Westhouse Cup 30.8.06 - Valoa käytävän päässä

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Westhouse Cup 30.8.06 - Valoa käytävän päässä

Post by Petri »

Kisakeleiksi ennusteltiin kovaa 8-10 m/s tuulta ja vaihteeksi gastejakin oli tarjolla, mm. jo kokenut FE-keulagasti Tommi, joka tosin on joittenkin tietojen mukaan himoitsemassa Albinia, mutta emmeköhän hänet vielä lopullisesti käännytä Feneilijäksi. Veneelle tullessani kokeilin hieman pohjaa veden alta ja jonkinlaista mömmöä/näkkiä sieltäkin löytyi, joskin varsin vähän ja ne lähtivät pois ihan kädellä pyyhkäisemällä. Jokatapauksessa lienee pakollista suorittaa jonkinlaista pohjahuoltoa ennen FE-regattaa.

Lähtöalueelle lähdettiin tuulimittarin näyttäessä keskituuleksi 8, puuskissa 10 m/s joten päätin iskeä genuan eteen. Melsteninrannan edessä sitten todettiin, että vene tuntui kallistuvan kymmenkunta astetta jo ilman purjeita, joten genua olisi selvästi liikaa. Genua vaihtui fokkaan ja lähdimme lähtöalueelle pällistelemään paikallista meininkiä.
Radaksi näytettiin nelosta, eli Larun itäpuolelle ja takaisin.

Lähtö sujui lopulta varsin hyvin, vaikka vaihdoinkin alkuperäisen yläpoiju-suunnitelman alapoijuksi ja loppupeleissä olimme linjalla aikalailla tasan muun fleetin kanssa, jopa Charlottaa edellä. Juutuimme kuitenkin heti alkuun paskoihin ja taitamattomuuttani jäimme muun fleetin jalkoihin. Toisaalta päästyämme vapaisiin tuuliin, niin eipä muu porukka järin kauas ehtinyt karata 6 solmun strekissä vihreälle kepille.

Vihreällä merkillä spinnu ylös ja matkaan, keskifleetti lähestyi perä edellä, koska mamikset (tai fiksut) eivät uskaltaneet nostaa spinnuja. Vauhtia päältä 7 solmua ja meno oli kohtalaisen rauhallista. Poiju lähestyi ja päätimme laskea spinnun suosiolla plattiksessa, välttääksemme broachin riskin. No, Tommi otti kiinni alaliikistä, gastit olivat valmiina fallin ja skuutin kanssa...jolloin iski puuska ja alaliikki sanoi riks raks ja poks...prkl. Spinnu nopeasti alas, fokka ylös ja kryssiä kohti Käärmeluotojen pohjoispuolista poijua.
Tarkempi tarkastelu paljastaa, että spinnu lienee yhä korjattavissa, mutta kisan aikana emme sitä enää uskaltaneet nostaa.

Erityisen herkullista oli nähdä X79:n olevan jatkuvasti lähellä broachia ja 1,14 lyssisen veneen takaa-ajo kryssillä oli mukavaa vaihtelua normaaliin perässä roikkumiseen. Poijun lähestyessä olimme jo parin veneen mitan päässä X:stä ja T-minikin oli jäänyt kauas taaksemme, kunnes sitten tein taktisen virheen ja päätin lähteä kuittaamaan X79:ä alakautta, osittain myös siksi koska ei huvittanut saada X79:ä kylkeen sen ollessa jatkuvasti broachin kynnyksellä (etenkin, koska Tommi oli jo eilen kokeillut miltä tuntuu kun X99 tulee First36.7:aa kylkeen ja kokemus ei kuulemma ollut erityisen hehkeä). No tuuli sitten hieman shiftasi, jotenkin onnistuin tappamaan vauhdin ja T-mini sai meidät sen verran kiinni, että päästäkseni merkille, olisi pakko tehdä venda heti eikä vasta poijun luona miniä kylkeen. Jos olisimme jatkaneet alkuperäisellä kurssilla, olisimme kait päässeet merkin yli kerralla. No, tyhmästä päästä kärsii koko veneen menestys.

Kääntömerkin jälkeen sitten lenssiä, ilman spinnua länsikepille ja siitä sitten strekkiä Melkin kärkeen. X79 ja T-mini karkasivat jatkuvasti ja en oikein tiedä mitä tein väärin.
Kryssillä kääntöpoijulle (Itäpoiju siinä HSK:n edessä) sitten pääsimmekin iskemään ja Olga nousi korkeammalle sekä kulki kovempaa kuin T-mini ja X79. Ero kutistui alle 10 veneenmittaan ja kääntyessämme taas lenssille takaisin päin pääsi ero sitten taas repeämään, kunnes taas oli kryssin aika kohti Käärmeluotojen poijua.
Tässä vaiheessa tuuli oli jo vähentynyt selvästi ja heti lenssille kääntyessämme vikkelät kansiapinat vaihtoivat fokan genuaan. Spinnua emme tosiaan uskaltaneet nostaa, joten sitten mentiin genualla ja täydellä isolla ja kenties saimme T-miniä ja X79:ä kiinnikin.

Punaiselle kääntöpoijulle tultaessa sitten laskimme, että itäreuna ehkä vetäisi paremmin, joten poijulla vedimme heti vendan ja lähdimme hakemaan vauhtia Miessaaren selän itäreunasta. En tiedä kannattiko tämä, mutta ainakaan T-mini ja X79 eivät karanneet valtaisasti.
Kryssin jälkeen sitten taas strekkiä maaliin ja uskoisin, että X79 ei ehtinyt saada tarvittavaa kaulaa, joten lähes historiallinen toiseksi viimeinen sija ei liene utopiaa.

Trackit yms. täällä:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album234

Tuloksetkin tulivat:
http://www.kilpapurjehtijat.com/ilmoitt ... results=36

Wuuhuu!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

wuuhuu, voitto kotiin! Tosiaan, meillä oli Jussi Hennulista vahvistuksena ja
kuten aina kun Jussi on mukana tuulee, ja olemme voittoisia. Tervetuloa
uudestaan vain! :)

Charlottan track.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... thouse9_06

Aika laveita kryssikulma, hiukan erilaisia verrattuna olgaa. Ajatteko riittävän
korkealle kovassa tuulessa? Toinen kryssi johtui varmaan genoasta, olisitte
todnäk pärjänneet hyvin fokallakin...

Tämä oli muuten kiva sivu:

http://www.kilpapurjehtijat.com/ilmoitt ... /index.php

Ilmeni äsken minulle että yhdeksän parasta tulosta lasketaan sarjaan, pahus
ei riitä aika..

Hatunnosto Olgalle, joka nosti spinnun kun ainoat muut oli me ja Vindungen
ja oli kuitenkin suora lenssi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Trackit:

Olga:
Image
Charlotta:
Image
Last edited by harald on Wed Aug 30, 2006 23:16 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:wuuhuu, voitto kotiin! Tosiaan, meillä oli Jussi Hennulista vahvistuksena ja
kuten aina kun Jussi on mukana tuulee, ja olemme voittoisia. Tervetuloa
uudestaan vain! :)
Mistä tollaisia gasteja saa :)
Tänne kanssa yksi kiitos. Toki on myönnettävä, että meidän kaikkien aikojen paras Westhouse Cup-suoritus taisi olla silloin kun meillä oli 120 kiloa Panua mukana.
Aika laveita kryssikulma, hiukan erilaisia verrattuna olgaa. Ajatteko riittävän
korkealle kovassa tuulessa? Toinen kryssi johtui varmaan genoasta, olisitte
todnäk pärjänneet hyvin fokallakin...
Hmm, no siis me ajettiin kryssiä kokoajan ihan broachin ja piinaamisen rajamailla ja ainakin tohon Kikka79:iin nähden noustiin korkeammalle ja minusta tuntui kokoajan, että ajan tajuttoman ylös. Genuahan tosiaan oli käytössä vain vikalla kryssillä vihreälle kepille ja imo tuuli oli jo laantunut sen verran, että fokan kanssa olisi saattanut jäädä vauhtia vähemmäksi.
Voin pistää taas meilissä gpx-filen trackistä, niin voit tehdä animaation meidän reiteistä. Se kyllä tuntuu entistä varmemmalta, että reitinvalinta vihreälle kepille oli huono, mutta toisaalta eipä siinä olisi voittanut mitään.
Hatunnosto Olgalle, joka nosti spinnun kun ainoat muut oli me ja Vindungen
ja oli kuitenkin suora lenssi.
Niinpä, no jälkikäteen voi kysyä "kannattiko" mutta toisaalta varmaa on, että ilman tuota spinnupätkää emme olisi saaneet Kikkaa kiinni tarpeeksi.
Ja itse en kyllä ymmärtänyt muun fleetin haluttomuutta, koska tuuli tosiaan tuli ihan plattiksesta ja ei kuitenkaan vielä ollut mikään älytön, Tallinnaan mentiin paljon kovemmassa tuulessa ja silloinkin spinnu nousi kun testin vuoksi ajettiin plattista. Jos tuulikulma olisi ollut yhtään enemmän sivusta, niin olisi kyllä saattanut jäädä spinnunosto väliin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Viimeisellä kryssillä, niin miksi vendasitte paaralle vaikka nokka osoitti
suoraan merkille? Kääntyikö tuuli tuossa? Teillä oli muuten mielestäni
kohtuullinen kääntökulma pohjaan nähden mutta viimeisessä vendassa
on jostain syystä kulma romahatanut, ajoitteko leikkarin yli?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:...Toki on myönnettävä, että meidän kaikkien aikojen paras Westhouse Cup-suoritus taisi olla silloin kun meillä oli 120 kiloa Panua mukana.
Tervehdys

Siinä samassa paketissa taisi muistakseni olla myös yksi mylar G1:n mukana. En osaa sanoa kumpi sitten auttoi tuloksellisesti enemmän.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Kiitos vaan Charlotalle taas vauhdikkaasta ja voittoisasta reissusta. Oli muuten eka kerta toimia kaulagastina meikäläiselle, ja hatun nosto niille jätkille ketkä siellä kovalla kelillä kitisemättä ovat. Olen vapaasti käytettävissä, kunhan Pasi ei palvelujani tarvitse. Soitelkaa tai laittaa mailia.
Jussi Karjalainen
040 557 6444
anjuska@kolumbus.fi
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Viimeisellä kryssillä, niin miksi vendasitte paaralle vaikka nokka osoitti
suoraan merkille? Kääntyikö tuuli tuossa? Teillä oli muuten mielestäni
kohtuullinen kääntökulma pohjaan nähden mutta viimeisessä vendassa
on jostain syystä kulma romahatanut, ajoitteko leikkarin yli?
Hmm, taidat nähdä harhoja, mikä johtuu siitä että ajoimme aika tasan samaa linjaa kuin mennessämme Käärmeluodoille päin. Se "ylimääräinen venda" on siis mennessämme itäänpäin, viimeiselle vihreälle menimme siis käytännössä yhdellä vendalla eli yhden about aika tasasivuisen kolmion kautta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Siis punaisen poijun jälkeen lähditte kohti vihreää viittaa pohjoiseen,
teitte vendan heti kierrossa, hyvä näin. Mutta sitten sen vihreän luona,
joka on matkalla kohti käärmesaarta, heititte styyralle, tämäkin ihan hyvä.

Mutta sitten, teidän kurssi näyttää kohti vihreää pohjoisessa, miksi vendasitte pois?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Siis punaisen poijun jälkeen lähditte kohti vihreää viittaa pohjoiseen,
teitte vendan heti kierrossa, hyvä näin. Mutta sitten sen vihreän luona,
joka on matkalla kohti käärmesaarta, heititte styyralle, tämäkin ihan hyvä.

Mutta sitten, teidän kurssi näyttää kohti vihreää pohjoisessa, miksi vendasitte pois?
Hmm, piti ihan ottaa tracki ajoon, että näkee mistä mentiin "oikeasti".

Eli siis punaisella poijulla vedettiin venda ja sen jälkeen seuraava venda vedettiin vasta leikkarilla "pohjoiselle" vihreälle kepille.

Se "eteläisen" vihreän kepin luona tehty venda oli mennessämme Käärmeluotojen punaiselle poijulle.

Ne trackit vaan menevät niin päällekkäin sen meidän tulohalssin kanssa, että niistä on vaikea päätellä mikä on mikin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ach so, ette päässeet yhdellä halssilla käärmesaarten sunttiin näköjään, siitä tuo vekki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Ach so, ette päässeet yhdellä halssilla käärmesaarten sunttiin näköjään, siitä tuo vekki.
Joeei, kyllä me katsottiin että te ja Vindungen sinne nousisivat, mutta ei meillä olisi ollut mitään jakoa ilman tuota vendaa. Yllättävän hyvin sai fokankin kuitenkin toimimaan, kunhan vain siirsi skuuttipisteet aika eteen ja kiskoi fokan miltei levyksi.

Ensi viikolla voit sitten Harald yrittää saada etukäteistietoa tuloksista, olkoonkin että sehän olisi kovin moraalitonta antaa tuollaista informaatiota ;)
Post Reply