Katsoin tuossa päivänä muutamana sail.tv:ltä erilaisia purjehdukseen liittyviä video klippejä. Yksi mieleeni jäänyt juttu koski Americas cuppia ja BMW Oracle syndikaattia.
Cupin kustannukset tuntuvat olevan taivaalliset
Toinen hauska yksityiskohta oli veneen rungon ja kölin massa ja varsinkin massojen suhde. Runko on laminoitu hiilikuidusta maksimaalisen jäykkyyden saavuttamiseksi ja turhaa massaa välttääkseen. Rungon paino 2 tonnia (pituutta 23m), mutta kölibulbi painaakin jo 19 tonnia. Aikamoista oikaisevan momentin maksimointia!
Onneksi meidän omat veneet ovat käyttö- ja hankintakustannuksiltaan inhimillisempää luokkaa