Tänään oli luvassa ratapurjehdusta kahden lähdön verran. Kehällä ajaessani veneelle kävi pyyhkimet täysillä monasti. Olisi ollut helppo sanoa ei tänään tai että "nyt tuli just jotain muuta" mutta kiva nähdä että kaikki kolme (minut mukaanlukien) saapuivat veneelle niin iloinen naama päällä kuin voi.
Odoteltiin lautakuntaa ja hermostuttiin vähän että mistä lähtee kun oikea alue on vihreästä viitasta etelään mutta kyllähän se kumppari näkyi sitten oranssine poijuineen sittenkin.
Ekassa lähdössä aika varovaisesti muutaman veneenmitan lähtöviivasta, mutta niin olivat kaikki muutkin! "jotain" tapahtui tuulelle tuossa mutta oikeinpuoleisimpana veneenä matkaan ja rata kierrettiin Minnamarin perässä. Tokalla lenssillä Estelle jiippasi heti ylämerkille ja ajoi oikealle laidalle missä veti paremmin. Pääsivät näin ohi meistä ja ykkönen heille, kakkonen meille.
Tokassa lähdössä vähän lähempänä lähtöviivaa paukun tullessa, mutta vähän sotki kyllä sade joka oli jossain vaiheessa pysäyttänyt touchscreen näytön mastolla joten vähän epävarmuutta ajasta. Kelpo lähtö kuitenkin, ja parille vendalle ylämerkille tokana. Lenssillä heti alussa jiippi mutta huono sellainen ja kovin reikäiseltä tuntui lenssi koko ajan. Etenkin keskellä. Saimme Estellen pysyteltyä takana, viimeisellä alamerkillä kunnon casper douse kun Lotta jäi spinnun alle tuulen puolella. Olin kuitenkin unohtanut että tämä manööveri kannattaa tehdä ilman puomia joten jotenkuten nitkuteltiin maalia kohti spinnu ylhäällä kryssillä. Onneksi nokka osoitti oikeaan suuntaan niin häviö ei ollut suuri. Tokassa tuli ykkönen, Estelle kakkonen.
Kiitos kaikille, missä te muut sokeripurjehtijat olitte?
HLKK #4 ja #5 2025
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
HLKK #4 ja #5 2025
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: HLKK #4 ja #5 2025
Tuuli itäistä 3-4 ja puuskissa 5 m/s, shiftailevaa.
Molemmat lähdöt oli meillä sellasia ok. Eka oli ehkä vähän parempi, n. keskeltä linjaa ja vapaissa. Toka veneen päästä n. veneenmitan Charlotan perässä, mutta molemmat veneet kyllä myöhässä. Kakkoslähdössä olis pitänyt heti vendata paaralle, mutta emmittiin vähän liian pitkään ja sitten ei ollut enää tilaa tehdä vendaa perässä nopeampaa Sans Rivalin tulleen keulan edestä.
Molemmissa starteissa oltiin joko viimeinen tai lähes viimeinen vene ekalla merkillä, vaikka purjehdittiinkin ihan ok. Tietysti feneet olivat altavastaavia tässä kevyessä tuulessa isompia veneitä vastaan. Mutta niin siinä kävi, että feneet ottivat 1. ja 2. sijat molemmissa lähdöissä. Spinnulegeillä yleensä päästiin kuittaan muutama vene. Vikassa lähdössä Charlotta pääsi yhdellä vedolla alamerkiltä maaliin, meille hieman perässä tulleille tuuli kääntyi vastaan ja jouduimme yhdessä Lucky Too:n kanssa tekeen vendat maaliin.
Sadetta ei huomannut kisatessa, vaikka välillä tuli oikein kunnolla. Nyt purjeiden ja veneen kuivattelua.
Mihin jäi Suomenojan feneet?
Molemmat lähdöt oli meillä sellasia ok. Eka oli ehkä vähän parempi, n. keskeltä linjaa ja vapaissa. Toka veneen päästä n. veneenmitan Charlotan perässä, mutta molemmat veneet kyllä myöhässä. Kakkoslähdössä olis pitänyt heti vendata paaralle, mutta emmittiin vähän liian pitkään ja sitten ei ollut enää tilaa tehdä vendaa perässä nopeampaa Sans Rivalin tulleen keulan edestä.
Molemmissa starteissa oltiin joko viimeinen tai lähes viimeinen vene ekalla merkillä, vaikka purjehdittiinkin ihan ok. Tietysti feneet olivat altavastaavia tässä kevyessä tuulessa isompia veneitä vastaan. Mutta niin siinä kävi, että feneet ottivat 1. ja 2. sijat molemmissa lähdöissä. Spinnulegeillä yleensä päästiin kuittaan muutama vene. Vikassa lähdössä Charlotta pääsi yhdellä vedolla alamerkiltä maaliin, meille hieman perässä tulleille tuuli kääntyi vastaan ja jouduimme yhdessä Lucky Too:n kanssa tekeen vendat maaliin.
Sadetta ei huomannut kisatessa, vaikka välillä tuli oikein kunnolla. Nyt purjeiden ja veneen kuivattelua.
Mihin jäi Suomenojan feneet?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: HLKK #4 ja #5 2025
Tjoh, puhkaisin pyörän kumin larussa 1645 ja pienen kävely&renkaanvaihto-operaation (Larusta kadonnut nippu pyöräliikkeitä) 1730 litimärkänä Haukilahdessa joten kiire tuli ja myöhästyminenhän siitä tuli ja eka lähtö lopulta 1830.
Tuuli oli vaihteleva ja saderintamat kääntelivät suuntaa mutta lopulta mielestäni perusvirtaus semiok, rata oli ehkä sen 5 astetta vino kun tuuli oskilloi hieman enemmän oikealle mutta kaatosade ei motivoinut tekemään dramaattisia säätöliikkeitä
Pahalta näytti linjakin pari kertaa 2min ennen starttia mutta tuuli monesti tasaantui ennen lähtöä sopivaan suuntaan.
Vähän pidemmänkin radan olisi voinut tehdä mutta tuuli oli Varsasaaren luona niin outo etten viitsinyt viedä yläpoijua lähemmäskään.
Tuuli oli vaihteleva ja saderintamat kääntelivät suuntaa mutta lopulta mielestäni perusvirtaus semiok, rata oli ehkä sen 5 astetta vino kun tuuli oskilloi hieman enemmän oikealle mutta kaatosade ei motivoinut tekemään dramaattisia säätöliikkeitä

Vähän pidemmänkin radan olisi voinut tehdä mutta tuuli oli Varsasaaren luona niin outo etten viitsinyt viedä yläpoijua lähemmäskään.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: HLKK #4 ja #5 2025
Mites toi tubeless?
Hyvin veditte kyllä, vähän ihmettelin ylämerkin säätöä mutta kaikki tietävät kyllä että arkisin voi tulla välillä kiire. Kiitokset lautakunnalle!
Hyvin veditte kyllä, vähän ihmettelin ylämerkin säätöä mutta kaikki tietävät kyllä että arkisin voi tulla välillä kiire. Kiitokset lautakunnalle!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: HLKK #4 ja #5 2025
Ei tullut niinkään reikä vaan ajoin aika kovaa terävään reunaan (koska sen edessä oli 10cm syvä vesilammikko).
Tuuli oli ribin tasolla niin heiluva että totesin että kokeilee ensin jonkinlaista paikkaa ja jos olisi osunut hyvin, olisi voinut ampua menemään mutta kun ei osunut niin sitten säätämään. Asiaan vaikutti myös se että ribissä oli vielä viime vuonna 3d tuulianturi mutta ei enää joten kas kummaa mitään dataa ei saanut ulos instrumenttinäyttöönkään ja piti vaan koettaa onnea
Tuuli oli ribin tasolla niin heiluva että totesin että kokeilee ensin jonkinlaista paikkaa ja jos olisi osunut hyvin, olisi voinut ampua menemään mutta kun ei osunut niin sitten säätämään. Asiaan vaikutti myös se että ribissä oli vielä viime vuonna 3d tuulianturi mutta ei enää joten kas kummaa mitään dataa ei saanut ulos instrumenttinäyttöönkään ja piti vaan koettaa onnea

- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: HLKK #4 ja #5 2025
Hyvin osui rata kyllä, joka lenssillä piti jiipata.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: HLKK #4 ja #5 2025
Kun tätä nyt kerran erikseen kysytään, niin omasta puolestani vastaan, että määrittelemätön hengitystieinfektio vei kipparin sängyn pohjalle. Kiva kun muilla oli sentään hauskaa.
s/y Pikku Myy : FIN-2039
Re: HLKK #4 ja #5 2025
Toinen oli sokerista/ei huvittanut.
Kolmannen ja neljännen kipparit olivat estyneet.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772