Hei,
arvon FE -veneilijät, onko kenelläkään kokemusta vm. -84 Yanmar 1GM polttoainejärjestelmän ilmauksesta. Vaihdoin vanhasta muistista polttoainesuodattimen ja samalla kertaa tyhjensin vedenerottimesta kökköjä pois sillä seurauksella, että järjestelmässä on nyt ilmaa eikä kone luonnollisesti suostu nyt käynnistymään. Vedenerottimen toimenpiteet olivat selvästikin liikaa.
Nyt olen tehnyt seuraavaa:
- avannut vedenerottimen ulosmenoputken olettaen, että säiliö alkaisi täyttyä ja ilmat tulla pihalle. Näin ei kuitenkaan käynyt.
- irrotin polttonesteen siirtopumpulle tulevan letkun ja imemällä (tuntui muuten siltä, että kukaan ei voi tehdä sitä niin typerästi ja mikä maku jäi suuhun ...) yritin saada löpöä valumaan, jossa muuten onnistuin.
- avasin polttonesteen ilmausruuvin (lähtevä) ja pumppasin siirtopumppulla ilmat suodatinkupista
- avasin korkeapaineputken samalla kun konetta yritettiin käynnistää ja ainakin siihen saakka löpöä virtasi.
MUTTA, kone ei vieläkään käynnistynyt.
Elikkä, ilmaa on vielä jossain, mutta missä.
Tuli myös mieleen, että jos jostain syystä järjestelmään pääsee esim. pidemmällä reissulla ilmaa, niin näin vaikeata se ei varmaankaan voi olla. Vaikka tumpuloinnin puolelle tässä varmaan mentiin.
Lisäksi jäin mietiskelemään, että jospa jossain vaiheessa tyhjentäisin pa- säiliön, niin on se melkoinen urakka.
Elikkä, arvostaisin kokeneempien vinkkejä kuinka selvitä ym. akuutista ongelmasta sekä yleisesti ottaen, mikä on oikea ja helpoin tapa ilmata järjestelmä. Oletan, että Nykralla on käytetty samanlaisia ratkaisuja myöskin eri kokoluokissa.
Kiitoksia jo etukäteen kaikista vinkeistä,
t. Raimo
FE-741 / Polttoainejärjestelmän ilmaus
FE-741 / Polttoainejärjestelmän ilmaus
Last edited by rpuustin on Mon May 17, 2010 19:31 pm, edited 1 time in total.
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meillä pääsi joskus löpö ihan loppumaan ja voi voi kuinka kauan sitä konetta piti rullata
startilla korkeapaineputki irti suuttimesta ennen kuin kaikki ilmat olivat poistuneet.
Minusta tuntuu että jos irroitetaan tuo suutinputki suuttimesta ja ottaa kahvikupin viereen
ja rauhassa pumppaa käsin kauan niin eiköhän se ennemmin tai myöhemmin ala käymään...
Olethan lukenut sen VeneMaailman jutun: http://www.fe83.org/docs/kone/huolto/ jossa
puhutaan ilmaamisesta?
startilla korkeapaineputki irti suuttimesta ennen kuin kaikki ilmat olivat poistuneet.
Minusta tuntuu että jos irroitetaan tuo suutinputki suuttimesta ja ottaa kahvikupin viereen
ja rauhassa pumppaa käsin kauan niin eiköhän se ennemmin tai myöhemmin ala käymään...
Olethan lukenut sen VeneMaailman jutun: http://www.fe83.org/docs/kone/huolto/ jossa
puhutaan ilmaamisesta?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tein samat temput viime keväänä ja ilmaaminen oli todellakin aika työlästä. Kone kyllä käynnistyi, mutta tehot hävisivät. Omassa tapauksessa syy oli siinä, että olin ilmannut konetta vain koneen etuseinässä olevan ilmausruuvin kautta (se mikä tulee pumpulle, VeMa huoltokoulu, kuva 7). Polttoainesuodattimen kannesta löytyi lopulta kaksi ilmausruuvia lisää (ilmausruuveja on kaikkiaan kolme!). Ilmaamisessa käytin vain käsipumppua. Suuttimeen en tässä tapauksessa koskenut.
Tämän jälkeen ei ongelmia ollut, mutta silti ajattelin tänä keväänä jättää suodattimen vaihdon tekemättä!
En tiedä onko tästä mitään apua, mutta kerroin nyt kuitenkin.
Tämän jälkeen ei ongelmia ollut, mutta silti ajattelin tänä keväänä jättää suodattimen vaihdon tekemättä!
En tiedä onko tästä mitään apua, mutta kerroin nyt kuitenkin.
Niin, minulla koneena Volvon MD 5A, mutta edellinen omistaja neuvoi, että jos ei oo ihan pakko, niin älä avaa polttoainejärjestelmää ainakaan tässä yksilössä. on kuulemma joku alunperin persiilleen mietitty juttu, joten ilmaus on kuulemma todella "syvällistä" hommaa...
Et kaipa se joskus on ajankohtainen, mutta suren sitä vasta sitten. 


s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
Läskiä laidalle!
Sain ammattilaisen katsomaan ao. ongelmaa ja asia selvisi parissa minuutissa. Elikkä kaikki muut paikat olin muistanut ilmata, paitsi ruiskutuspumpulle tulevan letkun.
Elikkä, tässä lyhyesti dokumentoituna hänen ohjeistus ilmaukselle:
- tarkista vedeneroitin, so. erottimesta lähtevä putki siksi aikaa auki, että sieltä tulee ainoastaan löpöä. Em. perustuu siihen, että pa-säiliö on korkeammalla kuin vedeneroitin.
- avaa pumpulle tuleva letku ja esim. ime lisäletkun avulla kaikki ilma pois
- avaa polttoaineen suodattimen ilmausruuvi ja pumppaa käsin niin kauan, että kaikki ilma on tullut pois
- avaa ruiskutuspumpulle tuleva letku ja pumppaa käsin niin kauan, että kaikki ilma on tullut pois
- avaa palotilaan menevä letku ja käynnistä moottoria samanaikaisesti, jolloin ilma saadaan pois viimeisestä mahdollisesta paikasta. Kun sieltä ei enää tule ilmaa liitin kiinni ja moottori käynnistyy.
Toivottavasti tästä on muillekin apua.
t. Raimo
Elikkä, tässä lyhyesti dokumentoituna hänen ohjeistus ilmaukselle:
- tarkista vedeneroitin, so. erottimesta lähtevä putki siksi aikaa auki, että sieltä tulee ainoastaan löpöä. Em. perustuu siihen, että pa-säiliö on korkeammalla kuin vedeneroitin.
- avaa pumpulle tuleva letku ja esim. ime lisäletkun avulla kaikki ilma pois
- avaa polttoaineen suodattimen ilmausruuvi ja pumppaa käsin niin kauan, että kaikki ilma on tullut pois
- avaa ruiskutuspumpulle tuleva letku ja pumppaa käsin niin kauan, että kaikki ilma on tullut pois
- avaa palotilaan menevä letku ja käynnistä moottoria samanaikaisesti, jolloin ilma saadaan pois viimeisestä mahdollisesta paikasta. Kun sieltä ei enää tule ilmaa liitin kiinni ja moottori käynnistyy.
Toivottavasti tästä on muillekin apua.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Kyllä se ilmaus onnistuu molemmissa, MD5:ssa ja 1GM10:ssä melko kivuttomasti. Jos tuntuu ettei konetta saa millään ilmattomaksi, voi syy olla tukkeutumassa olevissa polttoaineletkuissa. Se oli ainakin ensioire kahdessa syksyllä huonolla löpöllä tankatussa moottorissa keväällä ilmatessa. Myöhemmin molempien polttoainejärjestelmä jouduttiin puhdistamaan kokonaan.
1GM:n ilmaus
Tervehdys,
tuli ilmattua pari päivää sitten 1GM:n polttoainejärjestelmä edellä kuvatuilla tavoilla.. Homma sujui yllättävän hyvin amatööreiltä ja polttoaineensuodattimeen sen vaihdon yhteydessä ilmaantuneet ilmakuplat saatiin ihme kyllä (taidot moottorin huollono osalta huomioiden) pois.
Haasteena on nyt se, että jostain vuotaa polttoöljyä koneen alle jopa niin, että pilssissäkin sitä on pieni lammikko. Tarkistin kaikki avatut ruuvit ja polttoaineletkun liittimet ja huomasin, että ilmausruuvi tuntui pyörivän kuin siitä olisivat kierteet menneet... Onko kellään kokemusta moisesta - en omasta mielestäni käyttänyt kovin suurta voimaa kiristäessäni kiintoavaimella ilmausruuvia eikä se missään vaiheessa "ilmoittanut olevansa tiukka". Kaiken todennäköisyyden mukaan juuri ilmausruuvi on paikka josta polttoöljyä valuu, ei kuitenkaan silminnähden roiskumalla koneen käydessä - se tarkistettiin kun asia huomattiin.
Seuraava suunniteltu steppi on kömpiä takaisin veneeseen ja irroittaa kyseinen ilmausruuvi (se jäi tekemättä kun tuli kiire veneeltä muihin rientoihin) ja marssia V-Maxiin tms. Yanmarinin huoltoliikkeeseen sen kanssa.. Mutta vinkkejä kuulisin mielelläni.
t.jouni K
tuli ilmattua pari päivää sitten 1GM:n polttoainejärjestelmä edellä kuvatuilla tavoilla.. Homma sujui yllättävän hyvin amatööreiltä ja polttoaineensuodattimeen sen vaihdon yhteydessä ilmaantuneet ilmakuplat saatiin ihme kyllä (taidot moottorin huollono osalta huomioiden) pois.
Haasteena on nyt se, että jostain vuotaa polttoöljyä koneen alle jopa niin, että pilssissäkin sitä on pieni lammikko. Tarkistin kaikki avatut ruuvit ja polttoaineletkun liittimet ja huomasin, että ilmausruuvi tuntui pyörivän kuin siitä olisivat kierteet menneet... Onko kellään kokemusta moisesta - en omasta mielestäni käyttänyt kovin suurta voimaa kiristäessäni kiintoavaimella ilmausruuvia eikä se missään vaiheessa "ilmoittanut olevansa tiukka". Kaiken todennäköisyyden mukaan juuri ilmausruuvi on paikka josta polttoöljyä valuu, ei kuitenkaan silminnähden roiskumalla koneen käydessä - se tarkistettiin kun asia huomattiin.
Seuraava suunniteltu steppi on kömpiä takaisin veneeseen ja irroittaa kyseinen ilmausruuvi (se jäi tekemättä kun tuli kiire veneeltä muihin rientoihin) ja marssia V-Maxiin tms. Yanmarinin huoltoliikkeeseen sen kanssa.. Mutta vinkkejä kuulisin mielelläni.
t.jouni K
Aika rajut työkalut sulla. Ensi kerralla käytä ruuvitalttaa. Sitä varten sen ruuvin päällä on ruuvitaltalle kolot.kiintoavaimella ilmausruuvia
Ongelmasi on, että kirteet meni todennäköisesti rungon pehmeästä alumiinivalusta eikä teräksisestä ilmausruuvista.
Jos kierteet meni valusta, joudut todennäköisesti poraamaan kierteet valukannesta pois ja tekemään uudet jengat pykälää isommalle ilmausruuville?