Westhouse Cup 14.6.06 - pienoista puhuria

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Westhouse Cup 14.6.06 - pienoista puhuria

Post by Petri »

Alunperin neljän hengen miehistön kutistuttua kahteen, päätimme silti lähteä katsastamaan meininkiä. Isoon ykkösreivi ja fokka eteen, siltikin broachaus oli jatkuvasti lähellä, kun kaiteitten puuttuessa emme saaneet aikaiseksi tyydyttävää hengausviritelmää lifelinestä ts. laidalta puuttui läskiä, sen siitä saa kun harrastaa kestävyysurheilua. Ykkösrataa näyttivät, eli tiedossa olisi pitkä ja märkä iltapuhde.

Lähtö olisi mennyt aivan loistavasti, ellei vesibussi Aurora olisi tullut eteen ja valitsin viisaammaksi olla selvittämättä onko Auroran kipparilla pelisilmää vai onko vehje mallia Suomenlinnan lautta. Silti startissa yksi vene jäi juuri ja juuri taaemmaksi, Anneli, mutta tämäkin etumatka katosi kun vene broachasi puuskassa. Matka jatkuikin sitten samalla linjalla. Ensimmäiselle vihreälle Anneli pisti ison täydeksi ja pääsi hiljalleen parinkymmenen metrin karkuun.

Käärmesaarten "kanaalissa" joku vene sai päähänsä alkaa virittää spinnua, muuten hyvä idis, paitsi jos spinnun sai vetoon vasta parisataa metriä ennen kääntöpoijua ja sinäkin aikana se veti ehkä vain 80% ajasta. Jätetään mainitsematta veneen nimi, etumatkaa saivat toki kokonaiset 50 metriä (tai ehkä enemmän) :)

Kääntöpoijulla sitten sivuvastaiseen kohti Melkin Etelä-kärkeä. 300 metrin ja kolmen "miltei broachin" jälkeen totesin, ettei paljoa nappaa lähteä kiduttamaan itseään broachien rajamailla ja käänsimme keulan kotia kohti, kakkosreivin laitto olisi saattanut auttaa, mutta eipä innostanut senkään laittaminen. Tuulta Harmajalla 10 m/s, puuskissa kovin paljon enemmän. Muu fleetti jatkoi broachien sekaista etenemistä ja paluumatkalla yksi ison luokan vene veti miltei täydet 180 astetta käärmeluotojen pohjoiskärjen tuntumassa, ei kauheasti harmittanut kisan keskeyttäminen.

Virallisesti Olga lienee yhä kisaamassa, koska huolimatta kohta 2 tunnin aikana tehdyistä soittoyrityksistä, en ole saanut kisan vastaavaa kiinni ilmoittaakseni keskeyttämisestä.

Ensi viikolla siis tarkoitus olisi järjestää FE-veneilijöitten startti/kryssi/lenssi/whatever-harjoituksia Miessaarenselällä, Harald ehdotteli keskiviikkoa, eli 21.6 ja Olga on tuolloin mukana.

Raportit kertovat, että Anneli olisi päässyt maaliin asti, eli ilmeisesti keli ei ollut kuitenkaan ylitsepääsemätön.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Jos edellisellä kerralla kisassa lilluttiin kevyessä tuulessa, niin tällä kertaa oli tuulta sitten jo enemmän kuin kotitarpeeksi. Keli oli vähintäänkin haastava. Laitomme keulaan G3:sen ja isoon yhden reivin ja lähdimme poijusta kohti kisapaikkaa. Vielä 5 min ennen lähtöä päätimme vaihtaa G3:sen st-fokkaan, joka on selvästi helpompi purje kryssittäessä tottumattoman miehistön kanssa. Lähtöalueella oli sen verran kova puhuri, ettei meidän veneseen ainakaan kuulunut yhtään lähtöpaukkua! Lähdimme siis ikään kuin "sokkona" vailla tarkkaa aikatietoa. Huomasimme vain muiden lähteneen kisaamaan ja lähdimme perään tavoitteena saada edes jokunen matkalla kiinni. Lähtö jos sitä nyt lähdöksi voi kutsua oli huonoin mahdollinen. Onneksi Olga ei päässyt tässä vaiheessa karkuun :wink:.

Heti lähtöviivan ylitettyämme tein pikaisen päätöksen purkaa reivi, koska seuraavat legit olisivat joko sivu- tai myötätuulta. Tässä vaiheessa huomasin Olgan olevan meidän yläpuolella ja puoli veneen mitaa edellä. Hitaasti saimme kasvatettua rakoa, joka oli ensimmäisellä merkillä jo melkein kaksi veneen mittaa. Heti kun reitti kääntyi myötäiselle kohti Lauttasaaren lounaiskärjen kääntöpoijua aloitimme spinnun nostotalkoot. Ensikertalainen keulamies sai spinnun yläpuolen skuutin solmuun puomin ympärille. Ei ollut helppoa irroittaa, kun purje tempoili puoliksi nostettuna ja skuutattuna. Heti saatuamme releet oikaistua ja spinnun vetämään alkoin eräs nimeltä mainitsematon kilpakumppani jäädä hitaasti ja varmasti. Eroa syntyi toista sataa metriä ennen kuin käännyimme seuraavalle kryssille.

Fe on tunnetusti hyvä kovantuulen kryssijä (mikä Olgallekin tiedoksi saatettakoon :roll:) mikä näkyi ja tuntui. Olga päätti vetäytyä kisasta tässä vaiheessa. Ei tainnut vene pysyä lapasessa. Rupesimme saamaan toisia veneitä kiinni pikku hiljaa ja pääsimme muutamasta veneestä ohikin. Alkoi jo tuntua, että kisassahan tässä ollaan.

Reitti kääntyi Melkin eteläpuolen eteläpoijulta täysvastaiseksi kohti Rysäkaria. Suurin osa fliittiä jatkoi hakien tuulta ja nostoa jatkamalla väylän eteläreunaan. Totesimme tämän nopeasti virheeksi, koska mitä ulommaksi tulimme sitä hankalammaksi aallokko muodostui. Heitimme vendan ja kryssimme väylän pohjoisreunaa ikään kuin Rysäkarin suojissa pienemmässä aallokossa kohti Rysäkaria. Huomasimme sijotuksemme paranevan hiljalleen ja ohitettujen veneiden jäävän yhä kauemmaksi taakse. Rysäkarin etelä puolella meni ensimmäiset kaksi ison luokan venettä meistä ohi.

Reitti kääntyi kohti pohjoista sivu / sivuvastaisessa. Spinnua ei tähän suuntaan olisi saanut vetämään. Vauhtia oli 6 ja 7 solmun väliltä koko ajan.

Päästyämme sisäväylälle reitti kääntyi myötäiseksi. Spinnu hienosti ylös ja aloitimme raivokkaasti ottamaan kiinni edellä menevään H:ta, joka oli puolen mailin päässä. Saimme eroa kavennettua hieman, mutta emme päässet uhkaamaan. Juuri ennen viimeistä kääntöä meni seuraavat kaksi ison luokan venettä ohi.

Jäljellä oli enää viimeinen strekki kohti maalia. Tuuli oli jo hieman tyyntynyt ja sadattelin, että en ymmärtänyt vaihtaa myötäisellä keulille G3 tai G1:stä. No nyt oli jo myöhäistä tehdä asialle mitään. Huolimatta fokasta oli nopeutemme 5 ja 6 solmun välillä, joten Genuasta ei sittenkään oli ollut kovinkaan paljoa hyötyä.

Maaliin tultuamme käännyimme kohti Lauttasaarta ja seurasimme maalia kohti ajaneita veneitä. Varsin pitkään saimme ajaa fliittiä vastaa ennen kuin tuli seuraavat pikku luokan veneet vastaa. Alkoi jo tuntua hyvältä. Lähtö fliitin perältä ja tulla maaliin hienosti puolivälin porukoissa.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan virallisia tuloksia.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Tuloksetkin ovat tulleet. Pikkuluokka löytyy http://www.kilpapurjehtijat.com/ilmoitt ... results=23 osoitteesta.

Ei paha, kun lähdön viimeiseltä sijalta hilaa itsensä kahdeksanneksi :D.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panu wrote:Tervehdys
Lähtöalueella oli sen verran kova puhuri, ettei meidän veneseen ainakaan kuulunut yhtään lähtöpaukkua! Lähdimme siis ikään kuin "sokkona" vailla tarkkaa aikatietoa. Huomasimme vain muiden lähteneen kisaamaan ja lähdimme perään tavoitteena saada edes jokunen matkalla kiinni. Lähtö jos sitä nyt lähdöksi voi kutsua oli huonoin mahdollinen. Onneksi Olga ei päässyt tässä vaiheessa karkuun :wink:.
Jooh, meidän vieressä ollut T-minikin vielä kyseli meiltä oliko minuutin paukku todellakin minuutin paukku vai mikä, ilmeisesti puuskat tosiaan kaappasivat paukkuja mukaansa ja kaikki eivät niitä kuulleet.
Fe on tunnetusti hyvä kovantuulen kryssijä (mikä Olgallekin tiedoksi saatettakoon :roll:) mikä näkyi ja tuntui. Olga päätti vetäytyä kisasta tässä vaiheessa. Ei tainnut vene pysyä lapasessa.
Vetoan tässä siihen, että meidän miehistöpainomme oli 140 kiloa, verrattuna teidän 340een? Siinä on kohtalainen momenttiero :) ja osittain siksi ette myöskään päässeet kauhean kauas meistä lenssillä, vaikka meillä olikin vähemmän purjeita ylhäällä.

Noh, tänään saadaan mantookit, joten elokuussa sitten pääsee jo hengaamaan laidoillakin.
Maaliin tultuamme käännyimme kohti Lauttasaarta ja seurasimme maalia kohti ajaneita veneitä. Varsin pitkään saimme ajaa fliittiä vastaa ennen kuin tuli seuraavat pikku luokan veneet vastaa. Alkoi jo tuntua hyvältä. Lähtö fliitin perältä ja tulla maaliin hienosti puolivälin porukoissa.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan virallisia tuloksia.
Hyvinhän se sitten meni teilläkin, samalla kaula meihin nähden kasvoi jo ehkä ratkaisevansuuruiseksi tuntien meidän normaalit sijoitukset.
En kyllä ihmettele että tuo X-79 lopetti myöskin kesken, koska kaveri oli yksin siellä purjehtimassa ja broachaili myös aika innokkaasti. EDIT: Hitto, se olikin eri äksä, Kikka meni loppuun asti, rispektit sinne.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Jooh, meidän vieressä ollut T-minikin vielä kyseli meiltä oliko minuutin paukku todellakin minuutin paukku vai mikä, ilmeisesti puuskat tosiaan kaappasivat paukkuja mukaansa ja kaikki eivät niitä kuulleet.
Tervehdys

Joo ei kuullut yhtään mitään. Pieni paniikki iski kun huomasimme muiden vetävä jo kisaa ja olimme vielä kaukana lähtölinjasta.
Petri wrote: Vetoan tässä siihen, että meidän miehistöpainomme oli 140 kiloa, verrattuna teidän 340een? Siinä on kohtalainen momenttiero :) ja osittain siksi ette myöskään päässeet kauhean kauas meistä lenssillä, vaikka meillä olikin vähemmän purjeita ylhäällä.
En usko tuon painoeron vaikuttaneen lenssillä. Enemmänkin kyse on veneen runkonopeudesta. Tuultahan oli tarjolla niin paljon, että voimaa riitti.
Petri wrote: Hyvinhän se sitten meni teilläkin, samalla kaula meihin nähden kasvoi jo ehkä ratkaisevansuuruiseksi tuntien meidän normaalit sijoitukset. En kyllä ihmettele että tuo X-79 lopetti myöskin kesken, koska kaveri oli yksin siellä purjehtimassa ja broachaili myös aika innokkaasti. EDIT: Hitto, se olikin eri äksä, Kikka meni loppuun asti, rispektit sinne.
Kiitos kiitos :oops: Hienoa oli myös se, että Teemin jäi sekä ajassa että tasoituksilla. Oli muuten ensimmäinen kerta meille. Täytyy kyllä nostaa yksin liikkeellä olleille hattua. Aika kieli keskellä suuta saivat ajaa. Yllättävää oli myös se, että vain neljä ison luokan venettä meni meistä ohi. On siitä veneen lievästä alirikauksesta siis edes joskus iloa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

Kommentoisin hieman tuota Teeminiä, kun olette sen LYS-lukua ja vauhtia ihmetelleet. Itse kisaan LYSiä saman suunnittelijan hyvin samankaltaisella veneellä (Dehler Dehlya 22). Suurimmat erot lienevät: veneemme on muotista tehty eikä vanerista kantikkaaksi kuten Teemin ja meidän veneessä on 200 kg nostoköli + 200 l vesipainolasti. Purjemitat ja rungon päämitat ovat 10 cm tarkkuudella samat, mutta meillä on H-veneen spinnu, joka on huomattavasti suurempi.

No sitten varsinaiset kommentit. Ainakin meidän vene on hyvin voimakkaasti kevyen tuulen vene. Aivan pläkässä (venevauhti 1-4 kn) olemme olleet usein ennen H-venettä maalissa ja folkkarit jäävät kauas taakse. Kevyellä kelillä (3-4 m/s) kuljemme Avance 24:n kanssa samaa vauhtia, jos ei ole pahaa aallokkoa, joka on meille myrkkyä. Vähänkin reippaammassa tuulessa (yli 6 m/s) folkkarit ja Avance 24 ovat nopeampia ja H-vene katoaa horisonttiin, erityisesti kryssillä. Suuresta spinnusta huolimatta noiden veneiden vauhdissa ei pysy kovemmalla avotuulella. Pahimmillaan Folkkarit meni ohi ilman spinnua, kun meillä oli spinnu, mutta silloin tuuli jo ~15 m/s.

FE83 taas on käytökseltään juuri päinvastainen. Sellaisellakin olen kisaillut 90-luvun alkupuolella. Kevyessä tuon samaisen Avance 24:n kanssa oli tiukoilla ja kovemmassa tuulessa vene oli hyvinkin nopea. Spinnulla tultiin Björköstä Hankoon yli 8 kn keskinopeudella, kun nykyisellä veneellä yli 6,5 kn keskinopeuksiin ei pääse missään olosuhteissa (no tuossa 15 m/s lenssillä meni GPS trakin mukaan 7-7,5 kn pari minuuttia).

Tässä IMS-vertailua FE83 (Charlotta) vs. mun vene ympyräradalla (aikakertoimia):

Kevyt Keski Kova tuuli
0.7460ּ 0.9924ּ 1.1248ּ (FE83)
0.7564ּ 0.9336ּ 1.0188ּ (Dehlya 22)

Jos tuosta nyt laskee taaksepäin LYSiä meille pitäen FE83:n kertoimen 1,07:nä:

Kevyt Keski Kova
1.08 1.01 0.97

Tästä taulukosta näkee hyvin LYSin ongelman. Yksi luku ei riitä kertomaan veneen suorituskykyä. Meillä on LYS todistus 1,02, jolla pärjää OK kevyellä, mutta yli 5 m/s tuulissa ei ole juuri toivoa, varsinkaan FE83:n kaltaisia veneitä vastaan.

Viime vuonna olin yksinpurjehduksessa yhtäaikaa El Suenon kanssa ja vauhtimme oli lähes identtinen alkipuoliskolla, jossa tuuli oli hyvin kevyttä. Lopussa tuuli koveni ja FE oli maalissa reilut 5 min aiemmin häviten vajaa 3 min.

Joakim
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Re: Westhouse Cup 14.6.06 - pienoista puhuria

Post by risto »

Petri wrote: Muu fleetti jatkoi broachien sekaista etenemistä ja paluumatkalla yksi ison luokan vene veti miltei täydet 180 astetta käärmeluotojen pohjoiskärjen tuntumassa, ei kauheasti harmittanut kisan keskeyttäminen.
Olisiko ollut Laura X (X-35)? Plaanaan perusteella voisi ollakin.
Guest

Re: Westhouse Cup 14.6.06 - pienoista puhuria

Post by Guest »

risto wrote:
Petri wrote: Muu fleetti jatkoi broachien sekaista etenemistä ja paluumatkalla yksi ison luokan vene veti miltei täydet 180 astetta käärmeluotojen pohjoiskärjen tuntumassa, ei kauheasti harmittanut kisan keskeyttäminen.
Olisiko ollut Laura X (X-35)? Plaanaan perusteella voisi ollakin.
Moi,

kyllä se Laura oli.. :) Olemme vieläkin vähän ihmeissämme tilanteesta, emme menneet edes täyttä plattista tuossa vaiheessa.

//Janne
Post Reply