lihottamista 200 kg:alla.

( http://www.iki.fi/~harald/fe83+200kg.png )
Aika harvoin on lisäpainosta hyötyä, vain 16 ja 20 solmun kryssillä, ja
silloinkin vain noin 5 sekuntia / meripeninkulma. Kun vastaavasti kevyt
vene voittaa 6 solmun kryssillä noin 15s/mpk. Kaavasta on helppo nähdä
että kevyempi vene voittaa useammin kuin painava.
Hyöty keveydestä näyttää olevan suurimmallaan silloin kun vene ei
ole "kuormittunut" kunnolla vielä, eli 6 ja 8 solmun tuulessa kryssit.
Hyöty tasoittuu aika hyvin 10 solmun tuulessa ja vähenee oleellisesti
12 solmun tuulessa. Tämän me tiesimme kaikki jo!

Ehkä on niin, että peräjatkeen paino tasoittaa vesilinjanpituuden kasvun aika
hyvin?
Mars mars siivoamaan venettä!!
