Septitankin asennus
Septitankin asennus
Talven aikana olisi tarkoitus rakennella septitankkia.
Veneessä on tällä hetkellä laidan yli tyhjentävä käsipumpulla toimiva WC
Kaikki vihjeet asennuksia varten otetaan vastaan.
Ja varsin mielellään kuvia (valo- tai asennus-).
PSS ry:n sivuilla jo tutustuinkin asiaan, mutta olisi kiva kuulla nimenomaan FE-83:een asennetuista järjestelmistä.
Veneessä on tällä hetkellä laidan yli tyhjentävä käsipumpulla toimiva WC
Kaikki vihjeet asennuksia varten otetaan vastaan.
Ja varsin mielellään kuvia (valo- tai asennus-).
PSS ry:n sivuilla jo tutustuinkin asiaan, mutta olisi kiva kuulla nimenomaan FE-83:een asennetuista järjestelmistä.
Heikki
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Septitankin asennus
Tuolla on nyt kuvia galleryssa. Mene "Finn Express bilder" -> Mukavuuslaitos albumiin.tapolah wrote:T
Kaikki vihjeet asennuksia varten otetaan vastaan.
Ja varsin mielellään kuvia (valo- tai asennus-).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Itse olen asentamassa myös tankkia talven/kevään aikana.
Tein pahvimallin styyrpuurin puoleiseen etuboksiin, jonka avuin appiukko lupasi tehdä rosterista pöntön. Tankki on osapuilleen samanlainen kuin Haraldin kuvissa, paitsi että ajattelin että kannessa olisi myös tirkistelyreikä joka toimisi tarvittaessa huoltoluukkuna.
Tyhjennyspumppua en ajatellut laittaa ollenkaan- ainakaan aluksi- koska en tee sillä mitään, jos kerran lain mukaan (hyvä niin) en saa tyhjentää pönttöä mereen.
Muuta ei sitten vielä olekaan suunniteltu, eli jos jotain vinkkejä edullisista osista ja kivoista ratkaisuista tulee, niin pistele tännekin?
-p-
Tein pahvimallin styyrpuurin puoleiseen etuboksiin, jonka avuin appiukko lupasi tehdä rosterista pöntön. Tankki on osapuilleen samanlainen kuin Haraldin kuvissa, paitsi että ajattelin että kannessa olisi myös tirkistelyreikä joka toimisi tarvittaessa huoltoluukkuna.
Tyhjennyspumppua en ajatellut laittaa ollenkaan- ainakaan aluksi- koska en tee sillä mitään, jos kerran lain mukaan (hyvä niin) en saa tyhjentää pönttöä mereen.
Muuta ei sitten vielä olekaan suunniteltu, eli jos jotain vinkkejä edullisista osista ja kivoista ratkaisuista tulee, niin pistele tännekin?
-p-
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Sitä luukkua minä en haluais avataoikkpasi wrote:Tankki on osapuilleen samanlainen kuin Haraldin kuvissa, paitsi että ajattelin että kannessa olisi myös tirkistelyreikä joka toimisi tarvittaessa huoltoluukkuna.

Jos ei ensimmäisen 20v aikana ole ollut tarvetta tirkistellä tankkiin niin en usko että seuraavankaan
kauden aikana tarvitse.
Suosittelen pumppua, Utön kohdalla on vähän huonosti noita tyhjennysasemia. En oleTyhjennyspumppua en ajatellut laittaa ollenkaan- ainakaan aluksi- koska en tee sillä mitään, jos kerran lain mukaan (hyvä niin) en saa tyhjentää pönttöä mereen.
juristi mutta ei se tankin tyhjentäminen tule koskaan laittomaksi näillä näkymin. Laki vissiin
sanoo vain että vuodesta 200N (jossa N=<4 ?) niin veneessä pitää olla se kansityhjennys.
Laita ilmaletku tulemaan suoraan tankista ylös styyrpuurin puolelle, eikä kuten meillä ettäMuuta ei sitten vielä olekaan suunniteltu, eli jos jotain vinkkejä edullisista osista ja kivoista ratkaisuista tulee, niin pistele tännekin?
se menee vaakatasossa veneen poikki. Siihen letkuun tulee "kosteutta" jonka jälkeen
ilma ei poistu tankista kuin alakautta.

Letkujen pitää olla todella hyvää laatua.
Teetä tankkiin riittävän pitlkät putket jotta saat tupla-klemmarit siihen. Ja RST-klemmarit
sitten.
Jos haluat, niin voin yrittää piirtää jonkinlaisen kaavion miten ne meidän letkut menee,
mutta tokkopa siinä mitään epäselvää ole?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Sellainen pieni "feature" olisi hieno missä olisi putki pystyasennossa, ja putki olisi tankissa
kiinni sekä ylhäältä että alhaalta. Putki voisi olla jotenkin siinä laatikon kyljessä että siitä
näkisi tankin täyttöasteen. Meillä tulee välillä vaikeuksia arvioida tuota täyttöastetta...
Ongelmaksi nousee vain että mistä saa hajunkestävää kirkasta putkea, ja kuinka kauan se on
kirkas.
Ja jos se on kirkas, haluaako sitä putkea (ja sen sisältöä) edes välttämättä nähdä?
kiinni sekä ylhäältä että alhaalta. Putki voisi olla jotenkin siinä laatikon kyljessä että siitä
näkisi tankin täyttöasteen. Meillä tulee välillä vaikeuksia arvioida tuota täyttöastetta...
Ongelmaksi nousee vain että mistä saa hajunkestävää kirkasta putkea, ja kuinka kauan se on
kirkas.
Ja jos se on kirkas, haluaako sitä putkea (ja sen sisältöä) edes välttämättä nähdä?

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Vaikka putki olisi hyvä mittari tulee sen kanssa väistämättä turva-ongelmia. Miten
välttää esim se, että joku potkii sen tuusan nuuskaksi. Tämän jälkeen vene haisee
nuuskalle, vähintään.
Kai se ilmaletku toimii eräänlaisena mittarina myös. Eli ruskea raita kannella -> tyhjennä tankki.
Miten ja mistä materiaalista olet ajatellut tuon kannen? Pleksi tai joku muu sellainen?
Sitten tiiviste ja M6 tappeja hitsattu kiinni tankkiin? Prikat ja nylok-mutterit?
välttää esim se, että joku potkii sen tuusan nuuskaksi. Tämän jälkeen vene haisee
nuuskalle, vähintään.

Kai se ilmaletku toimii eräänlaisena mittarina myös. Eli ruskea raita kannella -> tyhjennä tankki.
Miten ja mistä materiaalista olet ajatellut tuon kannen? Pleksi tai joku muu sellainen?
Sitten tiiviste ja M6 tappeja hitsattu kiinni tankkiin? Prikat ja nylok-mutterit?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tirkistelyluukun ajattelin tehdä joko lasista tai pleksistä. 1.5mm:n rosteriseen pönttöön ajattelin tehdä n. 60 x 100 mm tirkistelyaukon, jonka reunoille pönttöön ainakin 2 milliä paksu kaulus. Siihen sitten duunaillaan parikymmentä M5 kierrettä ja toinen vastakaulus lasin päälle. Sitten Simsonit väliin ja peukut pystyyn ettei paska haise!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meillä se on ruffikaton sivussa. Ulkoseinässä vai miten sen sanoisi. Suurinpiirtein rustirautojen
kohdalla. Sisältäpäin katsottuna se on vaatekaapin ylimmässä osassa.
Se kannattaa laittaa styypuurin puolelle kuitenkin, eli siis siihen kaappiin joka on vessan
takana. Muuten ei ilmaus onnaa vaan letkuun jää nestettä joka estää ilman vapaan
liikkumisen.
kohdalla. Sisältäpäin katsottuna se on vaatekaapin ylimmässä osassa.
Se kannattaa laittaa styypuurin puolelle kuitenkin, eli siis siihen kaappiin joka on vessan
takana. Muuten ei ilmaus onnaa vaan letkuun jää nestettä joka estää ilman vapaan
liikkumisen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Varvaslista saattaa hyvinkin olla veden alla joksikin aikaa. Jos päädyt tähän ratkaisuun tulet
tarvitsemaan korkean joutsenkaulan siihen letkuun sekä laponestoventtiilin. Laponesto-
venttiiliksi samanlainen kuin koneen syylarisysteemissä. Tuo venttiilli saattaa ehkä päästää
sitten tuoksuja joskus, ehkä, vanhetessaan.
tarvitsemaan korkean joutsenkaulan siihen letkuun sekä laponestoventtiilin. Laponesto-
venttiiliksi samanlainen kuin koneen syylarisysteemissä. Tuo venttiilli saattaa ehkä päästää
sitten tuoksuja joskus, ehkä, vanhetessaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020