Remonttikevät 2026
Remonttikevät 2026
Talven selkä selvästi taittui, joten ei mene kauankaan, että pääsee jälleen valmistelemaan vesillelaskua. Ellei pitäisi rapsuttaa vanhaa myrkkymaalia pois ja maalata pohjaa, voisi onnistua hyvinkin varhain. Useamman viikon uurastus kumminkin ohjelmassa, joka sisältää myös viime vuonna tuonnemmaksi lykättyjä hommia:
Irenen remonttikevät 2026
TEHTÄVÄ ENNEN VESILLELASKUA
-vanhan myrkkymaalin hionta pois käsipelillä
-uusien primerien ja Silic One -antifoulingin maalaus
-peräsimen irrotus ja peräsinakselin muovilaakerien vaihto
-tuulimittarin asennus mastoon ja kaapelin veto mastouran läpi
-tuulimittarin näytön asennus ja mittarin NMEA2000-kytkentä
-ison fallin vaihto jo viime vuonna hankittuun
-polttoaineen esisuodattimen asennus takaisin polttoainelinjaan
-laturin kannalta ylisuuren Victronin DCDC-laturin vaihto pienempään malliin
-konetilan valaisimen asennus
-kaidetolppien kiinnitys (miten? tolpat olleet kiinni vain painovoimalla)
-kaidevaijerien pehmusteiden asennus ja kiristys, kaideverkon asennus
-vesirajan yläpuolisen osan osan pesu ja vahaus
VOI TEHDÄ VESILLELASKUN JÄLKEEN
-Barton -puomikannattimen asennus
-koneen sinkkianodin ja siipipyörän tarkistus/vaihdot (viime heinäkuussa olivat hyviä)
-kannen epäesteettisten pienten lasikuituvaurioiden korjaus
-reiviköyden ja prentteriköyden vedot puomille (kunhan ymmärrän, miten)
-levangin köyden vaihto
-taitettavan 60W aurinkopaneelin sarjaankytkentä kiinteän rinnalle
-ankkurivalon asennus ja kytkentä
-VHF:n B&G H60-lisäluurin lataustelakan asennus
-aktiivihiilisuodattimen asennus vesiletkuun
Irenen remonttikevät 2026
TEHTÄVÄ ENNEN VESILLELASKUA
-vanhan myrkkymaalin hionta pois käsipelillä
-uusien primerien ja Silic One -antifoulingin maalaus
-peräsimen irrotus ja peräsinakselin muovilaakerien vaihto
-tuulimittarin asennus mastoon ja kaapelin veto mastouran läpi
-tuulimittarin näytön asennus ja mittarin NMEA2000-kytkentä
-ison fallin vaihto jo viime vuonna hankittuun
-polttoaineen esisuodattimen asennus takaisin polttoainelinjaan
-laturin kannalta ylisuuren Victronin DCDC-laturin vaihto pienempään malliin
-konetilan valaisimen asennus
-kaidetolppien kiinnitys (miten? tolpat olleet kiinni vain painovoimalla)
-kaidevaijerien pehmusteiden asennus ja kiristys, kaideverkon asennus
-vesirajan yläpuolisen osan osan pesu ja vahaus
VOI TEHDÄ VESILLELASKUN JÄLKEEN
-Barton -puomikannattimen asennus
-koneen sinkkianodin ja siipipyörän tarkistus/vaihdot (viime heinäkuussa olivat hyviä)
-kannen epäesteettisten pienten lasikuituvaurioiden korjaus
-reiviköyden ja prentteriköyden vedot puomille (kunhan ymmärrän, miten)
-levangin köyden vaihto
-taitettavan 60W aurinkopaneelin sarjaankytkentä kiinteän rinnalle
-ankkurivalon asennus ja kytkentä
-VHF:n B&G H60-lisäluurin lataustelakan asennus
-aktiivihiilisuodattimen asennus vesiletkuun
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Remonttikevät 2026
Oma lista näyttää tänä kevänä mukavan lyhyeltä, ja työtkin ovat jo hyvällä mallilla:
-Sitloodan pohjaritilöiden lakkapinnan poisto kuumailmpuhaltimella sekä yhdeksän uutta lakkakerrost välihiontoineen - tehty
-Turkkilevyjen lakkapinnan poisto kuumailmapuhaltimella ja kuusi uutta lakkakerrosta välihiontoineen - ensimmäinen lakkaus tehty
-Sitloodan tiikkirimojen vaihto jatkuu. Haljenneet ja rikkinäiset vaihdettu jo toissa vuonna, tänä vuonna jatkuu kuluneimmista
-Genuan fallin vaihto - uusi ostettu
-Polttoaineen esisuodattimen vaihto Racoriin - uusi ostettu
-Jäähdytysnesteen vaihto
-Pilssiin täysinäinen rommipullo tyhjentyneen tilalle - ostettu
-Sitloodan pohjaritilöiden lakkapinnan poisto kuumailmpuhaltimella sekä yhdeksän uutta lakkakerrost välihiontoineen - tehty
-Turkkilevyjen lakkapinnan poisto kuumailmapuhaltimella ja kuusi uutta lakkakerrosta välihiontoineen - ensimmäinen lakkaus tehty
-Sitloodan tiikkirimojen vaihto jatkuu. Haljenneet ja rikkinäiset vaihdettu jo toissa vuonna, tänä vuonna jatkuu kuluneimmista
-Genuan fallin vaihto - uusi ostettu
-Polttoaineen esisuodattimen vaihto Racoriin - uusi ostettu
-Jäähdytysnesteen vaihto
-Pilssiin täysinäinen rommipullo tyhjentyneen tilalle - ostettu
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Remonttikevät 2026
Keulan sisustus purettu tyttären avustuksella. Katsotaan saanko kasaan ja tuleeko tytär auttamaan siinä 
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Remonttikevät 2026
Tavoitteena olisi taas saada vene vesille vapuksi, tavoite vaatii muutaman lämpimän päivän onnistuakseen. Tässä omaa työlistaa:
- myös täällä keulan sisustuksen uusiminen. Karneerausrimoja jo petsattu, koolaukset sahattuna. Katto pitäisi verhoilla, puuosat lakata. Jotain näistä voi tehdä vesillelaskun jälkeenkin.
- painevesipumpun, vesihanan ja uusien letkujen asennus. Osat valmiina.
- laturin laakereiden ja hiilien uusiminen, tehty
- toisen aurinkopaneelin ja säätimen uusiminen, osat hommattu
Potkuriakselin kannakkeen tiivistys, tämän laminointi vaatisi hieman lämpöä
- wc:n remontointi. Puhdistettu, pumppu uusittu. Pohja laatoitettu mosaiikkilaatoilla.
- perushuollot koneelle
- pohjan myrkkymaalaus
- potkurin kiillotus
- dorade-venttiilin asennus
- myös täällä keulan sisustuksen uusiminen. Karneerausrimoja jo petsattu, koolaukset sahattuna. Katto pitäisi verhoilla, puuosat lakata. Jotain näistä voi tehdä vesillelaskun jälkeenkin.
- painevesipumpun, vesihanan ja uusien letkujen asennus. Osat valmiina.
- laturin laakereiden ja hiilien uusiminen, tehty
- toisen aurinkopaneelin ja säätimen uusiminen, osat hommattu
Potkuriakselin kannakkeen tiivistys, tämän laminointi vaatisi hieman lämpöä
- wc:n remontointi. Puhdistettu, pumppu uusittu. Pohja laatoitettu mosaiikkilaatoilla.
- perushuollot koneelle
- pohjan myrkkymaalaus
- potkurin kiillotus
- dorade-venttiilin asennus
Re: Remonttikevät 2026
Itsellä edessä sähköhommia.
Johdotus mastoon uusiksi
Sisävalot uusiksi
Acr asennus
Aurinkopaneelien asennus
Kytkintaulut uusiksi
Yksi tupakansytytin lisää
Piuhat tarpeen mukaan uusiksi ylipäätään
Kannella pitäisi myös non-slip maalikierros vetäistä, pahuksen liukas oli viimekaudellaa tuo kalteva kansi.
Sitloodan teak rimotus on entisen omistajan jäljiltä aivan karsea ja väärin tehty, mutta fiksaus edellyttää lasikuidun avaamista ja sisämatskujen vaihtoa. Ei taida jaksaa nyt sellasta. Samoin mastonjalka pitäisi ehkä availla ja kuiduttaa. Pikkusen on painunaa etureunassa. Ehkä sekin saa jäädä.
Jos muuten joku tarvitaee sisätilan seinä/katto lineriä, niin mulla jäi valkoista yli jonkin verran. Täytyy tarkastaa määrä jos jotakuta kiinnostaa, jos esim riittäisi keulatilan verhoiluun.
Johdotus mastoon uusiksi
Sisävalot uusiksi
Acr asennus
Aurinkopaneelien asennus
Kytkintaulut uusiksi
Yksi tupakansytytin lisää
Piuhat tarpeen mukaan uusiksi ylipäätään
Kannella pitäisi myös non-slip maalikierros vetäistä, pahuksen liukas oli viimekaudellaa tuo kalteva kansi.
Sitloodan teak rimotus on entisen omistajan jäljiltä aivan karsea ja väärin tehty, mutta fiksaus edellyttää lasikuidun avaamista ja sisämatskujen vaihtoa. Ei taida jaksaa nyt sellasta. Samoin mastonjalka pitäisi ehkä availla ja kuiduttaa. Pikkusen on painunaa etureunassa. Ehkä sekin saa jäädä.
Jos muuten joku tarvitaee sisätilan seinä/katto lineriä, niin mulla jäi valkoista yli jonkin verran. Täytyy tarkastaa määrä jos jotakuta kiinnostaa, jos esim riittäisi keulatilan verhoiluun.
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Remonttikevät 2026
Keulan karneerauksesta ja maston johtomisen uusimisesta kiinnostaisi kuulla enemmän. Koolaukset jollain liimamassalla kiinni? Karneerausten sahaus jollain sapuunalla? Ja saako ne maston uudet johdot vedettyä sisään vanhoilla johdoilla?
Varsinkin tuo maston johtojen vaihto olisi hyvä tehdä. Samalla tekisi mieli vaihtaa mastovalo malliin, johon yhdistetty myös kansivalo.
Varsinkin tuo maston johtojen vaihto olisi hyvä tehdä. Samalla tekisi mieli vaihtaa mastovalo malliin, johon yhdistetty myös kansivalo.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
Re: Remonttikevät 2026
Koolaukset karneerausta varten olen tehnyt vesivanerista, johon olen vannesahalla sahannut katkokset, jotta ne taipuvat rungon muotoon. Olen leikannut maton pois mattopuukolla hieman yli koolauksen leveyden verran. Liimauksessa olen käyttänyt reilusti valkoista Sikaflex 292i -liimaa. Olen pursottanut sitä noihin katkoksiinkin, ja yli pursuavan liiman olen tasoittanut koolauksen ja maton väliin jäävään pieneen uraan. Tuennan liimauksen ajaksi olen tehnyt eri pituisilla rimoilla, jotka olen tukenut selkänojien alle, kattoon jne.
Itse rimat on Puuilon 45mm leveää mäntylistaa, jotka olen petsannut ja lopuksi suojannut vielä Hempelin mattalakalla. Asennuksessa kannattaa käyttää tarpeeksi paksuja ruuveja. Ohuet haponkestävät puuruuvit napsahtelivat helposti poikki painettaessa rimoja "pänniin" rungon muotoon koolausta vasten. Omasta mielestäni lopputuloksesta tulee myös parempi, jos rimojen asennuksen aloittaa alhaalta istuinpatjan korkeutta mukaillen.
Näillä menetelmillä tein karneeraukset 1,5 vuotta sitten salonkiin, nyt olisi keulan vuoro.
Itse rimat on Puuilon 45mm leveää mäntylistaa, jotka olen petsannut ja lopuksi suojannut vielä Hempelin mattalakalla. Asennuksessa kannattaa käyttää tarpeeksi paksuja ruuveja. Ohuet haponkestävät puuruuvit napsahtelivat helposti poikki painettaessa rimoja "pänniin" rungon muotoon koolausta vasten. Omasta mielestäni lopputuloksesta tulee myös parempi, jos rimojen asennuksen aloittaa alhaalta istuinpatjan korkeutta mukaillen.
Näillä menetelmillä tein karneeraukset 1,5 vuotta sitten salonkiin, nyt olisi keulan vuoro.
Re: Remonttikevät 2026
Tänä talvena omat fiksaukset liittyy lähinnä sähköön ja sen käytön helpottamiseen. Asennan veneeseen maasähköjärjestelmän sekä litiumakkukonversion. Myös jo viime talvena aloitettu NMEA2000 verkko tuulimittareineen ja näyttöineen mastolle asennettavassa DIY telineessä on tarkoitus saada tehtyä loppuun. Näiden lisäksi ison skuutin helat uusitaan Harkeneilla sekä asennetaan Bartonin puominkannatin. Harkinnassa myös lisäpari 1-nopeusvinssejä ruffin katolle spinnua varten. Jos jollain sattuu olemaan pari hyväkuntoisia Lewmar 6 vinssejä olen kiinnostunut ostamaan.
-
Maksimi
Re: Remonttikevät 2026
Moi, Oletteko aikasemminkin vaihtanu akselin laakereita? Miten ne saada ulos sielta? Ja mistä saa uusia?
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Remonttikevät 2026
Täältä FE83.orgin uumenista löytyy jostain ne mittapiirrokset laakereista. Minä printtasin sen paperille, hain Etrasta metrin tangon POM-muovia ja vein ne lähimmälle perinteiselle konepajalle. Sorvasivat seuraavaksi päiväksi pari settiä uusia laakreita, jotka olivat erittäin hyvin annetuissa mitoissa. menivät napakasti paikalleen ja akselilla ei ole välystä.
Vanhat otin pois puisella rimalla ja vasaralla naputtelemalla vannasputken läpi. Ainakin meillä vannasputkessa oli pinttynyttä likaa ja pölyä, jotka puhdistin huolella pois ennen uusien laakereiden ja peräsimen asennusta.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Remonttikevät 2026
Oliko nyt kyseessä peräsin- vai potkuriakselin laakerista?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Remonttikevät 2026
Hyvä tarkennus! Toisessa ketjussa on puhuttu peräsinakselin laakereista niin tuli vastaus ihan selkäytimestä.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Remonttikevät 2026
Tällaisia pikkujuttuja menossa
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Remonttikevät 2026
Uhh, ei oo itellä vielä ehtinyt vuodentakaisesta aika kullata muistoja. On tuossa ihan karsea homma! Tsemppiä remonttiin!harald wrote: Sun Mar 29, 2026 16:30 pm Tällaisia pikkujuttuja menossa
20260329_162430.jpg
20260328_155224.jpg
20260329_160231.jpg
Multa löytyy rulllalta vielä useampi metri valkoista vinyyliä, jonka luovutan mielelläni, mikäli tarvetta on. https://www.sisustusmuovikum.fi/tuoteka ... i-ii-laatu
Itellä sähköt menossa aikalailla uusiksi. Teen uuden luukun kytkinpaneeleille jne, saa siistimmin piuhoitettua kun pääsee käsiksi. Aiemmin piti näpertää paneelin reiästä takana olevaa sähkösotkua.

Re: Remonttikevät 2026
Vanhojen myrkkymaalien kaapiminen käsipelillä on ollut reilusti vaikeampaa kuin olin ymmärtänyt, mutta nyt taitaa loppusuora häämöttää. Hieman on sinistä maalia kölin ja rungon ahtaassa taitekohdassa, potkuriakselin yläpuolisessa skegin" tapaisessa, kolmen telakkatassun alla ja aivan kölin alareunassa. Aloin jo kokeeksi siistiä uudella epäkeskohiomakoneella hyvin karhealla Abranet 40-paperilla.
Ennen uusien primerien maalausta riittää myös tehtävää, ensinkertalaisena menee osin arvailuksi. Pitää tasoitella ainakin kölin ja peräsimen epätasaisuuksia jonkinsortin pakkelilla, ehkä pohjasta kaapimen jättämiä pikkunaarmuja. Sitten täytyy ilmeisesti hioa jollakin hienommalla paperilla, joita hankin karkeuksilla 80, 120, 240 ja 320. Alun perin ideana olleeseen peräsimen irrotukseen en ryhdy, aika ei riitä, jääköön hamaan tulevaisuuteen.

Kölin ja rungon taitekohdasta koetin ähertää epäkeskolla, tuntuu riskialttiilta. Taisi tulla rouhittua vähän kuituun asti. Kokeilin myös porakoneeseen liitettyä kartiomaista kärkeä, joka on päällystetty hiomapaperilla.

Ennen uusien primerien maalausta riittää myös tehtävää, ensinkertalaisena menee osin arvailuksi. Pitää tasoitella ainakin kölin ja peräsimen epätasaisuuksia jonkinsortin pakkelilla, ehkä pohjasta kaapimen jättämiä pikkunaarmuja. Sitten täytyy ilmeisesti hioa jollakin hienommalla paperilla, joita hankin karkeuksilla 80, 120, 240 ja 320. Alun perin ideana olleeseen peräsimen irrotukseen en ryhdy, aika ei riitä, jääköön hamaan tulevaisuuteen.

Kölin ja rungon taitekohdasta koetin ähertää epäkeskolla, tuntuu riskialttiilta. Taisi tulla rouhittua vähän kuituun asti. Kokeilin myös porakoneeseen liitettyä kartiomaista kärkeä, joka on päällystetty hiomapaperilla.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605