Ongelmana on 1GM:n huono käynnistyvyys kylmänä. Joutuu sahaamaan starttia pitkän aikaa. Ei auta vaikka antaa kaasua tai ei. Kestää aina yhtä kauan. Lopulta kone lähtee käymään ja käykin sitten hyvin. Koneeseen on vaihdettu suodattimet ja öljyt (Neste 5w50). Lämpimänä ei tarvitse kuin koskea start-nappiin ja kone hurahtaa käyntiin. Osaako joku kertoa mitä voisi tehdä vai onko tämä ominaisuus? Mielestäni kone on startannut paremmin pari kesää takaperin. Onko koneessa joku pakkosyöttö vipu vai aina vain raa'asti käyntiin?
Hyviä purjehduskelejä kaikille:)
Yanmar 1GM käynnistyy huonosti
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jaa, en tiedä mitä pakkosyötöllä tarkoitetaan. 1GMssähän ei ole hehkua ja nyt on aika kylmää
vedessä mikä tekee sen että konetilassa tai kone on aika kylmä vielä vaikka kalenterista katsottuna
pitäisi olla jo kevät. Todettiin että vedet on 4-6°C tälllä hetkellä.
Tuo vuorostaan vaatii sahausta ennen kuin lähtee käyntiin, etenkin kylmänä. Että olisiko syy
tuohon huonompaan käynnistyvyyteen kylmempi vesi kuin tavallisesti? Tuo on siis todella kranttu
sille lämpötilalle.
Meillä on lämppäri konehuoneessa, silloin kun lämppäriä on käytetty puoli tuntia niin se vaatii
vain hipaisun starttinapista niin lähtee laakista. Sama kone siis. Ja samat oireet kuin teillä eli vaatii
muuten sahaamista.
Eli arvaan että johtuu lämpötilasta eikä sinun välttämättä tarvitse olla huolissasi koneesi kunnosta.
vedessä mikä tekee sen että konetilassa tai kone on aika kylmä vielä vaikka kalenterista katsottuna
pitäisi olla jo kevät. Todettiin että vedet on 4-6°C tälllä hetkellä.
Tuo vuorostaan vaatii sahausta ennen kuin lähtee käyntiin, etenkin kylmänä. Että olisiko syy
tuohon huonompaan käynnistyvyyteen kylmempi vesi kuin tavallisesti? Tuo on siis todella kranttu
sille lämpötilalle.
Meillä on lämppäri konehuoneessa, silloin kun lämppäriä on käytetty puoli tuntia niin se vaatii
vain hipaisun starttinapista niin lähtee laakista. Sama kone siis. Ja samat oireet kuin teillä eli vaatii
muuten sahaamista.
Eli arvaan että johtuu lämpötilasta eikä sinun välttämättä tarvitse olla huolissasi koneesi kunnosta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mitkä öljyt?
Onko sulla oikeesti synteettiset öljyt koneessa?[/quote]
Mikä öljy olis sitten se paras? Eikö kone tykkää synteettisestä? Ostin tuota Nesteen öljyä kun oli edullista varaosaliikkeestä.
Mikä öljy olis sitten se paras? Eikö kone tykkää synteettisestä? Ostin tuota Nesteen öljyä kun oli edullista varaosaliikkeestä.
Arvelin itsekin, että syy voisi olla kylmä ilma ja vesi. Vaatii suuremman lämpötilan nousun puristustahdissa, että syttymislämpötila saavutetaan.
Tarkotin pakkosyötöllä ns. ryyppyä jota käytetään diesel-moottoreissa. Tämä 1GM taitaa olla ns. kesämalli tarkoitettu lämpimiin ilmastoihin missä kaikki käynnistysapu puuttuu.
Ei auta muuta kuin antaa startin pyöriä. Toisinaan ei ole kovin terveellistä stratille eikä akulle sahata aina pitkään. Joutuu käyttämään konetta jotta saadaan akkuun palautettua kulutettu virta. Itsellämme on Webasto perälaatikon takaseinässä joten tuo konetilan lämmittäminen ei meillä onnsitu.
Ps. Mitä öljyjä itse käytätte?
Tarkotin pakkosyötöllä ns. ryyppyä jota käytetään diesel-moottoreissa. Tämä 1GM taitaa olla ns. kesämalli tarkoitettu lämpimiin ilmastoihin missä kaikki käynnistysapu puuttuu.
Ei auta muuta kuin antaa startin pyöriä. Toisinaan ei ole kovin terveellistä stratille eikä akulle sahata aina pitkään. Joutuu käyttämään konetta jotta saadaan akkuun palautettua kulutettu virta. Itsellämme on Webasto perälaatikon takaseinässä joten tuo konetilan lämmittäminen ei meillä onnsitu.
Ps. Mitä öljyjä itse käytätte?
Kymmenisen vuotta sitten kun synteettiset alkoivat vyöryä markkinoille oikein toden teolla tapahtui aika paljon moottorivaurioita, kun ihmiset laittoivat vanhoihin kärryihinsä synteettiset öljyt. Tämä siksi, että synteettiset öljyn hyvin pesevinä öljyinä irroittivat kaikku vuosien varrella öljyosastolle kertyneet sotkut. Tästä eivät kaikki moottorit tykänneet, ja siksi oli suositeltavaa, että synteettisiä käytettäisiin alusta asti?
Tiedä sitten, mutta tällä mielikuvalla ajelen edelleen ja siksi mulla on ihna perus mineraaliöljyt.
Tämä ei liity enää öljyihin, mutta mulla yammu kyllä käynnistyy n. 3 s startilla sekä kylmänä että kuumana. Tosin kylmänä sille saa antaa reilusti hanaa, että se pysyy käynnissä!
Tiedä sitten, mutta tällä mielikuvalla ajelen edelleen ja siksi mulla on ihna perus mineraaliöljyt.
Tämä ei liity enää öljyihin, mutta mulla yammu kyllä käynnistyy n. 3 s startilla sekä kylmänä että kuumana. Tosin kylmänä sille saa antaa reilusti hanaa, että se pysyy käynnissä!
meillä vanha palvelija 1gm "ärjähtää" heti kättelyssä käyntiin, kylmänä ja kuumana, ja pysyy käynnissä. Saattaa olla että meidän kone on kohtuuvähän käytetty, kuten ilmeisesti koko vene, joten ehkä tuoreus saattaa olla syynä. Nyt on tosin tuntunut siltä ettei kone ota ihan kunnolla kierroksia, toiovttavasti vika on vaijerissa. Pöllö juttu kun ei mistään näe koneen käyttötunteja niin osaisi sanoa. Edellinen omistaja oli käytellyt venettä 6 kesän aikana noin muutaman päivän kesässä, huipentuen viimeisen kesän 4 tuntiin. Ensimmäinen omistaja taas oli käynyt Kielin kanavalla, joten mene ja tiedä.
Pakkosyöttössä syöttäpumppu työntää reilusti ylimääräistä kakkua moottoriin. Pakkosyöttöominaisuus on yleensä moottoreissa, joissa ei ole hehkua ja sitä käytetään kylmäkäynnistyksessä. Sitä varten on yleensä erillinen vipu joko syöttöpumpun kyljessä tai katkaisija/solenoidi-yhdistelmä esim. kuorkin kopissa. 1GM:ssä ei tälläistä ominaisuutta ole ja jos edellä kuvailtiin nykyistä käynnistystä "raa'asti käyntiin", niin pakkosyöttöä voisi sitten kuvata esim. "aika v***n raa'asti käyntiin". Uusissa sähköisesti ohjatuissa pumpuissa tämmöistä ominaisuutta ei enää ole.