No niin, tässä vähän kisaraporttia...
Tultiin lounasaikaan tuohon Pyysaareen ja syötiin tukeva lounas HTPS:än ravintolassa. Miellyttävä
kokemus.
Startiin lähdettiin sitten toiveikkaana ja bongattiin samalla s/y Mariela joka lähti startiin
ST-fokalla. Tuuliolosuhteet oli siinä rajalla ja me oltiin jo päätetty lähteä ykkösgenualla. Tämä
päätös osoittautui sitten kohtalokkaksi. Itse startti ja viivan ylitys lähti ihan hienosti ja ennen
kaikkea ajallaan. Tämä on varmaan ensimmäisiä startteja meidän venekunnalle milloin ollaan
saatu vene liikkeelle ennen viivaa ja sitten ylitetty viiva jollain tyyppisellä vauhdilla ja vielä
ajallaan.
Mutta sitten iski haveri. Koska startti on siinä Pyysaaren lähellä olevassa kapeassa salmessa
raikui kohta startin jälkeen "tilaa esteelle" huuudot, varmaan me olimme niitä ensimmäisiä
huutamassa. No, vastaan ja päälle tulee sitten tietenkin styyran veneet huutaen
"styyrbooOOOOORDDD" ja hämmennys on suuri, miten ne säännöt nyt sitten meni? Eli
meidän takana oleva vene kyllä väisti "tilaa esteelle" huudosta mutta tämä vene sitten nosti
edellisen päälle ja tilaa ei sitten oikein ollut enää. No, pikavenda siihen ja styyran genuaskuutti
teki "overriden" eli kunnon solmun vinssin ympärille.
Oltiin jo (onneksi) styyrpuurin halsiilla mutta genua väärällä puolella tietenkin tiputti vauhdin
nollaan. Hyvä puoli asiasta oli että oltiin styyrpuurin halsiilla joten vältyttiin suurimmista
ongelmista kun 10 venettä olisi tullut styyralla vastaan ja meidän olisi pitänyt väistää.
Gastit, molemmat yrittivät sitten voimalla vetää skuuttia irti onnistumatta. Minulla oli jo puukon
kuva silmissä mutta maltoin vielä mieleni koska sopivaa köyttä varaskuutiksi ei veneessä (enää)
ollut. No, sitten vain irtopää sitlooran poikki ja paapuurin vinssiin. Irtopää siis lähtee väärinpäin
edellisestä vinssistä. Ja sitten vain kakkosvaihteella väkisin skuutti irti (naks naks lasikuidussa)
ja sitten menoksi taas. Bye bye nappistartti. Ehkä ensi kerralla...
Seurasi sitten kryssintapaista purjehtimista Kustaan Miekan salmeen mahtavien sumusireenien
säestyksellä. Näkyvyyttä tässä kohtaa oli siinä 100-200m

Vähän mietitytti että mitä tehdään
jos ollaan siellä kun... No, tämä tietenkin tapahtui. Olimme siis juuri tulossa salmeen kun takaa
sumusta kasvoi tumma ja jylisevä vuori. Olimme salmessa sen itäpuolella olevan kallion lähellä
(n 2m väliä) ja yritettiin nostaa niin että Finnlinesin vihreä vuori menisi ohi. Tehtiin sitten perän
kohdalla venda ja pudotettiin ihan kisamanööverinä perän ohi ja suoraan pyörteisiin. Vene
poukkelehti 45° suuntaan jos toiseen mutta pysyi hyvin pinnalla.
Ilma salmessa oli tietenkin tässä vaihessa hyvin pyörtelievää ja kesti pitkän hetken ennen kuin
purjehtiminen lähti taas käyntiin. Tämä jälkeen oli sitten hiukan strekin purje. GPSstä nähtiin
millaista ässää purjehditiin kun kokeiltiin että vetääkö spinnu vai ei. Ajettiin sitten genualla
maili ylöspäin ja vedetiin sitten yhden H-star veneen leen puolella spinnu ylös.
Siinä tohinassa on navigaattorilta sitten menneet hiukan ajankäsitys sekaisin koska huomattiin
sitten kääntömerkkinä olleen eteläpoijun jälkeen että "tuossahan on saari" joka vilahti sumussa
meidän pohjoispuolella. Onneksi paikallistuntemusta oli miehistössä sen verran että tunnistetiin
ko saari ja tehtiin sitten jiippi heti ja päästiin ylös väylälle joka (onneksi) näkyi viivavana edelleen
GPSllä koska me ajettiin samaa väylää takaisin tuosta viime syksyn talvipurjehdukselta:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album36
Tästä nyt ainakin opittiin se että taas olivat valmistelut kisaan huterosti tehty. Lukuun "Race
Management" kuuluu esim kaikkien mahdollisesti tarvittavien että ei tarvittavien waypointien
syöttäminen GPSään. Tässä meilläkin on opittavaa. Pitäisi pyhittää kokonainen ilta että
käydään rata läpi etukäteen, tunnistetaan mahdolliset ongelmapaikat ja merkataan kaikki
niemenulokkeet joita pitää kiertää jne. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun ollaan todettu että
pitää valmistautua paremmin. Eli jos aiotte kisailla niin käykää rata läpi kuviapurjehduksena
ainakin kahdesti navigaattorin ja kipparin kanssa.
Koska näkyvyys oli edelleen n 50m niin päädyttiin siihen että etugasti ,joka on matkan
purjehtinut kartta kädessä koko elämänsä (FEssä) tulee navigaattoriksi. No, leikattiin tuossa
spinnulla ja todettiin että Kuiva Hevonen ei vieläkään näy, ja yht'äkkiä tulikin Mustan Hevosen
pohjoisranta styyran keulapuolella. Eli oltiin kierretty molemmat hevoset vaikka tarkoitus ei
ollutkaan.
Nyt kävi kyllä keskeyttäminen mielessä. Läheltä piti tilanteia oli ollut vähän liikaa.
Tässä vaihessa todettiin sitten että menköön miten menee ja loppukoon akut mutta varalle
mukaan otettu laptop käynnistettiin ja GPS-seuranta päälle. Tämä oli veto jota olisi pitänyt
tehdä välittömästi sumun tultua startin jälkeen. Karttaplotterin käyttö vapauttaa purjehtijat
keskittymään enemmän venevauhtiin ja taktiikan laatimiseen. Etenkin kun meitä ole veeneessä
vain kolme ja jiippailtiin usein niin navigaattorille ei paljon aikaa paikanmäärityksien
merkaamiseen ja suuntien antamiseen ollut. Plotterin käyttö oli todella hieno juttu. Toki
seurattiin mierkartalla mukana ja piirrettiin siihen paikkamäärityksiä ym koska tiedettiin miten
huterolla pohjalla elettiin (Microsoft

).
Tässä vaiheessa oltiin sipoonselällä ja leen puolelle ilmestyi sitten joku H-star vene sumusta, tai
he ajoivat korkeampaa spinnulla ja ikään kuin nousivat leen puolella sumusta. Suuntana oli
molemmilla Onaksen Portti mutta mielestämme he ajoivat liian pohjoiseen. Vene häipyi vähän
välillä sumussa. Yhdessä portissa ennen Onasta nähtiin heidän ajavan tosi jyrkkää spinnua ylös
punaisen takaa. Ei heilläkään ollut varmaan helppoa. Me taas ajettiin mittarilentoa ja täysillä
Onaksen portiin, siinä hetkellisesti genua ylös jotta saatiin n 6m/s tuulessa nousemaan
seuraavalle merkille.
Merkillä sitten spinnu ylös ja nousevassa alllokossa pikkusurffia Haxalön viitalle. Parilla
jiipillä (Polarit katsos velvoittavat leikkaamaan) päästiin sitten vähän liian kauaksikin merkistä
ja genua ylös ja leikaten pohjoiseen edelleen 6-8m/s tuulessa. Tässä vaiheessa kello ei ollut
hirveän paljon ja minä olin vähän laskenut että tässä vaiheessa olisi tapahtunut tämä kuuluisa
"uusintastartti" mutta mitä vielä, 6+kn nopeutta edelleen.
Sumusta nousi sitten hoskin joku Albin Express meidän itäpuolelta. Maalintulon jälkeen
kuulin että näillä oli ollut ongelmia broachin kanssa ja sen takia olivat jääneet Haxalön
itäpuolelle ajaen 360° käännöksi spinnua alaspäin vetäen. Tämä ei ollut viimeinen kerta kun
me tämä vene kohdattiin kisan aikana.
Strekillä Emäsalon pohjoispuolelle sitten ajettiin Drag-Race:iä mutta tässä tuulessa Albin oli
pitelemätön ja nousi n. 200m meidän edelle kun tultiin pohjoisviitalle. Vähän ennen pohjois-
viittaa vauhti tippui jonnekin 2.5-3kn mutta edelleen likuttiin hyvin ja päästiin kryssimään
Emäsalon sillan luo. Lihakeitto oli liedellä. Suurkiitos Peikille joka hoiti veneen muonituksen
mallikkaast. Voileipiä oli esivalmistettu tusinoittain ja muuta naposteltavaa riitti! Vestekistä
ostettu Presso kahvikeitin oli todella hyvä. Ei tarvinnut taiteilla suppilon ja suodattimien
kanssa aallokossa.
Jatkoa seuraa seuraavassa postissa. Pitää talettaa välilä. Pelkään jos selain kaatuu
