westhouse 8 2006

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

westhouse 8 2006

Post by harald »

Tulokset tulivat jo:

http://www.kilpapurjehtijat.com/ilmoitt ... results=32

Charlotta ja StOlga track:

Image
Image

Meni meidän puolesta aika nappiin, kakkonen, eli Prisca ohitti meidät vasta
100m ennen maalia, VindUngen noin 200m edessä eikä muita. Vaihdoimme
heavy #1-seen kesken radan kun tuuli yltyi jostain 8-10knotsista 20+ tasolle.

Kryssi oli vaikea ja erittäin kääntyilevä, mutta höjdiä saimme hienosti,
82-84 astetta trackin mukaan, pohjan suhteen siis.

Voitto kotiin kuitenkin, hieno asia, näitä westhouseja ei ole enää montaa
tälle kaudelle, harmi kyllä. Harmi että tuossa oli noin vähän veneitä myös..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Miten teillä on muuten tuo vihreä viitta ja veneväylä kartassanne, onko
skannattu itse vai?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jaahas, mites tuota kommentoisi...katastrofien multihuipennus. No ei nyt sentään, mutta kisa meni hieman käsille, kun veneessä oli aivan liikaa purjehtijoita, joista aivan liian harva oikeastaan tiesi mitä pitäisi tehdä.
Koska mukana oli myös Albin expressillä purjehtiva kaveri, niin lienee helpoita syyttää ulkopuolista kaikesta, sori vain Eero, mutta näin se on nähtävä ;)

Lähtö meni ihan ok, tajusin minuuttia ennen lähtöä, että jos puskemme styyralla yläpoijulle, joku voi nostattaa meidät pois linjalta, joten vedin 360:n ja ehdimme sitten linjalle 10 sekkaa pääfleetin jälkeen. Eka strekki meni kuin unelma, Charlotta ei päässyt karkaamaan yhtään minnekään vaikka kuinka taisteli spinnun kanssa ja Anneli jäi kuin tervaan.
Vihreän kepin jälkeen alkoivatkin ongelmat, kun genuan skuuttaaja ei ollut ihan perillä hommastaan ja sääteli purjetta nuoruuden innolla hieman liikaakin ja keskittymisen herpaantuminen näkyi sitten vähemmän suorina ajolinjoina. Anneli otti parisataa metriä meitä kiinni ja oli pari veneenmittaa perässä lenssille lähdettäessä.

Kääntöpoijulla spinnu ylös pienen säädön jälkeen ja menoksi, vauhtia piisasi, mutta ilmeisesti falli oli mennyt sotkuun genuan fallin kanssa ja emme saaneet spinnu vedettyä edes lähelle toppia. Seurauksena voimakas pullistus ja tuulen voimistuessa saarten takaata broachivaara pakotti kiskomaan spinnun alas...sekään ei kuitenkaan mennyt aivan putkeen ja kesti tovin ennenkuin saatiin genua ylös ja sitten vauhtia riittikin, 7,7 solmua oli GPS:n huippulukema ja keskinopeus n. 7 solmua. Anneli ehti kuitata meidät tämän pätkän aikana.

Punaisella kepillä säädettiin genua virsikirjaksi, painoa luun puolelle ettei ison puomi jiippaisi ja vauhti jatkui. Annelilla spinnulasku kesti ja pääsimme taas heidän ohitse ja kryssille.

Kryssillä sitten olimme kohtalaisen lähellä ajaa Annelia kylkeen, kun vendatessa kansimiehistö ei vaihtanut puolta tarpeeksi nopeasti ja vene oli hallitsemattomasti kallistunut Annelin kyljen lähestyessä kovaa vauhtia. Venda taas oli puolipakollinen lähestyvän rannan takia, eikä Annelilla näyttänyt olevan tarvetta vendailuun.

Tämän jälkeen sitten alkoikin sataa kovemmin ja kaikki alkoi mennä päin...noh, ei nyt niin putkeen. Lopulta pääsimme älyttömän kämmäilyn jälkeen kääntöpoijulle, jossa valmisteltu spinnu odotti nostoaan...jota ei kuitenkaan koskaan tapahtunut ja vihreälle kepille asti setvittiinkin sotkuja, kipparinkin välillä säntäillessä keulassa katsomassa nuorison perään. Loppupätkä sitten leppoista strekkiä maaliin ja viimeinen sija taas kerran plakkariin.

Nyt kun trackia katsoo, ei jää epäselväksi miksi hävisimme Annelille niin paljon kryssillä, toki Anneli nousi sen 5-10 astetta korkeammalle ja meni kovempaa, mutta eipä kyllä omakaan ajo ihan putkeen mennyt.
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Miten teillä on muuten tuo vihreä viitta ja veneväylä kartassanne, onko
skannattu itse vai?
Suoraan konvertoitu mericd:n kartoista GMB2BMP-ohjelmalla.
Osasyy trackin hämäryyteen on 100 metrin pisteväli (iso säätö kätevä pitkälle avomerireissulle gps:n muistin rajallisuuden takia, huono lyhyeen ratakisaan) ja kyllä me menimmekin merkit nuollen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Suoraan konvertoitu mericd:n kartoista GMB2BMP-ohjelmalla.
Hmm, olisiko meillä sitten vanhempi versio tuosta A-sarjasta? (vai B)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:... kun veneessä oli aivan liikaa purjehtijoita, joista aivan liian harva oikeastaan tiesi mitä pitäisi tehdä...
Tervehdys

Ei voi kuin yhtyä näkemykseen. Ajatus pärjätä jollekin muulle kuin Olgalle täytyy haudata kun joka kisassa on eri miehistö. Kippari selittää suu vaahdossa mitä seuraavassa manööverissä tapahtuu... ja sitten ongelmatilanteessa joutuu säntäilemään ympäri venettä. Kyllä meillä miehistö kaikkensa teki ja yritti, mutta harjoittelun PUUTE näkyy suorituksessa vääjäämättä.
Petri wrote: Lähtö meni ihan ok, tajusin minuuttia ennen lähtöä, että jos puskemme styyralla yläpoijulle, joku voi nostattaa meidät pois linjalta, joten vedin 360:n ja ehdimme sitten linjalle 10 sekkaa pääfleetin jälkeen.
Joo olitte juuri sillä lailla hollilla, että olisin halutessani saanut puskettua Olga linjalta ulos. Harald teki kyseisen tempun hienosti H-veneelle. Nopeasti H kyllä homman kuittasi ja lähti juuri meidän edellä radalle.

Petri wrote: Eka strekki meni kuin unelma, Charlotta ei päässyt karkaamaan yhtään minnekään vaikka kuinka taisteli spinnun kanssa ja Anneli jäi kuin tervaan.
Myönnetään :oops:. Katastrofi olisi laimea luonnehdinta ensimmäisestä strekistä. Trimmi TODELLA pahasti pielessä. Ennenkuin säädöt löytyivät oli Charlotta ja Olga jo valovuoden päässä. Ajattelinkin, että tässä on sitten tämäkin kisa sijoituksista saati edes Olgan lyömisestä ohi.
Petri wrote: Vihreän kepin jälkeen alkoivatkin ongelmat, kun genuan skuuttaaja ei ollut ihan perillä hommastaan ja sääteli purjetta nuoruuden innolla hieman liikaakin ja keskittymisen herpaantuminen näkyi sitten vähemmän suorina ajolinjoina. Anneli otti parisataa metriä meitä kiinni ja oli pari veneenmittaa perässä lenssille lähdettäessä.
Kryssi menikin meiltä sitten nappiin. Olga ajettiin kiinni. Kääntömerkillä olivat 2 veneen mittaa vielä edellä.
Petri wrote: Kääntöpoijulla spinnu ylös pienen säädön jälkeen ja menoksi, vauhtia piisasi, mutta ilmeisesti falli oli mennyt sotkuun genuan fallin kanssa ja emme saaneet spinnu vedettyä edes lähelle toppia. Seurauksena voimakas pullistus ja tuulen voimistuessa saarten takaata broachivaara pakotti kiskomaan spinnun alas...sekään ei kuitenkaan mennyt aivan putkeen ja kesti tovin ennenkuin saatiin genua ylös ja sitten vauhtia riittikin, 7,7 solmua oli GPS:n huippulukema ja keskinopeus n. 7 solmua. Anneli ehti kuitata meidät tämän pätkän aikana.
Alkoi tiukka spinnu slööri Melkin selälle ja samalla iski puuskat ja ensimmäiset sateen päälle. Olga kypsyi nopeasti spinnutteluun ja pääsimme tuulen puolelta ohi. Meilläkin oli pari kertaa vauhtia ja dramatiikkaa komeiden spinnu broutsien merkeissä. Ei auttanut kuin avata iso täysin, pois kampeamasta, ja vetää sivutuulessa "pelkällä" spinnulla. Vauhti oli hyvä ja saimme tehtyä pientä eroa Olgaa.
Petri wrote: Punaisella kepillä säädettiin genua virsikirjaksi, painoa luun puolelle ettei ison puomi jiippaisi ja vauhti jatkui. Annelilla spinnulasku kesti ja pääsimme taas heidän ohitse ja kryssille.
Spinnun lasku meni hieman käsille. Jouduin itse lasku hommiin mukaan ja juuri kun purje alkoi olla alhaalla tuli vahinko jiippi. ONNEKSI puomi ei osunut kehenkää, vain hieman hipaisi olkapäätäni. Huh huh läheltä meni :? . Pinnamies myösikin että se oli hänen moka.
Petri wrote: Kryssillä sitten olimme kohtalaisen lähellä ajaa Annelia kylkeen, kun vendatessa kansimiehistö ei vaihtanut puolta tarpeeksi nopeasti ja vene oli hallitsemattomasti kallistunut Annelin kyljen lähestyessä kovaa vauhtia. Venda taas oli puolipakollinen lähestyvän rannan takia, eikä Annelilla näyttänyt olevan tarvetta vendailuun.
Olimme siinä vaiheessa paaran halssilla ja olin valistautunut väistämää styyran venettä. Tilanne ei ollut mielestäni vaarallinen ja veneiden väliin jän vajaat 10 metriä. Saimme kokoajan nostettua selväti korkeammalle kuin Olga vauhdin juuri kärsimättä. Tästä syystä pääsimme kääntömerkille paria vendaa vähemmällä kuin Olga.
Petri wrote:...spinnu odotti nostoaan...jota ei kuitenkaan koskaan tapahtunut ja vihreälle kepille asti setvittiinkin sotkuja, kipparinkin välillä säntäillessä keulassa katsomassa nuorison perään. Loppupätkä sitten leppoista strekkiä maaliin ja viimeinen sija taas kerran plakkariin.
Ihmettelinkin miksi spinnu ei lentänyt :?. Ajattelin, että olitte jo heittäneet pyyhkeen kehään :roll:.
Petri wrote: Nyt kun trackia katsoo, ei jää epäselväksi miksi hävisimme Annelille niin paljon kryssillä, toki Anneli nousi sen 5-10 astetta korkeammalle ja meni kovempaa, mutta eipä kyllä omakaan ajo ihan putkeen mennyt.
Kryssillä hyvä keulapurje parantaa suoritusta ja hyvällä taidolla voi paikata paljon. Muistakaamme miten Frida kulki Hangossa vanhoila alkuperäispurjeilla :!: .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
Petri wrote: Suoraan konvertoitu mericd:n kartoista GMB2BMP-ohjelmalla.
Hmm, olisiko meillä sitten vanhempi versio tuosta A-sarjasta? (vai B)
B-sarjahan tuo on, datahan liikkuu nykyään nopeasti verkon, jos on tarvetta upgreidaukselle ;)
Eikös tuo vihreä keppi ole ihan vanhoissakin kartoissa, siis vihervalkoisissa?
Post Reply