Kevät tulee: Projekteja veneissä?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Kävipä sitten niin, että Lisbeth pulahti veteen ajallaan, mutta onnistuin siinä hosuessa rojahtamaan nilkka vinossa sitloodan pohjalle, ja nyt köpötellään sitten kepeillä :( Onneksi mitään ei murtunut, eli purjehduskausi tulee sittenkin. Tulipahan taas muistutus, että saattaa iso työ valua hukkaan, jos hosuu ja teloo itsensä purjehduskelvottomaksi...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

^-- Pikaista paranemista!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt on sitten Charlotan kölisauman etu- ja takaosa laminoitu paremmin
umpeen. Samalla tuli poistettua neljä runkoläpivientiä, joiden reiät tuli
laminoitua umpeen. Myös akseliputki sai rälläkkää ja kangasta.
Kölistä hiottiin kukkasten kohdalla lavea kuoppa joka maalattiin epoksi-
primerilla.

Primerit on vedetty myös em. laminointien päälle ja nyt alkaa pakkelointi
jota seuraa pakkelin hionta ja primerointi.

ETA vesillelaskuun loppuviikosta. Tämänkin jälkeen riittää hommia
veneessä ennen kuin se on purjehduskuntoinen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Wiedebaumia odotellessa oon puuhaillut veneeseen kaikkea pientä ja kivaa puhdetyötä, Awa on kyllä ollut tiivisteitä vaille valmis jo reilusti viikon. Mitkä läpiviennit Harald vedit umpeen, ja millä toteutit nuo uudet? Kun ei ainakaan meillä varsinaisesti ylimääräisiä ole? Entäs akselin läpivienti, mikä siinä oli korjausjuttu?
-Erkka / Awasome
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Poistimme vanhan lokin läpiviennin kölin vierestä (uusi on kölin edessä).
Poistimme vessan ja pentryn veden sisäänotot (tarkoitus on käyttää
koneen veden sisääntuloa kaikkiin). Poistimme myös septin tyhjennyksen,
tarkoitus on siirtää tämä aikasemmin mainitun flowtechin läpiviennin
avulla vesilinjan yläpuolelle. Koneen läpivienti pitäisi vaihtaa saman-
laiseen mutta vanha saa riittää nyt tämän kauden.

(edit: läpivienti tuossa alimpana sivulla: http://www.forespar.com/onlineCatalog/4 ... 2006.shtml)

Image

Akselin läpiviennissä oli hylsyä pitkin halkeama kitissä. Eli ei ollut kuin
kitillä kiinni. Halkeama oli kostea.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Homma etenee, mutta hiljaa...

Potkurin fiksausta:


http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000773

Muita laminointeja ym:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 214&page=2

"vesille sit joskus"... :(
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt on sitten kölistä myrkyt poissa, ja tarkoituksena laittaa kerros-pari
light primeria johon se sitten jää (hiontaa tietenkin). Eli ei myrkkyä
köliin tälle kaudelle.

Kyljet ja peräpeili vedetty rubbingilla.

Lokin laippa pakkeloitu virtaviivaisemmaksi. Akseliläpivienti, entisen runko-
läpivientien paikat sekä köli pakkeloitu toivottavasti viimeisen kerran tälle kaudelle.
Enää hiontaa hiontaa, primeria päälle, vahaa kaksi kerrost kylkiin ja veteen.

Vedessä sitten sisäpuolen siivousta, topcoatia paikkoihin, mastojalan
laminointi ja uusien vanttien asentaminen (tulivat eilen). Mantookin
tolpat pitää korjata, nyt ovat liian sisäänpäin kallellaan.

edit: Eilen tuli laminoitua em. läpivienti runkoon, ja sahattua sekä hiottua
läpivienti rungon tasalle.

Kuvat otettiin Alx'n kameralla, tullee myöhemmin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Lisbethin tolppa nousi tänään pystyyn. Mitään raajoja ei tällä kertaa nyrjähtänyt, mutta hermo oli aika pinnassa. Eräs paikallinen charter-yrittäjä turasi yli 1,5 tuntia nosturiaikaa, kun niiltä oli osia hukassa [-X Sinänsä olisi ollut viihdyttävää seurata "nostaämmäperkele"-tyylistä tunarointia, mutta kun oli nostoa varten roudattu apuvoimat paikalle, ja kaikki saivat seistä tumput suorina odottelemassa.

Sitten kun vuoro tuli, alkoi sataa, ja tietysti kun masto oli 10 minuutin päästä pystyssä, sade lakkasi. Pääasia kuitenkin että on nyt pystyssä, seuraavaksi päästään katsomaan mihin liemeen Seldénin Rodkickerin asentamisessa joutuu...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tänään tuli sitten vietettyä koko ilta veneen alla Ponen kanssa. Työnä oli
kölin primerin hionta P240 vesihionnalla. Tästä seurasi P360, P600 sekä P800.
Jokaisen kerroksen välillä ruiskutettiin pintaan hiontaväriä, joten joka kohta
tuli varmaan hiottua, myös ne laakeat kymmenysmm kuopat. Kaikki siis
vesihiontana.

Ja kun hiomakone oli vieressä kylkien rubbauksen jälkeen niin kokeiltiin nyt sitten
rubbingia siihen köliin ja. Loistavalla lopputuloksella, köli on pinnan sileydeltään
kylkeä parempi! Peilikuvasta voi lukea hiomakoneen merkin puolen metrin päästä.

Nyt sormia särkee, eikä kamera ollut mukana joten myöhemmin sitten kuvia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sairasta...hyvin sairasta.

Panu jo eilen päivitteli meidän suunnitelmaa hioa pohja 400:lla paperilla, mutta toi menee jo askeleen..ööö parisataa kilometriä överimmäksi.

Miten olette muuten aikoneet estää kasvustojen kertymisen, viikottainen nosto ja painepesurointi?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Kyllä Petri on oikeassa, että jossain vaiheessa on saattunut kipeästi kun tuohon hommaan ryhtyy ](*,).

Helpelsillä oli aikanaan Hard Racing myrkystä musta versio, johon oli seostettu grafiittia. Ideana oli, että grafiittisen pinnan sai hiottua ja kiillotettua aivan peiliksi 8-[.

Maali oli muuten eräiden hc-kilpapurjehtijoiden suuressa suosiossa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sitten kun pohja (tai köli) on saatu P400:ella hiottua hyvin, on tuohon köliin
tarvittava työ jo 90%:esti tehty. Hiomishommat kevenee joka paperivaihdolla,
ja kiiloitus tapahtuu sitten koneella 15 minuutissa.

Arvaan että ajat per paperi meni suurinpiirtein näin:

P240 4-5h
P360 2h
P600 vajaa tunti
P800 0.5
killoitus 15 min /puoli
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply