Moottori ei väännä
Moottori ei väännä
Moi, kynsin tänään moottorilla (Yanmar 1GM10) kovaan vastatuuleen ja vasta-aallokkoon useamman tunnin. Paskat meinasivat tulla housuun kun aika lähellä yhtä saarta moottorin kierrosluku alkoi laskea ja jäi pysyvästi huomattavasti alemmas kuin hetki sitten. Kaasuvipuun en siis koskenut. Noin 15 min ajon jälkeen kierrosluku nousi taas ylös ja matka jatkui normaalia vauhtia. Tämän jälkeen moottori kävi normaalisti useamman tunnin. Polttoaine suodatin on vaihdettu keväällä.
Arvauksia mitä koneelle tapahtui?
Arvauksia mitä koneelle tapahtui?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11426
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Moottori ei väännä
Olisiko imaissut ilmaa? Valitettavasti näitten kanssa voi olla tosi vaikeaa sanoa jälkeenpäin, parempi vain ajaa vika esiin. Ja harjoitella lähtöja ja kiinnitymisiä purjein.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Moottori ei väännä
Joo niin se taitaa olla että jälkikäteen on hankala mitään sanoa. Tämän päivän moottori-ajot ovat sujuneet onneksi ongelmitta. Keväällä likainen polttoainesuodatin aiheutti saman tyyppistä ongelmaa.
Re: Moottori ei väännä
Piti vielä kysymän että miten moottori haukkaa ilmaa jos tankki on lähes täynnä? Missä kohtaa tankkia imuputki/-letku on?
Voisiko tankin pohjasta irrota kovassa aallokossa roskaa/likaa, joka hetkellisesti tukkii polttoaineen syötön? Kuulostaa kylläkin epätodennäköiseltä että tukkeuma aukeaisi.
Voisiko tankin pohjasta irrota kovassa aallokossa roskaa/likaa, joka hetkellisesti tukkii polttoaineen syötön? Kuulostaa kylläkin epätodennäköiseltä että tukkeuma aukeaisi.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11426
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Moottori ei väännä
Jos tankki oli täysi niin ilman imeytyminen ei ole todennäköistä. Olisiko joku vesitippa noussut aallokossa mukaan joko tarkista tai vedenerottimesta? Mitä vesitippa tekee, eikös se moottori pysähdy siihen, en tiedä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Moottori ei väännä
Meille kävi tänään niin, että koneen kierrokset alkoivat pudota vielä satama-alueella kaasukahvaan koskematta. Käänsin kahvaa reilusti eteen ja vaikutti, että häiriö oli ohimenevä. Mitä vielä. Kun oli ehditty ulos sataman aallonmurtajista, kierrokset alkoivat taas laskea. Käänsin kahvan niin eteen kuin voi. Koneen latausvalo oli alkanut palaa, lähtiessä se oli pian sammunut. Hetkessä kierrokset taas laskivat ja pian kone sammui. Starttaus, ei käynnisty. Toinen kerta, ei. Kolmas kerta, ei.
Totesimme pojan kanssa, että ei auta kuin palata satamaan vastatuulessa purjehtien, ensi kertaa koskaan ja pakon edessä. Nostin isoa ylös sivutuulessa. Ehdin juuri saada sen maston huippuun, kun poika jo kryssi veneen taitavasti tuulen heikentyessä aallonmurtajasta sisään. Hetkessä saavutimme oman paalupaikan yllättävän kovassa vauhdissa. En ehtinyt ottaa esiin edes yhtä paaluun kiinnitettävää peräköyttä paalujen jäädessä taakse. Poika kiiruhti keulaan ja hyppäsi laiturille jarruttaen venettä minkä jaksoi ja kiinnitti keulaköydet. Sitten otin melan ja meloin reilut puoli veneenmittaa taaksepäin ja kiinnitin peräköydet paaluihin.
Mikähän kumma sai kierrokset putoamaan ja lopuksi sammuttamaan koneen?
Totesimme pojan kanssa, että ei auta kuin palata satamaan vastatuulessa purjehtien, ensi kertaa koskaan ja pakon edessä. Nostin isoa ylös sivutuulessa. Ehdin juuri saada sen maston huippuun, kun poika jo kryssi veneen taitavasti tuulen heikentyessä aallonmurtajasta sisään. Hetkessä saavutimme oman paalupaikan yllättävän kovassa vauhdissa. En ehtinyt ottaa esiin edes yhtä paaluun kiinnitettävää peräköyttä paalujen jäädessä taakse. Poika kiiruhti keulaan ja hyppäsi laiturille jarruttaen venettä minkä jaksoi ja kiinnitti keulaköydet. Sitten otin melan ja meloin reilut puoli veneenmittaa taaksepäin ja kiinnitin peräköydet paaluihin.
Mikähän kumma sai kierrokset putoamaan ja lopuksi sammuttamaan koneen?
- Laturi sittenkin hajalla?
- Jokin laturin virtapiuha huonosti kiinni?
- Laturin hihna liian löysä?
- Kaasuvaijerit väärin asennettu uuteen kaasukahvaan?
- Koneen ilmansuodatin on täysin tukossa
- Dieselbakteeri?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11426
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Moottori ei väännä
Jos ei jaksa imeä vettä kannattaa vaihtaa impelleri ja hioa kansi tasaiseksi. Minulla oli sama ongelma että raakavesisuodatin esti veden tulon ja piti laittaa siemenet, em. fiksien jälkeen ei ongelmia. Kansi oli kuopalla.
Dieseli käy täysin sähköistä välittämättä, sähköpuolelta en etsisi ongelmaa.
Jotenkin tulee fiilis että polttoainepuolelta ongelma löytyisi, ellei sitten ilmanpuhdistimessa ole kirjaimellisesti pelikaani.
Jos kone käy tunnin laiturissa puolikaasulla vaihde päällä luottaisin että ilma- tai polttoaineongelmia ei ole. Tuollainen ilmaongelma voi hyvin piilekskellä sen 5 - 10 min verran käynnistymisestä.
Dieseli käy täysin sähköistä välittämättä, sähköpuolelta en etsisi ongelmaa.
Jotenkin tulee fiilis että polttoainepuolelta ongelma löytyisi, ellei sitten ilmanpuhdistimessa ole kirjaimellisesti pelikaani.
Jos kone käy tunnin laiturissa puolikaasulla vaihde päällä luottaisin että ilma- tai polttoaineongelmia ei ole. Tuollainen ilmaongelma voi hyvin piilekskellä sen 5 - 10 min verran käynnistymisestä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Moottori ei väännä
OK, täytyy setviä polttoainepuolta jälleen kerran. Kone ei laituriin paluun jälkeen suostunut starttaamaan kuin kerran. Kolme kertaa kokeilimme. Vain toisella kerralla starttasi, kuulosti ihan hyvältä, mutta kun työnsimme kaasua eteen, meni vain muutama sekunti, kunnes kone jälleen sammui.harald wrote: ↑Tue Jul 01, 2025 21:49 pm Dieseli käy täysin sähköistä välittämättä, sähköpuolelta en etsisi ongelmaa.
Jotenkin tulee fiilis että polttoainepuolelta ongelma löytyisi, ellei sitten ilmanpuhdistimessa ole kirjaimellisesti pelikaani.
Jos kone käy tunnin laiturissa puolikaasulla vaihde päällä luottaisin että ilma- tai polttoaineongelmia ei ole. Tuollainen ilmaongelma voi hyvin piilekskellä sen 5 - 10 min verran käynnistymisestä.
Kumma kyllä, telakalla kone kävi ennen vesillelaskua jo aivan hyvin minuuttikaupalla, mutta tietenkään vaihde ei ollut päällä. Myös laiturissa kone kävi hienosti minuuttikaupalla, kun ratkaisin jäähdytysongelman ja sain imun toimimaan (siipipyörän toki tsekkasin, se oli hyvä).
Nyt yhteinen nimittäjä koneen hyytymiselle on ollut kaasun lisääminen, ajossa vaihde päällä, laiturissa tyhjäkäynnillä. Siksi kaasukahvan mahdollisesti väärä asennuskin tuntuu liittyvän ongelmavyyhteen.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Moottori ei väännä
Komppaan Haraldia, mun korvaan kuulostaa myös ilmahaasteilta. Itsellä käy tyypillisesti PA-suodattimen vaihdon / ilmauksen jälkeen niin, että kone käy nätisti puolikaasulla laiturissa vaihde vapaalla vaikka kuinka kauan, mutta kun lähtee liikkeelle, alkaa aina yskähdellä ensimmäisellä lähdöllä kierroksia nostettaessa. Oma teoria on, ettei kaikkea ilmaa saa pois laiturissa, vaan vaatii aaltoja/liikettä ym. että kaikki ilma pääsee pois imulinjasta / siirtopumpun ja injektorien väliltä. Mutta toki tuo vaihteen kytkeminen voinee myös vaikuttaa.
Mikähän siinä vaihteen merkityksessä on taustalla, että vapaalla ilmansieto olisi jotenkin parempi?
Oma kokemus tukee tätä, mutta joku koneinsinööri voisi tämän joskus avata tarkemmin.
Laturi kuulostaa tosiaan erilliseltä asialta, toki kannattaa seuraavaksi tarkastaa akun lepojännite sen varalta jos starttihaasteet jatkuvat.
Tyhjentyneellä akulla ei kannata tehdä ilmaselvittelyjä. Ja kun kone saatu käyntiin, latausjännitteen toteaminen akun navoista /mittaritaulusta.
Ei ole yanmar / tarkkaa tietoa oikeasta latausjännitteestä, mutta todnäk. jossain 13.5 - 15.0 V välillä se on cruising-kierroksilla (saa tarkentaa).
Mikähän siinä vaihteen merkityksessä on taustalla, että vapaalla ilmansieto olisi jotenkin parempi?
Oma kokemus tukee tätä, mutta joku koneinsinööri voisi tämän joskus avata tarkemmin.
Laturi kuulostaa tosiaan erilliseltä asialta, toki kannattaa seuraavaksi tarkastaa akun lepojännite sen varalta jos starttihaasteet jatkuvat.
Tyhjentyneellä akulla ei kannata tehdä ilmaselvittelyjä. Ja kun kone saatu käyntiin, latausjännitteen toteaminen akun navoista /mittaritaulusta.
Ei ole yanmar / tarkkaa tietoa oikeasta latausjännitteestä, mutta todnäk. jossain 13.5 - 15.0 V välillä se on cruising-kierroksilla (saa tarkentaa).
Re: Moottori ei väännä
Potkuriakselin kannakeremontista alkanut dieselin ketjureaktio sen kuin jatkuu.
Torstaina kävin läpi koneen polttoainejärjestelmän oman seuran tuttavan kanssa. Paikansimme selvän vuotokohteen: uuden polttoainesuodattimen. Erityisesti vuotoa oli molemmin puolin olevissa ylimääräisissä letkukarojen liitospaikoissa, joissa on suodattimen mukana tulleet tulppaukset. Molemmista käytössä olevista letkukaroistakin oli hieman vuotoa.
Samalla vaihdoimme koneessa kiinni olevan pienen polttoainesuodattimen, jonka olin jättänyt sikseen muun polttoainelinjan uudistuksen yhteydessä. Lauantaina käytimme konetta satamassa runsaat puoli tuntia ajoittain kovillakin kierroksilla (mutta ei vaihde päällä, en ymmärrä, miten niin voisi toimia, kun keula on päin laituria). Kaikki vaikutti hyvältä. Kierrokset pysyivät tasaisina.
Tänään kuitenkin ilmeni, että tämän koneeseen kuuluvan polttoainesuodattimen liitoksia ei ollut tullut kunnolla kiristettyä.
Ajoimme ulos Vartiokylänlahdelta Ramsinsalmesta matkalla Sarvastoon Topboatille muita huoltotarpeita varten. Samalla kierrokset alkoivat jälleen pudota. Poika ohjasi, avasin konetilan ja aloin pumpata polttoainelinjan "lutkuttimella". Heti kierrokset nousivat ja tuntuivat tasaantuvan. Mutta jonkin matkan kuluttua oli pakko taas tarttua pumppaamiseen. Sitä sainkin tehdä sitten vimmatusti loppuun saakka - aivan kuin sydänhierontaa. Samalla näin, miten dieseliä suorastaan lorisi tuon pienen polttoainesuodattimen liepeiltä ja valui koneen alle.
Kun vene nyt kerran on Topboatin laiturissa, hoitakoon firma samalla tämän murheenkryynin nyt kuntoon.
Torstaina kävin läpi koneen polttoainejärjestelmän oman seuran tuttavan kanssa. Paikansimme selvän vuotokohteen: uuden polttoainesuodattimen. Erityisesti vuotoa oli molemmin puolin olevissa ylimääräisissä letkukarojen liitospaikoissa, joissa on suodattimen mukana tulleet tulppaukset. Molemmista käytössä olevista letkukaroistakin oli hieman vuotoa.
Samalla vaihdoimme koneessa kiinni olevan pienen polttoainesuodattimen, jonka olin jättänyt sikseen muun polttoainelinjan uudistuksen yhteydessä. Lauantaina käytimme konetta satamassa runsaat puoli tuntia ajoittain kovillakin kierroksilla (mutta ei vaihde päällä, en ymmärrä, miten niin voisi toimia, kun keula on päin laituria). Kaikki vaikutti hyvältä. Kierrokset pysyivät tasaisina.
Tänään kuitenkin ilmeni, että tämän koneeseen kuuluvan polttoainesuodattimen liitoksia ei ollut tullut kunnolla kiristettyä.
Ajoimme ulos Vartiokylänlahdelta Ramsinsalmesta matkalla Sarvastoon Topboatille muita huoltotarpeita varten. Samalla kierrokset alkoivat jälleen pudota. Poika ohjasi, avasin konetilan ja aloin pumpata polttoainelinjan "lutkuttimella". Heti kierrokset nousivat ja tuntuivat tasaantuvan. Mutta jonkin matkan kuluttua oli pakko taas tarttua pumppaamiseen. Sitä sainkin tehdä sitten vimmatusti loppuun saakka - aivan kuin sydänhierontaa. Samalla näin, miten dieseliä suorastaan lorisi tuon pienen polttoainesuodattimen liepeiltä ja valui koneen alle.
Kun vene nyt kerran on Topboatin laiturissa, hoitakoon firma samalla tämän murheenkryynin nyt kuntoon.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11426
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Moottori ei väännä
Vaihde päällä siksi että kuorma kasvaa ja governor (säädin?) nostaa virtausmäärän niin että ilman kulkisi paremmin. Maksimi työntö on joku 40 kg, toivottavasti veneen kiinnitysköydet kestävät sen! Koeajo muutenkin kuormalla kun dieseli ei tykkää siitä että sitä ajetaan ilman kuormaa. Ihan huoletta pitäisi voida ajaa laiturissa 3/4 kaasulla ja vene (sekä laituri) pysyy paikallaan.
Hyvä että selvisi. Kyllä tuo käsin pumppaaminen ja siitä syntyvä vuoto on selkeästi syyllinen, ellei ole muutakin.
Voihan se pumpun kalvo olla rikki, mutta kannattaa nyt korjata tuo suodatin ensin.
Jossai 13,8 - 14,0 V pitäisi olla laturilla. Akun kengässä tietenkin vähemmän jos akku on tyhjä.
Hyvä että selvisi. Kyllä tuo käsin pumppaaminen ja siitä syntyvä vuoto on selkeästi syyllinen, ellei ole muutakin.
Voihan se pumpun kalvo olla rikki, mutta kannattaa nyt korjata tuo suodatin ensin.
Jossai 13,8 - 14,0 V pitäisi olla laturilla. Akun kengässä tietenkin vähemmän jos akku on tyhjä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11426
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Moottori ei väännä
Ari: Eikös noista karoista ollut puhetta jo keväällä että joku polttoaineen kestävää kierreteippiä pitää mahdollisesti käyttää että tiivistyvät?
Ja toivotaan että tuon uuden suodattimen runko on kestävää sorttia eikä syövy suodattimen tiivistepinnoistaan. Tästäkin juteltiin.
Ja toivotaan että tuon uuden suodattimen runko on kestävää sorttia eikä syövy suodattimen tiivistepinnoistaan. Tästäkin juteltiin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11426
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Moottori ei väännä
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Moottori ei väännä
Moi. Itsellä oli sama ongelma keväällä, kun asensin uuden dieselin esisuodattimen. Pallopumpulla pumpaten, koneen sai käymään kohtuu normaalisti, mutta muuten ei jaksanut itse käydä ja vetää normaaliksi. Syyksi paljastui väljistynyt polttoainepumppu. Löysin Bulgariasta liikkeen (Poseidon marine), jolla on tarvikepumppuja myynnissä. Tämän vaihdon jälkeen kone on ollut kuin uusi. https://www.poseidonmarine.eu/products/ ... word=1gm10