luokkaa.
10 mailin lenssin jälkeen hyvän kierron jälkeen edessä meni ykis kevlarisopurje
kahtia, ja tamppaava inferno 33 ohitettiin alta. Ensin inferno ei uskonut että
on vaarallista pomppia vierekkäin parin metrin etäisyydellä toisistaan, ja viimein
he tiputtavat alle ja jatkoivat matkaa. Tässä onneksi kukaan ei kuollut, niin
lähellä kävi heidän parraslistansa meidän gastiemme jalkoja.
Kryssi alkoi huonoissa merkeissä kun Kaos edessä kiersi hiukan meitä ennen,
mutta pystyimme mailin kryssin jälkeen viimein kiipeämään heidän tuulen
puolelle ja ohitimme heidät puolen veneenmitan päässä luuvartin puolella.
Näyttää siltä että tuossa tuulessa (8m/s) menee suorituskykykäyrät ristiin niin,
että meillä on pieni etu nopeudessa ja höjdissä.
Koirasaaren kohdalla oli verkkoja, ja kiersimme nämä rannan nuollen, kun muut
ajoivat verkkojen ulkopuolelta, tässä voitimme parikymmentä sekuntia varmaan.
Pieni strekki kohti rysäkari oli hyvä taukohetki tyhjentää. nojooo

Spinnunosto ja kohti trutkobbenia uudemman kerran. Jiippi ei mennyt ns nappiin,
mutta Pekka ja Peik ripeällä toiminnallaan saivat selvitettyä ja matka jatkui.
Trutkobbenin jälkeen strekkiä kohti maalia. Edessä olevat nopeammat veneet
olivat niin lähellä että "varovainen arvio on voitto".
Näyttää siltä että Petrin gastaama Dalton (platu 25) jäi suorassa ajassa meidän
jälkeen, että se siitä Petri

Nyt suihkuun ja palkintojenjakoon. Toivotaan että olin oikeassa sijoitusten suhteen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
No ette sentään menneet ohi "oikeasti", se vasta olisikin harmittanutharald wrote: Näyttää siltä että Petrin gastaama Dalton (platu 25) jäi suorassa ajassa meidän
jälkeen, että se siitä Petri![]()

Tjoo-o, ilmeisesti Platussa on kaksi vaihdetta, eteen ja hitaasti eteen ja nyt taas käytössä oli jälkimmäinen (contra Urheiluvenekisat). Jos te menitte 10 solmua lenssillä, niin meiltä se jäi (kait, eipä ehtinyt katsomaan gepsiä yrittäessä pitää spinnua aisoissa) rikkomatta, broacheja tuli sen sijaan tehtyä "riittävästi".
Lähtö meni hieman käsille, mutta ylämerkille ujutimme itsemme paaralta styyran jonon väliin ja ohitimme merkin keskifleetissä. Tästä sitten slöörailua kohti ensimmäistä kääntömerkkiä, spinnukin nostettiin ja pysyttiin vielä porukan mukana.
Kryssi rysäkarille osoitti, että purjeita oli liikaa ylhäällä, vaikka miehistö olikin täysi, vene oli välillä pahasti kallellaan. Kryssilläkin pysyttiin ihan hyvin porukan mukana.
Lenssille sitten, hetken arpomisen jälkeen spinnu ylös ja broachin rajamailla taistelua kunnes ihmettelimme spinnun muuttuneen yläosastaan kovin läpinäkyväksi...spinnu oli revennyt reunoistaan usean metrin matkalta eli tämän kesän saldo on omalta osaltani 2xOlgan spinnu, 1x Charlottan lainaspinnu ja 1x Platun spinnu. Säätämisen jälkeen saimme kakkosspinnun ylös ja fleetti oli jo kadonnut jonnekin, jonka jälkeen sitten mekin aloimme broachailemaan, kiinalaisenkin ollessa lähellä. Siittimen merkinotto meni täysin käsille ja jiipin jälkeen broachasimme päin merkkiä, 360:n vetäminen sitten oli hankalaa pienellä&kevyellä veneellä isossa aallokossa ja iso fleetti karkasi pienen lähestyessä vakaasti. Onneksi olimme tajunneet vaihtaa pienemmän etupurjeen kehiin, koska vene oli jatkuvasti broachaamassa ja emme oikein saaneet sitä nousemaan, vauhdinkin ollessa vain 5 solmun tienoilla ja pienen luokan veneet suhasivat ohi ennen Koirasaarelle kryssimistä.
Koirasaarelta rysäkarille ja spinnu ylös, tällä kertaa onnistuimme säätämään jiipin kanssa, mutta itse lenssi oli aika avoin ja venekin pysyi pystyssä.
Oma näkemykseni on, että keli oli mahdollisimman huono tuollaisella veneelle, joka on toisaalta kevyt ja pieni, mutta tasoituksen mukaan nopea ts. ei kuitenkaan omaa isojen veneitten vakautta yms. En tiedä miten muut platut pärjäsivät, uusi Platu "Pyssy" oli (kai) maalissa kymmenkunta minuuttia meitä ennen, eli ei heilläkään ihan putkeen ollut mennyt. Eipä tosin meilläkään mennyt juuri mikään putkeen, mutta sellaista se on.
Tuloksetkin tulivat
http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... ndex.shtml
Eli Charlotta otti voiton pienessä luokassa ja Daltonilla otimme ison luokan viimeisen sijan, jonkinlaista symmetriaa sekin.
http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... ndex.shtml
Eli Charlotta otti voiton pienessä luokassa ja Daltonilla otimme ison luokan viimeisen sijan, jonkinlaista symmetriaa sekin.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tompan raportti:
http://www.jonte.fi/nell/index.php?section=1
http://www.jonte.fi/nell/index.php?section=77
Ville Vihneen raporttia odotellaan vielä.
http://www.jonte.fi/nell/index.php?section=1
http://www.jonte.fi/nell/index.php?section=77
Ville Vihneen raporttia odotellaan vielä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja nyt Tommen vaatii että LYS-lukua pitäisi nostaa FE83:elle. Eihän näitä
LYS-lukuja voida nostaa aina sitä mukaan kun Finell häviää?
Turkis-
regatan jälkeen piti La Nonnan lukua nostaa (kun tomppa hävisi) ja nyt
sama juttu karvalakissa
Pitäisikö Tompan veneelle sen sijaan antaa eläkeläislisää?
LYS-lukuja voida nostaa aina sitä mukaan kun Finell häviää?

regatan jälkeen piti La Nonnan lukua nostaa (kun tomppa hävisi) ja nyt
sama juttu karvalakissa

Pitäisikö Tompan veneelle sen sijaan antaa eläkeläislisää?

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Käsittääkseni platun lyssiksi on "ammattipiireissä" ehdotettu 1,38:a, joten FE voisi siirtyä sinne 1,25 tienoilleharald wrote:Jahas, Tomppa on laskenut että olisimme voittaneet vielä LYS 1.10:llä.
Paljonkohan FE:n lysiä pitäisi korottaa

Ruotsinkielentaitoni ei riitä aistimaan tekstistä vivahde-eroja, joten miten paljon tekstissä on huumoria ja miten paljon taas katkeruutta

Onneksi olkoon hyvästä suorituksesta!
LYS kertoimet perustuvat (pitäisi) perustua veneen optimi suorituskykyyn ei keskimääräiseen. 1980-luvulla H-veneellä LYS luku nousi parissa vuodessa 1,05=> 1,07, kun luokkaa purjehdittiin aktiivisesti ja kehitettiin. Samoin kävi Albin Expresillä. Sillä oli alunperin LYS 1,09 nyt 1,11. Mikään LYS-luku ei pitäisi olla lopullinen, vaan niitä on voitava muuttaa, jos aihetta syntyy. En halua ottaa kantaa näihin yksittäistapauksiin, joista Tomppa valittaa.
LYS kertoimet perustuvat (pitäisi) perustua veneen optimi suorituskykyyn ei keskimääräiseen. 1980-luvulla H-veneellä LYS luku nousi parissa vuodessa 1,05=> 1,07, kun luokkaa purjehdittiin aktiivisesti ja kehitettiin. Samoin kävi Albin Expresillä. Sillä oli alunperin LYS 1,09 nyt 1,11. Mikään LYS-luku ei pitäisi olla lopullinen, vaan niitä on voitava muuttaa, jos aihetta syntyy. En halua ottaa kantaa näihin yksittäistapauksiin, joista Tomppa valittaa.
Sehän vasta onkin motivoivaa huonon purjehtijan kannalta, että kisa on hävitty jo ennen starttia, kun fleetin kärkiveneet ovat hilanneet Lyssin ylös...Ja sitten ihmetellään, kun kilpapurjehdus ei vedä osallistujia puoleensa.Ex FE purjehtija wrote:Onneksi olkoon hyvästä suorituksesta!
LYS kertoimet perustuvat (pitäisi) perustua veneen optimi suorituskykyyn ei keskimääräiseen.
Olen antanut itseni ymmärtää, että LYS perustuu juurikin keskimääräiseen suorituskykyyn ja jos koko fleetin taso nousee, sitten LYS:iä nostetaan. No, rannoilta kuuluvien huhujen johdosta saattaa olla, että myös iso osa FE-fleetistä nostanee tasoaan ensi vuonna, mutta ainakin tässä vaiheessa on ehkä vielä hieman ennenaikaista puhua LYS:n nostosta, kun Charlottan kohdalla kyse lienee muustakin kuin vain edullisesta tasoituksesta (kun menestystä tulee tasoitusjärjestelmästä riippumatta). Kenties kaverit jopa osaavatkin jotain?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä se on niin että LYS-luvun tulee kuvastaa mihin kärkivene pystyy (ssf.se).
Mutta tuon korotuksen pitää ymmärtääkseni perustua keskiarvoon, ei
välttämättä riitä että jos yksi kärkivene pärjää siihen että se korottaisi
vakioveneen lukua. Eikä välttämättä riitä, että Charlotta voittaa ne kolme
kovatuulista LYS-kisaa missä me osallistutaan. Käytännössä H-veneet
pieksevät meitä useammin kuin me heidät, ja tämä ei välttämättä edes kärki H-veneitä vastaan.
Taitaa nyt vain olla niin että keskimääräisissä olosuhteissa 1.07 on ok,
mutta sitten kun tuuli nousee niin yhden luvun tasoitusten rumat päät alkavat
nousta esiin. Ja vastaavasti toisin päin.
Mutta tuon korotuksen pitää ymmärtääkseni perustua keskiarvoon, ei
välttämättä riitä että jos yksi kärkivene pärjää siihen että se korottaisi
vakioveneen lukua. Eikä välttämättä riitä, että Charlotta voittaa ne kolme
kovatuulista LYS-kisaa missä me osallistutaan. Käytännössä H-veneet
pieksevät meitä useammin kuin me heidät, ja tämä ei välttämättä edes kärki H-veneitä vastaan.
Taitaa nyt vain olla niin että keskimääräisissä olosuhteissa 1.07 on ok,
mutta sitten kun tuuli nousee niin yhden luvun tasoitusten rumat päät alkavat
nousta esiin. Ja vastaavasti toisin päin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
KiitosEx FE purjehtija wrote:Onneksi olkoon hyvästä suorituksesta!

Tarkennettuna LYS-luvun pitäisi perustua optimi veneen keskimääräiseenLYS kertoimet perustuvat (pitäisi) perustua veneen optimi suorituskykyyn ei keskimääräiseen.
suorituskykyyn, eikö näin?
Mikään LYS-luku ei pitäisi olla lopullinen, vaan niitä on voitava muuttaa, jos aihetta syntyy.
Olen samaa mieltä tässä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020