Rata 5, yksi kierros keltaisella lipulla. Tuuli lähes olematon suunnasta 110 astetta alkuun, kääntyili.
Tultiin rata-alueelle todella hyvissä ajoin, jolloin tuulta oli kivat 4-5 m/s ja näytti lupaavalta että saadaan järkevä kisa eikä pläkälillumista kuten ennusteen mukaan oli. No, kyllähän se tuuli sitten loppui ennen starttia ja oli hyvin kevyttä tai jopa olematonta koko kisan. Odotettavissa oli, että tuuli kääntyisi kaakosta luoteeseen.
Lähdössä oli hyvin kevyttä ja vaikutti jo hetkellisesti siltä että styyralla ei pääsisi edes viivan yli. Sitten taasn tuuli shiftasi ja taas näytti hyvältä. Isoin klunga oli lippupäässä kamppailemassa tuulesta ja meidän ajatus oli aluksi tulla paaralla ja etsiä sopiva rako. Halusimme oikealle / etelän suuntaan odotetun tulevan shiftin takia. Huomattiin kuitenkin reilu pari minuuttia ennen lähtöä, että vihreän päähän alkoi muodostua tuulta ja halusimme pysytellä siinä tuulessa. Hieman pyörähtelyä ja paikan etsintää ja lopuksi ihan ok lähtö vihreältä Albin Nova leen puolella ja Lucky Too yläpuolella. Hämmennystä herätti lautakunnan heiluttama yksittäinen takaisinkutsu, mutta totesimme ettei sen kyllä pitäisi olla mahdollista että olisimme varastaneet. Lähtö oli hyvä ja nopea vilkaisu näytti että olemme hyvässä positiossa muihin feneisiin nähden.
Tuulta näytti olevan vihreän suuntaan, joten halusimme mahdollisimman nopeasti siihen tuulialueeseen. Reitti sinne vaikutti olevan vasemmalla laidalla Varsasaaren ja karikon välissä. Tuuli oli hieman paremman oloista kuin etelämpää reittiä ottaneilla, mutta ässä veto oli kyllä etenkin Charlotalla, joka veteli ihan rantoja pitkin vasemmalla puolella. Kaikki muutkin veneet, jotka toteuttivat samaa reittivalintaa kulki hyvin ja sai hyvin höjdiä rannan ilmeisesti kääntäessä tuulta. Jäätiin ihan reilusti Charlotalle, Ferialle ja Minnamarille. Toivottiin etelästä tulevaa shiftiä, jolloin olisimme järkevämmässä paikassa kuin rantaa nuolleet veneet. Lopuksi etelästä levisi tuulta, jolloin myös eteläisen reitin valinneet veneet lähtivät liikkumaan. Ennen ensimmäistä vihreää olimme ohittaneet Ferian ja Charlottakin oli saavutettu, vaikkakin vielä edellä.
Vihreälle tultaessa Minnamari oli jo lähes seuraavalla merkillä. Rundasimme kolmantena veneenä Charlotan ollessa kakkosena. Poijulle menätessä veneet näyttivät käyttävän lähes kryssiskuuttausta. Tuuli oli kuitenkin n. 60 astetta paaralta. Charlotta näytti ajavan suoraan vihreältä poijun suuntaan ja tiedostimme että perään lähtemisellä tuskin pääsisimme ohi. Lähdimmekin siksi vetämään yläbanaania idän suuntaan ajatuksena saada sieltä ehkä vähän paremmat tuulet, mutta myös mahdollisesti nostaa spinnu. Tuuli shiftasis sen verran että saimme hyvän spinnukulman ja nostimme spinnun. Charlotta vastasi meidän spinnutteluun nostamalla oman spinnunsa. Poijulle tultiin jälleen pienen luokan kolmantena veneenä aika lähellä Charlottaa. '
Poijun jälkeen pohjoisviitalle ja valitsimme ottaa Charlottaan hieman etäisyyttä leen puolella, koska oletimme Charlotan kuitenkin puolustavan paikkaansa luffaamalla, mikäli pääsisimme iskuetäisyydelle. Ehkä vähän pääsimme lähemmäksi Charlotan kamppaillessa muiden veneiden kanssa. Pohjoisviitan jälkeen oltiin ihan Charlotan kintereillä ja pääsimme tuulen puolelta ohi. Sitten alkoikin raastava spinnuttelu ja Charlotan liikkeiden seuraaminen samalla kun yritimme aina tuulen salliessa laskea kothi maalia. Lopuksi tuuli jälleen keveni ja jouduimme hieman ennen maaliviivaa tekemään vielä yhden jiipin. Saimme kuin saimmekin Charlotan pidettyä perässämme.
Tosi harmillista että tuuli oli näin kevyttä. On se purjehtiminen vain kivempaa silloin kun tuulee
Kiitos gasteille ja järjestäjille!
HLKK #2 2025
HLKK #2 2025
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: HLKK #2 2025
Oli joo kovin kevyttä ja herkkää.
Ihan kivan lähdön jälkeen ajeltiin ihan kivoissa asetelmissa Varsasaaren rantaa kohti, missä näkyi selkeää väreilyä. Muistelin myös, että MInnamari oli joskus aiemminkin käynyt hakemassa jotain tuulta sieltä rannasta. Jackpottunnelma hyytyi kuitenkin ennen vihreää, kun kellunta alkoi. Venevauhti oli vähän ailahtelevaa olemattomassa tuulessa. Evästelyn jälkeen konetta käyntiin ja kohti satamaan vähän ennen kasia. Vieressä olleelle Pikkarille toivotimme hyvää tuulta. Unohduksissa on viime kauden päätös lähteä himaan vasta klo 20, koska tuuli nousee purjehduskuntoon noin 5 min koneen käynnistämisen jälkeen jos sen tekee ennen klo 20:tä. Näin tapahtui ja maaliin olisi todnäk ehtinyt ihan hyvissä tunnelmissa ja päässyt mukaan kertolaskuihin.
Ihan kivan lähdön jälkeen ajeltiin ihan kivoissa asetelmissa Varsasaaren rantaa kohti, missä näkyi selkeää väreilyä. Muistelin myös, että MInnamari oli joskus aiemminkin käynyt hakemassa jotain tuulta sieltä rannasta. Jackpottunnelma hyytyi kuitenkin ennen vihreää, kun kellunta alkoi. Venevauhti oli vähän ailahtelevaa olemattomassa tuulessa. Evästelyn jälkeen konetta käyntiin ja kohti satamaan vähän ennen kasia. Vieressä olleelle Pikkarille toivotimme hyvää tuulta. Unohduksissa on viime kauden päätös lähteä himaan vasta klo 20, koska tuuli nousee purjehduskuntoon noin 5 min koneen käynnistämisen jälkeen jos sen tekee ennen klo 20:tä. Näin tapahtui ja maaliin olisi todnäk ehtinyt ihan hyvissä tunnelmissa ja päässyt mukaan kertolaskuihin.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: HLKK #2 2025
Sorruin perisyntiin eli vendaan ja jiippiin - 1min kohdalla, kuten yleensä. Liian arka.
Ajoimme sitten DH Lottan kanssa vaan yhtä halssia kaikkien perästä ja alta ja kohta oltiin ykkönen tai kakkonen suorassa ajassa. Hupsista, säkällä. Minnamari sitten karkasi vihreällä. Minkä helvetin takia tuollainen 36 jalkainen purjehtii meidän 27 ft luokassa? Siis kaikissa muissa kisoissa luokkaraja on sellainen että se vene olisi isossa luokassa. Onko nyt tosiaan niin että ratamestari Tapsa on itse asettanut rajan niin että Minnamari on selkeästi nopein vene pienessä luokassa?
Eka kryssi vihreälle on kai 1.1 mailia ja kesti sen 1:40 tai 1:50. Melko hidasta, ohjailuvauhtikin menetettiin monasti.
Kisan jälkeen sitten jatkoin solona yötä myöten uuden fokan testaamista aina Kajholmeniin asti.
Ajoimme sitten DH Lottan kanssa vaan yhtä halssia kaikkien perästä ja alta ja kohta oltiin ykkönen tai kakkonen suorassa ajassa. Hupsista, säkällä. Minnamari sitten karkasi vihreällä. Minkä helvetin takia tuollainen 36 jalkainen purjehtii meidän 27 ft luokassa? Siis kaikissa muissa kisoissa luokkaraja on sellainen että se vene olisi isossa luokassa. Onko nyt tosiaan niin että ratamestari Tapsa on itse asettanut rajan niin että Minnamari on selkeästi nopein vene pienessä luokassa?
Eka kryssi vihreälle on kai 1.1 mailia ja kesti sen 1:40 tai 1:50. Melko hidasta, ohjailuvauhtikin menetettiin monasti.
Kisan jälkeen sitten jatkoin solona yötä myöten uuden fokan testaamista aina Kajholmeniin asti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: HLKK #2 2025
Säkän todennäköisyys on todennäköisesti pienentynyt neljännesvuosisadan aikana.harald wrote: ↑Sat May 31, 2025 19:55 pm
Ajoimme sitten DH Lottan kanssa vaan yhtä halssia kaikkien perästä ja alta ja kohta oltiin ykkönen tai kakkonen suorassa ajassa. Hupsista, säkällä. Minnamari sitten karkasi vihreällä. Minkä helvetin takia tuollainen 36 jalkainen purjehtii meidän 27 ft luokassa? Siis kaikissa muissa kisoissa luokkaraja on sellainen että se vene olisi isossa luokassa. Onko nyt tosiaan niin että ratamestari Tapsa on itse asettanut rajan niin että Minnamari on selkeästi nopein vene pienessä luokassa?
Eka kryssi vihreälle on kai 1.1 mailia ja kesti sen 1:40 tai 1:50. Melko hidasta, ohjailuvauhtikin menetettiin monasti.
Kisan jälkeen sitten jatkoin solona yötä myöten uuden fokan testaamista aina Kajholmeniin asti.

Painoraja ei tulisi muuttamaan tilannetta tai muuttaisi sitä ehkä liiankin radikaalisti. 10 m pituusraja olisi toimivampi.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772