Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Polttoainetankin täyttöasteella ei sinällään ole merkitystä kuin koneella ajon kannalta eli satamasta irtautuessa ja palatessa. Kuitenkin elämässä nykyisin liki kaikkea mittaroidaan, joten tuntuu jotenkin hölmöltä, jos uupuu polttoainemittarin kaltainen tekninen perusjuttu. Olisi helpottavaa tietää aina kurkkimatta tankin uumeniin ja ynnäilemättä, milloin tankki viimeksi tuli tankattua piripintaan ja kauanko kone on ollut sen jälkeen päällä.
Joten kysymys:
1) Millä konstilla polttoainetankin anturin pystyy asentamaan paikoilleen FEneeseen?
Mitä olen katsellut asennusohjeita yleensä, tankin kanteen pitäisi pystyä tekemään erillinen reikä anturia varten. En vain keksi, miten kannattaisi toimia Finn Expressin kohdalla. Käsittääkseni dieseltankki on asennettu välittömästi istumalaatikon lattian alle. Siinä takaosassa ainakin on tankin korkki. Kätevintä olisi, jos anturin saisi ujutettua siitä täyttöreiästä sisään, mutta se lienee mahdotonta ja milläs sitten saisit täytettyä tankkia anturin ollessa tiellä.
Seuraava kysymys:
2) Pystyykö tankin tyhjennettynä kenties jollakin konstilla saamaan irti paikoiltaan, jolloin anturille voi tehdä reiän? Vai pitääkö summamutikassa porata jonkinlaisella pyörösahalla reikä istumalaatikon lattian läpi?
3) Minkä kokoinen polttoainetankki muuten on?
Antureita myydään korkeusmitan mukaan, mutta en ole mistään löytänyt tietoa Finn Expressin tankin mitoista. Oletan, että tankki on varsin pieni, lieneekö alle 20 litraa.
4) Millainen polttoainetankin anturi sopii FEneeseen? Onko esim. 150 mm anturi liian iso vai pieni?
Joten kysymys:
1) Millä konstilla polttoainetankin anturin pystyy asentamaan paikoilleen FEneeseen?
Mitä olen katsellut asennusohjeita yleensä, tankin kanteen pitäisi pystyä tekemään erillinen reikä anturia varten. En vain keksi, miten kannattaisi toimia Finn Expressin kohdalla. Käsittääkseni dieseltankki on asennettu välittömästi istumalaatikon lattian alle. Siinä takaosassa ainakin on tankin korkki. Kätevintä olisi, jos anturin saisi ujutettua siitä täyttöreiästä sisään, mutta se lienee mahdotonta ja milläs sitten saisit täytettyä tankkia anturin ollessa tiellä.
Seuraava kysymys:
2) Pystyykö tankin tyhjennettynä kenties jollakin konstilla saamaan irti paikoiltaan, jolloin anturille voi tehdä reiän? Vai pitääkö summamutikassa porata jonkinlaisella pyörösahalla reikä istumalaatikon lattian läpi?
3) Minkä kokoinen polttoainetankki muuten on?
Antureita myydään korkeusmitan mukaan, mutta en ole mistään löytänyt tietoa Finn Expressin tankin mitoista. Oletan, että tankki on varsin pieni, lieneekö alle 20 litraa.
4) Millainen polttoainetankin anturi sopii FEneeseen? Onko esim. 150 mm anturi liian iso vai pieni?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Sen tankin saa kyllä ulos tuolta, ja kannattaakin aina 20 vuoden välein tehdä se ja pestä se sisältä sekä poistaa sinne pohjalle mahdollisesti pesiytyvä vesi. Onhan siinä hommaa, ja sisältää ähellystä paaran puolen säilytystilasta käsin.
Meillä tuo tankki oli ulkona webaston tankkiyhteen asentamisen takia, olisi silloin pitänyt asentaa mittarin anturi samalla. Kannatan muuten että asennat diesellämmittimen tankkiyhteen nyt samalla kun asennat mittarin
Onhan niitä tankin ulkopintaankin asennettavia antureita. En sitten tiedä onko tankki tarpeeksi iso että niitä antureita mahtuisi riittävä montaa. Törkeän kalliit ovat mielestäni kaikki nämä marine tankkimittarit.
Tankin saa tyhjennettyä imemällä öljynvaihtoimurilla.
En suosittele tankin poraamista tankki paikallaan ja puhdistamatta sitä jälkeenpäin.
Tankki lienee 28 litraa?
Meillä tuo tankki oli ulkona webaston tankkiyhteen asentamisen takia, olisi silloin pitänyt asentaa mittarin anturi samalla. Kannatan muuten että asennat diesellämmittimen tankkiyhteen nyt samalla kun asennat mittarin

Onhan niitä tankin ulkopintaankin asennettavia antureita. En sitten tiedä onko tankki tarpeeksi iso että niitä antureita mahtuisi riittävä montaa. Törkeän kalliit ovat mielestäni kaikki nämä marine tankkimittarit.
Tankin saa tyhjennettyä imemällä öljynvaihtoimurilla.
En suosittele tankin poraamista tankki paikallaan ja puhdistamatta sitä jälkeenpäin.
Tankki lienee 28 litraa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Riittäisikö (nollattavan)käyttötuntimittarin asentaminen?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Tuo tuntimittari on hyvä, noin koitin itse pitää kirjaa kirjoittamalla lyijärillä sitloodan reunaan milloin (tuntimäärä) tankkasin viimeksi. Harmi vain että käyttämäni tuntimittari on huono ja näytöstä ei saa selvää. Kesäkauden aikana kirjaan vaan noin-lukuja että 15+15 min / pv ja sen perusteella sitten tankkaan joskus, yleensä liian aikaisin.
Mittatikku minulla on, ja se on kovassa käytössä. Pitäisi kalibroida sekin uudestaan, ja parantaa merkintöjä että itsekin ymmärtää mikä väli on 10 l ja koska se on tyhjä. Vaatisi melkein tankin imuttamisen tyhjäksi taas, joka olisi muutenkin hyvä tehdä.
Mittatikku minulla on, ja se on kovassa käytössä. Pitäisi kalibroida sekin uudestaan, ja parantaa merkintöjä että itsekin ymmärtää mikä väli on 10 l ja koska se on tyhjä. Vaatisi melkein tankin imuttamisen tyhjäksi taas, joka olisi muutenkin hyvä tehdä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Kun nyt on tullut otettua pois alkuperäinen polttoainetankki, taitaa olla järkevä saman tien hommata uusi. Samalla saa vaivattomasti asennettua tankin anturin ja mittarin.
Samalla voisin vaihtaa polttoaineletkut ja viimein vaihtaa polttoainesuodattimen ja putsata vedenerottimen. On tosin totaalinen mysteeri, miten koneen takana olevan suodattimen saa esiin ja millä välineillä. Vedenerottimen säiliön avaaminen samoin aivan käsittämätön juttu, puhumattakaan siitä, millaiseen sotkuun dieseliä sen avaamisessa saa varautua. Vempeleessä erottuu iso umpiruosteinen pultti, mutta ei mitään muuta vihiä, josta voisi intuitiivisesti päätellä jotakin.
Tällainen tankki-anturi-mittari -kombo vaikuttaisi passelilta, joskin tankki on turhankin iso, mutta pienempää ei ole oikein löytynyt, jossa olisi valmis anturin paikka.
Miltäs vaikuttaisi? Hieman kiire jo päättää sekä hankkia, jotta saa asennettua rivakasti heti akselikannakkeen korjaustyön tultua valmiiksi, ilmattua koneen ja koneen pakkasnesteen ajettua ulos. Seuran viimeinen vesillelasku 24.5. Sitä ennen monta muutakin hommaa, jotka ennen vesillelaskua on oltava kunnossa.
Samalla voisin vaihtaa polttoaineletkut ja viimein vaihtaa polttoainesuodattimen ja putsata vedenerottimen. On tosin totaalinen mysteeri, miten koneen takana olevan suodattimen saa esiin ja millä välineillä. Vedenerottimen säiliön avaaminen samoin aivan käsittämätön juttu, puhumattakaan siitä, millaiseen sotkuun dieseliä sen avaamisessa saa varautua. Vempeleessä erottuu iso umpiruosteinen pultti, mutta ei mitään muuta vihiä, josta voisi intuitiivisesti päätellä jotakin.
Tällainen tankki-anturi-mittari -kombo vaikuttaisi passelilta, joskin tankki on turhankin iso, mutta pienempää ei ole oikein löytynyt, jossa olisi valmis anturin paikka.
Miltäs vaikuttaisi? Hieman kiire jo päättää sekä hankkia, jotta saa asennettua rivakasti heti akselikannakkeen korjaustyön tultua valmiiksi, ilmattua koneen ja koneen pakkasnesteen ajettua ulos. Seuran viimeinen vesillelasku 24.5. Sitä ennen monta muutakin hommaa, jotka ennen vesillelaskua on oltava kunnossa.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Mielelläni kuulisin kommentin tankin vaihdosta. Samoin olisin utelias tietämään, miten tämä oletettavasti vedenerotin oikein putsataan ja tyhjennetään:
Sisällä on luullakseni ylempänä dieseliä, pohjalla vettä ja sen pinnalla jotakin ryönää. Pohjassa näkyy olevan musta muoviselta vaikuttava "ruuvi", josta säiliön kai saa tyhjäksi. Oletuksena kuitenkin karmaiseva dieselsotku konetilassa. Lieneekö harmaan metalliosan sisällä myöskin erillinen suodatin?
Sisällä on luullakseni ylempänä dieseliä, pohjalla vettä ja sen pinnalla jotakin ryönää. Pohjassa näkyy olevan musta muoviselta vaikuttava "ruuvi", josta säiliön kai saa tyhjäksi. Oletuksena kuitenkin karmaiseva dieselsotku konetilassa. Lieneekö harmaan metalliosan sisällä myöskin erillinen suodatin?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Liikutaan vähän mun kokemuksen ulkopuolella, mutta eikös tuosta vain valuteta vedet pois johonkin pieneen astiaan alakorkista?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Mitäs mieltä ollaan, kannattaako vaihtaa dieseltankkia, kun vanha on nyt istumalaatikossa lojumassa? Oletko itse vaihtanut? Vanhaan teräksiseen ei saa tankkianturia kuin hitsaamalla, eikä siinä ole putsausta varten manusluukkua. Lisäksi kolmiomainen muotoilu vaatii anturin antaman lukeman tulkintaa tietyllä "käyrällä". Uudessa muovisessa olisi aika monta etua.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Kyllä niitä antureita on joille riittää pelkkä reikä ja vastakappale on pujotettava C-rengas. Esim Star Tank BLE sensori, ei johdotusta ja perustuu tutkaan (ei ultraääneen). Maksavat vain jonkin verran vielä.
https://www.offgridshop.eu/produkt/safi ... -tank-ble/
https://safiery.com/product/tank-level- ... r-battery/
Itse miettinyt noita KUS-antureita. Halpoja, integroituvat Victroniin, mutta vaativast tosiaan vastakappaleen joten tankki pitää melkein irrottaa hitsausta varten.
https://www.svb.de/de/kus-wasser-treibstoffgeber.html
Jos hitsauttaa anturille paikan niin samallahan sen manusluukun siihen saa.
Alkuperäinen tankki tässä vielä. Ulkona se on käynyt webaston nostoputken asennusta varten.
https://www.offgridshop.eu/produkt/safi ... -tank-ble/
https://safiery.com/product/tank-level- ... r-battery/
Itse miettinyt noita KUS-antureita. Halpoja, integroituvat Victroniin, mutta vaativast tosiaan vastakappaleen joten tankki pitää melkein irrottaa hitsausta varten.
https://www.svb.de/de/kus-wasser-treibstoffgeber.html
Jos hitsauttaa anturille paikan niin samallahan sen manusluukun siihen saa.
Alkuperäinen tankki tässä vielä. Ulkona se on käynyt webaston nostoputken asennusta varten.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Tuo on pelkkä vedenerotin. Pois ja uusi korvaava tilalle. Jos lähdet aukomaan, niin joku napsahtaa ja et saa sitä tiiviiksi uudelleen.Ari wrote: ↑Mon May 05, 2025 15:56 pm Mielelläni kuulisin kommentin tankin vaihdosta. Samoin olisin utelias tietämään, miten tämä oletettavasti vedenerotin oikein putsataan ja tyhjennetään:
IMG_5134.png
Sisällä on luullakseni ylempänä dieseliä, pohjalla vettä ja sen pinnalla jotakin ryönää. Pohjassa näkyy olevan musta muoviselta vaikuttava "ruuvi", josta säiliön kai saa tyhjäksi. Oletuksena kuitenkin karmaiseva dieselsotku konetilassa. Lieneekö harmaan metalliosan sisällä myöskin erillinen suodatin?
Esim tämän tyyppinen tilalle: https://www.tekno-marine.fi/product-pag ... uel-filter
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Johtopäätös vaikuttaa varsin selvältä: Vanha tankki ja vedenerotin mäkeen
uutta rompetta tilalle, ja homma on vikkelästi hoidettu.
Nyt ei ole yksinkertaisesti aikaa eikä intoa ruveta setvimään sen enempää hitsauttamista kuin reiän poraamista anturia varten. Välineitä ei ole, ja teettäminen maksanee vähintään saman kuin uusi tankki antureineen ja mittareineen. Tekijän löytäminen, tankin ja anturin kuskaaminen tekijälle ja nouto noin kymmenen päivän sisään ei tunnu realistiselta. Eri asia, jos olisin jo eläkkeellä ja määrättömästi aikaa päivät pitkät.

Nyt ei ole yksinkertaisesti aikaa eikä intoa ruveta setvimään sen enempää hitsauttamista kuin reiän poraamista anturia varten. Välineitä ei ole, ja teettäminen maksanee vähintään saman kuin uusi tankki antureineen ja mittareineen. Tekijän löytäminen, tankin ja anturin kuskaaminen tekijälle ja nouto noin kymmenen päivän sisään ei tunnu realistiselta. Eri asia, jos olisin jo eläkkeellä ja määrättömästi aikaa päivät pitkät.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Mahtaisiko tämä myös sopia, mainitaan Yamaha, joka japanilaisena kalskahtaa Mercuryä hitusen varmemmalta valinnalta? Olisi parikymppiä halvempi ja heti hyllyssä läheisessä liikkeessä:olpalon wrote: ↑Tue May 06, 2025 15:03 pm Tuo on pelkkä vedenerotin. Pois ja uusi korvaava tilalle. Jos lähdet aukomaan, niin joku napsahtaa ja et saa sitä tiiviiksi uudelleen.
Esim tämän tyyppinen tilalle: https://www.tekno-marine.fi/product-pag ... uel-filter
https://www.motonet.fi/tuote/easterner- ... ct=19-0304
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Ei se dieseli tiedä minkä merkkinen moottori on seuraavana letkussa. Osta vaan se motonetin Yamaha.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Hyvä huomio, mitä tulikin uusi kysymys. Asiaa tuntematta, onko Bensa ja Diesel filttereillä jotain periaatteellista eroa? Tuo Motonetin filtteri on varmaankin lähtöarvoisesti tarkoitettu bensalle, mutta ilmeisesti toimii ihan yhtä lailla dieselin kanssa? Ei tuo varmaan niin monimutkaista ole -- poistetaan vain isommat epäpuhtaudet polttoaineesta.
s/y Mariko, FIN-2380
- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Just luin toisella palstalla kiroilua noista alumiinisista suodattimista että tuppaavat olemaan huonoa materiaalia ja tiivistepinta menee huonoksi muutamassa vuodessa. Ei ehkä juuri tuossa mallissa.
En itse asiassa tiedä minäkään mikä on diesel- bensasuodattimen erot. Onko ehkä dieselissä kovemmat vaatimukset, joskin suoraruiskutus bensakoneet ovat saaneet jo samat ongelmat kuin dieselissä.
En itse asiassa tiedä minäkään mikä on diesel- bensasuodattimen erot. Onko ehkä dieselissä kovemmat vaatimukset, joskin suoraruiskutus bensakoneet ovat saaneet jo samat ongelmat kuin dieselissä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020