Vene on vesillä ja meidän purjehduskausi alkaa sopivasti äitienpäivänä . Mutta mietimme rikiä pystytettäessä että kummin päin vantit tulevat kannen kiinnityspisteisiin. Maalaisjärkeä käyttäen kiinnitimme ylävantin taaempaan pisteeseen. Menikö oikein? Olisi kiva saada tähän varmistus ennenkuin tiukkaamme vantit kieräksi.
Vene on vesillä ja meidän purjehduskausi alkaa sopivasti äitienpäivänä . Mutta mietimme rikiä pystytettäessä että kummin päin vantit tulevat kannen kiinnityspisteisiin. Maalaisjärkeä käyttäen kiinnitimme ylävantin taaempaan pisteeseen. Menikö oikein? Olisi kiva saada tähän varmistus ennenkuin tiukkaamme vantit kieräksi.
Tästä on kovasti keskusteltu aiemmin. Olisiko tuosta vedettävissä johtopäätös, että ylävantit kuuluu taaempiin. Olen kuitenkin käyttänyt Panun ohjetta, kun ei tuota järjestystä kuitenkaan muista:
Panu wrote:
Kun saalinki kerran on jäykästi kiinni mastossa ja eikä vantin siirtäminen kannentasolla muuta vantin saalingin yläpuoleisen osa asemaa, on valittava ylävantille se rusti kannelta, johon kiinnitettynä rusti, saalingin pää ja ylävantin kiinnitys mastossa ovat samalla suoralla linjalla
Kun saalinki kerran on jäykästi kiinni mastossa ja eikä vantin siirtäminen kannentasolla muuta vantin saalingin yläpuoleisen osa asemaa, on valittava ylävantille se rusti kannelta, johon kiinnitettynä rusti, saalingin pää ja ylävantin kiinnitys mastossa ovat samalla suoralla linjalla ]
Eli itse siisin takaisin ylävantit eteen jotta sain ne kulkemaan suorassa linjassa saalinkien läpi kuten Jomppe Jotiko marinestakin kertoi.
[/quote]
Arkki wrote: Eli itse siisin takaisin ylävantit eteen jotta sain ne kulkemaan suorassa linjassa saalinkien läpi kuten Jomppe Jotiko marinestakin kertoi.
Tervehdys
Seppo hei, koko U:ki laivue voi sitten siirtää kaikkien veneiden ylävantit etummaiseksi . Tehkää siitä teidän oma salainen ase Hangon regattaa silmällä pitäen .