Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Kauden lähestyessä loppua, alkaa mielessä pyöriä ennen ensi kesää tehtävät hommat. Koska olisi mahdollisuus saada vene tulevaksi talveksi muutaman kilometrin päähän kotoa, on ajatuksiin noussut vähän isommatkin remontit. Eli suunnitelmissa olisi tehdä pohjan kunnostus (lasikuulapuhallus, primerointi ja biosiditön antifouling), kölisauman uusiminen, kaikkien vanhojen teippauksien poisto rungosta ja ruffista sekä myllytys.
Kohtuullisen kattavasti olen jo löytänyt tietoa, mutta muutama kysymys pyörii mielessä.
Mikä olikaan se aine, mitä köliin sivellään heti puhalluksen jälkeen ruosteenestoksi? Jossain vanhassa ketjussa tuo oli mainittu, mutta en nyt löytänyt. Jossain toisaalla oli ohje sivellä pintaan heti yksi kerros reilusti ohennettua primeria.
Myös kölisauman uusiminen mietiyttää. Samassa yhteydessä pitäisi varmaankin tehdä kölipulttien kiristys, koska ei ole mitään käsitystä, milloin se on viimeksi tehty. Voiko kiristyksen tehdä uusimatta muttereiden ja aluslevyjen alla olevaa tiivistysmassaa, vai pitäisikö mutterit ottaa ensin niin löysälle, että pääsee poistamaan vanhat massat ja kiristää momenttiin vasta uuden tiivistysmassan kanssa? Ja mitä tuo massa mahtaa olla? Se on selvästi kumimaisempaa kuin tavallinen sikamassa.
Kölisauman uusimiseen löysin hyvät ohjeet Venemestari-lehdessä, mutta kaikki vinkit senkin suhteen ovat tervetulleita. Ehkä eniten mietityttää, missä vaiheessa se kannattaisi tehdä, jos pohjan puhalluksen ja vanhan saumamassa poistamisen tekee samaan aikaan. Eli voiko uuden saumamassan laittaa vasta sitten, kun kaikki primer-kerrokset on vedetty, vai onko joku syy tehdä se jo aikaisemmin?
Teippien poisto varsinkin ruffista tullee olemaan hermoja vaativa homma, mutta siihen taitaa turvallisin vaihtoehto olla fööni ja tarranpoistoaine. Rungon teippaukset on uusittu jossain vaiheessa ja se näyttää olevan varsin helposti irtoavaa teippirullatavaraa.
-Janne
s/y Ventus
Kohtuullisen kattavasti olen jo löytänyt tietoa, mutta muutama kysymys pyörii mielessä.
Mikä olikaan se aine, mitä köliin sivellään heti puhalluksen jälkeen ruosteenestoksi? Jossain vanhassa ketjussa tuo oli mainittu, mutta en nyt löytänyt. Jossain toisaalla oli ohje sivellä pintaan heti yksi kerros reilusti ohennettua primeria.
Myös kölisauman uusiminen mietiyttää. Samassa yhteydessä pitäisi varmaankin tehdä kölipulttien kiristys, koska ei ole mitään käsitystä, milloin se on viimeksi tehty. Voiko kiristyksen tehdä uusimatta muttereiden ja aluslevyjen alla olevaa tiivistysmassaa, vai pitäisikö mutterit ottaa ensin niin löysälle, että pääsee poistamaan vanhat massat ja kiristää momenttiin vasta uuden tiivistysmassan kanssa? Ja mitä tuo massa mahtaa olla? Se on selvästi kumimaisempaa kuin tavallinen sikamassa.
Kölisauman uusimiseen löysin hyvät ohjeet Venemestari-lehdessä, mutta kaikki vinkit senkin suhteen ovat tervetulleita. Ehkä eniten mietityttää, missä vaiheessa se kannattaisi tehdä, jos pohjan puhalluksen ja vanhan saumamassa poistamisen tekee samaan aikaan. Eli voiko uuden saumamassan laittaa vasta sitten, kun kaikki primer-kerrokset on vedetty, vai onko joku syy tehdä se jo aikaisemmin?
Teippien poisto varsinkin ruffista tullee olemaan hermoja vaativa homma, mutta siihen taitaa turvallisin vaihtoehto olla fööni ja tarranpoistoaine. Rungon teippaukset on uusittu jossain vaiheessa ja se näyttää olevan varsin helposti irtoavaa teippirullatavaraa.
-Janne
s/y Ventus
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
-
Guest
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Tämä näyttäisi olevan haettu köliketju - siellä passivointiin tarjotaan fosforihappoa.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Vinkkejä tarrojen poistoon; https://www.fe83.org/forum/viewtopic.ph ... rypesur%2A
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Kiitos! Koristeraita-hakusana olikin vielä koittamatta 
Motonetistä näyttää löytyvän geelimäistä fosforihappoa. Tosin lasikuulapuhalluksella köliin saattaa jäädää vanhaa primeria sen verran, että nopein vaihtoehto on sivellä laimennettu primer kaikkialle, mistä maali lähtee kokonaan pois. Näkee, kun tekee. Köli näyttää muutenkin hyvältä, ongelma on rungon paksuksi päässyt myrkkymaalikerros, joka alkaa jo lohkeilla irti.
Motonetistä näyttää löytyvän geelimäistä fosforihappoa. Tosin lasikuulapuhalluksella köliin saattaa jäädää vanhaa primeria sen verran, että nopein vaihtoehto on sivellä laimennettu primer kaikkialle, mistä maali lähtee kokonaan pois. Näkee, kun tekee. Köli näyttää muutenkin hyvältä, ongelma on rungon paksuksi päässyt myrkkymaalikerros, joka alkaa jo lohkeilla irti.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Piti jo keväällä laittaa kuvaa, mutta jäi tekemättä. Eli syksyn ja kevään aikana tuli tehtyä koko suunniteltu työlista: vanhojen teippauksien poisto höyrypesurilla, pohjan lasimurskapuhallus, pohjan maalaus (2 kerrosta International Inteshield 300 + 2 kerrosta International Intershield 954), kölisauman uusiminen, peräsinakselin laakereiden uusiminen sekä kylkien ja ruffin vesihiontamyllytys Mirkan tarvikkeilla. Peräsimeen tein syksyllä pienen koereijän ja se osoittautui täysin kuivaksi. Lisäksi tuli tehtyä erinäisiä pieniä fiksauksia pääosin sisällä. Kiire meinasi tulla, kun toukokuussa pukkasi vielä yöpakkasia, mutta 23.5. saatiin vene vesille.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Kuinka paljon maksoi pohjan lasipuhallus ja kuinka kauan etukäteen jouduit varaamaan urakoitsijan? Mietin juuri soodapuhallusta, joka maksaisi Trombin hinnaston mukaan tonnin verran ennen alvia (120 €/m).Janne Nieminen wrote: Sat Jul 06, 2024 17:16 pm Piti jo keväällä laittaa kuvaa, mutta jäi tekemättä. Eli syksyn ja kevään aikana tuli tehtyä koko suunniteltu työlista: vanhojen teippauksien poisto höyrypesurilla, pohjan lasimurskapuhallus, pohjan maalaus (2 kerrosta International Inteshield 300 + 2 kerrosta International Intershield 954), kölisauman uusiminen, peräsinakselin laakereiden uusiminen sekä kylkien ja ruffin vesihiontamyllytys Mirkan tarvikkeilla. Peräsimeen tein syksyllä pienen koereijän ja se osoittautui täysin kuivaksi. Lisäksi tuli tehtyä erinäisiä pieniä fiksauksia pääosin sisällä. Kiire meinasi tulla, kun toukokuussa pukkasi vielä yöpakkasia, mutta 23.5. saatiin vene vesille.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Noin tonni tuli hinnaksi. En muista enää tuntiveloitusta, mutta aikaa meni suunniteltua enemmän kölin kanssa. Kävi ilmi, että veneeseen oli tehty köliprofiilin korjaus epoksimassalla, jonka alle oli päässyt syntymään ruostetta. Täytön poisto vei aikaa ja vaati isompaa raekokoa. Muilta osinhan maali lähti gelcoat-pintaan saakka alle kolmessa tunnissa. Taisin tilata noin kuukauden etukäteen ja hommassa oli säävaraus. Onneksi sovittuna päivänä oli hyvä keli.
Selvittelin silloin näitä vaihtoehtoja, ja aika moni kommentti soodapuhalluksesta koski maalin huonoa tarttuvuutta käsiteltyyn pintaan. Kuivajääpuhallus olisi hienovaraisin, mutta sillä ei välttämättä lähde kaikki vanhat maalit. Tästä syystä päädyin siis lasimurskaan, joka sekin on huomattavasti hiekkapuhellusta hellempi. Silti vuosikymmenten haurastamaan Gelcoat-pintaan tuli paikoitellen aika paljon pientä rokkoa. Suurimmat epätasaisuudet paikkasin epoksitasoitteella, mutta suurin osa oli niin pientä, että jäljet täyttyivät maalikerroksien alle.
Kölisaumahan kannattaa uusia samalla. Sen tein ihan tarkalleen Sika Finlandilta saaduilla ohjeilla ja oikein hyvä tuli.
Selvittelin silloin näitä vaihtoehtoja, ja aika moni kommentti soodapuhalluksesta koski maalin huonoa tarttuvuutta käsiteltyyn pintaan. Kuivajääpuhallus olisi hienovaraisin, mutta sillä ei välttämättä lähde kaikki vanhat maalit. Tästä syystä päädyin siis lasimurskaan, joka sekin on huomattavasti hiekkapuhellusta hellempi. Silti vuosikymmenten haurastamaan Gelcoat-pintaan tuli paikoitellen aika paljon pientä rokkoa. Suurimmat epätasaisuudet paikkasin epoksitasoitteella, mutta suurin osa oli niin pientä, että jäljet täyttyivät maalikerroksien alle.
Kölisaumahan kannattaa uusia samalla. Sen tein ihan tarkalleen Sika Finlandilta saaduilla ohjeilla ja oikein hyvä tuli.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Kiitos vastauksesta! Lopputulos näyttää hienolta, minkä unohdin viime viestissä kommentoida.Janne Nieminen wrote: Thu Oct 16, 2025 12:56 pm Noin tonni tuli hinnaksi. En muista enää tuntiveloitusta, mutta aikaa meni suunniteltua enemmän kölin kanssa. Kävi ilmi, että veneeseen oli tehty köliprofiilin korjaus epoksimassalla, jonka alle oli päässyt syntymään ruostetta. Täytön poisto vei aikaa ja vaati isompaa raekokoa. Muilta osinhan maali lähti gelcoat-pintaan saakka alle kolmessa tunnissa. Taisin tilata noin kuukauden etukäteen ja hommassa oli säävaraus. Onneksi sovittuna päivänä oli hyvä keli.
Selvittelin silloin näitä vaihtoehtoja, ja aika moni kommentti soodapuhalluksesta koski maalin huonoa tarttuvuutta käsiteltyyn pintaan. Kuivajääpuhallus olisi hienovaraisin, mutta sillä ei välttämättä lähde kaikki vanhat maalit. Tästä syystä päädyin siis lasimurskaan, joka sekin on huomattavasti hiekkapuhellusta hellempi. Silti vuosikymmenten haurastamaan Gelcoat-pintaan tuli paikoitellen aika paljon pientä rokkoa. Suurimmat epätasaisuudet paikkasin epoksitasoitteella, mutta suurin osa oli niin pientä, että jäljet täyttyivät maalikerroksien alle.
Kölisaumahan kannattaa uusia samalla. Sen tein ihan tarkalleen Sika Finlandilta saaduilla ohjeilla ja oikein hyvä tuli.
Mietinpä vielä, jos ryhtyisi hommaan omakätisesti ja raataisi pari täyttä viikonloppua maalinpoiston kanssa. Omalla seuralla on maalinpoistoon tarkoitettu laite, johon saa rautakaupasta vaihtoteriä ja jossa on iso imurimainen säiliö. Ehkä kokeilen lähipäivinä ennen kuin vahvistan mitään urakoitsijaa. Nämä sooda- ja lasimurskapuhallukset ovat hyvin nopeita, mutta vaativat kai kuitenkin mm. kölin hiontaa rautaan asti erikseen omatoimisesti. Pohjamaalin tarttuvuus taas kuulemma vaatii huolellista pesua moneen kertaan.
Missä vaiheessa käsittelit köliä ja kölisaumaa, jo syksyllä vai ainoastaan keväällä? Siksi kysyn, koska FE:n rautaköli pitää ymmärtääkseni maalien poiston ja paljaaksi hionnan jälkeen heti ruostesuojakäsitellä, ennen kuin se alkaa ruostua silmissä. Fosforihappopyyhinnän päälle kai pitäisi oitis vetää kerros pohjamaalia. Syksyn pimeydessä ja koleassa kosteudessa se ei tunnu hyvältä ajatukselta, koska maalin kuivuminen olisi turkasen hidasta. Joten mietin, että syksyllä työn voisi rajata työ vain gelcoat-pinnan alueelle, joka saa hengittää talven yli.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Lasimurskapuhalluksen yksi etu on myös se, että pinta on pyyhinnän jälkeen välittömästi maalausvalmis, eikä tarvitse mitään pesua erikseen.
Ainakin lasimurskalla köli saatiin täydellisen puhtaaksi. Välittömästi puhalluksen jälkeen pyyhin kölin maalikaupan (veneelle.fi) ohjeen mukaisesti Internationalin kaksikomponenttiepoksin ohentimella, joka ajoi siis saman asian kuin forforihappo. Sen jälkeen sekoitin ensimmäisen epoksisatsin ja vedin pensselillä köliin paksun maalikerroksen. Ensimmäinen maalipinta oli vedettynä noin tunti puhalluksen valmistumisesta ja ainakaan kahden kesän käytön jälkeen kölissä ei näy vielä ainuttakaan ruostepistettä.
Sauman uusimisen aloitin pari päivää ennen puhallusta poistamalla vanhan saumamassan. Siihen uhrasin yhden hyvän puutaltan, jonka terällä poisto kävi sujuvasti. Loput jämät poistin hiomapaperilla.
Ainakin lasimurskalla köli saatiin täydellisen puhtaaksi. Välittömästi puhalluksen jälkeen pyyhin kölin maalikaupan (veneelle.fi) ohjeen mukaisesti Internationalin kaksikomponenttiepoksin ohentimella, joka ajoi siis saman asian kuin forforihappo. Sen jälkeen sekoitin ensimmäisen epoksisatsin ja vedin pensselillä köliin paksun maalikerroksen. Ensimmäinen maalipinta oli vedettynä noin tunti puhalluksen valmistumisesta ja ainakaan kahden kesän käytön jälkeen kölissä ei näy vielä ainuttakaan ruostepistettä.
Sauman uusimisen aloitin pari päivää ennen puhallusta poistamalla vanhan saumamassan. Siihen uhrasin yhden hyvän puutaltan, jonka terällä poisto kävi sujuvasti. Loput jämät poistin hiomapaperilla.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Entä mikä oli vuodenaika lasimurskapuhalluksella, syksy vai kevät? Syksyisen maalinpoiston tärkeä etu ymmärtääkseni on se, että silloin pohja saa talven olla ainakin ilman antifoulingia. Olen nyt urakoitsijalta saanut tiedon, että voisivat työn tehdä viikolla 44 tai 45. En vielä vahvistanut tilaavani.
Sitä nyt ihmettelen, mitä maalipintaa oikeastaan poistetaan ja mihin asti. Urakoitsija sanoi, että "puhallus epoksille eli vanhan antifoulingin poisto". Kai se sitten riittää, että pohjassa mahdollisesti lymyävä kosteus pääsee talven aikana kuivumaan. Jos köliin taas jääkin vanha epoksi, eikä se ole paljasta rautaa, se ei ehkä heti vaadi ruostesuojausta? Jos köli heti vaatii ruostesuojauksen, herää epäilys, miten mahtaa onnistua epoksimaalin sekoittaminen ja maalaaminen selvästi alle 10 asteen lämpötilassa.
Kölisaumaa ei omassa FEneessä näy ollenkaan myrkkymaalien alta, mutta sijainnin voi päätellä ruostekukinnoista. Ilmeisesti on jollakin tasoitteella joskus onnistuttu naamioimaan sauma varsin hyvin. Jos kölityön voi jättää kevääseen, voisin silloin tehdä kölisauman uusimisen, hioa kölin vaikka rälläkällä metallipintaan asti, paikata heti mahdollisia koloja, käsitellä fosforihapolla (on jo pönikkä valmiina) ja maalata epoksit (nekin on valmiina, Epocoat 21 Primer).
Saatan nyt viikonloppuna kokeilla seuran laitetta ja miten homma sujuisi rahaa polttamatta. Tuttava kertoi oman Kings Cruiser 29 -veneen maalinpoistossa kuluneen noin 20 tuntia. Sen verran raskasta kuulemma oli, ettei tarvinnut hetkeen käydä punttisalilla.
Sitä nyt ihmettelen, mitä maalipintaa oikeastaan poistetaan ja mihin asti. Urakoitsija sanoi, että "puhallus epoksille eli vanhan antifoulingin poisto". Kai se sitten riittää, että pohjassa mahdollisesti lymyävä kosteus pääsee talven aikana kuivumaan. Jos köliin taas jääkin vanha epoksi, eikä se ole paljasta rautaa, se ei ehkä heti vaadi ruostesuojausta? Jos köli heti vaatii ruostesuojauksen, herää epäilys, miten mahtaa onnistua epoksimaalin sekoittaminen ja maalaaminen selvästi alle 10 asteen lämpötilassa.
Kölisaumaa ei omassa FEneessä näy ollenkaan myrkkymaalien alta, mutta sijainnin voi päätellä ruostekukinnoista. Ilmeisesti on jollakin tasoitteella joskus onnistuttu naamioimaan sauma varsin hyvin. Jos kölityön voi jättää kevääseen, voisin silloin tehdä kölisauman uusimisen, hioa kölin vaikka rälläkällä metallipintaan asti, paikata heti mahdollisia koloja, käsitellä fosforihapolla (on jo pönikkä valmiina) ja maalata epoksit (nekin on valmiina, Epocoat 21 Primer).
Saatan nyt viikonloppuna kokeilla seuran laitetta ja miten homma sujuisi rahaa polttamatta. Tuttava kertoi oman Kings Cruiser 29 -veneen maalinpoistossa kuluneen noin 20 tuntia. Sen verran raskasta kuulemma oli, ettei tarvinnut hetkeen käydä punttisalilla.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Puhallus tehtiin 3.5. ja vesillelasku oli 23.5. Varasin koko hommaan aikaa pari viikkoa, mutta aikataulu venyi vähän, kun iski vielä toukokuussa yöpakkasia, mikä hidasti kuivumisaikoja.
Oleellista on saada pois kaikki irtoava maali. Hyväkuntoinen epoksi ei sinällään vaadi uusimista, mutta ainakin meillä oli edellisestä primeroinnista niin paljon aikaa, että lähti kaikki maalit ihan gelcoatille saakka. Samalla pystyi myös arvioimaan pohjan kunnon ja varmistamaan, ettei maalin alla lymyä yllätyksiä. Jos tiedät, milloin edellinen pohjaremppa on tehty, on vaihtoehtona tosiaan poistaa vain antifouling ja tehdä epoksille vain joku korjausmaalaus.
Hiominen on raskasta ja pölyisää ja vaatii kunnon suojautumisen, koska myrkkymaali on myrkkyä myös ihmiselle.
Oleellista on saada pois kaikki irtoava maali. Hyväkuntoinen epoksi ei sinällään vaadi uusimista, mutta ainakin meillä oli edellisestä primeroinnista niin paljon aikaa, että lähti kaikki maalit ihan gelcoatille saakka. Samalla pystyi myös arvioimaan pohjan kunnon ja varmistamaan, ettei maalin alla lymyä yllätyksiä. Jos tiedät, milloin edellinen pohjaremppa on tehty, on vaihtoehtona tosiaan poistaa vain antifouling ja tehdä epoksille vain joku korjausmaalaus.
Hiominen on raskasta ja pölyisää ja vaatii kunnon suojautumisen, koska myrkkymaali on myrkkyä myös ihmiselle.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Jollei epokseja poisteta, niin ei se pohja mihinkään kuivu talven aikana. Eli jos siis haluaa että pohja kuivuu, niin on kyllä poistettava myös epoksi. Miksi poistaa pelkkä myrkkymaali, mikä siinä on ajatuksena takana? Tai siis miksi silloin edes lähteä koko hommaan? Jos on tarkoitus tehdä pohjaremppa, niin silloin vähintään gelkkarille. Jos taas pohjassa ei ole mitään merkkejä siitä että pohja olisi kostunut, niin silloin vaan kovaa ajoa. Jos taas pohjamaalin laadun vaihtaminen, niin kannattaa kokeilla lähtiskö vanha pohjamaali liuottimilla pyyhkimällä tai sitten märkähioo (joka on kyllä varsin sotkuista hommaa).
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Jos epoksi on kunnossa niin pohjahan pitäisi olla kuiva. Sehän on primerin tehtävä. Ja jos pohjaan lisätään vuosittain uusi kerros antifoulingia, sitä on jossain vaiheessa jo niin paksusti, että alkaa lohkeilla irti. Se oli syy, miksi meillä pohjaremppaan alun perin ryhdyttiin, mutta päädyttiin sitten tekemään perusteellisesti gelcoatiiin saakka, kun edellisestä pohjarempasta ei ollut edellisellä omistajalla mitään tietoa. Maalin poiston jälkeen todettiin, ettei pohjan kosteusarvoissa ollut mitään poikkeuksellista lukuun ottamatta noin kymmenen sentin kolikon kokoista kohtaa, joka oli silmin havaittavissa. Siitä hioin gelkkarin pois ja tein täytön.
Last edited by Janne Nieminen on Sat Oct 18, 2025 14:17 pm, edited 1 time in total.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Juu, ihmettelin siis lähinnä miksi Ari on ryhtymässä pohjan kunnostukseen. Koska juuri näin, jos pohja kuiva / ei merkkejä kosteudesta esim. kuplien muodossa => pohjan kunnostus eteenpäin X vuotta. Jos taas jostain syystä haluaa nykyisen myrkkymaalin veke, niin lähtiskö nykyinen vaikka acetonilla?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Tarve liittyy itselläni siihen, että pehmeästä myrkkymaalista on pakko luopua ja vaihtaa kovaan tai myrkyttömään, kuten Silic One. Helsingin satamissa ei vuodesta 2026 alkaen enää saa käyttää pehmeää myrkkymaalia. Siksi vanha antifouling, jota on ties kuinka paksusti, on syytä poistaa ainakin epoksiprimerille asti. Ehkäpä käy, kuten Jannella ja lasimurskapuhallus irrottaa samalla enemmänkin kuin pelkän antifoulingin.
Varsinaista pohjan kunnostuksen tarvetta ei siis sinänsä ole. Mitä olen lukenut täältä ja muualta, poikkeuksetta kuitenkin kerrotaan, että vanhojen antifoulingkerrostumien poisto edes epoksiprimerille asti on rankkaa puuhaa käsin raaputtelemalla ja vie päiväkausia aikaa. Suojamaskit ja -varusteet on tarpeen.
Mitään tietoa aiemmista pohjaremonteista ei ole. Pohja kylläkin näyttää olevan päällisin puolin ihan OK-kunnossa, joten voi hyvin riittää, että poistuu pelkkä antifouling. Jos erottuu satunnaisia ongelmakohtia, ne voinee sitten käsityönä hioa lasikuituun asti. En tosin tiedä, miltä hyväkuntoisen pohjan kuuluu näyttää tai mistä voi päätellä, onko jotakin huonoa.
Viime keväänä akselikannakeremontin yhteydessä piti poistaa maaleja paikallisesti lasikuituun asti, eikä mitään omiin silmiin huonoa erottunut. Silloin myös mittasin pienellä pintakosteusmittarilla sieltä täältä muualta kuin kannakeremontin alueelta. Kosteutta näytti löytyvän vain yhdestä kohdasta: pentterin läpiviennin vierestä.
Varsinaista pohjan kunnostuksen tarvetta ei siis sinänsä ole. Mitä olen lukenut täältä ja muualta, poikkeuksetta kuitenkin kerrotaan, että vanhojen antifoulingkerrostumien poisto edes epoksiprimerille asti on rankkaa puuhaa käsin raaputtelemalla ja vie päiväkausia aikaa. Suojamaskit ja -varusteet on tarpeen.
Mitään tietoa aiemmista pohjaremonteista ei ole. Pohja kylläkin näyttää olevan päällisin puolin ihan OK-kunnossa, joten voi hyvin riittää, että poistuu pelkkä antifouling. Jos erottuu satunnaisia ongelmakohtia, ne voinee sitten käsityönä hioa lasikuituun asti. En tosin tiedä, miltä hyväkuntoisen pohjan kuuluu näyttää tai mistä voi päätellä, onko jotakin huonoa.
Viime keväänä akselikannakeremontin yhteydessä piti poistaa maaleja paikallisesti lasikuituun asti, eikä mitään omiin silmiin huonoa erottunut. Silloin myös mittasin pienellä pintakosteusmittarilla sieltä täältä muualta kuin kannakeremontin alueelta. Kosteutta näytti löytyvän vain yhdestä kohdasta: pentterin läpiviennin vierestä.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605