Ison nostin jumissa - mitä tehdä?
Ison nostin jumissa - mitä tehdä?
Hei! Nyt tarvitaan pikaista apua kokeneilta FE83-purjehtijoilta. Ensimmäistä kevättä kunnostettiin FE83 laskukuntoon. Kaikki meni hyvin, kunnes tuli tsekattua ison purjeen nostinköysi (vaijeri + köysi). Se ei liikahdakaan, ei sitten senttiäkään. Jumissa on jossain maston sisällä - vetää sitten kummasta päästä tahansa nostinköyttä.
Ja ongelmana on se, että vene on jo vesillä ja pitäisi purjehtimaan päästä.
Kokenut purjehtijahan olisi tietty tarkistanut nostinköysien liikkuvuuden ennen vesille laskua, mutta niin monen uuden asian ohessa tuo jäi tekemättä. Muut köydet maston sisällä liikkuvat ongelmitta, mutta tuo ison nostin siis täysin jumissa.
Mitä tehdä?!
Köysi ei jumita maston huipussa (tsekattiin mastonnostimelta tänään), vaan jostakin matkan varrelta maston sisällä. Tuntuisi siltä, että ainoat kohdat, jossa se johonkin kiinni voisi maston sisällä jäädä, on saalinkien kiinnistyskohdat. Onko niiden kohdalla maston sisällä jotain koukkuja tai kiinnistyksiä?
Onko mitään muuta mahdollisuutta, kun vetäistä masto takaisin maihin ja alkaa ihmetellä asiaa masto vaakatasossa?
Kyseessä on Seldenin masto - varmaankin veneen alkuperäinen 1980-luvun alkuvuosilta. Maston sisällä siis ison nostimen lisäksi mm. muutama etupurjeen nostin, spinnun nostin, tuulimittarin johto sekä muutama sähköjohto.
Kaikesta avusta ja vinkistä etukäteen kiittäen,
MeMa
Ja ongelmana on se, että vene on jo vesillä ja pitäisi purjehtimaan päästä.
Kokenut purjehtijahan olisi tietty tarkistanut nostinköysien liikkuvuuden ennen vesille laskua, mutta niin monen uuden asian ohessa tuo jäi tekemättä. Muut köydet maston sisällä liikkuvat ongelmitta, mutta tuo ison nostin siis täysin jumissa.
Mitä tehdä?!
Köysi ei jumita maston huipussa (tsekattiin mastonnostimelta tänään), vaan jostakin matkan varrelta maston sisällä. Tuntuisi siltä, että ainoat kohdat, jossa se johonkin kiinni voisi maston sisällä jäädä, on saalinkien kiinnistyskohdat. Onko niiden kohdalla maston sisällä jotain koukkuja tai kiinnistyksiä?
Onko mitään muuta mahdollisuutta, kun vetäistä masto takaisin maihin ja alkaa ihmetellä asiaa masto vaakatasossa?
Kyseessä on Seldenin masto - varmaankin veneen alkuperäinen 1980-luvun alkuvuosilta. Maston sisällä siis ison nostimen lisäksi mm. muutama etupurjeen nostin, spinnun nostin, tuulimittarin johto sekä muutama sähköjohto.
Kaikesta avusta ja vinkistä etukäteen kiittäen,
MeMa
Tervehdys
Yleensä, kun nostin on jumisssa epäilys kohdistuu ala- ja yläpään pylpyröihin ja niiden kuntoon. Jos pylpyrät ovat huonolla hapella ei vaijeri pysy pylpyrän päällä vaan tippuu ja jää kanittamaan. Tästäkö tällä kertaa ei ole kysymys?
Tuskin kovin monikaan meistä ole katsonut maston sisälle. Minä en ainakaan. Joskus meillä on "nostin" (on voinut olla ratsastajakin) ollut jumissa purjetta lasketaessa. Tästä on selvitty nykimällä nostinta ylös / alas. Helposti on irti lähtenyt. Jos nyt ei liiku milliäkään, niin vaikea sitä on nykimällä saada liikkumaan.
Masto kaatoon ja tarkastamaan tilannetta. Liikkuuko nostin yhtään? Onko pylpyrät ehjät ja pyörivätkö ne? Tuntuuko siltä, että nostin on nalkissa jossain mastoputken sisällä. Jos siltä tuntuu, niin heiluttele, pöyritä ja kolistele mastoa, jotta nostin pääsisi irti. Jos mikään ei auta, niin ei auta kun avata maston päätteet ja kurkistaa sisään.
Ennen kuin hermostuksissasi rikot paikkoja, niin katso millaisilla pulteilla yläpää on kiinni: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ssu_pultti
Vastaavia erikoisia ratkaisuja saattaa löytyä muualtakin.
Yleensä, kun nostin on jumisssa epäilys kohdistuu ala- ja yläpään pylpyröihin ja niiden kuntoon. Jos pylpyrät ovat huonolla hapella ei vaijeri pysy pylpyrän päällä vaan tippuu ja jää kanittamaan. Tästäkö tällä kertaa ei ole kysymys?
Tuskin kovin monikaan meistä ole katsonut maston sisälle. Minä en ainakaan. Joskus meillä on "nostin" (on voinut olla ratsastajakin) ollut jumissa purjetta lasketaessa. Tästä on selvitty nykimällä nostinta ylös / alas. Helposti on irti lähtenyt. Jos nyt ei liiku milliäkään, niin vaikea sitä on nykimällä saada liikkumaan.
Masto kaatoon ja tarkastamaan tilannetta. Liikkuuko nostin yhtään? Onko pylpyrät ehjät ja pyörivätkö ne? Tuntuuko siltä, että nostin on nalkissa jossain mastoputken sisällä. Jos siltä tuntuu, niin heiluttele, pöyritä ja kolistele mastoa, jotta nostin pääsisi irti. Jos mikään ei auta, niin ei auta kun avata maston päätteet ja kurkistaa sisään.
Ennen kuin hermostuksissasi rikot paikkoja, niin katso millaisilla pulteilla yläpää on kiinni: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ssu_pultti
Vastaavia erikoisia ratkaisuja saattaa löytyä muualtakin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Hei!
Kyllä jumitus on maston sisällä. Sekä maston huipun että juuren pylpyrä pyörii ok. Suurin epäilys on se, että ylävanttien kiinnityspultit ovat sellaiset, että niissä on maston sisällä jonkinlainen tappi tai koukku, johon nostin on jäänyt kiinni. Harmi, että mistään ei ole löytynyt kuvaa maston "sisäisestä elämästä".
Nostinköysi ei siis maston sisällä liikahda yhtään.
Jaa-a, täytyy ilmeisestikin ottaa maston alas. Enemmän kuin 30min siihen luultavasti menee, koska ensimmäistä kertaa maston (manuaalista) kaatosysteemiä tulee käytettyä - oppia ikä kaikki
Kiitos kommenteista!
Hyviä purjehdussäitä toivottaen,
MeMa
Kyllä jumitus on maston sisällä. Sekä maston huipun että juuren pylpyrä pyörii ok. Suurin epäilys on se, että ylävanttien kiinnityspultit ovat sellaiset, että niissä on maston sisällä jonkinlainen tappi tai koukku, johon nostin on jäänyt kiinni. Harmi, että mistään ei ole löytynyt kuvaa maston "sisäisestä elämästä".
Nostinköysi ei siis maston sisällä liikahda yhtään.
Jaa-a, täytyy ilmeisestikin ottaa maston alas. Enemmän kuin 30min siihen luultavasti menee, koska ensimmäistä kertaa maston (manuaalista) kaatosysteemiä tulee käytettyä - oppia ikä kaikki

Kiitos kommenteista!
Hyviä purjehdussäitä toivottaen,
MeMa
Tervehdysmepitkan wrote:...Jaa-a, täytyy ilmeisestikin ottaa maston alas. Enemmän kuin 30min siihen luultavasti menee, koska ensimmäistä kertaa maston (manuaalista) kaatosysteemiä tulee käytettyä - oppia ikä kaikki...
Ennenkuin revit kaikki paikat auki, niin soita Jotiko marinelle http://www.jotiko-marine.com/ ja kysy heiltä mitä Seldenin mastossa kanittaa...
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
En suosittele, samalla tuurilla se sitten jää nalkkiin taas purjehduksen aikana. Taijaskas wrote:Kannattaisko kokeilla irroittaa yksi vanti kerralaan irti alapäästä ja sitten harrastaa hirveää vantin ja fallin riuhtomista. Saattaisi tuurilla irrota.
jos on oikein hieno tuuri niin riuhtominen tekee sen että vantin pää hyppää jotenkin
vinoon tjms.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo kuullostaa ihmeelliseltä. Ylävantit ovat kiinni peltipaloissa, jotka on ujutettumepitkan wrote: Kyllä jumitus on maston sisällä. Sekä maston huipun että juuren pylpyrä pyörii ok. Suurin epäilys on se, että ylävanttien kiinnityspultit ovat sellaiset, että niissä on maston sisällä jonkinlainen tappi tai koukku, johon nostin on jäänyt kiinni. Harmi, että mistään ei ole löytynyt kuvaa maston "sisäisestä elämästä".
maston sisään ja toimivat ylävantin kiinnitysreiän vahvikkeina. Em. pellit tulee
kiinnittää popniiteillä, ei ruuveilla. Minun tietääkseni mastoputkessa ei pitäisi
olla kiinnityspultteja ollenkaan. Ainoat kohdat missä saattaa olla ruuveja on
moottorivalon kiinnitys, sekä tietenkin aivan ylä- ja alapään helat, mutta nämä
helat ei ole fallien tiellä.
Auttaako asiaa jos spinnun- tai fokkafallin löystää myös? Silloin voisi olla niin
että fallit ovat menneet ristiin maston sisällä. Mutta ei niiden pitäisi jumittaa
noin siitä.
Mihin asentoon verrattuna fallin yläpää kannella nostin on jumittanut? Onko
falli edelleen kiinnitettävissä puomiin, vai onko sitä nostettu jonkin verran?
Suurin epäilyn kohde olisi tässä kohtaa vaijerin ja köyden pleissi, joka on
rispaantunut ja irronneet terässäikeet ovat jääneet kiinni johonkin. Toinen
voisi tietenkin olla itse vaijeri, joka on mennyt rikki jostain kohtaa keski-
matkalta, mutta tätä en pidä todennäköisenä.
Kaadettuasi maston voit irroittaa mastojalan. Se on popniiteillä kiinni
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000459
Jos falli on rispaantunut pleissistä niin tuota kautta sinun pitäisi päästä
poikkaisemaan se ja kiinnittämään jalka putkeen takaisin.
Huomaa että popniitit tulee olla oikeanlaatuiset, ja tarvittava popniittipihdin
koko on hyvin iso. Ellei sinulla ole oikeainkokoinen poranterä (jotain 5.7mmø
muistaakseni), oikeanlaatuiset popniitit (monel?) sekä isot esim. saksi-
malliset popniittipihdit suosittelen että pyydät apua joltain rikaajalta tjms.
Onnea selvittelyihin!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joskus tuli tutkittua mastoa sisäpuolelta, kun ujutin katkenneen fallin tilalle uutta. Mielestäni siellä on hyvin vähän sellaisia paikkoja, joihin falli voisi hirttää totaalisesti kiinni. Saalingit on popniitattu, niitin kannat melko lyhyet, samoin kaikkien helojen kiinnitysruuvit/niitit. En muista oliko lamppu kiinni ruuveilla, mutta tuskin kovin pitkillä. Tuntuu hyvin huonolta tuurilta, jos falli olisi kietotunut jonkun pienen osan ympärille.
Oletko varmasti kokeillut löysätä kaikki muut köydet, ja vedellä fallia sitten? Jos se kuitenkin olisi ristissä jonkun kanssa. Eikä vaijeri/köysi myöskään ole kiilautunut maston ja mastonjalan väliin? (Mulla jäi tänä keväänä ylägaija mastonjalan väliin, kun kaatosateessa lasit huurussa pystytettiin mastoa. Huomasin vasta laiturissa => köysi maston juuresta poikki, ja loput vinssillä väkivalloin ulos
)
Oletko varmasti kokeillut löysätä kaikki muut köydet, ja vedellä fallia sitten? Jos se kuitenkin olisi ristissä jonkun kanssa. Eikä vaijeri/köysi myöskään ole kiilautunut maston ja mastonjalan väliin? (Mulla jäi tänä keväänä ylägaija mastonjalan väliin, kun kaatosateessa lasit huurussa pystytettiin mastoa. Huomasin vasta laiturissa => köysi maston juuresta poikki, ja loput vinssillä väkivalloin ulos

Hei!
Kaikki muut nostimet olivat kyllä löysällä / irti, kun ison nostinköyttä eilen kiskottiin, eli teoria, että nostinköydet maston sisällä olisivat jotenkin ristissä tuntuu hieman epätodennäköiseltä. Kun nostinta maston juuresti vedettiin, jousti köysi jonkin verran, kun taas maston huipusta nostinta vedettäessä vastaavaa "venymistä" ei tuntunut. Tämän perusteella siis tuntuisi, että jumi on mastossa aika ylhäällä (ylemmät vantit?!) - voi toki myös johtua siitä, että ylhäällä nostin on vaijeria, alhaalla köyttä.
Nostimen yläpää on n. parin metrin korkeudella kajuutan katosta, eli hieman maston etupuolen "kiinnistysrenkaan" yläpuolella. Karkeasti arvioiden tuntuisi siis siltä, että vaijerin ja köyden pleissi on sutkoht' korkealla mastossa. Viime kesänä ei tuossa pleississä mittään ihmeellistä rispaantumista huomattu, mutta toki syksyn, talven ja kevään telakoinnin yhteydessä on voinut sillekin jotain haveria tapahtua.
Onko vantit tosiaankin niiteillä kiiinni?! Emme tänään ehtineet veneellä käydä, mutta mielikuva plus syksyisen valokuvan mukaan vantit ovat mastossa jonkinmoisilla "sormiliitoksilla" - eli maston sisällä voisi olla jotakin ulkonevaa vanttien kohdalla?!
Parin päivän sisällä meidän pitää päättää, miten edetä - yritetäänkö vanttien irrotusta yksi kerrallaan ja "ravistusta" - vai lähdetäänkö purkamaan köysistöä ja laskemaan mastoa vai ...
Yksi idea tuli: mitäs' jos täksi kesäksi ujuttaisi uuden nostinköyden mastoon, ja sitoisi tuon jumittuneen kiinni mastoon?! Vältyttäisiin maston kaadolta, mutta toisaalta maston sisus tulisi entistä ahtaammaksi, kun taas tulisi yksi köysi lisää ... Tiedä sitten, miten tuo onnistuu ilman maston kaatua ...
terv. MeMa
Kaikki muut nostimet olivat kyllä löysällä / irti, kun ison nostinköyttä eilen kiskottiin, eli teoria, että nostinköydet maston sisällä olisivat jotenkin ristissä tuntuu hieman epätodennäköiseltä. Kun nostinta maston juuresti vedettiin, jousti köysi jonkin verran, kun taas maston huipusta nostinta vedettäessä vastaavaa "venymistä" ei tuntunut. Tämän perusteella siis tuntuisi, että jumi on mastossa aika ylhäällä (ylemmät vantit?!) - voi toki myös johtua siitä, että ylhäällä nostin on vaijeria, alhaalla köyttä.
Nostimen yläpää on n. parin metrin korkeudella kajuutan katosta, eli hieman maston etupuolen "kiinnistysrenkaan" yläpuolella. Karkeasti arvioiden tuntuisi siis siltä, että vaijerin ja köyden pleissi on sutkoht' korkealla mastossa. Viime kesänä ei tuossa pleississä mittään ihmeellistä rispaantumista huomattu, mutta toki syksyn, talven ja kevään telakoinnin yhteydessä on voinut sillekin jotain haveria tapahtua.
Onko vantit tosiaankin niiteillä kiiinni?! Emme tänään ehtineet veneellä käydä, mutta mielikuva plus syksyisen valokuvan mukaan vantit ovat mastossa jonkinmoisilla "sormiliitoksilla" - eli maston sisällä voisi olla jotakin ulkonevaa vanttien kohdalla?!
Parin päivän sisällä meidän pitää päättää, miten edetä - yritetäänkö vanttien irrotusta yksi kerrallaan ja "ravistusta" - vai lähdetäänkö purkamaan köysistöä ja laskemaan mastoa vai ...
Yksi idea tuli: mitäs' jos täksi kesäksi ujuttaisi uuden nostinköyden mastoon, ja sitoisi tuon jumittuneen kiinni mastoon?! Vältyttäisiin maston kaadolta, mutta toisaalta maston sisus tulisi entistä ahtaammaksi, kun taas tulisi yksi köysi lisää ... Tiedä sitten, miten tuo onnistuu ilman maston kaatua ...
terv. MeMa
Mystinen
Täysin mystinen tapaus. Melkein tekisi mieli väittää, että stooran falli on alhaalla lukossa kun kistotte sitä ylhäältä ja alhaalta kiskotte vahingossa fokan fallia joka on jossain kaiteessa kiinne. (Älä ota hernettä nenään.)
Yksi idea tulee mieleen. Onko vanttien kiinnike sellainen t-kappale, joka työnnetään mastohelaan sisään? Olisiko fallin vaijeri voinut mastoa nostettaessa jäädä vantin t-kappaleen ja mastohelan väliin niin, että kun vantit kiristettiin niin fallivaijeri tuli siinä samalla lukittua kiinni vantin kiinnikkeen ja maston väliin sinne maston sisäpinnalle.
Mielestäni joka tapauksessa masto ehdottomasti alas, tuollainen ongelma on pakko selvittää.
Ville
Yksi idea tulee mieleen. Onko vanttien kiinnike sellainen t-kappale, joka työnnetään mastohelaan sisään? Olisiko fallin vaijeri voinut mastoa nostettaessa jäädä vantin t-kappaleen ja mastohelan väliin niin, että kun vantit kiristettiin niin fallivaijeri tuli siinä samalla lukittua kiinni vantin kiinnikkeen ja maston väliin sinne maston sisäpinnalle.
Mielestäni joka tapauksessa masto ehdottomasti alas, tuollainen ongelma on pakko selvittää.
Ville
Re: Mystinen
Hei!
Kiitokset kaikille vinkin antaneille ja kannustajille. Mikäs' kokemattomammankin FE-purjehtijan on ollessa, kun tällainen tukipalsta löytyy!
Terv. MeMa
Tänään vihdoinkin veneelle taas ehdittiin, ja jes jes: yllä kuvatunlainen ongelmahan se siellä maston sisällä oli. Kun toista ylävanttia vanttiruuvista löysäsi riittävästi, nostinköysi vapautui ja toimii nyt aivan normaalisti. Nostinvaijerin ja köyden pleissikin näytti olevan ihan hyvässä kunnossa - mitään vaurioita ei siinä näkynyt. Eli eikun purjehtimaan!Anonymous wrote:Yksi idea tulee mieleen. Onko vanttien kiinnike sellainen t-kappale, joka työnnetään mastohelaan sisään? Olisiko fallin vaijeri voinut mastoa nostettaessa jäädä vantin t-kappaleen ja mastohelan väliin niin, että kun vantit kiristettiin niin fallivaijeri tuli siinä samalla lukittua kiinni vantin kiinnikkeen ja maston väliin sinne maston sisäpinnalle.
Kiitokset kaikille vinkin antaneille ja kannustajille. Mikäs' kokemattomammankin FE-purjehtijan on ollessa, kun tällainen tukipalsta löytyy!
Terv. MeMa
And the winner is...
ja jes jes: yllä kuvatunlainen ongelmahan se siellä maston sisällä oli.



Ville