Eilisen tiistaikisan raportti

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Eilisen tiistaikisan raportti

Post by harald »

No niin,

saatiin sitten kumottua epäilykset että karttaplotteri olisi voittanut meille kakkossijan emäsalon
lenkissä. Eilen purjehdittiin tiistaikisa vähän reippaammassa tuulessa. 10m/s puuskissa 11-12m/s.

Ennen starttia kun tultiin Melkin selälle saatiin raju broachi, purjeita oli aika paljon. Ykkösgenua
ja täysi iso. Latistetiin sitten isoa niin paljon kuin mahdollista. Ei se broachi niin lähellä ollut
sitten enää, etenkin kryssillä voi aina pitää keulaa ylöspäin. Strekillä vähän vaikeampaa.

Paras purje olisi varmaan ollut G3 mutta kun ei meillä sellaiste ole, vielä (sponsorit haloo?) :)

Startista.

Veneitä oli mukana 33 kpl joten tohinaa viivan tuntumassa riitti. Noin niinkuin "english
understatement". Rata oli D-rata, eli melkin e-kärjen kautta rysäkarille ja rönnkobbening kautta
maalille. Huomasimme että lähtölinja oli aseteltu niin että melkein koko linjan leveydeltä pääsi
strekkaamaan melkille.Paapuurin puolelta olisi tosin pitänyt tehdä venda jotta selvittäisi
melkin selällä olevan länsiviitan. Päädyimme sitten lähtemään starttialuksen luota paremman
ja vapaamman tuulen toivossa. Onneksi Kopukka lähti levittämään linjaa noin 12 min ennen starttia!

(Radat http://www.koivusaarenpursiseura.fi/tie ... at2003.pdf)

Kun oli vajaat 3 min starttiin alettiin liukua hissukseen styyralla starttialusta päin. Huomasimme
kohta että edessä oleva Ralfin H-vene teki 360°, ilmeisesti liian lähellä linjaa. Ralf osaa nämä
hommat ja teimme siten myös 360° koska luotan aika paljon Ralfin silmään tuossa vaiheessa.

Kohta oli asetelmat niin että Ralfin Hoo oli starttialuksesta noin veneenmitan linjan puolella
purjeet palaen. Ensin ajattelin mennä hänen ja starttialuksen välistä mutta tila tuli koko ajan
ahtaammaksi ja lähestyimme pikkuhiljaa starttialuksen perää. Vielä ol vajaat 30s tapettavana.

Vilkaisin taakse ja huomasin että NJKn sininen J-80 teki vendan paaralle joten ovi ikäänkuin
aukesi Ralfin perän takaa koska muita nousevia veneitä ei ollut. Genua sisään ja iso täysin
ulos ja tiukka käännös Ralfin perän taakse ja ylös hänen leen puolelle. Nyt oli pullat hyvin
uunissa. Ei veneitä meidän leen puolella ja yksi sarjan kovimpia veneitä tiukasta meidän luun
puolella. 5-8s ennen starttia purjeet sisään ja menoksi nostaen. Saimme kuin saimmekin
keulan työnnettyä Hoon eteen ja vapaisiin tuuliin.

Tämä oli siis ensimmäinen kerta kun Charlottan startti onnistui! Onnittelut otan vastaan tässä,
emme pidä vastaanottoa :)

Tämä aukko joka avautui meille osoittautui sitten koko kisan kultakimpaleeksi. Saimme elää
tässä aukossa todella pitkään, olimme jo melkein melkin eteläkärjessä kun Comfortina 32-nen
Wilhelmina peitti meidän tuulen. Sitäkin vastaan olisi pitänyt ja voinut nostaa jotta meillä olisi
säilynyt tuuli. Näytti vain koko kisan ajan että Wilhelminan taktiikka oli muiden tulosten
huonontaminen eikä niinkään oman tuloksen parantaminen. Tästä vielä lisää myöhemmin.

Melkin eteläpuolella olevan P-poiju kierrettiin ilman suurempia häslinkejä. Tuulta oli riittävästä.
Meidän edessä oleva JOD 24 otti kaarroksen liian tiukasti ja menetti tässä aika paljon
korkeutta. Me ajoimme strekillä vähän irti poijusta koko ajan nostaen niin että kun oltiin
poijun luona oltiin jo melkein kryssi-trimmissä. Meistä n 50m leen puolella oleva JOD24 oli
vaikeuksia. Iso oli kuin levy mutta kuitenkin joutuivat päästämään ilmat siitä.

Edessä oleva Ralfin Hoo (n 100m) näytti kantavan täyden setin vallan mainiosti mikä ei ole
mikään yllätys. Tästä vielä edempänä oleva Röda Rappet (X-79) oli yksi reivi jonka kuuleman
mukaan purkivat sitten kryssin loppuvaiheessa.

Seurasi siis pitkä kryssi rysäkarille. Yritettiin pysyä keskellä ja vahtia shiftejä mutta purjeita
oli kuitenkin niin paljon että muihin asioihin oli keskityttävä eikä aikaa instrumenttien
tuijotteluun oikein ollut. Saimme poijun jälkeisen pikku noston jälkeen todella vapaat tuulet
taas kerran ja mukavalta tuntui. Pitkällä edessä laski jo Alfa Romeo (Dehler 36) seuraavalle
legille. Missä sarjassa he purjehtivat?

Teimme noin 5 vastakäännöstä. Jokaisen kohdalla menimme Bice'n edestä (Inferno 29, yhdellä
reivillä ja G3) ja pysyimme vallan mainiosti Wilhelminan vauhdissa tällä legillä. Koko ajan n 100m
perässä.

Ralfin Hoo kuitenkin pääsi tässä hiukan karkaamaan, ottivatko sitten enemmän korkeutta vai
mitä mutta kiinni ei saatu. Ei oltu kuitenkaan niin huolissamme vielä koska FEn pitäisi ottaa
Hoolle lenssillä sitten. Mutta tuntuma olisi pitänyt säilyttää.

Kryssiime sitten lyhenevää kryssiä koko ajan merkin alapuolella niin että teimme vendan
Dolce Vita (hurricane 800???) päälle styyralle kryssimerkin styyran laylinella. Tarkoitus oli saada
styyraetu merkillä Bice'een verrattuna (merkki oli kierrettävä myötäpäivään). Takanamme oleva
Dolce Vita kuitenkin veti hiukan yli ja Bice tästä ehkä hiukan hermostui ja veti tuuleen joten
se homma ratkesi siihen.

Jatkoa seuraavassa postissa. Tulossa strekkiä sekä kiinostavaa spinnujiippailua veneiden
keskellä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Palatakseni vielä edelliseen kryssiin huomasimme että kun peräsin oli vähän raskaammalla
puolella niin hoksasin sitten kryssin lopussa että koitetaan noita painoja taakse. Eli kun
kaverit kolme kappaletta istui laidalla niin että taaimmaisella oli n 50cm kaidetolppaan niin kun
he siirtyivät tolppaan kiinni muutui vene aivan erilaiseksi. Ei enää sukeltanut vasta-aallokossa,
paine pinnassa hävisi (tehollinen rake kasvoi?) ja voitiin ajaa vähän korkeammalle. Tätä jos
oltaisiin tiedetty niin oltaisiin ehkä pysytty Ralfin kyydissä paremmin ja sitten syödä hänet
lenssillä? No, jossittelua. Ensi kerralla tiedetään tämä.

Harmikseni en ole saanut lukea mistään noista painoista. Kaikki purjehduskirjat puhuvat loputtomiin
twistin määrästä jne mutta tämä painojuttu taitaa olla sellainen minkä kaikka pienvenepurjehtijat
vain tietävät tai takapuolituntumalla tunnistavat. Jos jollain on vinkkejä kirjallisuuteen tällä saralla
otan ne kernaasti vastaan.

No, ajettiin Rysäkarin E-poijun jälkeen sellaista halv-vindiä ja takana meidän hiukan leen puolella
oli edelleen Dolce Vita sekä Bice. Näitten veneitten olisi tällä hetkellä pitänyt mennä jo ohi. Ehkä
heidän G3-set eivät aivan riittäneet antamaan voimaa?

Tässä vaiheessa tuuli selvästi tyyntyi johonkin 7m/s tuntumaan. Pitkällä edessä näkyi Alfa
Romeon kellertävät purjeet iltaauringossa kun he jiippasivat viimeisen merkin ohi maalisuoralle.
Eli he eivät purjehtineet tyyntyässä tuulessa kauan.

Edessä oli n 100m Wilhelmina ja Ralfin Hoo. Wilhelminalla meni sitten spinnun nosti vähän
aikaiseksi ja taisi täyttyä vähän liian aikaisin. Ralfin kiersi hässäkään tuulen puolelta. Kun me
saavuimme spinnun nostoon wilhelminalla oli edelleen spinnun nosti "vaiheessa".

Nostimme spinnu ja huomasimme että VMG kurssilla ajaen voimme ajaa suoraan seuraavalle
punaiselle merkille paapurilla. Takanamme Bice laski meidän alle ja Dolce Vita nousi meidän
taakse häiriten meidän tuulia. Pahus. Kun he sitten saapuivat meidän viereen heitettiin
vain ison puomi yli ja nostetiin spinnua jiippaamatta Dolce Vitan takaa ja Bicen perää hipoen
näitten styyrpuurin vanaveteen. Takaisin paaralle ja ajoimme Bicen peräaalloilla mukavasti
pysyen mukana.

Ralfin Hoo oli tässä vaiheessa jo 200m edesssä nostaten styyralla melkin suoralle. Pahus.
Tässä vaiheessa myös Wilhelmina oli saanut spinnunsa auki ja vetivät suurinpiirtein samaa
vauhtia. Nämä kolme venettä sitten vuorotellen siksakkailivat edessäme vuorotellen
yrittäen nostaen toista. Siinä meni niinkin että Wilhelminan spinnuskuutti irtosi tai jotain
ja Bice heidän takanaan eivät tätä huomannet. Huomasivat sitten viime tingassa ja lähtivät
nostamaan wilhelminan päälle. Maston heilahdus sitten teki sen että spinnut koskettivat ja
wilhelminan spinnua siitä rojahti heti säkiksi. Selvä protestin paikka?

No, valmistauidimme viimeisen merkin kiertoon siten että otimme vähän korkeutta jotta
saataisiin pehmeä kierto ja että pystyisimme hyvin kiristämään spinnua korkeutta varten,
punaisen takana olevasta karista huolimatta. Tässä vaiheessa Bice oli hiukan jäänet leen
puolelle ja Dolce Vita ajoi Wilhelminan leen puolelle. Nostamaanko? En tiedä sitten mitä
tapahtui mutta wilhelminan spinnun lensi lippuna Dolce Vitan rikiin tai ainakin hyvin lähelle
ja Dolce Vita sekä Wilhelmina jäivät molemmat siihen.

Ei jääty ihmettelemään vaan istahdimme katettuun pöytään ja ohi kaikki kolmesta tuulen
puolelta ainakin 30 marginaalilla tuulen suunnassa. Tässä sitten tiukkaa spinnuhalv-vindiä
maalilinjalle. Mausteena vielä Dolce Vita joka lähestyi ottaen peräaaltoja hyvin. Laskin vähän
koska nähtyäni em veneen nostohalukuuden en halunnut heidät leen puolelle nostamaan
meidät ja tuhoamaan tähän asti hyvin meneen kisan. Tämä onnistui, Dolce Vita lähti
nostamaan meidän päälle ja me sitten pikkuhiljaa nostaen juuri niin paljon että pysyimme
vapaassa tuulessa heidän edessä. Maalilinjan yli ja olisin sanonut että hävisimme vain 1:30
Ralfille joka on meidän kaikkien aikojen paras ero häneen (viime kausi tasaisesti 6 min perässä).

Tässä vaiheessa rupesimme jo laskemaan että varmaan top kympissä ollaan. Niin hyvin oli
mennyt ja jos Ralfin tasaisia tuloksia etenkin kovemmisa tuulissa pidetään jonakin mittarina niin
top 10 vaikutti selvältä. Tullessamme satamaan Crescendo pakkaili edellen purjeitaan ja Ralf
ei ollut tällä kertaa ehtinyt nostaa Hoonsa trailerille kuten tavallisesti on ollut laita. :)

Suureksi iloiksemme saimme sitten todeta tänään aamulla että Ralf oli toinen (arvatkaa kuka
taas voitti, Pampula/Alfa Romeo). Meidän väliin oli joku X-362 Sport kiilannut kolmoseksi ja
me olimme neljänsiä! Hienoa! Mahtavaa. Crescendo jätettiin viidenneksi. Onnittelen tässä
Lehtosta hyvästä purjehduksesta.

Tuskin maltan odottaa viikon verran seuraavia kisoja!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Säädöistä vielä sen verran että nyt oli vantit siinä 25% murtoluujudesta kireät (5mm venymää/2m). Alavantit perussäädössä, eli kaarta noin profiilin verran (?).

Levanki suurinpiirtein keskellä. Puomiliikki kireä, cunningham kireä. Falli kireä. Hekki kireä.
Puuskissa päästettiin levankia vähän alas. Kun hellitti niin hekkiä löysemmälle.
Kuplaa oli isoss genuan takaliikin alueella mutta koko takaliikki n 50% purjeesta taakse vedossa.

Lenssillä olisi pitänyt muistaa löysätä isoa :oops:

Genua skuuttpiste olisi ehkä saanut olla klikin taakse? Falli kireähkö. Vendan jälkeen kaksi
nyrkkiä spriidarin viereen ja TBSn lähestyessä yksi-puolitoista nyrkkiä.

Lenssillä sai päästää puomia todella ylös jos mielii 171° TWA kulmalla ajaa. Ainakin Kristiinan
IMS-arvoihin päästiin kevyesti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai niin, ne tulokset löytyvät osoitteesta:

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... ndex.shtml
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai niin,

kisassa oli mukana myös FE:t Trip Tease (teekkareiden vene) sekä Baltic Three (Purjehduskoulun
vene). Nämä näemmlä lähtivät kisaan ST-fokalla sekä mahdollisesti yhdellä reivillä. Sijoitukset
sitten 26. ja 28. vastaavasti. Näille kuuluu periaatteessa rankingpisteitä myös mutta yhteys-
kokeiluista huolimatta en ole näiltä saanut vastausta. Eli jos joku näistä lukee tämän niin mailia
tulokset@fe83.org niin pisteitä ropisee...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa on vielä vähän plotteja veneen nopeuksista, kulmista VMG ym muista:


http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album63


Mielenkiintoisia vai ei? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply