Charge palaa silloin kun laturi ei lataa, ei se lataa jos kone ei käy.
Oil on öljynpaineen varoitus, kone saattaa startilla saada aikaan sellaisen öljynpaineen että valo sammuu mutta yleensä se sammuu vasta kun kone käy. Jos oil syttyy ajossa, pysäytä kone, vaikka onkin ehkä jo liian myöhäistä.
Polttomoottori käy minuutteja ilman jäähdytystä, sekunteja ilman öljyä. Jos sitäkään.
Jos startti ei nyt toimi, ja siitä nousi ns. toimintasavu niin hyvin todennäköisesti se suli. Laturissa ei todennäköisesti vikaa. Toimiiko startti vielä?
Se savu saattaa olla myös sitä kun sylinteriin tuli nyt dieseliä kun ilmattiin pitkän kaavan kautta ja se syttyi, mutta väärään aikaan ja puhalsi ilmansuodattimesta savua takaperin. Ei haittaa.
Mutta jos se startti toimii, niin puolipuristusvipu auki ja startilla pyörittelyä että saadaan ylimääräiset dieselit ulos. Kyllä sen pitäisi pikkuhiljaa lähteä käymään.
Polttoainetankin anturi ja sen asennus
- harald
- Hallitus
- Posts: 11384
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Korjausmies tuli illalla paikalle ja keskittyi pelkkään polttoainejärjestelmään. Parin tunnin aherruksen jälkeen kokeilimme starttia. Kone hurahti heti käyntiin, eikä mitään savuja tai käryjä tullut.
Ensi töikseen korjausmies katsoi vanhaa vedenerotinta: "Siellähän on vettä ja ryönää. Näin törkyistä en ole ikinä nähnyt". Vaihtoi muitta mutkitta ostamani uuden.
Sitten ilmeni, että ilmaukseni perjantaina oli ollut kaikkea muuta kuin onnistunut. Hyvin todennäköinen pääongelma oli pieni "käsipumppu", jonka kautta tulee letku tankilta. Ei saanut dieseliä tankilta millään tulemaan. Suoraan kanisteristakin löpöä sai läpi vain, jos kanisteri oli yläpuolella eli lapolla, muuten hirveällä vaivalla, heikosti ja vain jalalla polkemalla. Suoraan kanisteriin liitetyn letkun avulla kuitenkin lopulta kokeiltiin startata.
Ongelmakohta voi olla myös uuden tankin päässä, jossa tekemäni letkuliitännät eivät välttämättä ole täysin tiiviitä. Tämä varmistuu, kun huomenna hankin uuden "käsipumpun", vaihdan sen vanhan tilalle sekä teen ilmauksen sen ja koneen oman ilmauspumpun ja -ruuvien avulla.
Ensi töikseen korjausmies katsoi vanhaa vedenerotinta: "Siellähän on vettä ja ryönää. Näin törkyistä en ole ikinä nähnyt". Vaihtoi muitta mutkitta ostamani uuden.
Sitten ilmeni, että ilmaukseni perjantaina oli ollut kaikkea muuta kuin onnistunut. Hyvin todennäköinen pääongelma oli pieni "käsipumppu", jonka kautta tulee letku tankilta. Ei saanut dieseliä tankilta millään tulemaan. Suoraan kanisteristakin löpöä sai läpi vain, jos kanisteri oli yläpuolella eli lapolla, muuten hirveällä vaivalla, heikosti ja vain jalalla polkemalla. Suoraan kanisteriin liitetyn letkun avulla kuitenkin lopulta kokeiltiin startata.
Ongelmakohta voi olla myös uuden tankin päässä, jossa tekemäni letkuliitännät eivät välttämättä ole täysin tiiviitä. Tämä varmistuu, kun huomenna hankin uuden "käsipumpun", vaihdan sen vanhan tilalle sekä teen ilmauksen sen ja koneen oman ilmauspumpun ja -ruuvien avulla.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11384
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Tuossa aikaisemmassa ketjussa joku oli koittanut tuollaista pallopumppua ja todennut sen olevan ilmavuodon lähteenä.
Sama koskee noita CAV-suodatinten kopioita, jotkut niistä vuotavat ilmaa järjestelmään.
Sama koskee noita CAV-suodatinten kopioita, jotkut niistä vuotavat ilmaa järjestelmään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Nyt sitten valkeni, että ongelman täytyy olla uuden tankin päässä. Ei auttanut, vaikka oli uusi ja peräti kolmenkympin hintainen "rikastinpumppu" (ilman harmaita letkuja, joita liikkeet myy perämoottoreille). Kun pumppasin suoraan tankilta tulevasta letkusta, tuli pitkään ilmaa ja lopulta lirisi hillittömällä vaivalla ajoittain löpöä, pääosin ilmaa. Kun liitin letkun päähän myös öljynvaihtoon ostamani ison alipainepumpun, sain varmaan tunnin äherryksellä vain reilut puoli litraa pumpattua.Ari wrote: ↑Mon May 26, 2025 22:34 pm Ongelmakohta voi olla myös uuden tankin päässä, jossa tekemäni letkuliitännät eivät välttämättä ole täysin tiiviitä. Tämä varmistuu, kun huomenna hankin uuden "käsipumpun", vaihdan sen vanhan tilalle sekä teen ilmauksen sen ja koneen oman ilmauspumpun ja -ruuvien avulla.
Ei auta kuin tyhjentää tankki taas kanistereihin, irrottaa tankista letkut ja nostaa tankki ylös. Jouduin tankin oston jälkeen vaihtamaan sen alkuperäiset, muoviset 10-milliset letkukarat 8-millisiin, joita en löytänyt oikealla kierteellä kuin Motonetistä merkinnällä "paineilmalle", materiaalina kai RST. Ilmaa voi vuotaa joko letkukarojen kierteistä tai letkuliitännöistä, vaikka kiristin kaikki niin tiukaksi kuin jaksoin.
Pitää jostakin etsiä tankkiin sopivalla kierteellä olevat 8-milliset, jotka on tarkoitettu polttoaineletkuille. Kun vain keksisi, mistä. Muutaman kilometrin säteellä sopivia ei taannoin löytynyt Veneilijän verkkokaupasta (Waltic), Etrasta, IKH:sta, Puuilosta jne. Marinekaupan uusi liike Vantaan Ikean lähellä ei myy näitä.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11384
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Käytitkö polttoaineen kestävää kierreteippiä noitten karojen kanssa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
En hoksannut käyttää minkäänlaista kierrelukitteen tapaista. Mutta: tänä iltana sain vihdoin viimein koneen käyntiin ja oikein mukavasti se hurisikin. Samalla sain pakkasnesteet ajettua ulos. Nyt väsyttää liikaa viime aikojen uurastuksen jälkeen, että selostan tuonnempana. Vesillelasku varattuna ensi maanantaina 2.6., ellei enää satu mitään yllättävää. Saman tien myös masto pystyyn ja purjeet kuntoon, vuosikatsastus tiistaina. Ehkäpä tässä vielä päästään purjehtimaan, kunhan tulee juhannuksena kotiuduttua perheen Japanin-reissulta.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11384
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
No niin, onnittelut! Leuka rintaan ja kohti seuraavaa pettymystä. Ja muista että purjehdus on hauskaa:)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020