Pohjan epoksointi
Pohjan epoksointi
Osaako joku sanoa, kuinka kauan inertan pitäisi kuivua ennen vesillelaskua?
Inerta 5:sta ei tietoa, mutta jos käytät päälle inerta 50:sta niin 2 viikkoa. Seuran naapuriveneilijä teki viimekesänä remontin ja 50:nen meni kesässä jotenkin kuplille ja irtoili, 5:nen pysyi pohjassa virheettömänä. Jos maalin speksejä tutkii niin huomaa että 50:sen ylimaalausajat upotusrasituksiin on tuplat verrattuna 5:een. Ota varman päälle niin eiköhän viikko riitä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11380
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Eiköhän se vitoselle viikko riittäisi, mutta nyt on kovin kylmää ja mikä pahinta
öisin on alle 5°C, joka on eräänlainen paha kynnys primerille. Kannattaisi varmaan
odottaa hiukan lisää ellei ole telttaa missä on sanotaan yli 10°C jatkuvasti.
Teknoksen sivuilla on aika hyviä speksejä. Mitä maalia sinä Tuntematon käytät?
Ja mikä tuo inerta 50 on?
öisin on alle 5°C, joka on eräänlainen paha kynnys primerille. Kannattaisi varmaan
odottaa hiukan lisää ellei ole telttaa missä on sanotaan yli 10°C jatkuvasti.
Teknoksen sivuilla on aika hyviä speksejä. Mitä maalia sinä Tuntematon käytät?
Ja mikä tuo inerta 50 on?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Se 50 on käytännössä 5 kanssa samaa tavaraa, mutta jotenkin lirumpaa se on. Teknos suosittelee sitä 5 jälkeen pintamaaliksi. Näin tekee käsittääkseni vain makeanveden veneilijät, koska 50 jättää todella liukkaan/kiiltävän pinnan jolloin levät eivät pääse tarttumaan. Toinen etu on siinä, että maali on sävytettävissä. Miksei meressä myös pehmeän myrkyn tartuntapohjaksi. Kokemus ainakin sanoo, että mielummin levitän 5l 50 kuin litran kovaa myrkkyä.
Epoksointi
Hei,
Suolaisille vesille Teknos suosittelee IP5:sta (on epoksipohjamaali). Jos 50
ei ole polyuretaanimaali niin jokatapauksessa se lienee pintamaali, jota
ei suolaisen vedenkyntäjät märkäpohjassa käytä.
Teknos samoinkuin Tikkurila (IP5:sta vastaava valkoinen pohjaprimeri on
Temacoat RM) antaa tiukan ohjeen, että epoksin verkoittumiselle tulee
varata viikko ennen vesillelaskua. Lyhyemmät ajat menevät oman riskin
puolelle
-jussi
Suolaisille vesille Teknos suosittelee IP5:sta (on epoksipohjamaali). Jos 50
ei ole polyuretaanimaali niin jokatapauksessa se lienee pintamaali, jota
ei suolaisen vedenkyntäjät märkäpohjassa käytä.

Teknos samoinkuin Tikkurila (IP5:sta vastaava valkoinen pohjaprimeri on
Temacoat RM) antaa tiukan ohjeen, että epoksin verkoittumiselle tulee
varata viikko ennen vesillelaskua. Lyhyemmät ajat menevät oman riskin
puolelle

-jussi
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436
Re: Pohjan epoksointi
Taas sarjassamme tyhmät kysymykset:
Kun pohjassa on paljasta kuitua (hiottuna) potkuriakselin kannakerempan jälkeen, kuitu pitää maalata jotenkin ennen myrkkymaalia. Kun pohjamaalia en ole vielä koskaan tarvinnut, pakko nyt selvittää alkeita, kun googlaus johtaa hämmennykseen. Terminologia tuntuu olevan todella sekavaa. Näin silloinkin, kun on olevinaan "vaihe vaiheelta -ohje".
Jotkut puhuu varsinkin ulkomailla erikseen epoksista ja primeristä, jotkut käyttää termiä "barrier coat". Videoilla erilaisia pinnoitekerroksia tulee jos jonkinlaisia ennen myrkkymaalia ja sanasto heittelehtii. Suomessakin jotkut lähteet mainitsee ylimalkaisesti, että pitää ensin vetää epoksi, sitten primer ja lopuksi myrkkymaali. Sitten taas on puhetta epoksipohjamaalista.
Kysymys: Onko epoksipohjamaali ikään kuin sama asia kuin erillinen epoksi ja primer? Onko primer "pohjamaali", joka antaa myrkkymaalille hyvän tartuntapinnan?
Valmiina olisi litrakaupalla viime vuonna ostaamaani Epocoat 21 Primer -pohjamaalia. Edellisen omistajan peruna on myös jokin avaamaton purkki 2-komponenttista Internationalin epoksimaalia, luullakseni pohjaan.
Kun pohjassa on paljasta kuitua (hiottuna) potkuriakselin kannakerempan jälkeen, kuitu pitää maalata jotenkin ennen myrkkymaalia. Kun pohjamaalia en ole vielä koskaan tarvinnut, pakko nyt selvittää alkeita, kun googlaus johtaa hämmennykseen. Terminologia tuntuu olevan todella sekavaa. Näin silloinkin, kun on olevinaan "vaihe vaiheelta -ohje".
Jotkut puhuu varsinkin ulkomailla erikseen epoksista ja primeristä, jotkut käyttää termiä "barrier coat". Videoilla erilaisia pinnoitekerroksia tulee jos jonkinlaisia ennen myrkkymaalia ja sanasto heittelehtii. Suomessakin jotkut lähteet mainitsee ylimalkaisesti, että pitää ensin vetää epoksi, sitten primer ja lopuksi myrkkymaali. Sitten taas on puhetta epoksipohjamaalista.
Kysymys: Onko epoksipohjamaali ikään kuin sama asia kuin erillinen epoksi ja primer? Onko primer "pohjamaali", joka antaa myrkkymaalille hyvän tartuntapinnan?

Valmiina olisi litrakaupalla viime vuonna ostaamaani Epocoat 21 Primer -pohjamaalia. Edellisen omistajan peruna on myös jokin avaamaton purkki 2-komponenttista Internationalin epoksimaalia, luullakseni pohjaan.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11380
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Pohjan epoksointi
Epoksi, primeri ja barrier coat on aika paljon sama asia, eli epoksimaalia. Sillä suojataan lasikuitu vettymiseltä. Et mene kovinkaan paljon väärin jos ostat Hempelin Light Primeria ja vedät sitä Hempelin ohjeiden mukaan. Rullalla neljä kerrosta muistaakseni. Tarttuvuus saadaan noudattamalla ylimaalausaikoja, etenkin myrkyn kanssa.
Jos ylimaalaat jotain vanhaa primeria/epoksia ja haluat vain tarttumakerroksen riitää että vetää kerroksen epoksilla ja sitten ylimaalausaikaa noudattaen myrkyt päälle.
Itse en ole ikinä noudattanut noita ylimaalausaikoja sillä haluan sileän pohjan. Hion aina epoksin kerrosten välillä, ja hion viimeisenkin kerroksen ja pesen sen ennen myrkkymaalausta. Ei ole ollut ongelmia myrkkymaalin pysyvyyden kanssa, ja etenkin ne ohuet värit mitä itse käytän näyttävät suoraan läpi mikäli pohjatyössä on pieniäkin kupruja (kisahommelit mutta miksei lomaveneelläkin olisi kiva purjehtia sutjakkaasti).
Epocoat kuullostaa hyvältä. Nopea googlaus "Nopeasti kuivuva 2K epoksipohjaväri joka soveltuu myös sinkki-, alumiini- ja kiviainespinnoille sekä lasikuidulle.
Tällä tuotteella voit pohjamaalata sekä alumiinilla että raudalla olevat kohteet samalla tuotteella saavuttaen tarvittavan kalvonpaksuuden ja ruostesuojan."
Jos ylimaalaat jotain vanhaa primeria/epoksia ja haluat vain tarttumakerroksen riitää että vetää kerroksen epoksilla ja sitten ylimaalausaikaa noudattaen myrkyt päälle.
Itse en ole ikinä noudattanut noita ylimaalausaikoja sillä haluan sileän pohjan. Hion aina epoksin kerrosten välillä, ja hion viimeisenkin kerroksen ja pesen sen ennen myrkkymaalausta. Ei ole ollut ongelmia myrkkymaalin pysyvyyden kanssa, ja etenkin ne ohuet värit mitä itse käytän näyttävät suoraan läpi mikäli pohjatyössä on pieniäkin kupruja (kisahommelit mutta miksei lomaveneelläkin olisi kiva purjehtia sutjakkaasti).
Epocoat kuullostaa hyvältä. Nopea googlaus "Nopeasti kuivuva 2K epoksipohjaväri joka soveltuu myös sinkki-, alumiini- ja kiviainespinnoille sekä lasikuidulle.
Tällä tuotteella voit pohjamaalata sekä alumiinilla että raudalla olevat kohteet samalla tuotteella saavuttaen tarvittavan kalvonpaksuuden ja ruostesuojan."
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Pohjan epoksointi
Kiitos, Harald, selventävästä kommentista!harald wrote: ↑Wed May 14, 2025 17:10 pm Epoksi, primeri ja barrier coat on aika paljon sama asia, eli epoksimaalia. Sillä suojataan lasikuitu vettymiseltä. Et mene kovinkaan paljon väärin jos ostat Hempelin Light Primeria ja vedät sitä Hempelin ohjeiden mukaan. Rullalla neljä kerrosta muistaakseni. Tarttuvuus saadaan noudattamalla ylimaalausaikoja, etenkin myrkyn kanssa.
En taida sittenkään avata Epocoatin 2,5 litran pönikkää ja sen kovetinta tms., ettei ne pääse mitenkään pilaantumaan. Jätän ensi vuoden kevääseen, ja hankin nyt pikkupurkin Hempelin Light Primeriä.
Helsinki kieltää telakka-alueella pehmeän myrkkymaalin 2026 alusta alkaen. Tarkoitus oli ottaa ennakkoa, hioa koko pohja viime talvena ja keväällä vetää pohjamaalista alkaen uusiksi ja siirtyä kovaa myrkkyyn. Moni seurassa teki jo tämän. Onneksi en itse saanut aikaiseksi ryhtyä hommaan, kun tuli tämä potkuriakselisotku. Kevätsäät sen verran koleat. Aikakaan ei olisi riittänyt, kun vasta perjantaina akselikannakkeen korjaustyö valmistuu, ja vielä pääsiäisenä sain varmaan influenssan, josta toivuin nipin napin vapuksi. Vesillelaskuun nyt vajaat 8,5 vuorokautta.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11380
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Pohjan epoksointi
Tiukkaa tekee kyllä jos huomioi maalaamislämpötilat. Onneksi luvataan jotain +15°C viikonlopuksi, toivottavasti ei ole liian kosteaa. Tsemppiä, ja muista; "sailing is fun!" 

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Pohjan epoksointi
Epocoat 21 oli oman kokemuksen mukaan paljon kivempaa ja helpompaa maalattavaa kuin Light Primer, ja ohjeetkin tuntuivat paremmilta etenkin ennen vesillelaskua vaadittavan kuivumisajan suhteen, hinnasta puhumattakaan (ja halutessaan sitä saa myös järkevän kokoisissa astioissa ja sävytettynä jos maalaa koko pohjaa).
Jos yölämpötilat meinaa tippua turhan alas niin jo maahan asti yltävä pressu (vaikka 10x12m pressu yksinään veneen yli tai pari 6x10m poikittain ja limittäin) pitää lämpöä yllättävän hyvin ilman lämmitystäkin ja lämpeää auringossa varsin nopeasti.
Sinänsä jos alue on pieni ja aika rajallinen niin Hempelin Hight Protect tai joku muu paksukalvoepoksi voisi olla sinänsä kätevä ettei tarvitse maalata niin montaa kerrosta (on tosin sen verran paksua tavaraa ettei ihan helpolla saa isoa aluetta tasaiseksi ja siistiksi, syystä pohja maalataan ennemmin useammalla kerroksella vähän ohuempaa maalia).
Epocoat + Normadur on myös Väyläviraston ohjeissa speksattu kelvolliseksi merkimerkkien yms maalailuun, joten lienee vähintään riittävän hyvää veneeseenkin.
Kunnolla suljettu Epocoat kyllä säilyy ainakin vuoden verran ihan hyvin avatussakin purkissa, varmuudeksi voi vaikka teipata reunat kiinni.
"Epoksi, primer ja lopuksi myrkky" voi olla myös valmistajan määrittelyä siitä että suosittelevat nimenomaan jotain omaa primeriään (todennäköisesti jotain epoksia sekin) viimeiseksi kerrokseksi vaikka alla olisikin jotain muuta epoksia, jotta varmistetaan eliönestomaalin pysyvyys, ääriesimerkkinä silikonipohjaiset joissa erikoisprimer on välttämätön koska silikonimaali ei pysy pelkässä epoksissa tai muussa vanhassa maalissa.
Jos yölämpötilat meinaa tippua turhan alas niin jo maahan asti yltävä pressu (vaikka 10x12m pressu yksinään veneen yli tai pari 6x10m poikittain ja limittäin) pitää lämpöä yllättävän hyvin ilman lämmitystäkin ja lämpeää auringossa varsin nopeasti.
Sinänsä jos alue on pieni ja aika rajallinen niin Hempelin Hight Protect tai joku muu paksukalvoepoksi voisi olla sinänsä kätevä ettei tarvitse maalata niin montaa kerrosta (on tosin sen verran paksua tavaraa ettei ihan helpolla saa isoa aluetta tasaiseksi ja siistiksi, syystä pohja maalataan ennemmin useammalla kerroksella vähän ohuempaa maalia).
Epocoat + Normadur on myös Väyläviraston ohjeissa speksattu kelvolliseksi merkimerkkien yms maalailuun, joten lienee vähintään riittävän hyvää veneeseenkin.
Kunnolla suljettu Epocoat kyllä säilyy ainakin vuoden verran ihan hyvin avatussakin purkissa, varmuudeksi voi vaikka teipata reunat kiinni.
"Epoksi, primer ja lopuksi myrkky" voi olla myös valmistajan määrittelyä siitä että suosittelevat nimenomaan jotain omaa primeriään (todennäköisesti jotain epoksia sekin) viimeiseksi kerrokseksi vaikka alla olisikin jotain muuta epoksia, jotta varmistetaan eliönestomaalin pysyvyys, ääriesimerkkinä silikonipohjaiset joissa erikoisprimer on välttämätön koska silikonimaali ei pysy pelkässä epoksissa tai muussa vanhassa maalissa.