Olen tekemässä avohyllyistä kaappeja ja ajattelin tehdä nykyisen hyllyn peräpäähän siksi uuden pienen laipion. Marinekauppa.com myy sekä tiikkivaneria että mahonkivaneria, sillä erolla että tiikkivaneri maksaa 212€ per levy ja mahonkivaneri 66€. Yllättävästi tuo mahonki siis kiinnostaa. Onko kenelläkään tietoa / kokemusta siitä että voiko mahonkivanerin öljytä tiikkiöljyllä (kaapissa Hempelin teak colour restoreria ja Hempelin tiikkiöljyä) tai tuleeko siitä katastrofi?
Tuotekuvauksen mukaan tiikkivaneri on mahonkia, jossa tiikkiviilu päällä. Mahonkivaneri vuorostaan eukalyptyspuuta, jossa mahonkiviilu päällä.
Mahonkivanerin käsittely
Mahonkivanerin käsittely
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Mahonkivanerin käsittely
Ehkäpä kannattaa ottaa vertailuun mukaan myös okumevaneri, jotta saadaan valinnasta vähän vaikeampaa 

s/y Pikku Myy : FIN-2039
Sitä ei onneksi kyseisessä liikkeessä näytä olevan myynnissä, niin säilyy vaihtoehdot vähissä.
-
- alokas
- Vene: s/y Mej
Tein marinekaupan mahonkivanerista uuden kulkuulukun keväällä ja öljysin värittömällä tiikiöljyllä, hyvin toimi. Levy kannattaa käydä liikkeessä valitsemassa, oli aika vaihtelevanlaatuisia. Pintaviilu on myös ihan todella ohut ja lohkeaa helposti. Kannattaa teipata lohkeamisen estämiseksi sahatessa mutta irroittaa myös teippi varovasti ettei viilusta irtoa säikeitä teippiin. Halvin ei siis ehkä ollut paras mutta kyllä siitä luukku tuli.
Härskit on hinnat Marinekaupan vanerilla. Ostin talvella Hollolasta Novo Woodilta 10mm okumevaneria 2500x1220 levyn hintaan 68€. Tuota vaneria mulla on itse asiassa yli puolet jäljellä, ja voin sitä vaihtaa vaikkapa panimotuotteisiin, jos ketä kiinnostaa 

Juu, onhan se aika jäätävä tuo hinta, mutta sitten vuorostani arvostan sitä että myydään vähän pienempinä paloina kuin että pitää peräkärryllä lähteä hakemaan.
Nyt kotiin tuli tuollainen mahonkivanerin pala. Pitää kokeilla joku ilta tässä teak color restoreria ja sit myös pelkän öljyn lopputulos. Voin raportoida, kunhan kerkeän.
Nyt kotiin tuli tuollainen mahonkivanerin pala. Pitää kokeilla joku ilta tässä teak color restoreria ja sit myös pelkän öljyn lopputulos. Voin raportoida, kunhan kerkeän.