Vanttien järjestys kiinnityspisteisiin

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti

Vanttien järjestys kiinnityspisteisiin

Post by KaleviHarkonen »

Moi!

Vene on vesillä ja meidän purjehduskausi alkaa sopivasti äitienpäivänä :P . Mutta mietimme rikiä pystytettäessä että kummin päin vantit tulevat kannen kiinnityspisteisiin. Maalaisjärkeä käyttäen kiinnitimme ylävantin taaempaan pisteeseen. Menikö oikein? Olisi kiva saada tähän varmistus ennenkuin tiukkaamme vantit kieräksi.

t. Kalevi
risto
kokelas

Re: Vanttien järjestys kiinnityspisteisiin

Post by risto »

Kalevi_Harkonen wrote:Moi!

Vene on vesillä ja meidän purjehduskausi alkaa sopivasti äitienpäivänä :P . Mutta mietimme rikiä pystytettäessä että kummin päin vantit tulevat kannen kiinnityspisteisiin. Maalaisjärkeä käyttäen kiinnitimme ylävantin taaempaan pisteeseen. Menikö oikein? Olisi kiva saada tähän varmistus ennenkuin tiukkaamme vantit kieräksi.
Tästä on kovasti keskusteltu aiemmin. Olisiko tuosta vedettävissä johtopäätös, että ylävantit kuuluu taaempiin. Olen kuitenkin käyttänyt Panun ohjetta, kun ei tuota järjestystä kuitenkaan muista:
Panu wrote: Kun saalinki kerran on jäykästi kiinni mastossa ja eikä vantin siirtäminen kannentasolla muuta vantin saalingin yläpuoleisen osa asemaa, on valittava ylävantille se rusti kannelta, johon kiinnitettynä rusti, saalingin pää ja ylävantin kiinnitys mastossa ovat samalla suoralla linjalla

-Risto
Guest

Post by Guest »

[Panu kirjoitti:

Kun saalinki kerran on jäykästi kiinni mastossa ja eikä vantin siirtäminen kannentasolla muuta vantin saalingin yläpuoleisen osa asemaa, on valittava ylävantille se rusti kannelta, johon kiinnitettynä rusti, saalingin pää ja ylävantin kiinnitys mastossa ovat samalla suoralla linjalla ]

Eli itse siisin takaisin ylävantit eteen jotta sain ne kulkemaan suorassa linjassa saalinkien läpi kuten Jomppe Jotiko marinestakin kertoi.
[/quote]
Arkki
luti
Vene: Baladeur

Post by Arkki »

eli edellisen kirjoitti vieraista...
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Panu
hyperaktiivi

Post by Panu »

Arkki wrote: Eli itse siisin takaisin ylävantit eteen jotta sain ne kulkemaan suorassa linjassa saalinkien läpi kuten Jomppe Jotiko marinestakin kertoi.
Tervehdys

Seppo hei, koko U:ki laivue voi sitten siirtää kaikkien veneiden ylävantit etummaiseksi :roll:. Tehkää siitä teidän oma salainen ase Hangon regattaa silmällä pitäen :lol:.

Itse taidan pitäytyä vanhassa kaavassa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply