Dirkki - mistä sen pitää kulkea?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

dirkkailija

Dirkki - mistä sen pitää kulkea?

Post by dirkkailija »

Veneemme puomissa on kiinnii piiiitkä köysi, joka on kaikesta päätellen dirkki. Sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla toisesta päästään maston huipussa kiinni. Olen tässä nyt panikoinut, että pitääkö sen kulkea maston sisällä vai miten tuo dirkin kiinnitys Feneissä menee? Ei kyllä millään huvittaisi alkaa pujotuspuuhiin ensi töiksi tuon veneen kanssa.
dirkkailija

Post by dirkkailija »

Tarkennan vielä, että puomin läpi kulkee kaksi köyttä. Paksumpi ja sitten tämä, jonka oletan olevan dirkki. Puomin alla on vielä jalus / skuuttiköysi. Olenko nyt ihan pihalla? :oops:
Guest

Post by Guest »

Moi,

juu, se pitkä köysi on mitä tod.näk. dirkki. Se on sielä maston topissa kiinni. Puomin päässä on sitten siinä samaisessa köydessä ne hilut, millä pystyt säätämään sen dirkin pituutta ja puomin pään "korkeutta"

Sitäpä en ymmärrä että miksi se dirkki kulkisi puomin sisällä?

- Jussi
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Onkohan nyt sekaisin kakkosreiviköysi ja dirkki?

Puomissa kulkenee kai 2-3 köyttä joista 1-2 on reiviköysiä ja 1 outhaul, joka voi olla myös vaijeriviritys.

Dirkki tosiaan menee vain maston toppiin esim. toppihelasta roikkuvaan plokiin ja tulee sitten maston ulkopuolella alas. Kai sen maston sisäänkin voisi tunkea, mutta ei sillä sinänsä saavuteta mitään muuta kuin että sitten köysi on maston sisällä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11380
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Dirkki voi olla myös pelkästään topissa kiinni, ilman että sitä pujotetaan maston läpi. Tällöin on yleensä puomin takapäässä jonkinlainen säätöhela.

Kysymykseen en osaa antaa suoraa vastausta, epäilen myös että voisi olla kyseessä reiviköydet. Mutta jos ko. köysi on tosiaan puomin päässä kiinni, niin se voi hyvin olla dirkki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Anonymous wrote:Moi,

juu, se pitkä köysi on mitä tod.näk. dirkki. Se on sielä maston topissa kiinni. Puomin päässä on sitten siinä samaisessa köydessä ne hilut, millä pystyt säätämään sen dirkin pituutta ja puomin pään "korkeutta"

Sitäpä en ymmärrä että miksi se dirkki kulkisi puomin sisällä?

- Jussi
Kyllä dirkki voi hyvinkin kulkea maston sisällä ja dekille lukolle. Albin Expresseissä on melko yleisesti näin. Omalla albinkaudellani maston sisällä menevä dyneemadirkki pelasti kauden ison nostimen irrottua yläkulmasta, eli toimii samalla ison varanostimena. Tosin sen sitten pitäisi olla vähintään 5mm dynemaa, jolla on valitettava "ulinavaikutus" kireällä ollessan ( Haraldkin tietää hekkikokeilusistaan!) :lol:
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Dirkki vs ahvenselkä

Post by FE-Sillanpää »

Miten dirkki vaikuttaa isoon, kun ison ahvenselkä jumiutuu heikolla tuuleella takastaagiin jo ilman ylimääräisiäkin hiluja? Vai vaikuttaako mitenkään?

Pitääkö dirkin olla säädettävä, vai voiko siitä feneessä tehdä kiinteän mittaisen? Isommassa toppirikiketsissä ollaan käytetty kiinteän mittaisia dirkkejä, mutta siinä ei takilaa bendaillakaan matkan varrella.

(Feneessä meillä on kiktanko eikä dirkkiä. Ison falli laitetaan satamassa puomin päähän.)
mihor
kokelas
Posts: 187
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

FE-Sillanpää wrote:Miten dirkki vaikuttaa isoon, kun ison ahvenselkä jumiutuu heikolla tuuleella takastaagiin jo ilman ylimääräisiäkin hiluja? Vai vaikuttaako mitenkään?
Dirkki on varmasti aina jossain määrin solmussa ahvenselän kanssa.

Dirkki tosin kulkee vendoissa/jiipeissä puomin mukana, joten ihan yhtä suuresta ongelmasta ei ole kyse, mutta kyllä tuon kanssa pitää aina varmistaa, ettei dirkki jää purjeen taakse. Suurimman osan ajasta dirkki voi olla löysänä, jolloin siitä ei ole mitään harmia. Ongelmat alkavat kun dirkkiä kiristää ja sillä aletaan kannatella puomia (takaliikin avaaminen kevyessä tuulessa).
FE-Sillanpää wrote:Pitääkö dirkin olla säädettävä, vai voiko siitä feneessä tehdä kiinteän mittaisen? Isommassa toppirikiketsissä ollaan käytetty kiinteän mittaisia dirkkejä, mutta siinä ei takilaa bendaillakaan matkan varrella.
Säätö on välttämätön. Minulla on yksinkertainen kiilalukko alhaalla puomin päässä ja dirkin toinen pää on pysyvästi kiinni maston toppihelassa.
s/y Mariko, FIN-2380
Guest

Post by Guest »

Jep, näinhän se on että se dirkki voi tulla alas maston sisällä ja dekille. On ilmeisesti näin myös helpompi säätää, kuin siitä helasta puomin päästä.

Reivatessa kun nostaa puomia dirkillä operaation ajaksi, niin saa purjeeseen paremman muodon.

Dirkistä on myös hyötyä jos kilpaileva vene unohtaa löysätä sen kisassa :D

- Jussi
Ari
kokelas
Posts: 179
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Dirkki - mistä sen pitää kulkea?

Post by Ari »

Herätän eloon tämän wanhan ketjun: omassa FEneessä on dirkki eli naru topista puomin päähän kannattelemassa puomia. Minkäänlaisia säätökeinoja siinä ei ole. Naru on aika ohut ja se lienee liian kireä. Viime kesänä kerran ilmeisesti dirkin naru nykäisi isosta latan irti. Kukaan nähnyt siitä kuin epäselvän vilahduksen, mutta ääni kuultiin, kun latta paukahti onnekkaasti jatkoperään. Luulimme, että jotakin hajosi perässä, nousin ylös, katsoin taakse ja hämmästyin, että siinähän lojuu latta.

Ensi kaudeksi tämä dirkkiviritys pitää joko uusia tai korvata puomin alle asennettavalla kapineella. Joko dirkkinaruun pitää saada säätökeino tai pitää hankkia Seldenin rodkick tai Bartonin puominkannatin. Nämä kaksi jälkimmäistä maksavat kumpikin ainakin noin 400 €.

Mitä itse voisit suositella tai mikä olisi perusteltu näkemyksesi?

En millään muista, miten dirkin naru on tähän asti ollut, pitäisi käydä sataman mastohyllyn yläorrella tutkimassa. Valokuvista päätellen dirkki kulkee mastolla plokin kautta, mutta omituisesti puomin pään kuvissa näkyy vain yksi naru dirkissä ja tiukka solmu samassa kohdassa, jossa on ison takakulma. Ehkä kuvissa jää plokilta tuleva toinen naru jonnekin piiloon.

Dirkkinarun säätökeino houkuttaa eniten, koska se olisi taatusti halvin ratkaisu. On niin rankat muut menot, että kirstunpohja näkyy: sprayhood kaarineen, ison purjepussi, tuulimittari ja jääkaappi ym. ym. yhteensä vähintään 5K. En vain yhtään tiedä, miten tämän tekisi. Narun vetäminen plokista mastoa alas jonkin maston alaosaan asennettavan plokin kautta vinssinvapauttajalle voisi toimia. Narun pujottaminen maston sisään on varmasti yhtä helvettiä. Vaihtoehtoisesti voisi vetää dirkin narut varmasti siistinä parina puomille ja kiinnittää sinne plokin ja pienen skuuttilukon.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11380
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Dirkki - mistä sen pitää kulkea?

Post by harald »

Suurin syy miksi dirkki poistui meidän veneestä että sitä piti aina välillä säätää, ja toisekseen se repi liehut irti takaliikistä toistuvasti.

Jos kuitenkin haluat pitää sen, niin siihen on olemassa hela / pylypyrä joka on soikion muotoinen ja siinä on pylpyrä ja kapeneva hahlo. Dirkki tuodaan ylhäältä pylpyrän kautta takaisin ylös ja lukitaan siihen hahloon vetämällä sivuun.

edit Topping Lift wikipedia sivulla hyvä kuva
1920px-US_Yachts_US_22_sailboat_Vesper_topping_lift_1134.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Topping_lift

Ronstanin Boom Kicker on suositukseni. Huoltovapaa, kevyt, toimiva, kestävä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Valtteri
alokas
Posts: 26
Joined: Mon Aug 31, 2020 16:17 pm
Vene: Squaw

Re: Dirkki - mistä sen pitää kulkea?

Post by Valtteri »

Toinen vaihtoehto on laittaa dirkki kulkemaan kakkosreivin ja parin plokin kautta sitlootaan köysilukolle. Mulla menee näin ja on ihan toimiva systeemi. Haasteena toki puomin pois ottaminen syksyllä. Joutuu vetämään aina vetonarun dirkin tilalle.
Valtteri, s/y Squaw FIN-2798
Cage
Jäsen
Posts: 1054
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Dirkki - mistä sen pitää kulkea?

Post by Cage »

Barton Boomstrut on mielestäni ainoa järkevä ratkaisu ja siksi suositukseni kuten Haraldilla tuossa yllä. Syy juurikin se että on täysin huoltovapaa eikä mitään hajoavia kaasujousia tms. Kirpasee hieman kun ostaa, mutta joka kevät jaksaa ihmetyttää miten nerokkaasti ovat ongelman ratkaisseet vs. kaasujousiviritykset.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Post Reply