Peräjatkeen vaikutus venenopeuteen

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Peräjatkeen vaikutus venenopeuteen

Post by harald »

Sain Joakimilta testimittakirjan missä Charlottaan on pultattu peräjatke. Testi-
kirjassa ei huomioida veneen kasvanutta painoa, eikä sen vaikutusta veneen
trimmiin, joten vertailu ei ole aivan todenmukainen, mutta suuntaa antava
kuitenkin.

Paremmalla ajalla tehdään sitten sellainen missä arvioidaan myös painon
lisäys, sen vaikutusta trimmiin ja veneen hitausmomenttiin jne jnejne. Kunnes
se päivä koittaa niin voi tarkastella seuraavaa:

Image

http://www.iki.fi/~harald/perajatke.png

Tämä on siis IMS-säännön mielipide asiasta. Sen mukaan peräjatkeellinen
on jopa 30s nopeampi keski ja kovemman tuulen sivutuulessa tai slöörissä.
Kryssillä ja lenssillä ero on enää 15 sekuntia /mpk, mutta edelleen perä-
jatkeellisen hyväksi.

Mielestäni kokemukset eivät oikein tue tätä teoriaa, aika tasoissa mennään
kuitenkin sekä kryssillä että lenssillä Hennulin kanssa. Kevyellä kryssillä
voi olla että eron pitäisi olla jopa toiseen suuntaan. No, harjoitellaan vielä
kausi ja katsotaan sitten alkavatko oikeasti peräjatkeelliset karata?
Arkkiin ei voi oikein suoraan verrata, on liian monta muuta muutosta kuten
paino. IMS-mittakirjojen mukaan Charlotta on noin 2433kg ja Arkki 2660+kg.


Että näin mietinnän pohjaksi :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja jotta tuohon saa hiukan perspektiiviä, niin 15sekunnin VMG-ero 6 solmun
tosituulessa on myös ero meidän vanhan (cruising?) isopurjeen ja uuden
LYS-maksimin salliman isopurjeen välillä. Ei ehkä niin kovin suuri ero, mutta
kuitenkin.

PItäisi varmaan tilata testimittakirja missä veneessä on 200kg lisäpainoa .. hmm :-k
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 665
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Tässä hyvä vertaus teoreettisella tasolla mutta tosiaan on hyvä miettiä mitä hyötyä / haittaa hyvästä uima- ja pesutasosta, lasten kalastuspaikasta ja jäähytasosta sekä kumiveneen kuljetuspaikasta on ollut käytännössä muutenkin kuin perhepurjehduksessa.

Käytännössä tiedän että esim lys-kisoissa yksi sadasosa lisää tasoituksissa on joskus liian kova pala - kun monet kerrat menty rinta rinnan muiden FE-veneiden tai H-veneiden kanssa saamatta eroa ainakaan sadasosan vaatiman eron verran.

jatkuu... siis ehkä todellisimman teoreettisen kuvan eroista antoi tänä vuonna hankkimani IMS mittakirja missä ainakin todentui mm. hyvin todellisen punnituksen ja varalaitamittauksen n.20kg:n sisällä oleva veneen ja purjehdusvarusteiden yhteispaino.

Hyvänä vertailuna teoreettisiin IMS nopeuksiin saimme kaksi uutta mittakirjaa Haraldin lisäksi http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1128 . Suurimpana erona Arkin ja Charlotan välillä on paino, josta peräjatkeen osuus on karkeasti noin 1/3 eli noin arviolta kaikkineen n.70-80 kg kokonaispainoerosta 233 kg. Näin kait se on että peräjatkeellinen on "aina painavampi" - tietysti siivoustakin voi harrastaa mutta purjehdusmukavuudesta ja asuttavuudesta ei kuitenkaan voi tinkiä :wink: :)

Tästä olisi hyvä saada vähän lisääkin vertailevaa tietoa veneiden väliltä eli ei muuta kun infoa jos/kun veneestä punnitustulos/varalaitamittaus ja/tai purjeiden mittoja.
Last edited by Arkki on Tue Oct 10, 2006 23:19 pm, edited 1 time in total.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Uskon että ratkaisu sallia peräjatke luokkasäännöissä oli oikea, etenkin kun ero
on ainakin teoriassa pienimmillään kryssillä ja lenssillä, ja ajamme melkin kaikki
rankingkisat nimenomaan kryssilenssiä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply