Dirkki - mistä sen pitää kulkea?
Dirkki - mistä sen pitää kulkea?
Veneemme puomissa on kiinnii piiiitkä köysi, joka on kaikesta päätellen dirkki. Sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla toisesta päästään maston huipussa kiinni. Olen tässä nyt panikoinut, että pitääkö sen kulkea maston sisällä vai miten tuo dirkin kiinnitys Feneissä menee? Ei kyllä millään huvittaisi alkaa pujotuspuuhiin ensi töiksi tuon veneen kanssa.
Onkohan nyt sekaisin kakkosreiviköysi ja dirkki?
Puomissa kulkenee kai 2-3 köyttä joista 1-2 on reiviköysiä ja 1 outhaul, joka voi olla myös vaijeriviritys.
Dirkki tosiaan menee vain maston toppiin esim. toppihelasta roikkuvaan plokiin ja tulee sitten maston ulkopuolella alas. Kai sen maston sisäänkin voisi tunkea, mutta ei sillä sinänsä saavuteta mitään muuta kuin että sitten köysi on maston sisällä.
Puomissa kulkenee kai 2-3 köyttä joista 1-2 on reiviköysiä ja 1 outhaul, joka voi olla myös vaijeriviritys.
Dirkki tosiaan menee vain maston toppiin esim. toppihelasta roikkuvaan plokiin ja tulee sitten maston ulkopuolella alas. Kai sen maston sisäänkin voisi tunkea, mutta ei sillä sinänsä saavuteta mitään muuta kuin että sitten köysi on maston sisällä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11380
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Dirkki voi olla myös pelkästään topissa kiinni, ilman että sitä pujotetaan maston läpi. Tällöin on yleensä puomin takapäässä jonkinlainen säätöhela.
Kysymykseen en osaa antaa suoraa vastausta, epäilen myös että voisi olla kyseessä reiviköydet. Mutta jos ko. köysi on tosiaan puomin päässä kiinni, niin se voi hyvin olla dirkki.
Kysymykseen en osaa antaa suoraa vastausta, epäilen myös että voisi olla kyseessä reiviköydet. Mutta jos ko. köysi on tosiaan puomin päässä kiinni, niin se voi hyvin olla dirkki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kyllä dirkki voi hyvinkin kulkea maston sisällä ja dekille lukolle. Albin Expresseissä on melko yleisesti näin. Omalla albinkaudellani maston sisällä menevä dyneemadirkki pelasti kauden ison nostimen irrottua yläkulmasta, eli toimii samalla ison varanostimena. Tosin sen sitten pitäisi olla vähintään 5mm dynemaa, jolla on valitettava "ulinavaikutus" kireällä ollessan ( Haraldkin tietää hekkikokeilusistaan!)Anonymous wrote:Moi,
juu, se pitkä köysi on mitä tod.näk. dirkki. Se on sielä maston topissa kiinni. Puomin päässä on sitten siinä samaisessa köydessä ne hilut, millä pystyt säätämään sen dirkin pituutta ja puomin pään "korkeutta"
Sitäpä en ymmärrä että miksi se dirkki kulkisi puomin sisällä?
- Jussi

terv. Artsi/DANIELA
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Dirkki vs ahvenselkä
Miten dirkki vaikuttaa isoon, kun ison ahvenselkä jumiutuu heikolla tuuleella takastaagiin jo ilman ylimääräisiäkin hiluja? Vai vaikuttaako mitenkään?
Pitääkö dirkin olla säädettävä, vai voiko siitä feneessä tehdä kiinteän mittaisen? Isommassa toppirikiketsissä ollaan käytetty kiinteän mittaisia dirkkejä, mutta siinä ei takilaa bendaillakaan matkan varrella.
(Feneessä meillä on kiktanko eikä dirkkiä. Ison falli laitetaan satamassa puomin päähän.)
Pitääkö dirkin olla säädettävä, vai voiko siitä feneessä tehdä kiinteän mittaisen? Isommassa toppirikiketsissä ollaan käytetty kiinteän mittaisia dirkkejä, mutta siinä ei takilaa bendaillakaan matkan varrella.
(Feneessä meillä on kiktanko eikä dirkkiä. Ison falli laitetaan satamassa puomin päähän.)
Dirkki on varmasti aina jossain määrin solmussa ahvenselän kanssa.FE-Sillanpää wrote:Miten dirkki vaikuttaa isoon, kun ison ahvenselkä jumiutuu heikolla tuuleella takastaagiin jo ilman ylimääräisiäkin hiluja? Vai vaikuttaako mitenkään?
Dirkki tosin kulkee vendoissa/jiipeissä puomin mukana, joten ihan yhtä suuresta ongelmasta ei ole kyse, mutta kyllä tuon kanssa pitää aina varmistaa, ettei dirkki jää purjeen taakse. Suurimman osan ajasta dirkki voi olla löysänä, jolloin siitä ei ole mitään harmia. Ongelmat alkavat kun dirkkiä kiristää ja sillä aletaan kannatella puomia (takaliikin avaaminen kevyessä tuulessa).
Säätö on välttämätön. Minulla on yksinkertainen kiilalukko alhaalla puomin päässä ja dirkin toinen pää on pysyvästi kiinni maston toppihelassa.FE-Sillanpää wrote:Pitääkö dirkin olla säädettävä, vai voiko siitä feneessä tehdä kiinteän mittaisen? Isommassa toppirikiketsissä ollaan käytetty kiinteän mittaisia dirkkejä, mutta siinä ei takilaa bendaillakaan matkan varrella.
s/y Mariko, FIN-2380
Jep, näinhän se on että se dirkki voi tulla alas maston sisällä ja dekille. On ilmeisesti näin myös helpompi säätää, kuin siitä helasta puomin päästä.
Reivatessa kun nostaa puomia dirkillä operaation ajaksi, niin saa purjeeseen paremman muodon.
Dirkistä on myös hyötyä jos kilpaileva vene unohtaa löysätä sen kisassa
- Jussi
Reivatessa kun nostaa puomia dirkillä operaation ajaksi, niin saa purjeeseen paremman muodon.
Dirkistä on myös hyötyä jos kilpaileva vene unohtaa löysätä sen kisassa

- Jussi
Re: Dirkki - mistä sen pitää kulkea?
Herätän eloon tämän wanhan ketjun: omassa FEneessä on dirkki eli naru topista puomin päähän kannattelemassa puomia. Minkäänlaisia säätökeinoja siinä ei ole. Naru on aika ohut ja se lienee liian kireä. Viime kesänä kerran ilmeisesti dirkin naru nykäisi isosta latan irti. Kukaan nähnyt siitä kuin epäselvän vilahduksen, mutta ääni kuultiin, kun latta paukahti onnekkaasti jatkoperään. Luulimme, että jotakin hajosi perässä, nousin ylös, katsoin taakse ja hämmästyin, että siinähän lojuu latta.
Ensi kaudeksi tämä dirkkiviritys pitää joko uusia tai korvata puomin alle asennettavalla kapineella. Joko dirkkinaruun pitää saada säätökeino tai pitää hankkia Seldenin rodkick tai Bartonin puominkannatin. Nämä kaksi jälkimmäistä maksavat kumpikin ainakin noin 400 €.
Mitä itse voisit suositella tai mikä olisi perusteltu näkemyksesi?
En millään muista, miten dirkin naru on tähän asti ollut, pitäisi käydä sataman mastohyllyn yläorrella tutkimassa. Valokuvista päätellen dirkki kulkee mastolla plokin kautta, mutta omituisesti puomin pään kuvissa näkyy vain yksi naru dirkissä ja tiukka solmu samassa kohdassa, jossa on ison takakulma. Ehkä kuvissa jää plokilta tuleva toinen naru jonnekin piiloon.
Dirkkinarun säätökeino houkuttaa eniten, koska se olisi taatusti halvin ratkaisu. On niin rankat muut menot, että kirstunpohja näkyy: sprayhood kaarineen, ison purjepussi, tuulimittari ja jääkaappi ym. ym. yhteensä vähintään 5K. En vain yhtään tiedä, miten tämän tekisi. Narun vetäminen plokista mastoa alas jonkin maston alaosaan asennettavan plokin kautta vinssinvapauttajalle voisi toimia. Narun pujottaminen maston sisään on varmasti yhtä helvettiä. Vaihtoehtoisesti voisi vetää dirkin narut varmasti siistinä parina puomille ja kiinnittää sinne plokin ja pienen skuuttilukon.
Ensi kaudeksi tämä dirkkiviritys pitää joko uusia tai korvata puomin alle asennettavalla kapineella. Joko dirkkinaruun pitää saada säätökeino tai pitää hankkia Seldenin rodkick tai Bartonin puominkannatin. Nämä kaksi jälkimmäistä maksavat kumpikin ainakin noin 400 €.
Mitä itse voisit suositella tai mikä olisi perusteltu näkemyksesi?
En millään muista, miten dirkin naru on tähän asti ollut, pitäisi käydä sataman mastohyllyn yläorrella tutkimassa. Valokuvista päätellen dirkki kulkee mastolla plokin kautta, mutta omituisesti puomin pään kuvissa näkyy vain yksi naru dirkissä ja tiukka solmu samassa kohdassa, jossa on ison takakulma. Ehkä kuvissa jää plokilta tuleva toinen naru jonnekin piiloon.
Dirkkinarun säätökeino houkuttaa eniten, koska se olisi taatusti halvin ratkaisu. On niin rankat muut menot, että kirstunpohja näkyy: sprayhood kaarineen, ison purjepussi, tuulimittari ja jääkaappi ym. ym. yhteensä vähintään 5K. En vain yhtään tiedä, miten tämän tekisi. Narun vetäminen plokista mastoa alas jonkin maston alaosaan asennettavan plokin kautta vinssinvapauttajalle voisi toimia. Narun pujottaminen maston sisään on varmasti yhtä helvettiä. Vaihtoehtoisesti voisi vetää dirkin narut varmasti siistinä parina puomille ja kiinnittää sinne plokin ja pienen skuuttilukon.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11380
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Dirkki - mistä sen pitää kulkea?
Suurin syy miksi dirkki poistui meidän veneestä että sitä piti aina välillä säätää, ja toisekseen se repi liehut irti takaliikistä toistuvasti.
Jos kuitenkin haluat pitää sen, niin siihen on olemassa hela / pylypyrä joka on soikion muotoinen ja siinä on pylpyrä ja kapeneva hahlo. Dirkki tuodaan ylhäältä pylpyrän kautta takaisin ylös ja lukitaan siihen hahloon vetämällä sivuun.
edit Topping Lift wikipedia sivulla hyvä kuva
https://en.wikipedia.org/wiki/Topping_lift
Ronstanin Boom Kicker on suositukseni. Huoltovapaa, kevyt, toimiva, kestävä.
Jos kuitenkin haluat pitää sen, niin siihen on olemassa hela / pylypyrä joka on soikion muotoinen ja siinä on pylpyrä ja kapeneva hahlo. Dirkki tuodaan ylhäältä pylpyrän kautta takaisin ylös ja lukitaan siihen hahloon vetämällä sivuun.
edit Topping Lift wikipedia sivulla hyvä kuva
https://en.wikipedia.org/wiki/Topping_lift
Ronstanin Boom Kicker on suositukseni. Huoltovapaa, kevyt, toimiva, kestävä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Dirkki - mistä sen pitää kulkea?
Toinen vaihtoehto on laittaa dirkki kulkemaan kakkosreivin ja parin plokin kautta sitlootaan köysilukolle. Mulla menee näin ja on ihan toimiva systeemi. Haasteena toki puomin pois ottaminen syksyllä. Joutuu vetämään aina vetonarun dirkin tilalle.
Valtteri, s/y Squaw FIN-2798
Re: Dirkki - mistä sen pitää kulkea?
Barton Boomstrut on mielestäni ainoa järkevä ratkaisu ja siksi suositukseni kuten Haraldilla tuossa yllä. Syy juurikin se että on täysin huoltovapaa eikä mitään hajoavia kaasujousia tms. Kirpasee hieman kun ostaa, mutta joka kevät jaksaa ihmetyttää miten nerokkaasti ovat ongelman ratkaisseet vs. kaasujousiviritykset.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)