Köysisuosituksia?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Mitkään lukot ei mielestäni oikein toimi noitten dyneemaköysien kanssa. Joko ne luistavat, tai sitten ne leikkaavat kuoren poikki. Charlottassa on ruffikatolla spinnuvinssien lisäksi pari 6-kokoista pikkuvinssiä joissa on aina keula- ja isopurjeen fallit. Laipiossa sitten rotta johon falli kiinnitetään. Kiristäminen on todella helppoa kun falli on aina vinssillä valmiina.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Köysisuosituksia?
En luottaisi pelkkään teipiin vaan kaivaisin ompeluvehkeet ompelukaapista ja langalla kiinni.Ari wrote: Sat May 31, 2025 15:05 pmLukot ei sinänsä näytä kuluneilta, mutta niiden pito lienee turhan heikko liukkaan oloiselle uudelle köydelle. Menen kyllä vielä testaamaan uudella köydellä, miten se pitää. Jos sittenkin pitää aivan hyvin, kun kiskoo, ei muuta kuin köysi sisään.olpalon wrote: Sat May 31, 2025 11:54 am Ei kannata laittaa sporttiköyttä alkuperäisiin (kuluneisiin?) lukkoihin.
No, taidan nyt varmuuden vuoksi ottaa pois uuden köyden vanhan päästä. Mennään tämä kesä vielä vanhalla, uusi vasta ensi kaudeksi, jos siihen mennessä olen saanut köysilukot modernisoitua.
Köydenpäät onneksi on vasta kiinni toisissaan ilmastointiteipillä, yhtään ei siis ole vielä vedetty uutta köyttä mastolle.
Spinnun köydet on uusia, ne oli helppo vaihtaa tuolla teippausliitoksella, joka yltää molempiin köysiin parikymmentä senttiä pitkittäin ja osin toisinpäin. Vanhat oli umpilahoja, niin haperoita, että kuvittelisin monen vuosikymmenen ikäisiksi.
https://hobbyhall.fi/fi/lapset/koulutar ... b4EALw_wcB
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Köysisuosituksia?
En luottaisi pelkkään teipiin vaan kaivaisin ompeluvehkeet ompelukaapista ja langalla kiinni.
https://hobbyhall.fi/fi/lapset/koulutar ... b4EALw_wcB
[/quote]
Vene on vielä telakalla, masto makaa pukeilla. Spinnun falli ja se toinen köysi, lieneekö nimeltään alagaija, menivät helposti teippiviritelmällä. Luulisin ison entistä paljon ohuemman ja liukkaamman köyden menevän yhtä helposti, vaikka toki taitettava matka maston uumenissa on pidempi. Siis jos päätän vaihtaa näillä vanhoilla köysilukoilla, mikä nyt alkaa olla epätodennäköistä. Testaus lukolla meni huomiselle muiden viime hetken säätöjen ja pojan koulun päättäjäisten juhlinnan takia.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Köysisuosituksia?
Joo, pienempi riski, jos masto on vielä alhaalla, mutta kuitenkin.....
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Peräharus on muuten loistava vaijeri jos pitää työntää jotain maston läpi. Sopivan pitkä, ja se on siinä jo valmiina.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Köysisuosituksia?
Meillä on Lewmarin D1 lukot ja toimivat kyllä todella hyvin. Niistä löytyy nyt uudemmat version D2 ja ilmeisesti vielä joku DC2, en ole tutkinut. Eivät ole mielestäni kuluttaneet köyttä, tosin meillä kertyy maileja paljon vähemmän kuin Charlotalla. Mutta näille vahva suositus kyllä omasta puolesta.harald wrote: Sat May 31, 2025 17:50 pm Mitkään lukot ei mielestäni oikein toimi noitten dyneemaköysien kanssa. Joko ne luistavat, tai sitten ne leikkaavat kuoren poikki. Charlottassa on ruffikatolla spinnuvinssien lisäksi pari 6-kokoista pikkuvinssiä joissa on aina keula- ja isopurjeen fallit. Laipiossa sitten rotta johon falli kiinnitetään. Kiristäminen on todella helppoa kun falli on aina vinssillä valmiina.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Olen kuullut hyvää Lewmarin DC1 lukosta. Eikö nuo D2 ja DC2 mallit ole paksumpia köysiä varten? 6 mm köydelle D1.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Köysisuosituksia?
Oli ehkä niin joo, en muista.harald wrote: Sun Jun 01, 2025 11:24 am Olen kuullut hyvää Lewmarin DC1 lukosta. Eikö nuo D2 ja DC2 mallit ole paksumpia köysiä varten? 6 mm köydelle D1.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
On ilmeisesti DC1 myös, minä ehkä ostaisin kaksi tällaista ja muut korvaisin rotilla. Meillä reiviköysikin on yleensä spinnuvinssillä, ja spinnuvinssin rotassa eikä niissäkään käytetä noita lukkoja.
Voisin myydä koko 2x2x2 patteriston Spinlockeja pois, mutta kun sisäkatto on rempattu...
Voisin myydä koko 2x2x2 patteriston Spinlockeja pois, mutta kun sisäkatto on rempattu...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Köysisuosituksia?
Peijakas sentään. Otin eilisiltana uuden köyden pois ja testasin lukolla. Piti erittäin hyvin, ei luistanut yhtään, vaikka kiskoin mastolla päin minkä jaksoin. Vaihto nyt kuitenkin taisi mennä ensi kaudelle, koska perhesyistä oli aika niin kortilla, etten enää ehtinyt edes vetää uutta köyttä mastolle. Vähän nyt kaivelee! Ehkä kerään rohkeutta ja rupean vaihtoon ompeluhommien avulla, vaika masto on pystyssä.Ari wrote: Sun Jun 01, 2025 00:25 am Vene on vielä telakalla, masto makaa pukeilla. Spinnun falli ja se toinen köysi, lieneekö nimeltään alagaija, menivät helposti teippiviritelmällä. Luulisin ison entistä paljon ohuemman ja liukkaamman köyden menevän yhtä helposti, vaikka toki taitettava matka maston uumenissa on pidempi. Siis jos päätän vaihtaa näillä vanhoilla köysilukoilla, mikä nyt alkaa olla epätodennäköistä. Testaus lukolla meni huomiselle muiden viime hetken säätöjen ja pojan koulun päättäjäisten juhlinnan takia.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Köysisuosituksia?
Tässä Lewmarin sivuilta selitys "Lewmar makes two models the DC1 (low load) and DC2 (high load)". Molempia vissiin löytyy 6-8mm ja 10-12mm köysille. Piti oikein tarkastaa mitä mulla vielä on tuossa kaapissa asentamatta, niin D1 se tosiaan on mikä meillä on. SWL oli näköjään 500kg niissä ja hyvin on pelittänyt meillä.harald wrote: Sun Jun 01, 2025 11:24 am Olen kuullut hyvää Lewmarin DC1 lukosta. Eikö nuo D2 ja DC2 mallit ole paksumpia köysiä varten? 6 mm köydelle D1.
EDIT: D1 ja D2 on ilmeisesti vanhempaa mallia ja uudemmat ovat sitten DC.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Köysisuosituksia?
Nyt saisi yhdestä liikkeestä parillasadalla Spinlock XAS -triplamallin 6–12 mm köysille. Kovasti harkinnassa hommata pari kappaletta.
Mutta rikkooko nämä nyt sitten köysiä ja jos, niin millaisia tai millä tavalla? Vanhat alkuperäiset kieltämättä aiheuttaa joskus kenkkuja iskuja rystysiin, mutta ne tuntuu toimivan. Kuitenkin pito uusien köysien kanssa arveluttaa. Kannattaako näihin ihmeemmin investoida?
Tekisi mieli vaihteeksi hillitä ostointoa, kun asentamista odottavat muutenkin jo vuosi sitten hankittu uusi Garminin tuulimittari- ja lokisarja pikkunäytöillä ja uusi Barton Boomstrut. Saa nähdä, jäävätkö ensikin kaudella vielä asentamatta.
Mutta rikkooko nämä nyt sitten köysiä ja jos, niin millaisia tai millä tavalla? Vanhat alkuperäiset kieltämättä aiheuttaa joskus kenkkuja iskuja rystysiin, mutta ne tuntuu toimivan. Kuitenkin pito uusien köysien kanssa arveluttaa. Kannattaako näihin ihmeemmin investoida?
Tekisi mieli vaihteeksi hillitä ostointoa, kun asentamista odottavat muutenkin jo vuosi sitten hankittu uusi Garminin tuulimittari- ja lokisarja pikkunäytöillä ja uusi Barton Boomstrut. Saa nähdä, jäävätkö ensikin kaudella vielä asentamatta.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Ennemmin 4-8 mm malli, ja silläkin meni meiltä kuoret poikki. En jaksa suositella tuota ainakaan ison ja fokan falleille.
Meillä pari #6 vinssiä katolla, ja em fallit on aina näissä kiinni ja sitten laipiossa on rotta. Tämä on toimiva järjestelmä joka pitää, helppo säätää ja on ystävällinen köysille. Taitaa olla halvempikin. riippuen mistä noita pikkuvinssejä löytää.
Meillä pari #6 vinssiä katolla, ja em fallit on aina näissä kiinni ja sitten laipiossa on rotta. Tämä on toimiva järjestelmä joka pitää, helppo säätää ja on ystävällinen köysille. Taitaa olla halvempikin. riippuen mistä noita pikkuvinssejä löytää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Köysisuosituksia?
Koko 6-12 mm tuntuisi luontevammalta, joten siksi juuri se kiinnostaisi. Alle 6-millisiä köysiä ei ole ja paksuin on 10-millinen. Siitä kaikki köydet mahtuisivat sujuvasti läpi ja takertumatta silloin, kun pitää nostaa tai laskea falleja. No, jätän nyt harkintaan.harald wrote: Wed Nov 19, 2025 10:21 am Ennemmin 4-8 mm malli, ja silläkin meni meiltä kuoret poikki. En jaksa suositella tuota ainakaan ison ja fokan falleille.
Olen tuosta Lewmarin D2 mallista kuullut hyvää, mutta saako ohuille köysille?
Meillä pari #6 vinssiä katolla, ja em fallit on aina näissä kiinni ja sitten laipiossa on rotta. Tämä on toimiva järjestelmä joka pitää, helppo säätää ja on ystävällinen köysille. Taitaa olla halvempikin. riippuen mistä noita pikkuvinssejä löytää.
Lewmar D2 näyttää kadonneen markkinoilta, lienee korvattu DC2-mallisarjalla, joka taas on mahdoton. Sitä ei saa kuin ulkomailta kokoluokissa 8-10 mm, 10-12 mm ja 12-14 mm. Hintalappu triplamallilla reilusti yli 400 euroa.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Köysisuosituksia?
Lewmarilla on DC1:siä, joita löytyy pienemmille köysille. Muostaakseni meillä on D1:siä, vailla jossain taissin mainita D2.
EDIT: Tarkistin ja juuri D1:siä (6-8mm) meillä on.
EDIT: Tarkistin ja juuri D1:siä (6-8mm) meillä on.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)