Akseliveto vai....
Akseliveto vai....
FE-83 olisi hankintalistalla tällä hetkellä. Markkinoilla tuntuu olevan veneitä varustettuna perämoottorilla, sisäkoneella akselivedolla tai sisäkoneella s-vetolaitteella. Onko tuosta s-vetolaitteesta kokemuksia? Perämoottoriversioita ei taida meren puolella juuri olla. Kai sillä täällä Saimaalla pärjäisi?? Olisi myös huoleton.
Useimmissa veneissä on Yanmarin kone. Entäpä tuo Volvon kone. Eräässä kaupan olevassa on Volvo vuodelta -83 ja ajettu vain makeassa vedessä. Mitä siitä osaa tsekata, jos menen katsomaan. Mikä on odotettavin remppa vai pitääkö sitten jo laittaa uutta tilalle.
- Antti
Useimmissa veneissä on Yanmarin kone. Entäpä tuo Volvon kone. Eräässä kaupan olevassa on Volvo vuodelta -83 ja ajettu vain makeassa vedessä. Mitä siitä osaa tsekata, jos menen katsomaan. Mikä on odotettavin remppa vai pitääkö sitten jo laittaa uutta tilalle.
- Antti
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Re: Akseliveto vai....
Hmm, sanoisin että nimenomaan se sisämoottori on huoleton. Kunhan siis on huollettuAntti_ wrote:Perämoottoriversioita ei taida meren puolella juuri olla. Kai sillä täällä Saimaalla pärjäisi?? Olisi myös huoleton.

Mutta mielenkiintoista on, miten näkemykset menevät ristiin. Tapasin kesällä Feneilijän joka piti veneessään perämoottoria vaikka siinä oli myös sisämoottori. Hänen mielestänsä tämä oli huoletonta, ilmeisesti siis siksi, että jos toinen moottori ei käynnistyisi on toinen varalla. Kyllä minun mielestäni on sentään huolettomampaa pitää yhtä moottoria käyttökunnossa kuin kahta.
Eri moottoriversioista lähinnä mieleen tulee se, että S-vetolaiteasennukset ovat itse rakennettuja konstruktioita. Taitava harrastaja pääsee veistämölaatuun tai ylikin, mutta toteutukseen kannattanee paneutua.
Kalevi
Re: Akseliveto vai....
TervehdysAntti_ wrote:FE-83 olisi hankintalistalla tällä hetkellä. Markkinoilla tuntuu olevan veneitä varustettuna perämoottorilla, sisäkoneella akselivedolla tai sisäkoneella s-vetolaitteella. Onko tuosta s-vetolaitteesta kokemuksia? Perämoottoriversioita ei taida meren puolella juuri olla. Kai sillä täällä Saimaalla pärjäisi?? Olisi myös huoleton.
Useimmissa veneissä on Yanmarin kone. Entäpä tuo Volvon kone. Eräässä kaupan olevassa on Volvo vuodelta -83 ja ajettu vain makeassa vedessä. Mitä siitä osaa tsekata, jos menen katsomaan. Mikä on odotettavin remppa vai pitääkö sitten jo laittaa uutta tilalle.
- Antti
Ensiksi täytyy sanoa, että molemmilla koneilla pärjää varmasi ihan OK.
Kaikki raakavesijäähdytteiset moottorit lahoavat ruostumalla ennemmin tai myöhemmin sylinterin kannesta. Tämä ei ole vika vaan ominaisuus, johon voidaan vaikuttaa huolellisella syyshuollolla.
S-vetolaitteen suurimmat edut lienevät alhaisempi virtausvastus (nopeus) ja hiljainen käynti (akselivärinät puuttuvat). Haittoina lienee tuo vetolaitteen kumisen tiivisteen vaihtamisen hankaluus ja kevytmetallisen rakenteen alttius kalvaaniseen korroosioon nykyisten kuparipitoisten pohjamaalien kanssa. Onneksi tiivistettä ei tarvitse kovin usein vaihtaa. Vaihtoväli on jotain 10 vuotta...?
Akselivedon puolesta puhuvat yksinkertainen rakenne, helpot tiivisteiden vaihtamiset ja korroosoita kestävä rakenne. Haittoina on kovempi käyntiääni ja alhaisempi huippunopeus (tietääkseni ero on pieni, mutta olemassa).
FE:ssä tyypillisesti Yanmarit ovat asennettu suoralla akselilla ja Volvot vetolaitteella. Yanmarin kone on parikymmentä kiloa Volvoa kevyempi.
Volvo ei ole yhtä helppo ilmata kun Yanmar. Filian kansiossa on asiokkaasti kuvin dokumentoitu Volvon proseduuri.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... ilmaaminen
Ymmärtääkseni veistämö asensi molempia koneita veneisiin. Ei tuo itseasentaminen kuitenkaan ole pois suljettu.Kalevi_Harkonen wrote: Eri moottoriversioista lähinnä mieleen tulee se, että S-vetolaiteasennukset ovat itse rakennettuja konstruktioita. Taitava harrastaja pääsee veistämölaatuun tai ylikin, mutta toteutukseen kannattanee paneutua.
Ystävällisin veneily terveisin PR
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Re: Akseliveto vai....
Jassoo, taas tuli opittua jotain uutta.Panu wrote:Ymmärtääkseni veistämö asensi molempia koneita veneisiin.
Volvoja lienee asennettu paljon vähemmän? Ainakin myynti-ilmoituksia seuraamalla on saanut sellaisen vaikutelman. Tai sitten Volvolliset ovat veneisiinsä niin tyytyväisiä etteivät myy?
Kalevi
Re: Akseliveto vai....
No perämoottorin huollot ovat minimaalisia. Syksyllä nykäsee perästä irti ja laittaa kellariin. Ei öljynvaihtoaj, glykoleita yms.
Yleensä ne on toimintavarmojakin. Kulutus.... pientä.
Yleensä ne on toimintavarmojakin. Kulutus.... pientä.
- Antti
Minä hankin tuon volvollisen Filian sisävesiltä 2003 ja olen ollut tyytyväinen. Toiminnassa ei ole mitään valitettavaa, ongelmia ei ole ollut, ja käyntiääni on hiljainen.
Valitettavaa on huollon kannalta se, että 23-vuotiaaseen koneeseen on muiden kuin määräaikaishuolloissa tarvittavien varaosien saatavuus nihkeää ja hinnat kovat.
Valitettavaa on huollon kannalta se, että 23-vuotiaaseen koneeseen on muiden kuin määräaikaishuolloissa tarvittavien varaosien saatavuus nihkeää ja hinnat kovat.
Perttu, satunnainen purjehtija
Re: Akseliveto vai....
Hei, minulla on Fe741:ssä Yanmar 1GM + SD20 yhdistelmä. Pari on toiminut moitteetta jo 22 vuotta. Normaaliin syyshuoltoon tulee lisää vain vetolaitteen rikin makeavesihuuhtelu ja perän öljyn vaihto.Antti_ wrote:FE-83 olisi hankintalistalla tällä hetkellä. Markkinoilla tuntuu olevan veneitä varustettuna perämoottorilla, sisäkoneella akselivedolla tai sisäkoneella s-vetolaitteella.
- Antti
Ylimääräisenä plussana vetolaite tuo mukanaan vapautumisen akselivedolle tyypillisistä tiivistevuodoista.
Suosittelen

Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436
Re: Akseliveto vai....
Onko tuo s-vetolaite yleensä vikaherkkä? Akselivedossa kun ei juuri voi vikaa olla paitsi tiivistyksessä.juhanil wrote:Hei, minulla on Fe741:ssä Yanmar 1GM + SD20 yhdistelmä. Pari on toiminut moitteetta jo 22 vuotta. Normaaliin syyshuoltoon tulee lisää vain vetolaitteen rikin makeavesihuuhtelu ja perän öljyn vaihto.Antti_ wrote:FE-83 olisi hankintalistalla tällä hetkellä. Markkinoilla tuntuu olevan veneitä varustettuna perämoottorilla, sisäkoneella akselivedolla tai sisäkoneella s-vetolaitteella.
- Antti
Ylimääräisenä plussana vetolaite tuo mukanaan vapautumisen akselivedolle tyypillisistä tiivistevuodoista.
Suosittelen
- Antti
Hei Antti - Yanmarin vetolaite on niin jämerä, että 22 vuoden käyttö ei ole jättänyt jälkiä. Yleensä vetolaitteisiin on täytynyt tässä iässä vaihtaa potkuri akselipätkän 0-renkaat, mutta omaani vaihdan ennakkohuolto toimenpiteenä ehkä tulevana syksynä (helppo nakki) 
-jussi

-jussi
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436
Re: Akseliveto vai....
Niin - jäi tuosta äskeisestä mainitsematta, että vaikkei akselivetoon juurikaan vikoja pääse syntymään, niin kyllähän löytyy tapauksia, joissa akselin kiinnitys moottorin perään on pettänyt jarrutustilanteessa. Tällöin koko lysti akseli plus potkuri saattavat hävitä ahdin valtakuntaan*Antti* wrote: Onko tuo s-vetolaite yleensä vikaherkkä? Akselivedossa kun ei juuri voi vikaa olla paitsi tiivistyksessä.

-jussi
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436
Filiassako on siis s-vetolaite?pjtuomaa wrote:Minä hankin tuon volvollisen Filian sisävesiltä 2003 ja olen ollut tyytyväinen. Toiminnassa ei ole mitään valitettavaa, ongelmia ei ole ollut, ja käyntiääni on hiljainen.
Valitettavaa on huollon kannalta se, että 23-vuotiaaseen koneeseen on muiden kuin määräaikaishuolloissa tarvittavien varaosien saatavuus nihkeää ja hinnat kovat.
- Antti
Re: Akseliveto vai....
Tervehdys.*Antti* wrote:...Akselivedossa kun ei juuri voi vikaa olla paitsi tiivistyksessä.
Voihan akselivedossa tuon tukilaakerin vesivoideltu kumipusla kulua loppuun. Se ei tosin ole vaikea vaihtaa.
Tuon akselin vannasputken tiivistyksen korjauskulut ovat varsin alhaiset 3 x stefa + rosterijouset, eivät maltaita maksa verrattuna vetolaitteen tiivisteen hintaan nähden

Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Akseliveto vai....
Tervehdysjuhanil wrote:...niin kyllähän löytyy tapauksia, joissa akselin kiinnitys moottorin perään on pettänyt jarrutustilanteessa. Tällöin koko lysti akseli plus potkuri saattavat hävitä ahdin valtakuntaan![]()
-jussi
Ei muuten mene akseli ahdin valtakuntaan. Älä kysy mistä tiedä...

Ikävä on myös tuo dia 25mm reikä (akselin irrotessa) jos tulee varsin vilkkaasti vettä sisään. Kaksi miestä ei ehdi heittää ämpärillä vettä pois nopeammin kuin reiästä virtaa sisään. Saa sen reiän tosin tukittuakin, muttei ainakaan katsastusvarusteisiin kuuluvilla kartioiduilla puutapeilla. Tappi kun ei mahdu vetolaipan ja vannasputken tiivisteen välistä reikään. Sukka työnnettynä reikää hidastaa taas kivasti virtausta ja antaa mukavasti lisää peliaikaa. Älä taaskaan kysy mistä tiedän...

Last edited by Panu on Tue Sep 05, 2006 14:32 pm, edited 1 time in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Tervehdysharald wrote:On noita sattunut että akseli on tipahtanut. Miten on päässyt peräsinlavan
ohitse, ei tarina kerro. Mutta todistettavasti on tapahtunut.
Fe:ssäkö? Vaikea uskoa. Meillä ainakaan akseli ei pääse (lue päässyt) pois. Kannatinlaakeri on niin lähellä peräsintä, ettei akseli pääse taipumaa ohitse.
Ystävällisin veneily terveisin PR