Aurinkopaneelien kytkennästä
Aurinkopaneelien kytkennästä
Meidän käytössä on tähän asti riittänyt hyvin varren päässä käänneltävä 50w paneeli + hieman vanhempi, mutta ilmeisesti laadukas Votronic "maximum power point technology" Solar Regulator MPP 160. Luukkutallin päällä on ollut virttynyt 40w paneeli,josta ei hirveästi ole enää iloa ollut. Sillä on ollut joku vanha kiinalainen perussäädin. Hommasin nyt tämän tilalle uuden 35w taipuisan paneelin. Kysymys kuuluu, onko järkeä pitää kaksi paneelia ja niille erilliset säätimet? Haluaisin kyllä, että nämä olisivat 2 erillistä järjestelmää, toinen olisi varalla, jos toiseen tulisi vikaa. Me suositaan luonnonsatamia, joten olemme melko riippuvaisia aurinkoenergiasta,vaikka kulutus onkin pientä. Aivan maksimaalista tuottoa en siis hae, koska yksikin paneeli on riittänyt. Lähinnä se askarruttaa, että häiritseekö säätimien toiminta pahasti toisiaan? Aikeissa oli myös korvata tuon luukkutallin päällä olevan paneelin säädin uudella mppt - säätimellä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Aurinkopaneelien kytkennästä
Säätimet on niin halpoja tänä päivänä että mielestäni syytä laittaa yksi per paneeli niin pääsee siitä ongelmasta että pitääkö olla sarjassa vain rinnan ja mitä jos varjoa on jommalla kummalla.
Eivät nuo ymmärtääkseni häiritse toisiaan, miten se tapahtuisi?
Hox MPPT säädin torissa minulla myytävänä.
Eivät nuo ymmärtääkseni häiritse toisiaan, miten se tapahtuisi?
Hox MPPT säädin torissa minulla myytävänä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Aurinkopaneelien kytkennästä
Meillä myös suunnitteilla paneelien asennus, viime kesä mentiin ilman maasähköä ja paneeleja. Kyllä alkoi helteellä kaivata kylmiä tuotteita ja rahaa meni ravintoloihin. Tulipahan tuettua saariston yrittäjiä!
Itse meinasin laittaa kiinteänä 35w luukkutallin päälle ja toisen 100w (kun halvalla sai) irrallisesti asennettavaksi sen perusteella mistä aurinko paistaa. Nämä ajattelin laittaa rinnan niin, että ennen mppt säädintä on haaroitus. 35w aina syöttää ja 100w jos tarvii lisäpaukkuja. Sama paneeli eri koossa, joten ymmärtääkseni ei juuri pitäisi olla vaikutusta toisiinsa.
Itse meinasin laittaa kiinteänä 35w luukkutallin päälle ja toisen 100w (kun halvalla sai) irrallisesti asennettavaksi sen perusteella mistä aurinko paistaa. Nämä ajattelin laittaa rinnan niin, että ennen mppt säädintä on haaroitus. 35w aina syöttää ja 100w jos tarvii lisäpaukkuja. Sama paneeli eri koossa, joten ymmärtääkseni ei juuri pitäisi olla vaikutusta toisiinsa.
Re: Aurinkopaneelien kytkennästä
Itselläni sama suunnitelma, joskin on jo 54 W paneeli ollut pari kesää luukkutallin päällä. Lisäksi on jo vuoden odottanut koskemattomana 60 W paneeli. Täytyy siis tehdä haaroitus ennen MPPT-säädintä. Siirreltävällä paneelille liitin pitää sijoittaa siten, että kytkennän voi tehdä helposti. MPPT-säädin on tymäkästi mitoitettu. Ei tee mieli polttaa rahaa toiseen MPPT-säätimeen, vaikka tuotto kärsii toisen paneelin ollessa huonommassa kulmassa.Viljami wrote: Tue Dec 02, 2025 00:00 am Itse meinasin laittaa kiinteänä 35w luukkutallin päälle ja toisen 100w (kun halvalla sai) irrallisesti asennettavaksi sen perusteella mistä aurinko paistaa. Nämä ajattelin laittaa rinnan niin, että ennen mppt säädintä on haaroitus. 35w aina syöttää ja 100w jos tarvii lisäpaukkuja. Sama paneeli eri koossa, joten ymmärtääkseni ei juuri pitäisi olla vaikutusta toisiinsa.
Last edited by Ari on Tue Dec 02, 2025 13:53 pm, edited 1 time in total.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Aurinkopaneelien kytkennästä
Minulla on vain tuo 110 watin paneeli. Se on joko luukkutallin päällä, nojaa ruffikaton jompaan kumpaan kylkeen tai sitten se on jossain muualla missä on aurinkoa. Se on oikeasti aika harvoin luukkutallin päällä sillä siellä on aina enemmän tai vähemmän varjoa. Jättäisin pikkupaneelin pois.
Haaroitukset kannattaa tehdä oikeilla aurinkopaneeliliittimillä. Minulta saa jäsenet lainaksi pihdit jos tarvitsee.
Haaroitukset kannattaa tehdä oikeilla aurinkopaneeliliittimillä. Minulta saa jäsenet lainaksi pihdit jos tarvitsee.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Aurinkopaneelien kytkennästä
Meillä on "heittopaneelina" Gotland 100W, joka on riittänyt mainiosti jääkaappiin, laitteiden lataamisen ja lämppäriin. Ei ole siis kiinteästi asennettuna, vaan asetetaan aina siihen suuntaan, mistä Victronin appi näyttää maksimaalista latausta. Suuntauksen vaikutus on todella suuri, enkä itse laittaisi kiinteää paneelia esim. luukkutallin päälle. Siinä se on lähes aina jonkinlaisessa varjossa, eikä oikeastaan koskaan suoraan kohti aurinkoa.
Paneelissa on valmiina kolmen metrin johto, jonka päähän laitoin liittimen ja sille vastakappaleen levangin alle, kuten kuvasta näkyy. Escolta löytyi helposti oikeat kilkkeet. Tuosta paneelin saa vietyä aina optimaaliseen suuntaan. Matkaa tehdessä sitä pidetään auringon puolella kaideverkon ja mantookin välissä, vaikka verkko hiukan lataustehoa syökin. Laiturissa asettelu onkin vapaampaa, koska paneelin saa aina niin, ettei se haittaa muuta touhuamista. Kiinnittämistä varten olen laittanut paneelin kulmiin kumiköydestä pallosilmukat. Ainoa miinus on paneelin johto, jonka kyllä saa pituutensa puolesta aina asetettua kulkemaan niin, ettei häiritse, mutta voisi se ehkä vähän lyhyempikin olla.
Paneelissa on valmiina kolmen metrin johto, jonka päähän laitoin liittimen ja sille vastakappaleen levangin alle, kuten kuvasta näkyy. Escolta löytyi helposti oikeat kilkkeet. Tuosta paneelin saa vietyä aina optimaaliseen suuntaan. Matkaa tehdessä sitä pidetään auringon puolella kaideverkon ja mantookin välissä, vaikka verkko hiukan lataustehoa syökin. Laiturissa asettelu onkin vapaampaa, koska paneelin saa aina niin, ettei se haittaa muuta touhuamista. Kiinnittämistä varten olen laittanut paneelin kulmiin kumiköydestä pallosilmukat. Ainoa miinus on paneelin johto, jonka kyllä saa pituutensa puolesta aina asetettua kulkemaan niin, ettei häiritse, mutta voisi se ehkä vähän lyhyempikin olla.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297