westhouse 12/2006

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

westhouse 12/2006

Post by harald »

Olipa mielenkiintoinen kilpailu taas kerran. Iloiksemme huomasimme että vanha
tuttu kolmosrata oli kyseessä ja tuultakin oli jonkun verran. Huomasimme
että mm Happy Hour oli mukana ja että T-mini puuttui, ja missä on djei-djei eli
Anneli?

Image

Spinnustartti näytti aluksi menevän paremmin, mutta emme pystyneet
vindungenin vauhtiin ja jäimme sitten vahvasti jalkohin, vain neljä venettä
takana, josta kahdella ei edes spinnua, näytti synkältä. Ponen puuttuminen
huomattiin manöövereissä ja kesti pitkän aikaa ennen kuin saimme veneen
vauhtiin.

Ekalla vihreällä saimme kiertää rauhassa, vaikka takana tuleva Guy
hiukan ahdistikin. Teimme kireän kierron mutta edessä olevat häiritsi
tuulta sen verran että jouduimme heittämään vendan. Paaran halssi oli
lyhyt, vain niin että pääsimme vapaisiin ja matka jatkui. Löysälle
unohtuneet vantit offshore weekin jälkeen oli nyt säädetty kohdalleen
ja kyllä vene kulki taas! 5.6kn kryssillä, ja höjdiäkin jopa! Ylämerkillä
punaisella tilanne näytti paljon paljon paremmalta, edessä oleva H
Blanco oli vielä edessä mutta eikun jahtaamaan. Tyyne, pahin vastustaja
kun siinä oli vielä ville-vahvistus, näytti jääneen kryssillä jostain syystä.
Jatkoimme matkaa kohti melkin selkää ja tässä tyyne näytti selvästi
jäävän tässä kun puuskissa oli 13kn ja pientä aallokkoakin oli vauhdittamaan
meidän sportin menoa.

Sumu tiheni koko ajan ja tullessamme kohti "melkin mutkaa", näkyvyyttä
oli enää 100m. Onneksi plotteri oli paikallaan ja osasimme suunata heti
riittävän korkealle kohti seuraavaa merkkiä kun blanco ja toinen Albin
laskettelivat alamäkeen alabanaania. Ohitimme tässä ne, ja käärme-
luodon poijun kohdalla olimme jo vindungenin, x-tas, priscan ja happy
hourin kannassa paljon lähempänä. Poijua lähestyttäessa näimme että
ainakin happy ja vindungen ajoivat valkopurjein kohti poijua larun rannasta
idästä. Ilmeisesti ei aivan helppoa ajaa toisen vierellä sankassa sumussa
ja vielä navigoida jotain merkkiä kohti.

Kryssi käärmesaaren ohi oli mukava, joskin täysin sokkona sumussa.
Vene kulki todella hienosti ja kryssi maistui, edelleen tuollainen 11-12kn
tuuli on tälle veneelle mitä mainoin.

Poijun löytämisessä oli pienoisia ongelmia, plotterista huolimatta, sen
verran sankkaa tuo sumu oli. Sijoista ei mitään käsitystä. Olga oli
keskeyttänyt. Löysimme poijun ja yritin sokkona ohjata plotterin mukaan,
aivan toivotonta pitää minkäänlaista kurssia aivan hernerokassa, nostimme
koko ajan.
Kunnes edessä siinsi taas Priscan punainen ja vindungenin sininen (?)
spinnu ja tiesimme taas miten mennä. Vihreän kohdalla rupesimme jo
laskemaan että purjehdittu aika on tässä vaiheessa 80 min + ja emme
olleet kärjestä niin hirveästi jääneenä. Takana blanco oli jo turvallisen
etäisyyden päässä ja tyynestä ei mitään merkkejä. Kun tyynen spinnu
rupesi näkymään sumun välistä laskimme että nyt näyttää hyvältä.

Maalisuora oli tapahtumaton strekki, mutta edessä tapahtui. Laskimme
että Happy Hour (joka sai paukun, onnittelut) oli purjehtinut 1:27:28 tai
jotain sellaista. He tulivat maaliin toisten albinien ja x-tasin sekä
vindungenin kanssa aika pienin eroin. Saavuimme maaliin kolmen minuutin
sisälllä ja mikäli laskimme oikein niin palkintopallisija kuuluisi meille,
huonosta startista huolimatta. Hieno päätös kaudelle ja ennakkoon
tylsältä vaikuttava kisa meni oikein mukavasti sumun ja tuulen nousemisen
myötä. Tällä kertaa ei tyyntynyt :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: westhouse 12/2006

Post by Petri »

harald wrote: Huomasimme
että mm Happy Hour oli mukana ja että T-mini puuttui, ja missä on djei-djei eli
Anneli?
Panu sanoi olevansa Tampereella ja siten Anneli jätti vikan osakilpailun väliin.

Niinpä niin, kisa olikin veikeä. Startissa päätin ihan suoraan lähteä alamerkiltä plattikseen, mutta sitten spinnutellessa huomasin, että Haraldin kakkosspinnulla uskaltaa ajaa paljon ylemmäs kuin meidän pallolla ja kohtapuoliin oltiinkin aikalailla muun fleetin tasalla...jos olisi nostanut spinnun nopeammin, ero olisi ollut vieläkin pienempi. Toisaalta kun keulagastina toimi 15v kaveri, joka kokeili hommaa ekaa kertaa niin...
Ponen puuttuminen huomattiin manöövereissä ja kesti pitkän aikaa ennen kuin saimme veneen
vauhtiin.
Todellakin ihmetytti miten pysyimme jopa Charlottan mukana ekalle vihreälle mennessä, mutta tuossahan syy :)
Laskimme spinnun hyvissä ajoin ennen vihreää ja siinä samassa muu fleetti karkasi hieman ja selvästi takana pysynyt X79 Kikka vetäisi ohi.

Vihreältä kepiltä hommat alkoivatkin menemään pieleen, en selvästikään osaa ajaa venettä kryssillä fokan kanssa, koska välillä tuntui että nousimme upeasti ja sitten välillä vauhti ja höjdis kuolivat täysin. En sitten tiedä osaanko ajaa venettä genuankaan kanssa, mutta silti fokan kanssa tuntuu olevan enemmän ongelmia. Osittain kölin epäsymmetrisyyskin vaikutti ja paaran halssilla jäimme kauas muusta fleetistä.
Onneksi plotteri oli paikallaan ja osasimme suunata heti
riittävän korkealle kohti seuraavaa merkkiä kun blanco ja toinen Albin
laskettelivat alamäkeen alabanaania.
Plotteri...niinjoo, oisihan se kiva kapistus. Luotin absoluuttiseen suuntavaistooni ja purjeitten trimmaukseen peräsinpaineen vähentämiseksi, tuloksena aivan uskomattomia S-mutkia matkalla punaiselle. Spinnukin otti osumaa noston yhteydessä, mutta kun reikä ei millään tasolla kasvanut tasaisessa tuulessa, niin uskalsin ajaa sillä miltei punaiselle asti, missä tuuli yltyi hieman.
Spinnu alas ja pakettiin, jonka jälkeen arvailemaan missäköhän se punainen kääntöpoiju on.
En taaskaan tahdo nähdä reittiä kun eksyimme Z:n lailla kohti kääntöpoijua ja isot veneet onneksi paljastivat merkin sijainnin.

Lopulta sitten tajuttoman kylmää kryssiä ja Käärmeluotojen solan jälkeen totesin, etten tahdo palelluttaa itseäni ennen Lapin vaellusta...etenkin jaloissa shortsit ja sandaalit olivat vähäsen liian vähän.

Noh, ensi kaudella uudestaan.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: westhouse 12/2006

Post by Panu »

harald wrote:Olipa mielenkiintoinen kilpailu taas kerran. Iloiksemme huomasimme että vanha
tuttu kolmosrata oli kyseessä ja tuultakin oli jonkun verran. Huomasimme
että mm Happy Hour oli mukana ja että T-mini puuttui, ja missä on djei-djei eli Anneli?
Tervehdys

Tuollainen työperäinen maantieteellinen isolaatio piti Annelin tänään poijussa. Kivahan sitä olisi ollut lähteä temuamaan mukaan, mutta minkäs teet?

Jos olisi tunnin aikaisemmin päässyt Tampesterista lähtemään kotia kohti, niin baanalla oltaisiin oltu. Ei mitään niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Sain nimittäin itse vaihdettua pakoputken autoon... :?. Autoa korjatessa mieleen tuli, että kyllä merellä sitten olisi paaaaaljoooon hauskempaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hetkonen, eikös tuosta Trackista näy, että olisitte menneet tuon Stora Ådholmenin pohjoispuolisen vihreän kepin eteläpuolelta?
Ordereissahan puhutaan, että merkit on otettava meriteiden sääntöjen mukaisesti ja väylä on merkattu vihreän kepin pohjoispuolelle?
Äh, tarkemmalla tarkastelulla lienee vain kalibraatiovirhe kartassa.

Nojoo, omasta koneesta paukahti virtalähde ja piti evakuoida itsensä vanhemmille ja huomenna sitten kohti Lappia, eli soromnoo.
Kalervo

Post by Kalervo »

Kyseisiä ordereita en ole lukenut, mutta jos siellä sanamuoto on todella "merkit on otettava meriteiden sääntöjen mukaisesti" tai jotenkin vastaavasti, niin mitähän sillä mahdetaan tarkoittaa? Meriteiden säännöt eivät määrää ohittamaan merkkejä miltään tietyltä puolelta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Hetkonen, eikös tuosta Trackista näy, että olisitte menneet tuon Stora Ådholmenin pohjoispuolisen vihreän kepin eteläpuolelta?
Saattaa olla näin, tarkkuus noissa merikorteissa ja etenkin viittojen sijainnissa
on vähän niin ja näin jos puhutaan siis alle muutaman kymmenen metrin eroista.
Viitat on ymmärtääkseni ankkuroitu aika lyhyin ketjuin, mutta liikkuvat
kuitenkin jonkun verran. Kyllä se viitta otettiin oikein :)
Ordereissahan puhutaan, että merkit on otettava meriteiden sääntöjen mukaisesti ja väylä on merkattu vihreän kepin pohjoispuolelle?
Tuota ohjetta ordereissa voi sitten ottaa ripauksen suolan kanssa. Ei
tarkoita käytännössä mitään. Muistaakseni viitan olemassaolo ei sinällään
pakota ajamaan sen miltään puolelta meriteiden sääntöjen mukaan. Ne
kertovat vain missä on matalaa, tai nykyisin missä teorettiinen väylä
kulkee. Mikään säännöissä ei pakota ajamaan pitkin väylää.
Äh, tarkemmalla tarkastelulla lienee vain kalibraatiovirhe kartassa.
Kalibrointi näyttää olevan ok jos vertaa kiinteisiin kohteisiin kuten saaret
ja laiturit. Mutta tuollaisen viitan sijainti voi heittää just tuon verran.
Nojoo, omasta koneesta paukahti virtalähde ja piti evakuoida itsensä vanhemmille ja huomenna sitten kohti Lappia, eli soromnoo.
Jos kohtaat Ponen lapissa niin sano moro :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuloksetkin tulivat:

http://www.kilpapurjehtijat.com/ilmoitt ... results=40

Niissä Charlotta vasta yhdeksäs. Hyvityspyyntö on mennyt, todnäk
krijoitus tai lukuvihre.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Tyyne, pahin vastustaja
kun siinä oli vielä ville-vahvistus, näytti jääneen kryssillä jostain syystä.
Tossahan se syy on ihan obvious kun trackiä katsoo, rapiat parinkymmenen asteen sifti minkä otitte oikein siinä alussa. Harmi vaan että menit möläyttämään että teit sen vahingossa. :lol:

En kyllä tiedä kuinka tiheästi sulla on tracissä on niitä pisteitä, pari mutkaa näyttää vähän kummalliselta, luultavasti "näytteenottotaajuus" vähän hämää.

Ei meillä tuubiin mennyt tuo muutenkaan. Esimerkillinen close-in-wide-out lepakkokäännös merkillä ja meikäläinen skuuttaa tuon veneen genuaa ensimmäistä kertaa, meni varmaan pari minuuttia ennen kuin paketti oli kasassa. Kovin paljoa me ei kuitenkaan hävitty muille poijun jälkeen styyralla ajaneille, joten kyllä tuo sifti on se millä otitte sen parisataa metriä hyvää.

Ja ei todellakaan ole helppoa naviodoida sumussa, kokeilepa Harald joskus luopua niistä sähkövehkeistäsi tuollaisessa tilanteessa. En epäile ettetkö pärjäisi, mutta olipahan taas opettava kokemus meille. Lokikaan ei toiminut, joten sitä Käärmeluotojen eteläpuolella olevaa punaista etittiin tyyliin sekuntikello päälle edellisellä portilla ja kun mentiin about 6 solmua ja mitattiin matka kartalta tarkkuudella "noin sormenleveys", niin jossain vaiheessa katottiin kellosta että nyt se pitäis olla jossain täällä... Reitti oli tuttu joten pahoja hasseja ei meille tullut, mutta kyllä siinä taktiset kuviot voi unohtaa kokonaan, kaikki huomio menee radalla pysymiseen ja merkkien etsimiseen.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote:
Tyyne, pahin vastustaja
kun siinä oli vielä ville-vahvistus, näytti jääneen kryssillä jostain syystä.
Tossahan se syy on ihan obvious kun trackiä katsoo, rapiat parinkymmenen asteen sifti minkä otitte oikein siinä alussa. Harmi vaan että menit möläyttämään että teit sen vahingossa. :lol:
Tuosta ekasta track-tiedostosta ei kannata paljon katsoa. Koska seaclear:in
oma loki säästää tilaa niin se oikoo vendat aika paljon, joten aivan
lyhyistä legeistä ei saa oikeaa kuvaa.

SeaTrace vuorostaan tallettaa aivan kaiken 2s välein ja siitä saadut
track-kuvat on parempia:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 12_06_wind
Image

En nyt suoraan huomaa tuosta mitään 20° shiftiä. Tuo tuuli tuolla
kryssillä (jotain 12solmua true) on vain meille todella sopiva tuuli ja
vene saatiin piiskattua komeaan vauhtiin. Ja ajoimme koko kryssin
vapaissa.
Ja ei todellakaan ole helppoa naviodoida sumussa, kokeilepa Harald joskus luopua niistä sähkövehkeistäsi tuollaisessa tilanteessa. En epäile ettetkö pärjäisi, mutta olipahan taas opettava kokemus meille. Lokikaan ei toiminut, joten sitä Käärmeluotojen eteläpuolella olevaa punaista etittiin tyyliin sekuntikello päälle edellisellä portilla ja kun mentiin about 6 solmua ja mitattiin matka kartalta tarkkuudella "noin sormenleveys", niin jossain vaiheessa katottiin kellosta että nyt se pitäis olla jossain täällä... Reitti oli tuttu joten pahoja hasseja ei meille tullut, mutta kyllä siinä taktiset kuviot voi unohtaa kokonaan, kaikki huomio menee radalla pysymiseen ja merkkien etsimiseen.

Ville
Kyllä, nostan hattua että löysitte sen punaisen poijun. Mutta käärmeluotojen
itäpuolella ihmettelin miten vindungen, prisca, happyhour,blanco ja
moni moni muu ajoivat suoraan kohti kasinonrantaa eikä ollenkaan suuntaan
5° tai jotain sellaista. Siihen riittäisi kompassi ja tässä me ohitettiin
monta venettä.

Tuon punaisen poijun löytyminen oli vaikeaa, vaikka olikin plotteri
mistä näki edellisen kierron trackista. Monellahan on GPS jossa on
tuollainen track, ehkä sitä käyttäen olisi löytynyt paremmin ilman
plotteriakin?

Ja ei, ei me luovuta plotterista, se nimenomaan vapauttaa keskittymään
purjehdukseen eikä radalla pysymiseen :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eihän me Ville tultu maaliin kolme minuuttia teidän perässä, eihän?

http://www.kilpapurjehtijat.com/ilmoitt ... results=40
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

En nyt suoraan huomaa tuosta mitään 20° shiftiä. Tuo tuuli tuolla
kryssillä (jotain 12solmua true) on vain meille todella sopiva tuuli ja
vene saatiin piiskattua komeaan vauhtiin. Ja ajoimme koko kryssin
vapaissa.
Joo, ei tossa näköjään niin isoa siftilä ollutkaan, mutta kyllä mä siinä semmosen 5 asteen siftin näen jonka otitte just oikealle hetkellä.

Joka tapauksessa pitäydyn siinä kannassa, että se suurin ero syntyi kryssin ekalla kolmanneksella. Tulkitaan sitten niin, että vähän vähemmän siftiä ja vähän enemmän meidän sähläystä.

Tämähän on oikein malliesimerkki siitä, että hyvän venekunnan vauhti ei välttämättä ole paljoa parempi kuin huonon, mutta hyvä venekunta pystyy pitämään sen oikean vauhtinsa koko ajan ja löytää sen uudelleen välittömästi kun tilanne muuttuu. Meillähän selvästi kesti tämä sopeutuminen kun strekiltä käännyttiin kryssille. Luultavasti ajeltiin aika pitkä pätkä liian alas ja/tai huonossa trimmissä ennen kuin löydettiin se veneen oikea vauhti ja nousu.

Teidän maaliintulostaa, öööö, ooooliii niiiin kooomeaa sumu emmää nähny mitäää...

Ville
Guest

Post by Guest »

Kyllä, nostan hattua että löysitte sen punaisen poijun. Mutta käärmeluotojen
itäpuolella ihmettelin miten vindungen, prisca, happyhour,blanco ja
moni moni muu ajoivat suoraan kohti kasinonrantaa eikä ollenkaan suuntaan
5° tai jotain sellaista. Siihen riittäisi kompassi ja tässä me ohitettiin
monta venettä.
Onko eksymä hallussa? Kompassi voi hyvin näyttää 10 astetta pieleen. Sitten kun vielä otat huomioon, että vasemmalla on ne kivet ja oikealla vettä ja vielä kun otat huomioon, että tuossa joutuu ensin ajamaan vähän pohjoisen itäpuolelle ja sitten epämääräisen matkan jälkeen kääntyä vähän pohjoisen länsipuolelle ilman mitään kiintopistettä, niin ei ole helppoa. Luultavasti käännöksen jälkeen ajetaan johonkin perstuntuma suuntaan (kaikki ei muista radan suuntia ulkoa) ja sitten ruvetaan etsiskelemään karttaa, ollaan jo aika pitkä pätkä vedetty ennenkuin edes selviää mitä kompassisuuntaa piti yrittää ajaa. Pahinta on se, että vaikka olet melko varma paikastasi ja suunnastasi, niin se melko varma ei tuossa sumussa ole oikein hyvä. Pakko ottaa varman päälle.

Rutiinin puutettahan tuo pitkälti on. Siinä olis hyvästi ollut aikaa mitata suunnat ja matkat valmiiksi siinä spinnustrekillä. Epäilenpä kuitenkin, ettei yksikään vene ollut "valmis" siinä punaisella. Ilmoittautukoon se, kuka nollasi punaisella trippimittarin ja alkoi ajamaan kompassisuuntaa, joka oli kartalta mitattu ja jossa oli valmiiksi laskettu eranto ja eksymä mukaan. Ja sitten muutti suuntaa 20 astetta vasempaan Käärmeluotojen kohdalla, kun loki näytti sopivaa lukemaa.

Kyllähän jokainen paikallaolleista varmasti tuon periaatteessa osaisi, mutta se rutiini, se rutiini... Vielä kun sumu vähän temppuili, välillä näytti ja välillä piilotti. Asennoituminen olisi ehkä ollut helpompaa, jos olisi joutunut puskemaan ihan sokkona koko ajan.

Tästä oppii myös sen, että joku kaunis päivä alkukaudesta kannattaisi käydä mittaamassa kääntöpoijujen tarkat paikat.

T.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa kun välimatkat on niin pieniä niin erannolla ei taida olla niin suurta
merkitystä. Mutta magneettikompassi on kuulemani mukaan aika epä-
tarkka juuri pohjoiseen päin mentäessä.

Yksi hyvä tapa, jota orjallisesti Charlottassa ylläpidetään, (okei, ei aina,
ei ainakaan eilen) on että ratapiirrokseen tai johonkin kirjoitetaan aina
legien kompassisuunnat, ja vastasuunnat jos on takaisinpäin matkaa
samaa legiä. Tuon tekee parissa minuutissa astelevyn kanssa ja
helpottaa etenkin merkkien kierroissa kun tiedetään valmiiksi seuraavan
legin suunta, purjevalinnat jne. Samalla vältytään banaanien ajamisesta kun
jo ennen kiertoa tiedetään tarkkaan missä suunnassa seuraava merkki on.

Ei tarvita kuin hiukan sadetta niin ei tuosta eteläisimmästä poijusta näe
edes sitä porttia käärmisten e-puolella.

Parhaimmillaan tehdään voipaperille (aleksin trademark ja idea) taktinen
kartta radasta, mihin piirretään vain rata, merkit ja taktiset esteet
(luodot, karit ja muut esteet suoraan radalla). Samaan paperiin kirjoitetaan
jokaisen legin kompassisuunta sekä mielellään myös etäisyys. Näin
kaikki veneessä ovat mukana kartalla ja tietävät missä mennään ja
minkälainen seuraava manööveri saattaisi olla.

Seuraavassa kuvassa on sen kaltainen kartta:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_1540
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Toisen veneen takana purjehtiminen, vaikka ovatkin kaukana edessä,
aiheuttaa hyvin helposti 5° näennäisen shiftin. En edelleenkään usko että
tuossa mitään shiftiä ollut, pieni paaralla olo aukaisi kentän meille ja
saimme ajaa sen ensimmäisen kryssin vapaissa, josta helposti tuo ero
tulee. Ajoimme siis kryssiä kierrosta lähtien.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Jotta kaikki kotona köllötelleet saa käsityksen, millaista oli löytää Käärmesaaren pohjoiskärjessä oleva poiju, katsokaapa tämä http://www.jumpcut.com/fullscreen?id=C6 ... type=movie

Tuossa, kun näkyvyys on heikkoa, ollaan menossa nimenomaan Käärmesaaren itäpuolella. Ympärillä on veneitä eikä Käärmesaareenkaan nyt montaa kymmentä / sataa metriä ole.

Eikä ollut plotteria vaan kompassi ja käsi-GPS.

-Risto
Post Reply